Номер провадження: 22-ц/785/5468/16
Головуючий у першій інстанції Кисельов В. К.
Доповідач Гайворонський С. П.
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.10.2016 року м. Одеса
Судова колегія судової палати в цивільних справах апеляційного суду Одеської області в складі:
головуючого Гайворонського С.П.
суддів Сегеди С.М.
Кононенко Н.А.
при секретарі Цихиселі Л.Р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_4 до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур», про стягнення матеріальної та моральної шкоди, а також за позовом ОСОБА_5 до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» про відшкодування моральної та матеріальної шкодиза апеляційною скаргою представника ОСОБА_3 (в інтересах приватного підприємства туристичного агентства «ГОШ-ТУР»), апеляційною скаргою директора товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» ОСОБА_6на рішення Суворовського районного суду м. Одеси від 03 червня 2016 року,
встановила :
В жовтні 2013 року ОСОБА_4 звернувся з позовом до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", про стягнення матеріальної та моральної шкоди. Позовні вимоги мотивовані тим, що 23 серпня 2013 року між ОСОБА_4 («ТУРИСТ»), з одного боку та ПП Туристичне агентство «ГОШ-ТУР», в особі директора ОСОБА_3 («ТУРАГЕНТ») було укладено договір на туристичне обслуговування.
Відповідно до умов договору ПП ТА «ГОШ-ТУР» зобов'язалось організувати автобусну поїздку до країн Скандинавії маршрутом «Три+два і Скандинавія» строком 11 днів з 14 вересня 2013 року та надати комплекс туристичних послуг. Вартість туру складала 11800 грн. Туристичним оператором цього туру є фірма «Акорд-Тур».
Позивач стверджував, що в порушення Закону України «Про туризм» і Закону України «Про захист справ споживачів» відповідачем не були надані туристичні послуги у повному обсязі, а саме: не були надані медичні застереження стосовно здійснення туристичної поїздки; характеристику готелів, правила тимчасового перебування в готелі; умови обов'язкового страхування; розміри страхового фінансового забезпечення; програму туру та можливі зміни в програмі; інформація відносно екскурсійного обслуговування надана не в повному обсязі; зменшено час перебування у турі з 11 до 10 днів. Крім того, під час перебування ТУРИСТА в готелі Clarion Hotel Oslo Airport м. Осло (Норвегія) мав місце самовільний доступ невідомих осіб до речей ТУРИСТА (речі всієї туристичної групи було викинуто з номерів готелю до підсобного приміщення готелю). Відповідачем також несвоєчасно організовано від'їзд ТУРИСТА з м. Львів до українсько-польського кордону, а також прибуття «Туриста» з м. Гдиня (Польща) до м. Львів (у ваучері час прибуття вказано 23.00 23 вересня 2013 року), в результаті чого «Турист» запізнився на поїзд Львів - Одеса (поїзд відправлявся 24 вересня 2013 року в 00.42 год.).
При цьому відповідачем не була надана інформація про керівника групи та засоби зв'язку з ним, не вказано про час та місце проміжних зупинок транспортних сполучень; не надано інформацію про види і тематику екскурсійного обслуговування; не надано інформації про назву, адресу та контактний телефон представництв туроператора або організації, уповноваженої туроператором на прийняття скарг і претензій туристів, а також адреси і телефони дипломатичних установ України у країні тимчасового перебування або місцевих служб, до яких можна звернутися у разі виникнення труднощів під час туристичної подорожі - в результаті чого поїздка була незручною та спричинила дискомфорт.
П. 4.9. договору передбачено, що «...ТУРАГЕНТ не несе відповідальності у випадку несвоєчасного повернення туристів в Україну, якщо це зумовлено порушенням останніми умов цього договору, або недотриманням термінів, зазначених у програмі туристичного обслуговування, або іншими неправомірними діями ТУРИСТА...». Оскільки Турист не порушував умов договору, але несвоєчасне повернення туристів в Україну мало місце, відповідальність за несвоєчасне повернення ТУРИСТА несе ТУРАГЕНТ.
Позивач також стверджував, що ще до початку поїздки туроператор почав гарячково міняти час виїзду і прибуття на Україну. Спочатку, на сторінці "Аккорд-тур" було вказано, про прибуття у Львів до 17-00. Випадково заглянувши на сторінку туроператора позивач виявив, що час прибуття змінився на 23-00. Турагентство ПП АТ "ГОШ-ТУР", нічого зрозумілого відповісти на це не змогло: за їх словами, Аккорд-тур їм нічого не повідомляв про зміну часу прибуття з 17-00 на 23-00. Позивач подзвонив безпосередньо туроператорові, щоб уточнити час прибуття, однак йому порадували звернутись до турагенства".
В зв'язку з даними обставинами, позивач спільно з туристами виїхав на 3 години пізніше запланованого. Крім того, під час поїздки фактично ввели нічні переїзди, оскільки в один із готелів туристи заселились о 03-00.
Крім того, «ТУРАГЕНТОМ» порушено вимоги ст. 16 Закону України «Про туризм», а саме те, що інформування про умови обов'язкового страхування має бути доведена до відома туриста до укладення договору на туристичне обслуговування, а також ст. 19-1 Закону України «Про туризм» якою врегульовано інформування споживачів про умови надання туристичних послуг. Будь-яка інформація, надана туроператором (турагентом), повинна містити достовірні відомості про умови договору на туристичне обслуговування. Інформація про умови надання туристичних послуг, яку туроператор (турагент) поширює до укладення договору на туристичне обслуговування, має доводитися у доступній, наочній формі, бути розбірливою, зрозумілою.
Згідно зі ст. 25 Закону України «Про туризм» турист має право на отримання передбачених договором туристичних послуг, а у разі невиконання чи неналежного виконання туристичною компанією умов договору - на відшкодування матеріальних і моральних збитків у повному обсязі, якщо договором не передбачено відшкодування у меншому або великому обсязі.
Відповідно до Закону України "Про захист прав споживачів", якість туристичних послуг має відповідати умовам договору на туристичне обслуговування.
Споживач, яким і є турист за договором на туристичне обслуговування, має право на належні якість продукції (товарів і послуг) та звернення до суду за захистом своїх порушених прав, що передбачено ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів».
Позивач вважає, що неправомірними діями відповідача йому було завдано моральну шкоду, яка виразилася в моральних стражданнях та переживаннях, порушенні душевної рівноваги, в зв'язку з тим, що його речі було викинуто з номеру готелю, він не мав можливості скористатися зубною щіткою та деякими предметами власної гігієни. Після збору невідомими людьми його речей, у своїх валізах він знайшов продукти харчування разом з брудними шкарпетками, використаною нижньою білизною, речі були перериті. Крім того, у позивача пропали зарядні пристрої та запасні акумулятори від телефону та від фотоапарата; в зв'язку з запізненням на поїзд, вимушений був перебувати у м. Львів додаткових 20 годин, в зв'язку з відсутністю інформації про час прибуття до столиць Швеції, Норвегії, Данії позивач не міг спланувати вільний час для відвідання музеїв, видатних місць та ін., в зв'язку з чим в цілому поїздка була незручною, нервовою та спричинила дискомфорт.
На підставі викладеного, позивач просив стягнути з відповідача ПП „Гош-Тур" моральну шкоду в розмірі 10 926 гривень, а також надлишкові сплачені ним кошти (сплачено за 11 днів, а тур був 10 днів) за один день перебування в турі, в розмірі 993,27 грн. (т. 01, а.с. 01-04).
В процесі розгляду справи позивач неодноразово уточнював свої позовні вимоги.
В остаточній редакції ОСОБА_4 просив стягнути з відповідача ПП „Гош-Тур" надлишкові сплачені ним кошти (сплачено за 11 днів, а тур був 10 днів) за один день перебування в турі, в розмірі 993,27 грн., інфляційні витрати у розмірі 26 гривень 28 копійок, 3% річних у розмірі 72 гривень 98, неустойку у розмірі 163 гривні 56 копійок, моральну шкоду у розмірі 10 962 гривні, а з відповідача ТОВ „Аккорд-Тур" моральну шкоду у розмірі 10 962 гривні. (Т. 02., а.с. 199-200).
Ухвалою суду від 16.02.2016 року по справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмету спору була залучена ОСОБА_5. (т 02., а.с. 171).
24 лютого 2016 року ОСОБА_5 звернулась до суду до приватного підприємства „Гош-Тур", ТОВ „Аккорд-Тур" про стягнення моральної шкоди.
Так, позивачка просила стягнути з приватного підприємства „Гош-Тур", моральну шкоду у розмірі 10962 гривні, а з відповідача ТОВ „Аккорд-Тур" моральну шкоду у розмірі 10962 гривні. Підстави позовних вимог є тотожними з позовними вимогами ОСОБА_4. (т. 02, а.с. 174-178).
Ухвалою суду від 25.03.2016 року було прийнято до спільного розгляду з даною справою позов ОСОБА_5 до Приватного підприємства „Гош-Тур", ТОВ „Аккорд-Тур" про стягнення моральної шкоди. (т. 02., а.с. 214).
В судовому засіданні:
- ОСОБА_4, який одночасно представляв інтереси ОСОБА_7 просив задовольни заявлені вимоги у повному обсязі;
- представники ПП „Гош-Тур" позовні вимоги не визнали;
- представник ТОВ „Аккорд-Тур" позовні вимоги не визнав у повному обсязі.
Рішенням Суворовського районного суду м. Одеси позов ОСОБА_4 до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур», про стягнення матеріальної та моральної шкоди - задоволено частково.
Стягнуто з приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР" (м. Одеса, вул. Дніпропетровська дорога б. 108, код ЄДРПОУ № 33721968) на користь ОСОБА_4 (АДРЕСА_1) моральну шкоду у розмірі 500 (п'ятсот) гривень.
Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» (код ЄДРПОУ 32800179 м. Львів, вул. Китайська б. 85) на користь ОСОБА_4 (АДРЕСА_1) моральну шкоду у розмірі 500 (п'ятсот) гривень.
Позовні вимоги ОСОБА_4 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» про стягнення матеріальної шкоди - залишено без задоволення.
Стягнуто з приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР" м. Одеса, вул. Дніпропетровська дорога б. 108, код ЄДРПОУ № 33721968) на користь держави судовий збір у розмірі у розмірі 275 гривень 60 копійок.
Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» (код ЄДРПОУ 32800179 м. Львів, вул. Китайська б. 85) на користь держави судовий збір у розмірі у розмірі 275 гривень 60 копійок.
Позовні вимоги ОСОБА_5 до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", Товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур», про стягнення матеріальної та моральної шкоди - задоволено частково.
Стягнуто з приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР" (м. Одеса, вул. Дніпропетровська дорога б. 108, код ЄДРПОУ № 33721968) на користь ОСОБА_5 (АДРЕСА_2) моральну шкоду у розмірі 500 (п'ятсот) гривень, судовий збір у розмірі 275 гривень 60 копійок, а всього стягнути суму у розмірі 775 (сімсот сімдесят п'ять) гривень 60 (шістдесят) копійок.
Стягнено з товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» (код ЄДРПОУ 32800179 м. Львів, вул. Китайська б. 85) на користь на користь ОСОБА_5 (АДРЕСА_2) моральну шкоду у розмірі 500 (п'ятсот) гривень, судовий збір у розмірі 275 гривень 60 копійок, а всього стягнути суму у розмірі 775 (сімсот сімдесят п'ять) гривень 60 (шістдесят) копійок.
Позовні вимоги ОСОБА_5 до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", Товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур», про стягнення матеріальної шкоди - залишено без задоволення.
В апеляційній скарзі представник ОСОБА_3 (в інтересах приватного підприємства туристичного агентства «ГОШ-ТУР»), директор товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» ОСОБА_6 просять рішення Суворовського районного суду м. Одеси скасувати повністю, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову повністю, посилаючись на те, що судом порушені норми матеріального та процесуального права.
Судова колегія, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, що з'явилися, перевіривши матеріали справи і обговоривши підстави апеляційної скарги, вважає за необхідне в її задоволенні відмовити.
Згідно зі ст. 212 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жоден доказ не має для суду наперед встановленого значення.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Результати оцінки доказів суд відображає в рішенні,в якому наводяться мотиви їх прийняття чи відмови у прийнятті.
Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які буди досліджені в судовому засіданні.
Згідно з вимогами ст. 214 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання:
1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються;
2) чи є інші фактичні дані (пропущення строку позовної давності тощо), які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження;
3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин;
4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин;
5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити;
6) як розподілити між сторонами судові витрати;
7) чи є підстави допустити негайне виконання судового рішення;
8) чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.
У п.п. 2, 3, 8 Постанови № 14 Пленуму Верховного України від 18 грудня 2009 року «Про судове рішення у цивільній справі» роз'яснено, що рішення є законним тоді, коли суд виконавши всі вимоги цивільного судочинства відповідно до ст. 2 ЦПК України, вирішив справу згідно з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин відповідно до ст. 8 ЦПК України, а також правильно витлумачив ці норми.
Як вбачається з положень ст.ст. 10, 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи в межах заявлених позивачем вимог та зазначених і доведених ним обставин.
Ухвалене у справі рішення має бути гранично повним, ясним, чітким, викладеним у послідовності, встановленій ст. 215 ЦПК України, і обов'язково містити вступну, описову, мотивувальну та резолютивну частини.
Згідно з ч. 1 ст. 303 ЦПК України, під час розгляду справи в апеляційному порядку апеляційний суд перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Відповідно до ст. 308 ЦПК України апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням вимог матеріального і процесуального права.
Не може бути скасоване правильне по суті і справедливе рішення суду з одних лише формальних міркувань.
Згідно з вимогами ст. 3 ЦК України, загальними засадами цивільного законодавства є справедливість, добросовісність та розумність.
Задовольняючи вищевказані позови суд першої інстанції, на підставі Закону України «Про туризм», Закону України «Про захист прав споживачів», ст.ст. 23, 642, 1167 ЦК України, роз яснень викладених в Постанові Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» від 31 березня 1995 року (з наступними змінавми), правильно виходив з наступного.
23 серпня 2013 року між ОСОБА_4 («ТУРИСТ»), з одного боку та ПП туристичне агентство «ГОШ-ТУР», в особі директора ОСОБА_3 («ТУРАГЕНТ») було укладено договір на туристичне обслуговування.
Відповідно до умов договору ПП ТА «ГОШ-ТУР» зобов'язалось організувати автобусну поїздку до країн Скандинавії маршрутом «Три+два і Скандинавія» строком 11 днів з 14.09.2013 року та надати комплекс туристичних послуг. Вартість туру складала: вартість туристичного продукту 10 926 гривень, послуги візового центру 460 гривень. Кількість подорожуючих - два.
Туристичним оператором цього туру є фірма ТОВ «Акорд-Тур».
Таким чином, між ОСОБА_4, ОСОБА_7 та ПП «Гош-тур», ТОВ «Акорд-Тур» виникли правовідносини, що регулюються Закону України «Про туризм» від 15 вересня 1995 року N 324/95-ВР в редакції станом на 04.11.2012 року.
При цьому, туристичні агенти (далі - турагенти) - юридичні особи, створені згідно із законодавством України, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють посередницьку діяльність з реалізації туристичного продукту туроператорів та туристичних послуг інших суб'єктів туристичної діяльності, а також посередницьку діяльність щодо реалізації характерних та супутніх послуг.
Інформація про умови надання туристичних послуг, яку туроператор (турагент) поширює до укладення договору на туристичне обслуговування, має доводитися у доступній, наочній формі, бути розбірливою, зрозумілою та містити відомості про:
- місце надання туристичних послуг, програму туристичного обслуговування;
- характеристику транспортних засобів, що здійснюють перевезення, зокрема їх вид і категорію;
- характеристику готелів та інших об'єктів, призначених для надання послуг з тимчасового розміщення, у тому числі місце їх розташування, категорію,відомості про підтвердження відповідності послуг готелю встановленим вимогам, строки і порядок оплати готельного обслуговування;
- види і способи забезпечення харчування під час туристичної подорожі;
- мінімальну кількість туристів у групі, а також інформування туриста про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи, не пізніше ніж за три дні до початку туристичної подорожі;
- ціну туристичних послуг.
Туроператор (турагент) зобов'язаний додержуватися умов надання комплексу туристичних послуг, про які був поінформований споживач до укладення договору на туристичне обслуговування, крім випадків, коли про зміну таких умов повідомлено споживача до укладення договору або якщо зміни внесено на підставі угоди, укладеної між сторонами договору.
До укладення договору на туристичне обслуговування споживачеві туристичного продукту надається інформація про:
1) основні вимоги до оформлення в'їзних/виїзних документів (паспорт, дозвіл (віза) на в'їзд/виїзд до країни тимчасового перебування), у тому числі строк їх оформлення;
2) медичні застереження стосовно здійснення туристичної подорожі, зокрема протипоказання через певні захворювання, особливості фізичного стану (фізичні недоліки) і вік туристів, а також умови безпеки туристів у країні (місці) тимчасового перебування;
3) туроператора (турагента), його місцезнаходження, поштові реквізити, контактний телефон, наявність ліцензії на провадження туристичної діяльності, сертифікатів відповідності та інші відомості відповідно до законодавства про захист прав споживачів;
4) керівника групи та засоби зв'язку з ним у разі здійснення
туристичної подорожі за кордон чи перебування за кордоном неповнолітньої та/або малолітньої особи з метою встановлення законними представниками неповнолітньої або малолітньої особи прямого зв'язку з нею;
5) час та місце проміжних зупинок і транспортних сполучень та категорію місця, яке споживач займатиме в певному виді транспортного засобу;
6) види і тематику екскурсійного обслуговування, порядок здійснення зустрічей іпроводів, супроводу туристів;
7) стан навколишнього природного середовища, санітарного та епідеміологічного благополуччя;
8) назву, адресу та контактний телефон представництв туроператора або організації (організацій), уповноваженої туроператором на прийняття скарг і претензій туристів, а також адреси і телефони дипломатичних установ України у країні (місці) тимчасового перебування або місцевих служб, до яких можна
звернутися у разі виникнення труднощів під час туристичної подорожі;
9) порядок забезпечення туроператором обов'язкового та/або добровільного страхування туристів, розмір, порядок і умови виплати страхового відшкодування, а також можливість та умови добровільного страхування витрат, пов'язаних з розірванням договору на туристичне обслуговування за ініціативою туриста, страхування майна;
10) розмір фінансового забезпечення туроператора (турагента) на випадок його неплатоспроможності (банкрутства) та кредитну установу, яка надала таке забезпечення.
Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця); відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону.
Споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Інформація про продукцію не вважається рекламою.
Відповідно до п. 2.1.1 договору ТУРАГЕНТ зобов'язаний надати інформацію, що допоможе ТУРИСТУ у здійсненні вибору країни тимчасового перебування, типу готелю, типу проживання, харчування, транспорту та ін.
Пунктом 2.1.2. встановлено, що до підписання договору Турагент повинен інформувати ТУРИСТА (Замовника) про основні вимоги до оформлення виїзних/в'їзних документів, правила перетину державного кордону; правила в'їзду до країни тимчасового перебування; медичні застереження стосовно здійснення туристичної поїздки; характеристику готелів, правила тимчасового перебування в готелі; строки і порядок оплати готельного обслуговування; умови обов'язкового страхування; розміри страхового фінансового забезпечення; програму туру та можливі зміни в програмі; дату і час початку та закінчення туристичного обслуговування; ціну і порядок здійснення оплати; характеристику транспортних засобів, що здійснюють перевезення; початок реєстрації на рейсі; іншу необхідну та достовірну інформацію про туристичний продукт та умови туристичного обслуговування.
В матеріалах справи відсутня будь-які докази того, що ПП «Гош-Тур», як турагент надав вищевказану інформацію позивачам.
Крім того, в порушення ст. 20 Закону України «Про туризм» в договорі, який був укладений між ПП «Гош-Тур» та ОСОБА_4 на туристичне обслуговування були відсутні істотні умови договору: - характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, готелі та інші аналогічні засоби розміщення, їх місце розташування, категорія, а також відомості про підтвердження відповідності послуг готелю встановленим вимогам, види і способи забезпечення харчування; програма туристичного обслуговування; види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту.
Саме ці обставини, стали підставою для притягнення директора ПП „Гош-Тур" до адміністративної відповідальності за порушення ст. 15 Закону України „Про захист прав споживачів", ст. 20 Закону України „Про туризм", в частині відсутності необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про послуги. (Т.1, а.с. 50)
Факт перевірки також підтверджується актом № 001810 від 06.11.2013 року та протоколом від 06.11.2013 року (т. 03, а.с. 204-206).
23 серпня 2013 року ТОВ „Аккорд-Тур" підтвердив замовлення № 800086 за турпродукт „Три плюс два і Скандинавія з датою виїзду 14.09.2013 року та повернення до м. Львів 23.09.2014 року для туристів ОСОБА_5 та ОСОБА_4, тобто строк поїздку зменшився на один день. (т. 02., а.с. 136).
Туроператор (турагент) зобов'язаний не пізніш як через один день з дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися під час укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування.
Відповідно до п. 4.1 договору ТУРИСТ має право відмовитись від туру до його початку за умови оплати ТУРАГЕНТУ його витрат на формування туристичного продукту і забезпеченню надання його ТУРИСТУ. Заява про відмову ТУРИСТА від туристичних послуг в письмовій формі приймається ТУРАГЕНТОМ до виконання з дня отримання такої заяви. Усні заяви про відмову не розглядаються.
Пунктом 4.4. договору встановлено, що ТУРАГЕНТ несе відповідальність за відповідність наданого туристичного обслуговування умовами цього Договору.
Турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов'язаних із відмовою.
03 вересня 2013 року ОСОБА_4 подав заяву про внесення змін до договору на туристичне обслуговування від 23.08.2013 року та про повернення коштів.
При цьому, в заяві позивач посилався на порушення турагентом ст. 19-1 Закону України „Про туризм" що ненадання повної інформації про умови надання туристичних послуг, щодо обов'язкового страхування туриста та ін.
В зв'язку з чим, ОСОБА_4 просив внести зміни до договору на туристичне обслуговування від 23.08.2013 року пункт 1.2.1. викласти в наступній редакції. „Строки (кількість днів (ночей) 14.09.2013 року - 10 днів, пункт 1.2.4 викласти в наступній редакції „Країна тимчасового перебування СПО „Три + два+ І Скандинавія", пункт 01.02.09 викласти в наступній редакції „вартість туристичного продукту 8939 гривень 46 копійок.
Крім того, ОСОБА_4 просив надати йому необхідну інформацію про туристичне обслуговування, повернути йому кошти у розмірі 993 гривні 27 копійок, комісійний збір 50 гривень за повернення квитків, різниця між вартістю білетів у розмірі 95 гривень. (т. 01, а.с. 9-14).
05 вересня 2013р. ПП „Гош-Тур" відповіла на лист ОСОБА_4, згідно якого було прийнято рішення про задовольняння заяви щодо внесення змін до 1.2.1 та 1.2.4 договору у редакції, зазначеної у заяві. Відмовлено внесення змін до п. 1.2.9 договору, задоволено вимоги щодо надання інформації, відмовлено у проханні повернення коштів у розмірі 993 гривні 27 копійок, а також задоволення прохання щодо компенсації вартості коштів у розмірі 50 гривень. У відповіді також зазначено, що вартість туристичного продукту „Три + два+ І Скандинавія складає 6436 гривень за 11 днів за одну особу, тобто 11701 гривня 82 копійки.
Однак, туроператором „Аккорд-Тур" було надано знижку на туристичний продукт, в результаті чого вартість отриманого продукту „СПО Три +ДВА... І... Скандинавія" склала 5463 гривні за 10 днів, або 10926 гривень за дві особи. Крім того, ПП „Гош-Тур" було надано додатково знижку від загальної вартості туристичного продукту у розмірі 348 гривень, в результаті вартість становила 10578 гривень. (Т.1., а.с. 17-18)
Незважаючи на відмову у поверненні коштів, ОСОБА_4 не розірвав договір, а здійснив туристичну подорож.
Відповідно до ч. 2 ст. 642 ЦК України, якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом.
На підставі вищекладеного, суд першої інстанції правомірно зазначив, що оскільки ОСОБА_4 не розірвав договір на туристичне обслуговування з ПП «Гош-Тур», то договір вважається чинним, а тому відсутні підстави для стягнення з відповідача ПП «Гош-Тур» надлишкові сплачених ним коштів за один день перебування в турі, в розмірі - 993,27 грн., інфляційні витрати у розмірі 26 гривень 28 копійок, 3% річних у розмірі 72 гривень 98, неустойки у розмірі 163 гривні 56 копійок, у зв'язку з чим, вищевказані вимоги не підлягають задоволенню.
За неналежне виконання своїх зобов'язань туроператор, турагент, інші суб'єкти туристичної діяльності несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства.
Заподіяна туристу моральна (немайнова) шкода, якою порушені його законні права, відшкодовується суб'єктом туристичної діяльності в порядку, встановленому законом.
Районний суд дійшов до обгрунтованого висновку, що в даному випадку моральну шкоду було заподіяно як позивачу ОСОБА_4, а також іншому туристу ОСОБА_5, оскільки договір розповсюджувався на двох осіб.
Так, противоправними діями ПП «Гош-Тур», а саме порушенням вимог ст. 19-1, 20 Закону України «Про туризм», ст. ст. 4, 5 Закону України «Про захист прав споживачів», позивачам були спричинення моральні страждання, оскільки позивачам як споживачем не була надана необхідна, достовірна та своєчасна інформації про продукцію.
Так, ПП «Гош-Тур» прийняло кошти за замовлення туру без підтвердження його бронювання Туроператором ТОВ «Аккорд-Тур». Крім того, під час бронювання туру не впевнилось у програмі тури, кількості днів, часу прибуття та ін., що призвело до необхідності придбання додаткових білетів, зміни часу запланованого відпочинку.
Позивачам також не надали програму туристичного обслуговування, характеристику готелів та інших об'єктів, призначених для надання послуг з тимчасового розміщення, у тому числі місце їх розташування, категорію, відомості про підтвердження відповідності послуг готелю встановленим вимогам, строки і порядок оплати готельного обслуговування.
Судом вірно встановлено, що 02 січня 2013 року між ТзОВ „Аккорд-Тур" та ПП „Гош-Тур" був укладений агентський договір. Відповідно до п. 1.1. договору туроператор доручає, а турагент зобов'язується за винагороду надавати Туроператові послуги з реалізації третім особам (туристам, а також юридичним особам, які замовляють послуги для своїх працівників або третіх осіб) туристичного продукту (далі - "Турпродукту") шляхом укладення з ними договорів на туристичне обслуговування, а також здійснювати фактичні дії, визначені цим Договором, із забезпечення надання Туроператором Турпродукту.
Згідно п. 1.3 договору турагент діє від імені, в інтересах та під контролем туроператора.
Відповідно до п. 1.6 конкретні складові туристичного продукту, то реалізуються турагентом туристу, або іншому замовнику, вказуються в заявці на бронювання ( далі по тексту „Заявка") за визначеною формою. Заявка направляється туроператору в електронній формі, шляхом он-лайн бронювання. Можливість надання турпродукту турагенту для цілей реалізації згідно з характеристиками, зазначеними в заявці, підтверджується Туроператором письмово у рахунку підтвердженні Заявки.
Пунктом 1.7. договору встановлено, що порядок виконання турагентом доручення щодо реалізації туристичного продукту може змінюватись, залежно від конкретних характеристик турпродукту. Особливі умови реалізації тур продукту встановлюються туроператором.
Послуги що надаються турагентом туристу, або іншому замовнику за договором на туристичне обслуговування, але не підтвердженні туроператором, не є предметом цього договору і надаються турагенту під свою відповідальність та за свій рахунок. З дати підтвердження туроператором заявки, відмова турагента від турпродукту, в тому числі, шляхом направлення письмового анулювання, або за фактом не надходження оплати рахунку-фактури Турагентом, або в наслідок інших дій, то свідчать про відмову від підтвердженого турпродукту, спричиняє наслідки передбаченні п. 4.10. цього договору.
Відповідно до пп. 2.1., 2.1.3., 2.1.4 договору туроператор зобов'язаний: повідомляти Турагента про правила реалізації туристичного продукту та про їх зміни, За необхідності, інформувати турагента про всі вимоги, умови та обмеження, що пред'являються туристам з боку українських та іноземних туристичних агентств... надавати турагенту інформацію про туристичні послуги, що включаються до туристичного продукту, який реалізується Турагентом в інтересах Туроператора: про умови перетинання державного кордону, розміщення, харчування... (т. 01., а.с. 38-40).
В матеріалах справи є також інформаційні лист з описом туристичної автобусної поїздки до країн Скандинавії маршрутом «Три+два і Скандинавія» строком 11 днів та 10 днів. (Т. 01., а.с. 43-44).
В письмових поясненнях ТОВ „Аккорд-Тур" повідомило, що ПП „Гош-Тур" надіслав лист-бронювання туру СПО «Три плюс два і Скандинавія з датою виїзду 14.09.2013 року для туристів ОСОБА_5 та ОСОБА_4.
Того ж дня (23.08.2013 року) о 17:49 туроператором було надіслано підтвердження-рахунок №800086. З рахунку слідує, що згаданий тур триває 10 днів.
При цьому, ТОВ „Аккорд-Тур" визнало той факт, що туроператор ТзОВ «Аккорд-Тур» реалізує тури, що розмішені на Веб-сторінці за адресою www.akkord-tour.com.ua, яка доступна широкі загалу. Дійсно на сайті туроператора, через збій програми, містилась інформація, що і СПО «Три плюс два і Скандинавія» з датою виїзду 14.09.2013 року триває 11 днів. Після виявлення помилки, вона була усунута, а туристичним агентствам було надіслано лист з проханням звернути увагу на факт, що тур СПО «Три плюс два і Скандинавія» з датою виїзду 14.09.2013 року триває - 10 днів і прохання ознайомити туристів з цією інформацією. Отож, вартість туру, яку сплав позивач це вартість туру СПО «Три плюс два і Скандинавія» з датою виїзду 14.09.2013 року тривалістю 10 днів. (т. 01, а.с. 92-зворот.)
В матеріалах справи є копія рахунку №800086 ТзОВ «Аккорд-Тур», згідно якого, був виставлений рахунок за тур продукт „Три плюс два і Скандинавія» з датою виїзду 14.09.2013 року по 23.09.2013 року" туристи ОСОБА_5, ОСОБА_4. (т.01., а.с. 94)
ТзОВ «Аккорд-Тур» на веб-сторінці за адресою www.akkord-tour.com.ua змінив інформацію про тур продукт «Три плюс два і Скандинавія». Так замість первісних 11 днів було зазначено 10 днів, а також змінена екскурсійна програма. При цьому, у інформаційному листі було вказані готелі, де буде розміщені туристи. Так, в Норвегії був визначений готель Ouality Hotel Oslo 3* (Т. 01.,а .с.43)
Однак, замість готелю Ouality Hotel Oslo 3 позивачі були заселені в готель Clarion Hotel Oslo Airport, згідно ваучеру КUONI Group Travel Expert від 10.09.2013 року було зроблено бронювання у готелі Clarion Hotel Oslo Airport з 18.09.2013 року по 20.09.2013 року на ім'я ОСОБА_4 та ОСОБА_5. (т. 02, а.с. 184).
Інформація про умови надання туристичних послуг, яку туроператор (турагент) поширює до укладення договору на туристичне обслуговування, має доводитися у доступній, наочній формі, бути розбірливою, зрозумілою та містити відомості про: характеристику готелів та інших об'єктів, призначених для надання послуг з тимчасового розміщення, у тому числі місце їх розташування, категорію, відомості про підтвердження відповідності послуг готелю встановленим вимогам, строки і порядок оплати готельного обслуговування.
За неналежне виконання своїх зобов'язань туроператор, турагент, інші суб'єкти туристичної діяльності несуть майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі відповідно до чинного законодавства.
Заподіяна туристу моральна (немайнова) шкода, якою порушені його законні права, відшкодовується суб'єктом туристичної діяльності в порядку, встановленому законом.
При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.
В даному випадку моральну шкоду було заподіяно як позивачу ОСОБА_4, а також іншому туристу ОСОБА_5, оскільки договір розповсюджувався на двох осіб.
Противоправними діями ТОВ „Аккорд-Тур", а саме порушенням вимог ст. 19-1, 20 Закону України «Про туризм», ст. ст. 4, 5 Закону України «Про захист прав споживачів», позивачам були спричиненні моральні страждання, оскільки позивачам як споживачам не була надана необхідна, достовірна та своєчасна інформація про туристичний продукт. Так, відповідач ТОВ „Аккорд-Тур" визнав факт наявності помилки на Веб-сторінці за адресою www.akkord-tour.com.ua, а. саме, що на час замовлення туру містилась інформація, що турпродукт СПО «Три плюс два і Скандинавія» з датою виїзду 14.09.2013 року триває 11 днів. Дана обставина спонукала позивачів на укладення договору на туристичне обслуговування з турагентом ПП „Гош-Тур".
Крім того, позивачі розраховували на додаткову екскурсійну програму, враховуючи додатковий один день. При цьому, у інформаційному листі СПО «Три плюс два і Скандинавія» після його зміни, була надана недостовірна інформація про готель розміщення, а саме вказано готель Ouality Hotel Oslo 3, а позивачі були заселені в готель Clarion Hotel Oslo Airport, згідно ваучеру КUONI Group Travel Expert.
В матеріалах справи є акт від 20.09.2013 року, який був складений туристами туру „SPO «Три+два і Скандинавія»", туроператора „Аккорд-Тур", згідно якого був зафіксований факт виносу особистих речей туристів з готелю Clarion Hotel Oslo Airport без відома туристів. При цьому, всі речи туристів було складовано до підсобного приміщення. При цьому, пояснень від представника туроператора „Аккорд-Тур" туристи не отримали. (т. 01., а.с. 51).
Факт переміщення особистих речей туристів, підтверджується листом КUONI Group Travel Expert.(т. 01, а.с. 146-147).
В даному випадку зі сторони представника ТОВ „Аккорд-Тур" надано докази того, що переміщення речей позивачів була завдано не з вини туроператора, а тому суд правильно вказав, що в даному випадку відсутні підстави для відшкодування моральної шкоди з відповідача за цих обставин.
Згідно з ч. 3 ст. 10 ЦПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог або заперечень, надавши докази відповідно до вимог ст.ст. 57 - 60 ЦПК України.
Судова колегія вважає, що відповідачі не в повному обсязі довели ті обставини, на які вони посилались як на підставу своїх заперечень щодо вищевказаного позову, що є обов'язком сторін згідно з засадами змагальності процесу за ст. 10 ЦПК України.
На підставі вищевикладеного, судова колегія вважає, що доводи апеляційних скарг суттєвими не являються і не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, які призвели або могли призвести до невірного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 303, 304, 305, п. 1 ч. 1 ст. 307, ст.ст. 308, 313, п. 1 ч. 1 ст. 314, 315, 317, 319 ЦПК України, судова колегія судової палати у цивільних справах апеляційного суду Одеської області,
ухвалила:
Апеляційні скарги представника ОСОБА_3 (в інтересах приватного підприємства туристичного агентства «ГОШ-ТУР») та директора товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» ОСОБА_6 - відхилити.
Рішення Суворовського районного суду м. Одеси від 03 червня 2016 року по цивільній справі за позовною заявою ОСОБА_4 до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» про стягнення матеріальної та моральної шкоди, за позовом ОСОБА_5 до приватного підприємства туристичного агентства "ГОШ-ТУР", товариства з обмеженою відповідальністю «Аккорд-Тур» про відшкодування моральної та матеріальної шкоди - залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, однак може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили до касаційного суду України.
Судді апеляційного суду
Одеської області С.П. Гайворонський
С.М. Сегеда
Н.А. Кононенко
Суд | Апеляційний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2016 |
Оприлюднено | 13.10.2016 |
Номер документу | 61898422 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Синельников Євген Володимирович
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Штелик Світлана Павлівна
Цивільне
Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Штелик Світлана Павлівна
Цивільне
Апеляційний суд Одеської області
Гайворонський С. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні