Рішення
від 10.10.2016 по справі 922/2457/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" жовтня 2016 р.Справа № 922/2457/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Присяжнюка О.О.

при секретарі судового засідання Косма К.І.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до ОСОБА_2 кооперативу "Лідер", м. Харків про внесення змін до договору за участю представників:

позивача - ОСОБА_3 (дов.№08-11/1474/2-16 від 22.04.16);

відповідача - ОСОБА_1Ю.(дов.№12 від 01.08.16), ОСОБА_4 (дов.№12 від 08.07.16).

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада звернулася до господарського суду Харківської області з позовом до ОСОБА_2 кооперативу "Лідер", м. Харків про внесення змін до договору оренди землі №63137/04 від 04.08.2004 р. шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у запропонованій у позові редакції.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року; встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року" вводиться в дію з 01 січня 2014 року; зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі. Ухилення відповідача від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності. В обґрунтування позовних вимог посилається на ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст. 179, 188, 193 ГК України.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 26 липня 2016 року вказану позовну заяву було прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 922/2457/16 та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 04.08. 2016 року об 10:30.

В судовому засіданні оголошено перерву з 04.08.2016 року по 18.08.2016 року.

Позивач в судове засідання 18.08.2016 року не з'явився, про причину неявки суд не повідомив, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Відповідач в судовому засіданні 18.08.2016 року заперечував проти заявлених позовних вимог, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву (вх.№25612 від 03.08.2016 року та доповненнях до відзиву на позовну заяву(вх.№27381 від 18.08.2016 року), в яких зокрема, вказував, на те, що земля кооперативу не має ані реального, ані потенційного прибутку, що не дає змоги землекористувачам окупити витрати за розрахунковий термін окупності. Кооператив неприбутковий, тому у земельної ділянки відсутні рентні спроможності. Але, при цьому, з моменту побудови оцінка підвищується з 495.753 грн. до 2.511.242 грн., тобто у 5 разів, і цей ріст не може вважатись достатньо обґрунтованим. Також відповідач у відзиві вказував на те, що розмір річної орендної плати на 2016 рік у сумі 75.337,26 грн., що розрахований на базі завищеної ціні земельної ділянки, є також завищеним і майже нереальним для маленького гаражного обслуговуючого неприбуткового кооперативу лишень на 32 бокси. Члени кооперативу вклали великі кошти у створення кооперативу і зараз утримують його лише за рахунок власних внесків, тобто з пенсій та зарплат, та не проводять підприємницької діяльності. Запропонований Позивачем лише розмір місячної оренди землі для боксу має становити -200 грн. (6278,11 грн. : 32), що суттєво перевищує для кожного члена кооперативу його щомісячний організаційний внесок.

Ухвалою господарського суду від 18.08.2016 року задоволено клопотання відповідача про витребування письмових доказів. Задоволено клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату. Розгляд справи відкладено до 20.09.2016 року.

Ухвалою господарського суду від 20.09.2016 року, розгляд справи відкладено до 27.09.2016 року, з метою надання сторонами доказів в підтвердження заявлених вимог та заперечень.

Представник позивача в судове засідання 27.09.2016 року не з'явився, про причину неявки суд не повідомив, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Представник відповідача в судовому засіданні 27.09.2016 року заперечував проти заявлених позовних вимог, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, поданим через канцелярію господарського суду (вх.№31850 від 27.09.2016 року), зокрема в, якому посилався на те, що договором від 04.08.2004 №63137/04 сторони не передбачили обов'язкову зміну Договору оренди землі без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі, у зв'язку з відсутністю передбачених законодавством та умовами Договору підстав для зобов'язання укласти Додаткову угоду до Договору про підвищення розміру орендної плати без відповідного волевиявлення Відповідача , на думку відповідача, немає підстав в задоволені усіх позовних вимог.

Також, відповідач у відзиві на позовну заяву посилається на те, що Харківською міською Радою (орендодавцем) не було надано жодних повідомлень ГК «Лідер» (орендареві) щодо проведення нової грошової оцінки землі та затвердження нової «Технічної документації з нормативної оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007» та пропозицій укласти Додаткову угоду - тому що, на думку відповідача, дія цього Рішення відносилася для розрахунку розмірів орендної плати при укладанні нових договорів оренди земельних ділянок, орендодавцем яких, згідно із земельним законодавством, виступає Харківська міська рада, а не діючих договорів оренди.

Крім того, відповідач, вказував на те, що Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13, не стосується укладеного між сторонами договору, який укладений 03.06.2004 року та вже внесений до державного реєстру земель 04.08.2004 року за №63137/04, у зв'язку із вищевикладеним просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

В судовому засіданні 06.10.2016 року представник позивача підтримав позовні вимоги, на виконання вимог ухвали суду надав документи, а саме : належним чином завірену копію рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13,належним чином завірену копію рішення Харківської міської ради від №335/07 від 25.12.20007 року, належним чином завірену копію листа Державного агентства земельних України від 14.01.2015 року №6-28-0.22-215/2-15 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель".

Судом досліджено лист Державного агентства земельних України від 14.01.2015 року №6-28-0.22-215/2-15 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" та виявлено неспівпадіння коефіценту індексації визначеного у розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року №115/16 позивача та листі Державного агентства земельних України від 14.01.2015 року №6-28-0.22-215/2-15 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель". Розгляд справи відкладено до 10.10.2016 року .

Присутній у судовому засіданні 10.10.2016 року позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі із підстав викладених у позовній заяві та наданих до суду додаткових поясненнях та просить суд позов задовольнити у повному обсязі.

Присутні у судовому засіданні представники відповідача проти задоволення позову заперечували у повному обсязі із підстав викладених у наданому до суду відзиві та додаткових документів.

Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов'язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.

Згідно із частиною 2 статті 4-3 Господарського процесуального кодексу та статтею 33 Господарського процесуального кодексу України сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Якщо подані сторонами та іншими учасниками судового процесу докази є недостатніми, господарський суд може за їх клопотанням чи за власною ініціативою витребувати в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього письмові і речові докази, інші матеріали (пункт 3, 4, 6, 8 і 11 статті 65 ГПК України), притому не лише від учасників судового процесу, а й від інших підприємств, установ, організацій, державних органів.

При цьому, суд має створити належні умови всім учасникам судового процесу для виконання ними вказаного обов’язку по доведенню своєї правової позиції.

Згідно частини 3 статті 22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов’язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об’єктивного дослідження всіх обставин справи.

Так, наявні у матеріалах справи ухвали суду про порушення провадження у справі та про відкладення розгляду справи свідчать, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об’єктивного дослідження всіх обставин справи, витребувано в порядку підготовки справи до розгляду необхідні для цього докази.

Враховуючи те, що норми статті 65 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а пунктом 4 частини 3 статті 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

Згідно із статтею 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 10.10.2016 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з’ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об’єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вислухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, суд встановив наступне.

19 листопада 2013 року на підставі рішення XVII сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 19.11.2003 № 222/03 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва(реконструкції) та подальшої експлуатації об*єктів" між Харківською міською радою (орендодавцем) та ОСОБА_2 кооперативом ЛІДЕР" (орендарем) було укладено договір оренди землі від 03.06.2004 року, зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 04 серпня 2004 року за №63137/04,відповідно до умов якого відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Балакірєва.

Відповідно до п.2 договору оренди землі, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1860 га та інших угідь 0,1860 га.

Згідно п.15, 16 договору оренди землі земельна ділянка передається в оренду для будівництва гаражних боксів (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для експлуатації цього об'єкту. Цільове призначення земельної ділянки: землі транспорту.

У відповідності до п.8 договору оренди землі цей договір укладено на період будівництва - до 01.12.2005 року, на період експлуатації - до 01.12.2028 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 дні до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

В п. 5 договору оренди землі сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з витягом №237/04 від 09.02.2004 становить 309846 грн., на період експлуатації згідно з довідкою №238/04 від 09.02.2004 року становить 495753 грн.

Відповідно до п.9 договору оренди землі орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у м. Харкові №33213812800002, банк УДК у Харківській області, м. Харкова МФО851011 код ЄДРПОУ 24134490,код платежу 13050200;01.

Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік згідно з розрахунком №115/16 від 29.01.2016 року становить: 0,03% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки , розмір орендної плати за рік складає 75337,26грн.

В п.13 договору оренди землі сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п.36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно до п.38. договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: а) взаємною згодою сторін; б) рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, що істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

У зв'язку з прийняттям Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 №1166-VII, внесено зміни до Податкового кодексу України, зокрема до статті 288, відповідно до якої розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.

Пунктом 1.1 цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено у пунктах 2 та 3, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі.

Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду в тому числі, у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; зміни ставок орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Для розрахунку орендної плати на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земель міста Харкова управління земельних відносин звертається до управління Держгеокадастру у місті Харкові для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та копії договору оренди землі (у разі необхідності).

Згідно з п. 289.2. ст. 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності за № 115/16 від 29.01.2016; одержано витяг №47 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди, який разом із листом-пропозицією від 14.03.2016 №5074/0/225-13 направлено на адресу відповідача. Отримана дана кореспонденція відповідачем 22.03.2016, що підтверджується наявним у справі рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.24).

У встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем направлено не було.

Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 за №309-VI внесено зміни до частин 4, 5 статті 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

У зв'язку із введенням в дію з 01.01.2011 Податкового кодексу України, Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (частина 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Вказані вище рішення Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" та №1269/13 від 25.09.2013 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" є чинними та у встановленому законом порядку не скасовані.

Також, абзацами 1 та 3 пункту 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

З вищенаведеного вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельну ділянку комунальної власності є регульованою ціною, тому встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

У відповідності до пункту 35 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно частини 1 статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Отже, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

В даному випадку умовами договору у п.13 та діючим законодавством України передбачена можливість внесення змін до договору щодо зміни розміру орендної плати та зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому посилання відповідача на те, що зміна договору допускається лише за згодою сторін є безпідставним.

Крім того, з урахуванням приписів ст. 15 Закону України В«Про оренду земліВ» така істотна умова договору оренди землі як об’єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки.

З огляду на викладене, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги Харківської міської ради щодо визнання укладеною додаткової угоди до спірного договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки 6310136300:16:005:0006.

Враховуючи викладене, а також те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, суд дійшов до висновку про наявність підстав зміни договору у частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, а тому позов підлягає задоволенню частково за виключивши із прохальної частини позовної заяви абзац другий пункту п'ятого додаткової угоди,у зв'язку із необґрунтованістю в цій частині позовних вимог.

Аналогічної правової позиції дотримується Вищий господарський суд України ( постанова від 22.12.2015 року по справі №922/1265/15, постанова від 26.07.2016 року по справі №922/6265/15 ).

Судом враховано, що Верховним Судом України у постанові від 02.12.2014 №21-274а14 висловлено правову позицію щодо застосування підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Зокрема, передбачено, що з набранням чинності ПКУ річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПКУ над нормами інших актів у разі їх суперечності (пункт 5.2 статті 5 ПКУ), до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПКУ.

При цьому, відповідно до ст. 111-28 ГПК України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111 -16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів. Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Щодо доводів відповідача, стосовно того, що відповідач є неприбутковою організацією та відсутні підстави для внесення змін до договору оренди землі, суд, зазначає, що відсутність у відповідача належних до сплати коштів за користування земельною ділянкою не звільняє сторони від обов'язку приведення договору оренди земельної ділянки відповідно до вимог діючого законодавства та відповідно внесення змін щодо розміру орендної плати.

З урахуванням викладеного, господарський суд дійшов до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується статтею 49 Господарського процесуального кодексу України у зв'язку із доведенням спору до суду із вини відповідача судові витрати у розмірі 1 378,00 грн. підлягають до стягнення з відповідача.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст.129, 144 Конституції України, ст.ст. 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст.1, 5, 15, 18, 20 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 2, 13, 14, 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 188 Господарського кодексу України, ст.93 Земельного кодексу України, ст.ст. 6, 626, 628, 632, 648, 651, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст.1, 4, 12, 22, 32, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 04.08.2004 року №63137/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_5 "03" червня 2004 року в реєстрі за№1923,зареєстрованого "04" серпня 2004 року за № 63137/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» ,

В« В»


20 _ року

Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_6, який діє на підставі Закону України В«Про місцеве самоврядування в УкраїніВ» і розпорядження міського голови від 18.02.2016 № 208/2к, з одного боку, та ОСОБА_2 "ЛІДЕР" (орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України В«Про оренду земліВ» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 В«Про затвердження В«Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 В«Про затвердження В«Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013В» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 В«Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. ХарковіВ» (із змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 В«Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті ХарковіВ» , листа Державної служби України з питань геодезії,картографії та кадастру від 11.01.2016 року №6-28-0.22-201/2-16 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" абзац перший пункту 5 та пункт 9 договору оренди землі, зареєстрованого В« 04В» серпня 2004року за №63137/04, змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:

В« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:16:005:0006.В»

В« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 47 від 14.11.2013 становить 1 403 072 (один мільон чотириста три тисячі сімдесят дві гривні ), а з урахуванням коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 роки складає 2 511 242 грн. (два мільйони п'ятсот одинадцять тисяч двісті сорок дві гривні).

В« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 115/16 від 29.01.2016 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 75337,26грн (сімдесят п*ять тисяч триста тридцять сім гривень 26 копійок), або в місяць -6278,11грн.( шість тисяч двісті сімдесят вісім гривень 11 копійок)".

II. Ця додаткова угода є невід’ємною частиною договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_5 "03" червня 2004 року в реєстрі за№1923,зареєстрованого "04" серпня 2004 року за № 63137/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства В«Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсахВ» і складена та підписана в чотирьох примірниках, один з яких зберігається у справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

Орендодавець Орендар

Харківська міська рада ГАРАЖНИЙ КООПЕРАТВ "ЛІДЕР"

Харківської області 61018, м. Харків,

м. Харків, м-н. Конституції, 7 вул. Дерев'янка, буд.3,

корпус Б,кв.36

Код 04059243 код 31070392

В особі виконуючого повноваження В особі керівника

Харківського міського голови, секретаря

міської ради


О.М. ОСОБА_7І.Б./

/підпис/ /підпис/

В решті позову щодо внесення змін у абзац 2 пункту 5 додаткової угоди відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 кооперативу "ЛІДЕР" (61018, м. Харків, вул. Дерев'янка, буд.3, корпус Б,кв.36, код 31070392) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, 7, ЄДРПОУ 04059243; в тому числі Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011) -1 378,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Повне рішення складено 12.10.2016 р.

Суддя ОСОБА_8

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення10.10.2016
Оприлюднено18.10.2016
Номер документу61961550
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2457/16

Постанова від 24.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Сибіга О.М.

Ухвала від 24.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Сибіга О.М.

Постанова від 14.02.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Ухвала від 07.12.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плахов О.В.

Ухвала від 31.10.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плахов О.В.

Рішення від 10.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 06.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 27.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 20.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні