Постанова
від 14.02.2017 по справі 922/2457/16
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" лютого 2017 р. Справа № 922/2457/16

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Бородіна Л.І., суддя Здоровко Л.М.

при секретарі Євтушенко Є.В.,

за участю представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1 - за довіреністю від 03.01.2017р. № 08-11/8/2-17,

від відповідача - ОСОБА_2 - за довіреністю від 01.08.2016р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу ОСОБА_3 кооперативу "Лідер", м. Харків, (вх. №2881Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016р. у справі № 922/2457/16,

за позовом Харківської міської ради, м. Харків,

до відповідача ОСОБА_3 кооперативу "Лідер", м. Харків,

про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИЛА:

У липні 2016 року Харківська міська рада (позивач) звернулася до господарського суду Харківської області з позовом до ОСОБА_3 кооперативу "Лідер" (відповідач), м. Харків, про внесення змін до договору оренди землі від 04.08.2004 р. №63137/04 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у запропонованій у позові редакції.

Рішенням господарського суду Харківської області від 10.10.2016р. у справі № 922/2457/16 (суддя Присяжнюк О.О.) позовні вимоги задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 04.08.2004 року №63137/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_4 "03" червня 2004 року в реєстрі за№1923,зареєстрованого "04" серпня 2004 року за № 63137/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах

« »


20 _ року

Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_5, який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і розпорядження міського голови від 18.02.2016 № 208/2к, з одного боку, та ОСОБА_3 "ЛІДЕР" (орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові» (із змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» , листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 року №6-28-0.22-201/2-16 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" абзац перший пункту 5 та пункт 9 договору оренди землі, зареєстрованого « 04» серпня 2004року за №63137/04, змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:

« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:16:005:0006.»

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 47 від 14.11.2013 становить 1 403 072 (один мільйон чотириста три тисячі сімдесят дві гривні ), а з урахуванням коефіцієнтів індексації за 2014, 2015 роки складає 2 511 242 грн. (два мільйони п'ятсот одинадцять тисяч двісті сорок дві гривні).

« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 115/16 від 29.01.2016 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 75337,26грн (сімдесят п'ять тисяч триста тридцять сім гривень 26 копійок), або в місяць -6278,11грн.( шість тисяч двісті сімдесят вісім гривень 11 копійок)".

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_4 "03" червня 2004 року в реєстрі за№1923,зареєстрованого "04" серпня 2004 року за № 63137/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в чотирьох примірниках, один з яких зберігається у справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

Орендодавець Орендар

Харківська міська рада ГАРАЖНИЙ КООПЕРАТВ "ЛІДЕР"

Харківської області 61018, м. Харків,

м. Харків, м-н. Конституції, 7 вул. Дерев'янка, буд.3,

корпус Б,кв.36

Код 04059243 код 31070392

В особі виконуючого повноваження В особі керівника

Харківського міського голови, секретаря

міської ради


О.М. ОСОБА_6І.Б./

/підпис/ /підпис/

В решті позову щодо внесення змін у абзац 2 пункту 5 додаткової угоди відмовлено. Стягнуто з ОСОБА_3 кооперативу "Лідер" на користь Харківської міської ради -1378,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

ОСОБА_3 кооператив "Лідер" з рішенням суду першої інстанції не погодився, посилаючись на порушення господарським судом Харківської області норм матеріального та процесуального права, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016р. у справі № 922/2457/16 повністю та припинити провадження у справі.

В обґрунтування поданої апеляційної скарги відповідач вказує, що умовами укладеного договору від 03.06.2004р. не передбачено право орендодавця щодо внесення змін до договору оренди землі в частині збільшення розміру орендної плати в односторонньому порядку на підставі рішення органу місцевого самоврядування за відсутності законодавчої зміни ставок земельного податку. На думку апелянта, рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", на якому ґрунтуються позовні вимоги, не стосується договору оренди землі, укладеного 03.06.2004р. і внесеного до державного реєстру земель 04.08.2004р., а направлено на встановлення розмірів орендної плати при укладенні нових договорів оренди земельних ділянок, орендодавцем яких виступає Харківська міська рада, або договорів, укладених в періоди, що вказані в даному рішенні.

Відповідач надав додаткові пояснення у справі (вх. №11651 від 21.11.2016 року), в яких підтримує позицію, викладену в апеляційній скарзі та зазначає, що договір, укладений між Харківською міською радою та ГК "Лідер", не відноситься до договорів, щодо яких має бути застосовані положення рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13.

У відзиві на апеляційну скаргу (вх. №11659 від 21.11.2016 року) Харківська міська рада просить рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016р. у справі № 922/2457/16 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

В обґрунтування своєї позиції у справі позивач з посиланням на положення п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначає, що орендна плата за земельні ділянки державної власності є регульованою ціною, і саме законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

На думку позивача, оскільки нормами чинного законодавства передбачено зміну умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, та умовами укладеного між сторонами договору також передбачене відповідне право, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами укладеного між сторонами договору. При цьому, обраний позивачем спосіб захисту цивільних прав та інтересів відповідає приписам ст.ст. 16, 653 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України та Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13.

В судовому засіданні 21.11.2016р. оголошено перерву.

Відповідач надав додаткові пояснення (вх. №12266 від 05.12.2016р.), в яких підтримує позицію, викладену в апеляційній скарзі.

В додаткових поясненнях у справі (вх. №12344 від 06.12.2016 року) Харківська міська рада виклала нормативно-правове обґрунтування застосування коефіцієнту функціонального використання 1 при визначенні розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становить предмет договору оренди землі від 03.06.2004р.

Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 06.12.2016 р. у зв'язку з хворобою судді Шутенко І.А. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Плахов О.В., суддя Лакіза В.В., суддя Здоровко Л.М.

Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 18.01.2017р. у зв'язку з хворобою судді Плахова О.В. для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Лакіза В.В., суддя Бородіна Л.І., суддя Здоровко Л.М.

У відповідності до п. 9 1 Постанови пленуму Вищого господарського суду від 17.05.2011р. №7 «Про деякі питання практики застосування розділу ХІІ Господарського процесуального кодексу України» у разі зміни складу суду апеляційної інстанції розгляд ним справи починається заново, а отже, спочатку починається й визначений статтею 102 ГПК України строк розгляду апеляційної скарги.

ГК "Лідер" подано додаткові письмові пояснення у справі (вх.№ 1509 від 10.02.2017р.), в яких відповідач з посиланням на положення Закону України "Про кооперацію", а також напрямки економічної діяльності кооперативу просить винести окрему ухвалу, якою привести у відповідність договір оренди землі від 03.06.2014р. в частині п. 16, а саме: вказати цільове призначення земельної ділянки відповідно до предмету договору: земельні ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, які знаходяться: м. Харків, вул. Балакірєва, 16-Б.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав вимоги апеляційної скарги, просив суд скасувати рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016р. у справі № 922/2457/16 повністю та припинити провадження у справі.

Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги, просив суд рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016р. у справі № 922/2457/16 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників процесу, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

19 листопада 2013 року на підставі рішення XVII сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 19.11.2003 № 222/03 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів між Харківською міською радою (орендодавцем) та ОСОБА_3 кооперативом "Лідер" (орендарем) було укладено договір оренди землі від 03.06.2004 року, зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 04 серпня 2004 року за №63137/04,відповідно до умов якого відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Балакірєва.

Відповідно до п.2 договору оренди землі, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1860 га та інших угідь 0,1860 га.

Згідно п.15, 16 договору оренди землі земельна ділянка передається в оренду для будівництва гаражних боксів (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для експлуатації цього об'єкту. Цільове призначення земельної ділянки: землі транспорту.

У відповідності до п.8 договору оренди землі цей договір укладено на період будівництва - до 01.12.2005 року, на період експлуатації - до 01.12.2028 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 дні до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

В п. 5 договору оренди землі сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з витягом №237/04 від 09.02.2004р. становить 309846 грн., на період експлуатації згідно з довідкою №238/04 від 09.02.2004 року становить 495753 грн.

Відповідно до п.9 договору оренди землі орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у м. Харкові №33213812800002, банк УДК у Харківській області, м. Харкова МФО851011 код ЄДРПОУ 24134490,код платежу 13050200;01.

Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік згідно з розрахунком №115/16 від 29.01.2016 року становить: 0,03% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки , розмір орендної плати за рік складає 75337,26грн.

В п.13 договору оренди землі сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п.36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно до п.38 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: а) взаємною згодою сторін; б) рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків передбачених договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, що істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

У зв'язку з прийняттям Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014р. №1166-VII, внесені зміни до Податкового кодексу України, зокрема до статті 288, відповідно до якої розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.

Пунктом 1.1 цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." встановлено у пунктах 2 та 3, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі.

Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду в тому числі, у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; зміни ставок орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Для розрахунку орендної плати на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земель міста Харкова управління земельних відносин звертається до управління Держгеокадастру у місті Харкові для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та копії договору оренди землі (у разі необхідності).

Згідно з п. 289.2. ст. 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до п. 3.1, п. 3.2 зазначеного вище Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності за № 115/16 від 29.01.2016; одержано витяг №47 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Також, як вбачається з матеріалів справи, Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди, який разом із листом-пропозицією від 14.03.2016 №5074/0/225-13 направлено на адресу відповідача. Отримана дана кореспонденція відповідачем 22.03.2016, що підтверджується наявним у справі рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.24).

У встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем направлено не було.

Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано, що стало підставою для звернення Харківської міської ради з даним позовом до господарського суду Харківської області.

Розглянувши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи, перевіривши наявні у справі матеріали на предмет їх оцінки судом першої інстанції, проаналізувавши правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів приходить до висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги виходячи з наступного.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

У зв'язку з введенням в дію з 01.01.2011р. Податкового кодексу України, Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (частина 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до п.п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Частиною 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Судом встановлено, що рішеннями Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" та №1269/13 від 25.09.2013 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Вказані вище рішення є чинними та у встановленому законом порядку не скасовані.

Посилання відповідача на ту обставину, що на спірні правовідносини не поширюються положення п. 4, 5 положення рішення Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013", є безпідставними, з огляду на те, що позивач в обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на положення п. 1-3 зазначеного рішення, які стосуються всіх договорів оренди земельних ділянок, орендодавцем за якими згідно з земельним законодавством виступає Харківська міська рада.

Абзацами 1 та 3 пункту 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

З вищенаведеного вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельну ділянку комунальної власності є регульованою ціною, тому встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

У відповідності до пункту 35 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно частини 1 статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Отже, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

В даному випадку умовами п.13 договору та діючим законодавством України передбачена можливість внесення змін до договору щодо зміни розміру орендної плати та зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому посилання відповідача на те, що зміна договору допускається лише за згодою сторін є безпідставним.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про наявність підстав для внесення змін до спірного договору оренди землі в частині визначення розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", зокрема, за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. (ст. 23 зазначеного Закону).

Отже, видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це адміністративна послуга, яку в даному випадку надає Управління Держземагенства (на даний час - Держгеокадастру) у м. Харкові Харківської області відповідно до вимог Закону України "Про адміністративні послуги", постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 № 835 "Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг".

Будь-яке рішення чи дії суб'єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, мати під собою конкретні об'єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу про адміністративне судочинство України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень та метою, з якою це повноваження надано.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013р. № 47, на підставі якого здійснено розрахунок орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, яка передана в оренду на підставі укладеного між сторонами договору, в установленому Законом порядку оскаржено не було, у зв'язку з чим визнається судом належним доказом у справі в частині визначення розміру грошової оцінки земельної ділянки, який становить 1403072 грн.

Крім того, у відповідності до Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Методиці нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213, розроблено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (далі - Порядок), затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України та Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11.

Пунктом 3.1 та 3.2 Порядку передбачено, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.

Пунктом 3.5 Порядку встановлено, що віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією № 377 з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми № 6-зем. 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998р. № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.12.1998р. № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики (далі - Інструкція № 377).

Як вбачається з матеріалів справи, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013р. № 47 складено, зокрема, на підставі Інструкції № 377 з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми № 6-зем. 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998р. № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.12.1998р. № 788/3228, відповідно до якого визначено нормативну грошову оцінку землі з кадастровим номером 6310136300:16:055:0006, зокрема, функціональне призначення - землі транспорту та зв'язку, до яких застосовується коефіцієнт Кф - 1.

Так, згідно з Інструкцією з заповнення державно статистичної звітності з кількісного обліку земель, у графі 45 включається дані про землі, які використовуються для транспорту та зв'язку (графи 46+47+48+49): державних залізниць, автомобільних шляхів, наземних споруд трубопроводів; території річкових, морських портів та аеропортів; землі, на яких розміщено обладнання систем телекомунікацій, залізничні станції та автостанції, склади для обладнання і ремонтні майстерні та інші території, потрібні для забезпечення розміщення відповідної інфраструктури, а також земельні ділянки гаражно-будівельних кооперативів, автостоянки.

У графі 49 містяться дані про всі інші землі транспорту та зв'язку, які не зараховані до граф 46- 48, які використовуються для пошти, зв'язку, метрополітену, трамвайного, тролейбусного, морського, річкового транспорту, для фунікулерів, трубопроводів для транспортування палива й інших продуктів, землі автотранспортних підприємств; земельні ділянки гаражно-будівельних кооперативів; автостоянки, надані у тимчасове користування, у тому числі на умовах оренди.

Згідно з додатком 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку (таблиця 1.1) визначені категорії земель за функцією використання та значення коефіцієнтів функціонального використання (Кф), які застосовується до цих категорій земель, серед яких землі транспорту та зв'язку з Кф, який дорівнює 1.

Судова колегія, надаючи оцінку спірним правовідносинам на підставі наданих до матеріалів документі, зазначає про правильне застосування позивачем до земельної ділянки, яка становить предмет договору оренди від 03.06.2004р. та відноситься за своїм функціональним використанням до земель транспорту та зв'язку, значення функціонального коефіцієнту земельної ділянки (Кф) 1.

При цьому, твердження апелянта щодо відсутності правових підстав для посилання на Інструкцію № 377, яка втратила чинність на час винесення оскаржуваного рішення, на підтвердження віднесення наданих в оренду земель до земель транспорту, є безпідставним, оскільки відповідний нормативно-правовий акт був чинний станом на момент складення витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013р. № 47, який в установленому Законом порядку сторонами оскаржено не було.

Враховуючи викладене, а також те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, суд першої інстанції дійшов до вірного висновку про наявність підстав для внесення змін до спірного договору оренди щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації від 14.11.2013р. № 47, яка становить 1403072 грн., а також щодо розміру орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №115/16 від 01.01.2013р., яка на рік становить 75337,26 грн. (3 % від її нормативної грошової оцінки) або в місяць - 6278,11 грн.

Крім того, з урахуванням приписів ст. 15 Закону України «Про оренду землі» така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру земельної ділянки.

Колегія суддів вважає обґрунтованими позовні вимоги Харківської міської ради щодо визнання укладеною додаткової угоди до спірного договору оренди землі в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та зазначення в додатковій угоді кадастрового номеру земельної ділянки: 6310136300:16:005:0006.

Разом з тим, місцевим господарським судом правомірно відмовлено в позові в частині запропонованої позивачем нової редакції абз. 2 п. 5 договору, викладеної в додатковій угоді до договору оренди землі від 03.06.2004р., оскільки необхідність зміни частини зазначеного пункту договору, яка не пов'язана зі зміною розміру орендної плати, нормативно не обґрунтована позивачем, а наявність законодавчих чи передбачених договором підстав для зобов'язання відповідача погодитись із запропонованими умовами - не доведена.

Аналогічної правової позиції дотримується Вищий господарський суд України в постанові від 22.12.2015р. у справі №922/1265/15, від 26.07.2016р. у справі №922/6265/15.

Судом враховано також правові висновки Верховного Суду України у постанові від 02.12.2014р. у справі №21-274а14 щодо застосування підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Так, з набранням чинності Податкового кодексу України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

Відповідно до ст. 111-28 ГПК України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111-16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів. Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Щодо доводів відповідача стосовно того, що ОСОБА_3 кооператив "Лідер" є неприбутковою організацією та відсутні підстави для внесення змін до договору оренди землі, суд зазначає, що відсутність у відповідача належних до сплати коштів за користування земельною ділянкою не звільняє сторони від обов'язку приведення договору оренди земельної ділянки відповідно до вимог діючого законодавства та відповідно внесення змін щодо розміру орендної плати.

Окрема слід зазначити, що згідно з ч. 1 ст. 90 ГПК України господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки в діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу.

Відповідно до умов п. 16 договору оренди землі від 03.06.2014р. цільове призначення земельної ділянки за договором оренди від 03.06.2004р. визначено як землі транспорту.

Договір є обов'язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).

Статтею 204 Цивільного кодексу України визначено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як встановлено судовою колегією, предметом позову у справі № 922/2457/16 визначено внесення змін до п. 2, 5, 9 договору оренди землі від 04.08.2004р. №63137/04 шляхом укладення додаткової угоди до вказаного договору.

Відповідно до положень ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу; апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі; в апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

З огляду на визначені межі позовних вимог, які були предметом розгляду суду першої інстанції, враховуючи повноваження суду апеляційної інстанції під час перегляду рішення місцевого господарського суду, судова колегія дійшла висновку про відсутність правових підстав для надання оцінки чинності або наявності підстав для внесення змін до пунктів договору оренди землі від 03.06.2004р., які не становлять предмет позовних вимог.

Зважаючи на викладене, суд не вбачає порушень законності або недоліків в діяльності Харківської міської ради, встановлених в межах даного судового розгляду, та, як наслідок, правових підстав для винесення відносно відповідного державного органу окремої ухвали та зобов'язання привести у відповідність п. 16 договору оренди землі від 03.06.2014р., а саме: вказати цільове призначення земельної ділянки відповідно до предмету договору: земельні ділянки несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, які знаходяться: м. Харків, вул. Балакірєва, 16-Б.

Відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Пунктом 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012р. N 6 "Про судове рішення" визначено, що з огляду на вимоги частини першої статті 4 ГПК господарський суд у прийнятті судового рішення керується (та відповідно зазначає у ньому) не лише тими законодавчими та/або нормативно-правовими актами, що на них посилалися сторони та інші учасники процесу, а й тими, на які вони не посилалися, але якими регулюються спірні правовідносини у конкретній справі (якщо це не змінює матеріально-правових підстав позову).

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги в зв'язку з її юридичною та фактичною необґрунтованістю та відсутністю фактів, які свідчать про те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням судом норм матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не спростовують наведені висновки місцевого господарського суду, у зв'язку з чим апеляційна скарга ОСОБА_3 кооперативу "Лідер" не підлягає задоволенню з підстав, викладених вище, а оскаржуване рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016р. у справі №922/2457/16 підлягає залишенню без змін.

Враховуючи, що апеляційний господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги, витрати апелянта по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 99, 101, п.1 ч.1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_3 кооперативу "Лідер" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 10 жовтня 2016 року у справі № 922/2457/16 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 20.02.2017р.

Головуючий суддя Лакіза В.В.

Суддя Бородіна Л.І.

Суддя Здоровко Л.М.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.02.2017
Оприлюднено23.02.2017
Номер документу64831174
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2457/16

Постанова від 24.05.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Сибіга О.М.

Ухвала від 24.04.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Сибіга О.М.

Постанова від 14.02.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Ухвала від 18.01.2017

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Лакіза В.В.

Ухвала від 07.12.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плахов О.В.

Ухвала від 31.10.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Плахов О.В.

Рішення від 10.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 06.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 27.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

Ухвала від 20.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Присяжнюк О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні