ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 травня 2017 року Справа № 922/2457/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддіСибіги О.М., суддівДанилової М.В., Швеця В.О. розглянувши матеріали касаційної скаргиГаражного кооперативу "Лідер", м. Харків на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 14.02.2017 року у справі господарського суду Харківської області за позовомХарківської міської ради, м. Харків доГаражного кооперативу "Лідер", м. Харків провнесення змін до договору
за участю представників
позивача: не з'явився,
відповідача: Олешко В.В.
В С Т А Н О В И В:
Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до гаражного кооперативу "Лідер" (далі за текстом - ГК "Лідер") про внесення змін до Договору оренди землі № 63137/04 від 04.08.2004 року шляхом визнання укладеною Додаткової угоди до вказаного Договору оренди землі у запропонованій в позові редакції.
Рішенням господарського суду Харківської області від 10.10.2016 року залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 14.02.2017 року позовні вимоги задоволено частково: внесено зміни до Договору оренди землі № 63137/04 від 04.08.2004 року шляхом визнання укладеною Додаткової угоди до вказаного Договору оренди землі у редакції, запропонованій позивачем; в решті позову щодо внесення змін в абзац 2 пункту 5 Додаткової угоди - відмовлено.
Вищезазначені судові акти мотивовано тим, що у відповідних частинах в договір оренди землі підлягають внесенню зміни, виходячи із затвердження нормативної грошової оцінки землі міста Харкова та необхідності приведення умов Договору оренди землі до вимог чинного законодавства.
Не погоджуючись з судовими актами попередніх інстанцій, ГК "Лідер" звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 14.02.2017 року і прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Харківською міською радою відзиву на касаційну скаргу подано не було.
В судовому засіданні представник відповідача просив касаційну скаргу задовольнити, рішення господарського суду Харківської області від 10.10.2016 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 14.02.2017 року - скасувати і прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Позивача згідно з приписами ст. 111 4 ГПК України належним чином повідомлено про день, час і місце розгляду касаційної скарги, однак він не скористався передбаченим процесуальним законом правом на участь у розгляді справи касаційною інстанцією.
Заслухавши пояснення представника відповідача, приймаючи до уваги межі перегляду справи в суді касаційної інстанції, перевіривши повноту встановлення господарськими судами обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що Харківською міською радою (орендодавцем) та ГК "Лідер" (орендарем) укладено Договір оренди землі від 03.06.2004 року (далі за текстом - Договір оренди), зареєстрований у Харківській регіональній філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 04.08.2004 року за № 63137/04, відповідно до п. п. 1, 2 якого орендодавець на підставі рішення XVII сесії Харківської міської ради від 19.11.2003 року № 222/03 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0, 1860 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Балакірєва.
В п. 5 Договору оренди передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з довідкою № 237/04 від 09.02.2004 року становить 309 846 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою № 238/04 від 09.02.2004 року становить 495 753 грн.
Відповідно до п. п. 15, 16 Договору оренди земельна ділянка передається в оренду для будівництва гаражних боксів (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для експлуатації цього об'єкту. Цільове призначення земельної ділянки: землі транспорту.
В п. 8 Договору оренди сторони погодили, що цей Договір укладено на період будівництва - до 01.12.2005 року, на період експлуатації - до 01.12.2028 року. Після закінчення строку Договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
За умовами п. 13 Договору оренди розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з п. 36 Договору оренди зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору, спір розв'язується у судовому порядку.
Дія Договору оренди припиняється шляхом його розірвання за: а) взаємною згодою сторін; б) рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків передбачених Договором та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, що істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (п. 38 Договору оренди).
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року з визначенням базової вартості за 1 кв. м. земель міста Харкова в сумі 291,18 грн. з подальшою індексацією у порядку, встановленому законодавством України. Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до п. 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду в тому числі, у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; зміни ставок орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 року № 1166-VII внесено зміни до Податкового кодексу України, зокрема, до ст. 288, відповідно до якої розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до п. п. 2.1, 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13, Департамент земельних відносин є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" та здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до п. п. 3.1, 3.2 зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на виконання вищенаведених рішень ради одержано в Управлінні Держгеокадастру у м. Харкові Харківської області витяг № 47 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на підставі якого здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності за № 115/16 від 29.01.2016 року.
Зміна нормативної грошової оцінки землі стала підставою для підготовки Департаментом проекту Додаткової угоди до Договору оренди, який разом із листом-пропозицією № 5074/0/225-13 від 14.03.2016 року направлено на адресу відповідача. Зазначений лист отримано відповідачем 22.03.2016 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Однак, пропозиція позивача щодо приведення умов Договору оренди землі у відповідність з вимогами чинного законодавства відповідачем залишена без відповіді, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з вимогою про укладення Додаткової угоди до Договору оренди землі в запропонованій редакції в судовому порядку.
З урахуванням встановлених господарськими судами попередніх інстанцій обставин справи здійснюючи касаційний перегляд, колегія суддів Вищого господарського суду України виходить з наступного.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу.
За приписами ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зі змісту ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" вбачається, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Положеннями п. 2 ч. 1 ст. 13, ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
В силу приписів ст. 1 44 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Як вірно встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, рішеннями Харківської міської ради № 1209/13 від 03.07.2013 року "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" та № 1269/13 від 25.09.2013 року "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Вищевказані рішення є чинними та у встановленому законом порядку не скасовані.
Таким чином, визначення положеннями ст. 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку та зміна нормативної грошової оцінки земель міста Харкова і затвердження нових ставок орендної плати є підставою для приведення положень укладеного сторонами Договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України також передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічні положення щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", в якій встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у спірних правовідносинах.
Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїх постановах від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012, від 20.08.2013 року у справі № 5009/3430/12.
Враховуючи встановлені судами обставини справи та вищенаведені законодавчі приписи, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що господарські суди попередніх інстанцій дійшли вірних висновків про те, що законодавча зміна розміру орендної плати за землю є правовою підставою для зміни договору в частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, з огляду на що позовні вимоги правомірно задоволенню частково шляхом відмови в позові в частині запропонованої позивачем нової редакції абзацу 2 пункту 5 Додаткової угоди (щодо зобов'язання орендаря за свій рахунок здійснювати оновлення грошової оцінки земельної ділянки), у зв'язку із необґрунтованістю в цій частині позовних вимог.
Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що під час розгляду справи господарськими судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи встановлено на основі повного, всебічного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм надана вірна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права.
Також колегія суддів Вищого господарського суду України вважає за необхідне відзначити, що доводи ГК "Лідер", викладені в касаційній скарзі, зводяться до переоцінки наявних у справі доказів, вільного тлумачення правових норм та не спростовують законних і обґрунтованих висновків господарських судів попередніх інстанцій.
При цьому, відповідно до ч. 2 ст. 111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Відповідно до п. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.
Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, з'ясуванням всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.
За таких обставин, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, які відповідають матеріалам справи та чинному законодавству, у зв'язку з чим підстав для скасування чи зміни оскаржуваних судових актів не вбачається.
Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу залишити без задоволення.
2. Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 14.02.2017 року у справі № 922/2457/16 - залишити без змін.
Головуючий суддяО.М. Сибіга СуддіМ.В. Данилова В.О. Швець
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2017 |
Оприлюднено | 11.07.2017 |
Номер документу | 67634403 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Сибіга О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні