КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ОКРЕМА УХВАЛА
13 жовтня 2016 року 810/1884/16
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., за участю відповідача Геращенка В.В. та представника Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області Геращенка В.В. та представника ОСОБА_2 ОСОБА_6., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Універсалагротрей» до Приватного нотаріуса Бориспільського районного нотаріального округу Криворучко Оксани Вікторівни, Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області та Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області Геращенка Володимира Васильовича, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_2 та ОСОБА_5, про визнання протиправними дій та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Універсалагротрейд» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до приватного нотаріуса Бориспільського районного нотаріального округу Криворучко Оксани Вікторівни про визнання протиправними дій та скасування рішень.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.08.2016 про закінчення підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Управління держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області, та залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_2 та ОСОБА_5. Відповідно до ч.1 ст.166 Кодексу адміністративного судочинства України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб'єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону. Про вжиті заходи суд повідомляється не пізніше одного місяця після надходження окремої ухвали.
Згідно з ч. 2 ст. 166 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.
Під час розгляду справи встановлені порушення закону з боку Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області, які потребують усунення та вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, які виразилися у наступному.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду про закінчення підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду від 15.08.2016 витребувано від Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області наступні документи: письмові пояснення по справі; документи, на підставі яких була здійснена державна реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами 3220886200:06:001:0200, 3220886200:06:001:0201, 3220886200:06:001:0202,3220886200:06:001:0369,3220886200:06:001:0370,3220886200:06:001:0371,3220886200:06:001:0372,3220886200:06:001:0373,3220886200:06:001:0374,3220886200:06:001:0375,3220886200:06:001:0376 (заяви про реєстрацію, документація із землеустрою тощо); поземельні книги на вказані земельні ділянки; документацію щодо поділу земельних ділянок з кадастровими номерами 3220886200: 06:001:0200 та 3220886200:06:001:0202. Присутній у судовому засіданні 12.09.2016 представник Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області Геращенко В.В. надав письмові поясненні по справі, які були долучені судом до матеріалів справи, проте вимоги ухвали суду від 15.08.2015 у повному обсязі не виконав. Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.09.2016 було повторно витребувано від Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області вищевказані документи.Зобов'язано надати докази до 13.10.2016. Однак, витребувані докази знову суду надані не були, а присутній у судовому засіданні представник Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області Геращенко В.В. зазначив про те, що кадастрові реєстратори Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області відмовились здійснювати підготовку витребуваних судом документів, у зв'язку з ухвалою Київського окружного адміністративного суду про забезпечення позову від 08.09.2016 у цій справі.
Крім того, мотивуючи ненадання витребуваних судом поземельних книг на земельні ділянки з кадастровими номерами 3220886200:06:001:0200, 3220886200:06:001:0201, 322088620 0:06:001:0202,3220886200:06:001:0369,3220886200:06:001:0370,3220886200:06:001:0371,3220886200:06:001:0372,3220886200:06:001:0373,3220886200:06:001:0374,3220886200:06:001:0375,3220886 200:06:001:0376, державний кадастровий реєстратор Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області зазначив про те, що ведення поземельних книг в Управлінні Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області здійснюється виключно в електронному варіанті.
Проте, суд не приймає до уваги вказані пояснення представника відповідача, оскільки встановлена на підставі ухвали Київського окружного адміністративного суду про забезпечення позову від 08.09.2016 заборона поширюється виключно на проведення Управлінням Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області державної реєстрації поділу та об'єднання відповідних земельних ділянок, та не забороняє Управлінню ані здійснювати роздруківки поземельних книг, ані їх надання на запит суду.
Крім того, суд звертає увагу відповідача на те, що відповідно до п. 3 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 (далі-Порядок №1051), Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях.
Документи в паперовій формі, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру, витяги з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру, довідки, що містять узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), кадастрові плани земельних ділянок та інші документи створюються шляхом роздрукування їх електронної (цифрової) форми за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.
Пунктом 31 Порядку №1051 встановлено, що документами Державного земельного кадастру, які створюються під час його ведення, є, зокрема, поземельні книги.
Відповідно до п.53 Порядку №1051 Поземельна книга в паперовій формі відкривається шляхом роздрукування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відповідної Поземельної книги в електронній (цифровій) формі.
Кожний аркуш Поземельної книги в паперовій формі засвідчується підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюється його печаткою. Не завірені підписом і не скріплені печаткою Державного кадастрового реєстратора записи у Поземельній книзі в паперовій формі вважаються недійсними.
До Поземельної книги в паперовій формі додаються всі документи, що є підставою для внесення відомостей до неї (п.54 Порядку №1051).
Відповідно до п.55 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор забезпечує зберігання Поземельної книги в паперовій формі у порядку, визначеному Мінрегіоном.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено, що ведення поземельних книг здійснюється державним кадастровим реєстратором одночасно в електронному та паперовому варіантах, проте, незважаючи на ці законодавчі приписи, вимоги ухвали суду виконані не були.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 КАС України суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, подати докази або з власної ініціативи витребувати докази, яких, на думку суду, не вистачає.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Частиною 4 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язкову суд витребує названі документи та матеріали.
Згідно з ч.ч. 1 та 3 ст. 79 КАС України письмовими доказами є документи (у тому числі електронні документи), акти, листи, телеграми, будь-які інші письмові записи, що містять в собі відомості про обставини, які мають значення для справи. Письмові докази, які витребовує суд, надсилаються безпосередньо до адміністративного суду. Суд може також уповноважити заінтересовану сторону або іншу особу, яка бере участь у справі, одержати письмовий доказ для надання його суду.
Статтею 129 Конституції України обов'язковість рішень суду (до яких належать і ухвали) визначена як одна з основних засад судочинства.
Статтею 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України. Обов'язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.
У статті 255 КАС України також зазначено, що постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання (ч. 2 ст. 257 КАС України).
З урахуванням наведених норм, суд зазначає про обов'язок особи, якій адресована ухвала суду, у даному випадку - Управлінню Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області, на вимогу суду надавати докази, зокрема, документи, на підставі яких була здійснена державна реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами 3220886200:06:001:0200, 3220886200:06:001:0201, 3220886200:06:001:0202, 3220886200:06:001:0369, 3220886200:06:001: 0370, 3220886200:06:001:0371, 3220886200:06:001:0372, 3220886200:06:001:0373, 3220886200:06: 001:0374, 3220886200:06:001:0375, 3220886200:06:001:0376 (заяви про реєстрацію, документація із землеустрою тощо); поземельні книги на вказані земельні ділянки; документацію щодо поділу земельних ділянок з кадастровими номерами 3220886200:06:001:0200 та 3220886200:06:001:0202.
Однак, Управлінням Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області допущена протиправна бездіяльність, яка виразилася в ігноруванні вимог Київського окружного адміністративного суду про необхідність надання доказів та документів, що стосуються предмету спору та відсутність яких унеможливлює з'ясування всіх обставин у справі, а також виключає можливість повного та всебічного розгляду справи.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015 (далі-Положення №15), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Згідно з пп.5 п.5 Положення №15 Держгеокадастр з метою організації своєї діяльності надає територіальним органам методичну і практичну допомогу, проводить перевірки їх діяльності.
Пунктом 7 Положення №15 встановлено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №14 від 03.02.2015 затверджено «Положення про Головне управління Держгеокадастру в області» (далі-Положення №14).
Відповідно до п.1 Положення №14 Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.
Пунктом п.7 Положення №4 передбачено, що Головне управління здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через територіальні органи Держгеокадастру нижчого рівня та контролює їх діяльність.
Відповідно до п.1 Положення про Управління (Відділ) Держгеокадастру у районі, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №14 від 03.02.2015 Управління (Відділ) Держгеокадастру у районі (далі - Управління (Відділ)) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Управління (Відділ) підпорядковане Держгеокадастру та відповідно Головному управлінню Держгеокадастру в області.
Таким чином,Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області підконтрольне Головному управлінню Держгеокадастру у Київській області та Держгеокадастру України, які відповідно, мають вжити заходи по усуненню порушень, виявлених судом при розгляді справи, у вигляді невиконання судового рішення (ухвали) про витребування доказів, та порушення порядку ведення поземельних книг.
У судовому засіданні 13.10.2016 були оголошені вступна та резолютивна частини ухвали. Повний текст ухвали складений та підписаний 18.10.2016.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.160,165,166,177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
1.Повідомити Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (03680, м.Київ, вул.Народного Ополчення, буд. 3) та Головне управління Держгеокадастру у Київській області (03115, м.Київ, вул.Серпова, буд.3/14) про виявленні факти порушення Управлінням Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області, для вжиття відповідних заходів реагування.
2.Про прийняті заходи повідомити суд у місячний строк з дня набрання законної сили вказаної окремої ухвали.
Окрема ухвала може бути оскаржена особами, інтересів яких вона стосується.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом п'яти днів з дня проголошення ухвали. У разі якщо ухвалу було постановлено в письмовому провадженні або згідно з частиною третьою статті 160 цього Кодексу, або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Київського апеляційного адміністративного суду.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2016 |
Оприлюднено | 24.10.2016 |
Номер документу | 62075960 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні