Постанова
від 04.10.2016 по справі 820/10567/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 жовтня 2016 р. № 820/10567/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мельникова Р.В.,

за участю секретаря судового засідання - Кульчій А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом сільськогосподарського багатофункціонального обслуговуючого кооперативу "Ленінське" до Красноградської районної державної адміністрації, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "Украгростандарт", про визнання протиправним та скасування розпорядження, -

В С Т А Н О В И В:

Сільськогосподарський багатофункціональний обслуговуючий кооператив "Ленінське" звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просив суд визнати протиправним та скасувати розпорядження першого заступника голови Красноградської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_1, № 276 від 22 червня 2015 року "Про надання дозволу ТОВ "Украгростандарт" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок для оформлення права користування на умовах оренди із земель не витребуваних земельних часток (паїв) на території Ленінської сільської ради Красноградського району Харківської області" загальною площею 52,3 гектарів.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що Сільськогосподарський багатофункціональний обслуговуючий кооператив "Ленінське" має в користуванні на умовах оренди земельні частки (паї). Проте, розпорядженням №276 за підписом першого заступника голови Красноградської РДА Харківської області ОСОБА_1 товариству з обмеженою відповідальністю "Украгростандарт" надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок для оформлення права користування на умовах оренди із земель не витребуваних земельних часток (паїв) на території Ленінської сільської ради Красноградського району Харківської області" загальною площею 52,3 гектарів, чим порушило права позивача як добросовісного орендаря.

Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, надав до суду заяву про визнання позову. Розгляд справи просив проводити за його відсутності.

Представник третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Украгростандарт" до суду не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Враховуючи положення ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України та заяви представників позивача та відповідача, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності сторін.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановив наступне.

Судом під час судового розгляду справи встановлено, що між позивачем (орендар) та Красноградською районною державною адміністрацією (орендодавець) укладено договір оренди землі №21/07 від 18.04.2007, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 284,85 га, яка знаходиться на території Ленінської сільської ради, Красноградського району Харківської області.

Відповідно до п. 3 договору, строк дії договору 1 рік. Після закінчення строку, на який було укладено цей договір, орендар, що належно виконує обов'язки відповідно до умов договору, має переважне право на поновлення договору на новий термін з орендодавцем. У цьому разі зацікавлена сторона повинна повідомити про це другу сторону щодо бажання продовжувати дію договору на новий термін, не пізніше ніж за 2 місяці до його закінчення. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку дії договору, то за відсутності письмових заперечень орендодавця, протягом одного місяця після закінчення строку дії договору, він підлягає поновленню у той самий строк і на тих самих умовах, що були передбачені цим договором.

Судом встановлено, що розпорядженням першого заступника голови Красноградської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_1 від 22.06.2015 №276 надано товариству з обмеженою відповідальністю "Украгростандарт" дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок для оформлення права користування на умовах оренди із земель не витребуваних земельних часток (паїв) на території Ленінської сільської ради Красноградського району Харківської області" загальною площею 52,3 гектарів.

Суд зазначає, що питання надання земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду регулюється Земельним кодексом України.

Відповідно до статей 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.

Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Статтею 1 Земельного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Згідно зі статтею 17 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація забезпечує ефективне використання природних, трудових і фінансових ресурсів.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" Красноградська районна державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади, який входить до системи органів виконавчої влади.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Так, із матеріалів справи вбачається, що директор товариства з обмеженою відповідальністю "Украгростандарт" звернувся до Красноградської районної державної адміністрації із заявою про надання дозволу на складання проекту технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі.

Суд зазначає, що підстав для відмови у наданні дозволу на складання проекту технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі у відповідача не було.

Крім того, доказів продовження договору оренди із Красноградською районною державною адміністрацією Сільськогосподарським багатофункціональним обслуговуючим кооперативом "Ленінське" до суду не надано.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.

Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

Відповідно до частини 3 статті 33 Закону України "Про місцеві державні адміністрації» голови обласних державних адміністрацій мають право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

Відповідно до ч.3 ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Згідно з ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною ОСОБА_2 України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З врахуванням зазначеного суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення відповідача, Харківської обласної державної адміністрації є винесеним у відповідності до вимог чинного законодавства та не підлягає скасуванню.

Поряд із тим суду зазначає, що відповідач звернувся до суду із заявою про визнання позову. В обґрунтування вказаної заяви відповідач зазначив, що сільськогосподарський багатофункціональний обслуговуючий кооператив "Ленінське" є належним орендарем, який виконує свої обов'язки та вчасно сплачує орендну плату за користування земельними ділянками. Крім того, зазначив що у першого заступника голови Красноградської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_1 не було повноважень на підписання розпорядження № 276 від 22 червня 2015 року "Про надання дозволу ТОВ "Украгростандарт" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок для оформлення права користування на умовах оренди із земель не витребуваних земельних часток (паїв) на території Ленінської сільської ради Красноградського району Харківської області".

Суд зазначає, що судом у відповідача були витребувані докази наявності або відсутності повноважень у першого заступника голови Красноградської районної державної адміністрації Харківської області на прийняття відповідних розпоряджень. Проте, зазначених доказів до суду відповідачем не надано.

Згідно ч.ч. 1,3 ст. 136 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач може відмовитися від адміністративного позову, а відповідач - визнати адміністративний позов протягом всього часу судового розгляду, зробивши усну заяву. Якщо відмову від адміністративного позову чи визнання адміністративного позову викладено в адресованій суду письмовій заяві, ця заява приєднується до справи. Судове рішення у зв'язку з відмовою від адміністративного позову, визнанням адміністративного позову чи примиренням сторін ухвалюється за правилами, встановленими статтями 112, 113 цього Кодексу.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 112 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач може відмовитися від адміністративного позову повністю або частково, а відповідач - визнати адміністративний позов повністю або частково. У разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає відмови від адміністративного позову, визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Таким чином, враховуючи, що розпорядження № 276 від 22 червня 2015 року "Про надання дозволу ТОВ "Украгростандарт" на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок для оформлення права користування на умовах оренди із земель не витребуваних земельних часток (паїв) на території Ленінської сільської ради Красноградського району Харківської області" прийнято першим заступником голови Красноградської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_1 у межах чинного законодавства, суд не приймає заяви відповідача про визнання позову.

Керуючись ст.ст. 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

В задоволенні сільськогосподарського багатофункціонального обслуговуючого кооперативу "Ленінське" до Красноградської районної державної адміністрації, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "Украгростандарт", про визнання протиправним та скасування розпорядження - відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 10 жовтня 2016 року.

Суддя Р.В. Мельников

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2016
Оприлюднено24.10.2016
Номер документу62082745
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/10567/15

Постанова від 04.10.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 21.06.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 22.12.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 15.10.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

Ухвала від 15.10.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Тітов О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні