Постанова
від 18.10.2016 по справі 904/4597/16
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.10.2016 року Справа № 904/4597/16

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді Євстигнеєва О.С.- доповідача,

суддів: Кузнецова В.О., Вечірка І.О.

при секретарі: Ковзикові В.Ю.

за участю представників:

позивача: ОСОБА_1- предст., дов. №16811/9/28-01-10-12 від 31.08.2016 р.;

відповідача: не явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби (м. Дніпро) та публічного акціонерного товариства «МЕЛІОР БАНК» (м. Дніпро) на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 16.08.2016р. у справі №904/4597/16

за позовом: спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби (м. Дніпро)

до: публічного акціонерного товариства «МЕЛІОР БАНК» (м. Дніпро)

про: вчинення певних дій

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 16 серпня 2016 року (підписано 18.08.2016р.) у справі №904/4597/16 (суддя Кеся Н.Б.) з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 28.07.2016р. частково задоволений позов спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби (м. Дніпро) до публічного акціонерного товариства «МЕЛІОР БАНК» (м. Дніпро) про зобов’язання ПАТ «МЕЛІОР БАНК» визнати кредиторські вимоги спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби, які нараховані та несплачені банківською установою з податку на додану вартість, з податку на прибуток банківських організацій та за нарахованою пенею у загальній сумі 6127692,08 грн. та включити до реєстру у 7 чергу задоволення.

Зазначеним рішенням зобов’язано ПАТ «МЕЛІОР БАНК» визнати кредиторські вимоги спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби, які нараховані та несплачені банківською установою з податку на додану вартість, з податку на прибуток банківських організацій та за нарахованою пенею у загальній сумі 5521569,80 грн. та включити до реєстру у 7 чергу задоволення. З відповідача на користь позивача стягнуто 1241,70 грн. судового збору. В решті позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням господарського суду Дніпропетровської області, сторонами були подані апеляційні скарги.

Позивач - спеціалізована державна податкова інспекція з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби просить скасувати рішення суду в частині невизнання кредиторських вимог у сумі 606122,28 грн. та прийняти нове, яким повністю задовольнити позовні вимоги. Позивач вважає, що підставами для скасування рішення є неповне з’ясування обставин, що мають значення для справи та неправильне застосування норм матеріального права. Судом не враховано, що податкові повідомлення рішення, за якими банківській установі ПАТ «МЕЛІОР БАНК» нараховані штрафні санкції на суму 606122,28 грн., винесені на підставі акту документальної позапланової виїзної перевірки банку від 05.08.2015р. за №65/28-01-43-37987811 за результатами діяльності банку у період з 09.02.2012р. до 10.02.2015р., тобто до початку ліквідаційної процедури та опублікування в газеті «Голос України» 17.02.2015р. відповідного оголошення про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку.

Відповідач - публічне акціонерне товариство «МЕЛІОР БАНК» в апеляційній скарзі просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 16.08.2016р. у справі №904/4597/16 і прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Відповідач також вказує на неповне з’ясування обставин справи судом, неповне дослідження доказів, що призвело до невідповідності висновків суду обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права. Заяви про включення до реєстру кредиторів були подані позивачем в порушення ч. 5 ст. 45 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» після спливу 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи фонду. Позивачем не надано жодного документа, які б підтверджували причини порушених строків. Вимоги позивача в силу ч. 1 ст. 49 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» є погашеними та не були включені до реєстру акцептованих вимог кредиторів, а внесення змін до реєстру відбувається за рішенням суду, що набрало законної сили.

27.09.2016р. у зв’язку з відпусткою судді-доповідача розгляд справи не відбувся. Ухвалою суду від 03.10.2016р. розгляд справи було призначено на 18.10.2016р. на 16:00.

У судове засідання представник відповідача не явився. Поштова кореспонденція направлялася на юридичну адресу відповідача та на адресу ліквідатора, зазначену у справі у поданій ним апеляційній скарзі. Беручи до уваги, що відповідач належним чином повідомлявся про дату, час і місце проведення судових засідань, матеріали справи є достатніми для її розгляду у судовому засіданні, справа переглядалася без участі представника відповідача за наявними у справі матеріалами.

У судовому засіданні була оголошена вступна та резолютивна частина постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Вислухавши представника позивача, переглянувши матеріали справи, Дніпропетровський апеляційний господарський суд встановив, що на обліку у спеціалізованій державній податковій інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби перебуває публічне акціонерне товариство «МЕЛІОР БАНК».

10.02.2015р. правлінням Національного банку України прийнято постанову №87 «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ «МЕЛІОР БАНК».

На підставі зазначеної постанови виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 11.02.2015р. за №27 прийнято рішення «Про початок процедури ліквідації ПАТ «МЕЛІОР БАНК» та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку», згідно якого розпочато процедуру ліквідації банку та призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ «МЕЛІОР БАНК» провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків ОСОБА_2 строком на 1 рік з 11.02.2015р. по 10.02.2016р. включно.

17.02.2015р. в газеті «Голос України» №28 було надруковано оголошення про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку ПАТ «МЕЛІОР БАНК».

На виконання ч. 1 ст. 49 Закону України від 23.02.2012р. №4452-VІІ «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» вимоги кредиторів приймались протягом 30 днів з дня опублікування в газеті, тобто до 18.03.2015р.

08.10.2015р. рішенням виконавчої дирекції Фонду №185 з 12.10.2015р. призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ «МЕЛІОР БАНК» провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків ОСОБА_3.

Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 28.12.2015р. №242 процедуру ліквідації продовжено до 10.02.2017р.

Господарським судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, зокрема листами №7940/10/28-01-23-14 від 11.09.2015р., №11976/10/28-01-23-14 від 29.10.2015р., №2318/10/28-01-23-14 від 01.02.2016р. , №7739/10/28-01-23 від 13.04.2016р., та №9969/10/28-01-17-14 від 17.05.2016р., що позивач у зв’язку із збільшенням податкового боргу до заявленої 12.03.2015р. і включеної до реєстру кредиторів суми 75037,00 грн. просив відповідача визнати і задовольнити додаткові кредиторські вимоги та включити їх до реєстру кредиторів банку.

Відповідач листами №08-32-347 від 11.06.2015р., №08-32-452 від 28.09.2015р., №2199/11/2015 від 30.11.2015р., №2227/02/2016 від 10.02.2016р. та №597 від 24.05.2016р. відмовив позивачу, посилаючись на те, що збільшення кредиторських вимог було заявлено після спливу строку, визначеного ч. 1 ст. 49 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» та, у зв’язку з цим вважаються погашеними.

Позивач звернувся до господарського суду про визнання наступних кредиторських вимог з податкового боргу (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 28.07.2016р).:

Податок на додану вартість (14010100):

- самостійно задекларований банківською установою - податкова декларація з податку на додану вартість №9045144742 від 20.03.2015 року, термін сплати 30.03.2015р., в сумі 219 933,00 грн.;

- самостійно задекларований банківською установою - податкова декларація з податку на додану вартість №9070136793 від 16.04.2015 року, термін сплати 30.04.2015р., в сумі 1475,00 грн.;

- самостійно задекларовані банківською установою за податковою декларацією з податку на додану вартість №9096704541 від 15.05.2015 року термін сплати 30.05.2015р., в сумі 1 395,00 грн.;

- самостійно задекларовані банківською установою за податковою декларацією з податку на додану вартість №9126741636 від 17.06.2015 року, термін сплати 30.06.2015р., в сумі 1 233,00 грн.;

- самостійно задекларований банківською установою - податкова декларація з податку на додану вартість №9146132262 від 14.07.2015 року, термін сплати 30.07.2015р., в сумі 100,00 грн.;

- самостійно задекларований банківською установою - податкова декларація з податку на додану вартість №9172718891 від 17.08.2015 року, термін сплати 30.08.2015р., в сумі 29 433,00 грн.;

- самостійно задекларовані банківською установою за податковою декларацією з податку на додану вартість №9187535609 від 10.09.2015 року, термін сплати 30.09.2015р., в сумі 24 984,00 грн.;

- самостійно задекларовані банківською установою за податковою декларацією з податку на додану вартість №9213400403 від 16.10.2015 року, термін сплати 30.10.2015р., в сумі 156382,00 грн.;

- за уточнюючим розрахунком до декларації ПДВ №9224377307 від 03.11.2015 року (за - 01.08.2015 року) по строку сплати 03.11.2015р. в сумі 41026,00 грн. Крім того, банківською установою самостійно нараховані штрафні санкції в сумі 1 231,00 грн.;

- за уточнюючим розрахунком до декларації ПДВ №9224377513 від 03.11.2015 року (за 01.07.2015 року) по строку сплати 03.11.2015р. в сумі 26629,00 грн. Крім того, банківською установою самостійно нараховані штрафні санкції в сумі 799,00 грн.;

- за податковою декларацією з податку на додану вартість №9273679930 від 19.01.2016 року, термін сплати 30.01.2016р. в сумі 44 485,00 грн.;

- за податковим повідомленням-рішенням (форма «Р») від 21.08.2015 року за №0000224300 на загальну суму 105 731,61 грн.;

- пені, яка нарахована (п.п. 129.1.2 ст.129 ПКУ) за податковим повідомленням-рішенням (форма "Р") №0000224300 на підставі ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.02.2016 року про підтвердження донарахованих сум по справі №804/14267/15 в розмірі 15947,90 грн. за заниження податку на додану вартість із вироблених на території України товарів;

- за податковою декларацією з податку на додану вартість №9039785324 від 21.03.2016 року, термін сплати 30.03.2016р. в сумі 2 825,00 грн.;

- за податковою декларацією з податку на додану вартість №9060065445 від 19.04.2016 року., термін сплати 30.04.2016р. в сумі 75463,00 грн.;

- за податковою декларацією з податку на додану вартість №9080443768 від 18.05.2016 року., термін сплати 30.05.2016р. в сумі 1557,00 грн.

Податок на прибуток банківських організацій (11020600)

- за податковим повідомленням-рішенням від 21.08.2015 року №0000234300 на загальну суму 1003704,93грн, в т.ч. штрафні санкції на суму 334568,31грн.. На момент нарахування з податку на прибуток нараховувалася переплата на суму 420681,11грн.;

- пені, нарахованої за податковим повідомлення - рішенням №0000234300 на підставі ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 10.02.2016р. на суму 228349,75 грн.;

- за податковою декларацією з податку на прибуток №9073333300 від 10.05.2016 року, термін сплати 20.05.2016р. в сумі 4566566,00 грн.

Адміністративні штрафи та інші санкції (21081103)

- за податковим повідомленням-рішенням №0000244300 від 21.08.2015 року на суму 680,00 грн.

Відносини, що виникають у зв'язку із створенням і функціонуванням системи гарантування вкладів фізичних осіб, виведенням неплатоспроможних банків з ринку та ліквідації банків, регулюються згідно ч. 3 ст. 1 Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», іншими законами України, нормативно-правовими актами Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) та Національного банку України.

Статтею 2 Закону України від 07.12.2000р. №2121-ІІІ «Про банки і банківську діяльність» визначено, що ліквідація банку - процедура припинення функціонування банку як юридичної особи відповідно до положень цього Закону та Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

Відповідно до ч.7 і ч. 8 ст. 77 Закону процедура ліквідації банку вважається завершеною, а банк ліквідованим з дня внесення запису про це до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Національний банк України вносить запис до Державного реєстру банків про ліквідацію банку на підставі отриманого від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб рішення про затвердження ліквідаційного балансу та звіту ліквідатора.

У спорах, пов'язаних з виконанням банком, у якому введена тимчасова адміністрація та/або запроваджена процедура ліквідації, своїх зобов'язань перед його кредиторами, норми Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» є спеціальними, і цей Закон є пріоритетним відносно інших законодавчих актів України у таких правовідносинах.

Відповідно до п. 1.1 статті 1 Податкового кодексу України відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом.

В той же час Податковий кодекс України не регулює питання погашення податкових зобов'язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», з банків, на які поширюються норми Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», та погашення зобов'язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, зборів на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (п. 1.3 ст. 1 Кодексу).

За приписами ст. 35 Закону тимчасовим адміністратором неплатоспроможного банку та ліквідатором банку (крім ліквідації банку за рішенням власників) є Фонд. Здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків Фонд здійснює через призначену виконавчою дирекцією уповноважену особу Фонду.

Згідно ч. 1 і ч. 2 ст. 45 Закону Фонд не пізніше робочого дня, наступного за днем отримання рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, розміщує інформацію про це на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет. Фонд здійснює опублікування відомостей про ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи Фонду у газетах "Урядовий кур'єр" або "Голос України" не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку (в редакції від 28.12.2014р. на день розміщення оголошення про ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку).

Строк, за яким кредитори мають право заявити про свої вимогу до банку уповноваженій особі Фонду визначений у ч. 5 наведеної статті і складає 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку та призначення уповноваженої особи Фонду.

Статтею 46 Закону встановлені наслідки призначення уповноваженої особи Фонду. Зокрема, згідно ч. 2 з дня призначення уповноваженої особи Фонду:

3) строк виконання всіх грошових зобов'язань банку та зобов'язання щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) вважається таким, що настав;

4) припиняється нарахування відсотків, неустойки (штрафу, пені) та застосування інших санкцій за всіма видами заборгованості банку, а також не застосовується індекс інфляції за весь час прострочення виконання грошових зобов'язань банку

Під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов'язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов'язаних із здійсненням ліквідаційної процедури.

Вимоги за зобов'язаннями банку, що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред'являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до статті 52 цього Закону.

Отже, місцевий господарський суд при розгляді справи правомірно зазначив, що в силу зазначених правових норм позивач не повинен був нараховувати і застосовувати відповідні санкції, навіть і у тому разі, коли правопорушення були в період до прийняття рішення про ліквідацію банку.

Всі інші вимоги позивача були правомірно включені у сьому чергу відповідно до статті 52 Закону, оскільки з наведених положень Закону вбачається обов'язок банку сплачувати податки, які виникли під час ліквідаційної процедури банку за винятком додаткових зобов'язань з їх сплати, тобто штрафних санкцій.

За таких обставин підстави для скасування судового рішення відсутні.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 103-105 ГПК України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління Державної Фіскальної служби (м. Дніпро) та публічного акціонерного товариства «МЕЛІОР БАНК» (м. Дніпро) залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 16.08.2016р. у справі №904/4597/16 залишити без зміни.

(постанова виготовлена у повному обсязі 21.10.2016 року)

Головуючий О.С.Євстигнеєв

Судді: В.О.Кузнецов

ОСОБА_4

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.10.2016
Оприлюднено26.10.2016
Номер документу62161812
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4597/16

Постанова від 01.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Картере В.І.

Ухвала від 31.01.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Картере В.І.

Ухвала від 12.12.2016

Господарське

Вищий господарський суд України

Картере В.І.

Постанова від 18.10.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 03.10.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 13.09.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 06.09.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 06.09.2016

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Рішення від 16.08.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

Ухвала від 02.08.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кеся Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні