Рішення
від 17.10.2016 по справі 922/3263/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" жовтня 2016 р.Справа № 922/3263/16

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Калініченко Н.В.

при секретарі судового засідання П'ятак А.С.

розглянувши справу

за позовом Керівник Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області, м. Дергачі в інтересах держави в особі Державна екологічна інспекція у Харківській області, м. Харків до Селянського фермерського господарства "Віра", с. Куп'єваха про стягнення коштів у розмірі 207 400,00 грн. за участю представників:

прокурора - Чирик В.Г., за пос. № 036688 від 11.12.2015 року

позивача - ОСОБА_2, за дов. № 01/01-25/08-18 від 04.01.2016 року

відповідача - ОСОБА_3, за дов. № б/н від 17.10.2016 року

за відсутності клопотання технічна фіксація судового процесу не здійснювалась

ВСТАНОВИВ:

Керівник Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Харківській області, звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача - Селянського фермерського господарства "Віра", про стягнення на користь держави шкоду, заподіяну водним живим ресурсам внаслідок самовільного вилову водних живих ресурсів у розмірі 207 400,00 грн. Також прокурор просить суд покласти на відповідача судові витрати.

Позовні вимоги мотивовано обґрунтовано порушенням відповідачем вимог ст.ст. 27,34 Закону України "Про тваринний світ", ст.ст. 23,27,31,35 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" ст.ст. 38, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

Ухвалою господарського суду від 30 вересня 2016 року вказану позовну заяву було прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 922/3263/16 і призначено її до слухання у судовому засіданні на 17 жовтня 2016 року

13 жовтня 2016 року через канцелярію суду від представника позивача надійшли письмові пояснення по справі (вх. № 33860 від 13 жовтня 2016 року), дані пояснення судом долучено до матеріалів справи.

В призначене судове засідання 17 жовтня 2016 року учасники судового процесу з'явилися. Представник відповідача просив суд супровідним листом долучити до матеріалів справи пакет документів, дані документи судом долучено до матеріалів справи з подальшою реєстрацією в канцелярії суду за вх. № 34049 від 17 жовтня 2016 року.

Прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили суд їх задовольнити. Представник відповідача проти позову заперечував в повному обсязі у зв'язку тим що наразі розробляє всі необхідні документи для ведення рибного господарства. Прокурор та представник позивача заперечували проти даного твердження представника відповідача, оскільки на момент проведення перевірки у діяльності СФГ "Віра" Держаною екологічною інспекцією у Харківській області та нарахування шкоди документи дозвільного характеру на здійснення вилову водних живих ресурсів у відповідача відсутні, що кваліфікувалося як самовільний вилов водних живих ресурсів.

Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Державною екологічною інспекцією у Харківській області в період з 16 лютого 2016 року по 09 березня 2016 року на підставі ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 4, 5, 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та наказу від 15 лютого 2016 року № 81/01-04 було здійснено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у діяльності Селянського фермерського господарства "Віра".

За результатами даної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів № 81/01-04/04-09 від 09 березня 2016 року, який підписаний керівником господарства ОСОБА_1 без зауважень, про що свідчить його особистий підпис у акті.

Актом перевірки зафіксовано, що СФГ "Віра" для ведення рибогосподарської діяльності використовує ставок з водним дзеркалом 35,0106 га, який розташований в межах с. Куп'єваха Богодухівського району Харківської області у балці р. Березівка на підставі договору оренди земельної ділянки водного фонду від 26.12.2011 (строком дії 20 років).

Вказаною перевіркою встановлено, що СФГ "Віра" впродовж 2014-2016 років за відсутності встановлених лімітів і дозволу на вилучення водних живих ресурсів здійснювався вилов водних живих ресурсів з водного об'єкту (ставка), розташованого за межами населених пунктів на території Куп'євахівської сільської ради Богодухівського району, що є грубим порушенням правил рибальства, яке виразилося у незаконному вилові риби забороненими знаряддями лову та самовільним виловом водних живих ресурсів.

З метою усунення порушень виявлених під час проведення планової перевірки відповідача, Державною екологічною інспекцією у Харківській області в порядку ст. 7 Закону України "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" винесено припис від 11 березня 2016 року за № 12/04-09, яким зобов'язано керівника СФГ "Віра" не допускати самовільного вилову водних живих ресурсів (пункт 8 припису від 11 березня 2016 року за № 12/04-09).

На виконання п. 9 припис від 11 березня 2016 року за № 12/04-09, СФГ "Віра" надало інформацію про вилов риби за 2014/2015 роки та з 01 січня 2016 по 09 березня 2016 року. Відповідно до вказаної інформації вбачається, що за вказаний період СФГ "Віра" самовільно виловлено 810 особин товстолоба та 50 особин коропа.

Відповідно листа Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства у Харківській області від 20 вересня 2016 року № 925-05-03 вбачається, що будь-які дозвільні документи на вилов водних живих ресурсів СФГ "Віра" не видавалися.

За виявлені порушення у сфері охорони водних живих ресурсів, державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Харківської області ОСОБА_4 складено протокол про адміністративне правопорушення від 18 березня 2016 року за № 000242 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 18 березня 2016 № 26/01-22. Відповідно до яких, керівника СФГ "Віра" - ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255,00 грн. Вказаний адміністративний штраф сплачено у добровільному порядку, про що свідчить квитанція.

Слід відзначити, що у випадках накладення адміністративних стягнень за невиконання вимог природоохоронного законодавства на відповідальних посадових осіб підприємств, накладений штраф хоча й має матеріальний характер, але є заходом відповідальності, а не відшкодування шкоди. (Роз'яснення Вищого Господарського суду України № 02-5/744 від 27.06.2001 року).

В результаті зазначених вище незаконних дій СФГ "Віра" на території водного об'єкту розташованого на території Куп'євахівської сільської ради державі заподіяно шкоду в розмірі 207400,00 грн., яка розрахована відповідно до додатку №1 до постанови Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2011р. № 1209 "Такси для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення громадянами України, іноземцями та особами без громадянства цінних видів водних біоресурсів у рибогосподарських водних об'єктах України".

Розрахунок розміру шкоди від 01 серпня 2016 року із претензією № 110 від 05 серпня 2016 року в порядку ІІ розділу ГПК України були направлені на адресу СФГ "Віра" щодо добровільного відшкодування шкоди, однак після отримання їх (13 серпня 2016 року) вимоги претензії залишені без виконання.

Згідно ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього середовища" використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

Згідно ст. 3 Закону України "Про тваринний світ", об'єктами тваринного світу, на які поширюється дія цього Закону, є: дикі тварини - хордові, в тому числі хребетні (ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби та інші) і безхребетні (членистоногі, молюски, голкошкірі та інші) в усьому їх видовому і популяційному різноманітті та на всіх стадіях розвитку (ембріони, яйця, лялечки тощо), які перебувають у стані природної волі, утримуються у напіввільних умовах чи в неволі.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 даного Закону, підприємства, установи, організації і громадяни, яким надано в користування рибогосподарські водні об'єкти (їх частини), для ведення промислового рибальства, включаючи промисел водних безхребетних, зобов'язані дотримуватися вимог, передбачених статтею 34 цього Закону, а також здійснювати інші заходи, що забезпечують поліпшення екологічного стану водних об'єктів і умов відтворення рибних запасів, та утримувати в належному санітарному стані прибережні захисні смуги в місцях здійснення промислового рибальства.

Статтею 34 унормовано, що користувачі об'єктами тваринного світу в установленому законодавством порядку зобов'язані: додержуватися встановлених правил, норм, лімітів і строків використання об'єктів тваринного світу; використовувати тваринний світ у способи, що не допускають порушення цілісності природних угруповань і забезпечують збереження тварин, яких не дозволено використовувати.

Відповідно до ст.23,27 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, видає такі документи дозвільного характеру: дозвіл на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об'єктах (їх частинах). Спеціальне використання водних біоресурсів здійснюється шляхом їх вилучення з природного середовища (крім любительського і спортивного рибальства у водних об'єктах загального користування в межах та обсягах безоплатного вилову) і включає: промислове рибальство; любительське і спортивне рибальство у водних об'єктах загального користування, що перевищує встановлені обсяги безоплатного вилову.

Статтею 35 вказаного Закону унормовано, що Суб'єкти рибного господарства зобов'язані: додержуватися умов провадження діяльності, пов'язаної з промисловим виловом, крім внутрішніх водойм (ставків) рибницьких господарств; додержуватися правил рибальства;

Крім того, пунктом 4.1 наказу Мінагрополітики та Мінприроди № 623/404 від 11 листопада 2005 року «Про затвердження Інструкції про порядок спеціального використання риби та інших водних живих ресурсів" визначено, що Для здійснення промислового лову риби та інших водних живих ресурсів (вид діяльності, який підлягає ліцензуванню) користувачам необхідно зареєструвати в органах рибоохорони талони (додаток 3). Талони видаються користувачем. Для здійснення всіх інших видів вилучення риби та інших водних живих ресурсів (види діяльності, які не підлягають ліцензуванню) користувачам необхідно отримати в органах рибоохорони дозвіл (додаток 4) і зареєструвати талони.

Відповідно до п.6.2 зазначеної Інструкції, при проведенні промислового лову дозволяється вилучення риби та інших водних живих ресурсів з дотриманням ліцензійних умов, правил, режимів рибальства, що діють на рибогосподарському водному об'єкті, де здійснюється промисел, цієї Інструкції за наявності в рибалки, відповідального за лов у виробничому підрозділі користувача, талона, який реєструється органом рибоохорони, промислового журналу, биркованих знарядь лову, а в рибалок, які здійснюють лов у складі зазначеного підрозділу, - посвідчення рибалки, яке видає користувач (додаток 13), за винятком екіпажів риболовних суден, піднаглядних кваліфікаційному товариству.

При проведенні дослідного лову дозволяється вилучення риби та інших водних живих ресурсів з дотриманням вимог програми дослідних робіт, цієї Інструкції, за наявності у відповідального за проведення дослідного лову дозволу талона, промислового журналу, а в рибалки, який здійснює лов у складі виробничого підрозділу користувача, у тому числі й за договорами про спільне проведення дослідних робіт, - посвідчення рибалки, яке видається користувачем або співвиконавцем, за винятком екіпажів риболовних суден, піднаглядних класифікаційному товариству.

Проведення промислового або дослідного лову без відповідального за його проведення (який визначається наказом користувача) забороняється.

Відповідно до ст. 52,-1 Закону України "Про тваринний світ", для добування об'єктів тваринного світу забороняються виготовлення, збут, застосування, зберігання отруйних принад, колючих, давлячих та капканоподібних знарядь лову, електроловильних систем (електровудок), електрогону, петель, самоловів, самострілів, вибухових речовин, пташиного клею та монониткових (волосінних) сіток (крім тих, що призначені для промислового лову), а також інших засобів, заборонених законом.

На підставі зазначених норм права та враховуючи, що Державною екологічною інспекцією у Харківській області виявлено факт здійснення посадовими особами СФГ "Віра" рибальства впродовж 2014-2015 років за відсутністю будь-якого дозвільного документу забороненими знаряддями лову (за відсутністю бірок), вбачається самовільне видобування водних живих ресурсів.

Відповідно до ст. 63 Закону, порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу тягне за собою адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність відповідно до закону. Відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу несуть особи, винні в: порушенні встановленого законодавством порядку надання об'єктів тваринного світу в користування.

В зв'язку з вищевикладеним вбачається, що протиправною діяльністю відповідача державі заподіяно шкоду, розмір якої становить 207400,00 грн.

Виходячи з положень ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відповідно до частин 4, 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Згідно ст. 69 даного Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідач не надав суду доказів відшкодування заподіяної шкоди.

Зважаючи на вищевикладене та враховуючи доведеність факту порушення відповідачем чинного законодавства, прямого причинного зв'язку та розміру шкоди, суд знаходить позов обґрунтованим і підлягаючим задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 111,00 грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 27,34 Закону України "Про тваринний світ", ст.ст. 23, 27, 31, 35 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" ст.ст. 38, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 1166 ЦК України, ст.ст. 4-2, 4-3, 22, 32-34, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Селянського фермерського господарства "Віра" (Харківська область, Богодухівський район, с. Куп'єваха, вул. Червонопартизанська, 1, код ЄДРПОУ 21256614) на користь держави на р/р 33114331700094, УДКСУ у Богодухівському районі, код ЄДРПОУ 04397193, МФО 851011, символ звітності 331 для зарахування по коду бюджетної кваліфікації 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності", в установі банку - Головне управління державної казначейської служби України у Харківській області, шкоду заподіяну водним живим ресурсам внаслідок самовільного вилову водних живих ресурсів в розмірі 207 400,00 гривень.

Стягнути з Селянського фермерського господарства "Віра" (Харківська область, Богодухівський район, с. Куп'єваха, вул. Червонопартизанська, 1, код ЄДРПОУ 21256614) на користь Прокуратури Харківської області (код 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м. Київ, код 820172, рахунок 35212041007171, код класифікації видатків бюджету - 2800), судовий збір в розмірі 3 111,00 гривень.

Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор апеляційне подання протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.

Повне рішення складено 24.10.2016 р.

Суддя ОСОБА_5

справа № 922/3263/16

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення17.10.2016
Оприлюднено28.10.2016
Номер документу62221619
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3263/16

Постанова від 28.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Ухвала від 20.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Владимиренко C.B.

Постанова від 22.12.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Ухвала від 06.12.2016

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Рішення від 17.10.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 30.09.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні