Постанова
від 26.10.2016 по справі 905/2908/15
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

26.10.2016 справа №905/2908/15

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий: суддіОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 при секретарі судового засідання за участю представників сторін: від позивача від відповідача від УДКС розглянувши апеляційну скаргу ОСОБА_4 не з'явились не з'явились не з'явились Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, м. Маріуполь, Донецька область на ухвалу господарського суду Донецької області від 16.08.16р. у справі за скаргою на дії №905/2908/15 (суддя Кротінова О.В) Товариства з обмеженою відповідальністю «Параллель-М ЛТД», м.Запоріжжя органу виконання судового рішення за позовом до про Товариства з обмеженою відповідальністю «Параллель-М ЛТД», м.Запоріжжя Шахтарського міського відділу (з обслуговування міста Шахтарськ та Шахтарського району) ГУМВС України в Донецькій області, м.Шахтарськ, Донецька область стягнення 24132,32 грн ВСТАНОВИВ: Рішенням господарського суду Донецької області від 03.12.2015р. (повний текст складено та підписано 08.12.2015р.) позов Товариства з обмеженою відповідальністю В«Параллель-М ЛТДВ» , м.Донецьк до Шахтарського міського відділу (з обслуговування міста Шахтарськ та Шахтарського району) ГУМВС України в Донецькій області, м.Шахтарськ Донецької області, задоволено. Стягнуто 24132,32 грн., у тому числі 15982,00 грн. суми заборгованості за поставлені, але своєчасно не сплачені нафтопродукти, 606,88 грн. 3% річних та 7543,44грн. інфляційних витрат, а також відшкодування сплаченого судового збору в розмірі 1218,00 грн.

На виконання рішення видано відповідний наказ від 04.01.2016р.

Позивач (стягувач) - Товариство з обмеженою відповідальністю В«Параллель-М ЛТДВ» , м.Запоріжжя, звернувся до господарського суду Донецької області зі скаргою №670 від 02.07.2016р. на дії органу виконання судового рішення, в який просив суд :

- визнати незаконними дії управління Державної казначейської служби України у Донецької області щодо повернення без виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. по справі №905/2908/15;

- визнати незаконною бездіяльність управління Державної казначейської служби України у Донецької області щодо виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. по справі №905/2908/15;

- зобов'язати управління Державної казначейської служби України у Донецької області здійснити безспірне списання коштів на користь ТОВ В«Параллель-М ЛТДВ» на підставі наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. по справі №905/2908/15.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 16.08.2016 року скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю В«Параллель-М ЛТДВ» , м.Запоріжжя, №670 від 02.07.2016р. задоволено частково.

Визнані незаконними дії головного управління Державної казначейської служби України у Донецької області щодо повернення без виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. по справі №905/2908/15.

Визнана незаконною бездіяльність головного управління Державної казначейської служби України у Донецької області щодо виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. по справі №905/2908/15.

У задоволенні решти вимог відмовлено.

Головним управління Державної казначейської служби України у Донецькій області подана апеляційна скарга, в якій скаржник просить скасувати судову ухвалу через порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування обставин, що мають значення для вирішення спору, невідповідність висновків суду обставинам справи, відмовити у задоволені скарги у повному обсязі.

Апелянт зазначає, що Шахтарських міський відділ (з обслуговування міста Шахтарськ та Шахтарського району) ГУМВС України в Донецькій області, м. Шахтарськ, Донецька область не обслуговується у Головному управлінні, рахунки на його ім'я не відкриті, перебуває на території, не підконтрольній українській владі, у зв'язку з чим скаржник позбавлений можливості виконати наказ господарського суду Донецької області від 04.01.16р. №905/2908/15.

У відзиві на скаргу позивач у справі вказав на її безпідставність.

Дослідивши матеріали справи, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду вважає апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно із ст.4-5 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди здійснюють правосуддя шляхом прийняття обов'язкових до виконання на усій території України рішень, ухвал, постанов.

Відповідно до ст.124 Конституції України, судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.

За приписом ст.115 Господарського процесуального кодексу України, рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються в порядку, встановленому Законом України В«Про виконавче провадженняВ» .

При цьому, відповідно до ст.116 Господарського процесуального кодексу України, виконання рішення господарського суду проводиться на підставі виданого ним наказу, який є виконавчим документом. Наказ видається стягувачеві або надсилається йому після набрання судовим рішенням законної сили.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку визначає Закон України В«Про виконавче провадженняВ» , як спеціальний нормативний акт, що регулює порядок здійснення виконавчого провадження.

Відповідно до ст.1 Закону України В«Про виконавче провадженняВ» , який діяв на час виникнення спірних правовідносин (далі Закон «Про виконавче провадження»), виконавче провадження, як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, зазначених у цьому Законі, спрямованих на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які здійснюються на підставах, у спосіб та в межах повноважень, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, виданими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно із ст.2 Закону України В«Про виконавче провадженняВ» , примусове виконання рішень в Україні покладається на державну виконавчу службу.

Разом з тим, Законом України В«Про виконавче провадженняВ» , крім органів державної виконавчої служби, визначено інші органи, до повноважень яких віднесено виконання рішень судів.

В силу норм ст.1 Положення про Державну казначейську службу України, яке затверджено Указом №460/2011 від 13.04.2011р. Президента України, Державна казначейська служба України (казначейство України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України. Казначейство України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

За приписами п.15 Порядку дії органів казначейства з виконання виконавчих документів можуть бути оскаржені до казначейства або суду.

З урахуванням того, що скаргу подано заявником у зв'язку з невиконанням управлінням державної казначейської служби України у Донецькій області наказу, який було видано господарським судом Донецької області, Товариство з обмеженою відповідальністю В«Параллель-М ЛТДВ» правомірно звернулось зі скаргою саме до господарського суду, який розглядав справу та видавав виконавчий документ.

Вказані висновки суду першої інстанції узгоджуються з правовою позицією Вищого господарського суду України, яка була викладена у постанові від 24.09.2013р. по справі №32/37-10.

Як вказував стягувач, 15.01.2016р. Товариство з обмеженою відповідальністю В«Паралелль-М ЛТДВ» скерувало на адресу головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області заяву №41 про виконання рішення суду разом з оригіналом наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. та копією рішення господарського суду Донецької області від 03.12.2015р. по справі №905/2908/15.

Листом №15-08/239 від 28.01.2016р. головне управління Державної казначейської служби України у Донецькій області повернуло без виконання виконавчий документ по справі №905/2908/15, мотивуючи такі дії тим, що боржник не перебуває на обслуговуванні у головному управлінні Державної казначейської служби України у Донецькій області, не здійснив переміщення з території, яка не контролюється українською владою і, з огляду на положення Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької і Луганської областей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №595 від 07.11.2014р., казначейське обслуговування установ, які знаходяться на території, що не контролюється українською владою, здійснюється лише після повернення такої території під контроль української влади або переміщення на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження у повному обсязі. Відтак, на підставі п.9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, повернув виконавчий документ як такий, що не підлягає виконанню органом Казначейства.

Листом №134 від 10.02.2016р. Товариство з обмеженою відповідальністю В«Паралель-М ЛТДВ» вдруге звернулось до головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області з вимогою виконання рішення суду від 03.12.2015р. по справі №905/2908/15 саме на підставі наказу від 04.01.2016р. До листа додано оригінал наказу та копію рішення господарського суду донецької області по справі №905/2908/15.

Листом №15-08/460 від 17.02.2016р. головне управління Державної казначейської служби України у Донецькій області повернуло вказані документи заявнику без виконання, з обґрунтуванням аналогічним приведеному у листі №15-08/239 від 28.01.2016р. та підкреслив, посилаючись на п.24 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, що стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, у якому обслуговується боржник, документи визначені Порядком, а зазначений у наказі боржник не перебуває на обслуговуванні у головному управлінні Державної казначейської служби України у Донецькій області.

27.04.2016р. скаржник втретє звернувся до головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області із листом №431 від 27.04.2016р., у якому наполягав на вчиненні дій з виконання рішення господарського суду Донецької області від 03.12.2015р. по справі №905/2908/15 на підставі наказу від 04.01.2016р., що додані до цього звернення.

Головне управління Державної казначейської служби України у Донецькій області повернуло надіслані документи заявнику листом №09.2-08/1630 від 31.05.2016р., який отримано останнім 29.06.2016р. за №405 (відповідна відмітка про отримання у правому верхньому куті листа та дані витягу з журналу В«Вхідна кореспонденція УкрпоштаВ» за 29.06.2016р.).

Органом виконавчої влади у листі №09.2-08/1630 від 31.05.2016р. обставинами, за яких повернуто документи без виконання, визначено те, що боржник не є клієнтом головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, знаходиться на території, що не контролюється українською владою, а отже в силу приписів постанови Кабінету Міністрів України В«Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам, організаціям Донецької та Луганської областейВ» №595 від 07.11.2014р. казначейське обслуговування установ, які знаходяться на території, що не контролюється українською владою, здійснюється лише після повернення такої території під контроль української влади або переміщення на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження у повному обсязі, у зв'язку з чим підстав для здійснення будь-яких грошових операцій, у тому числі пов'язаних із стягненням коштів з рахунків Шахтарського МВ ГУМВС України у Донецькій області немає. Також зазначено, що для виконання рішення суду боржнику необхідно переміститись на підконтрольну органам державної влади територію та в органи Казначейства за місцезнаходженням поновити роботу своїх рахунків у встановленому законодавством порядку, у разі поновлення казначейського обслуговування рахунків боржника, за змістом п.24 Порядку, стягувачу необхідно подати до органу Казначейства, у якому обслуговується боржник, документи, визначені п.6 даного Порядку.

Відповідно до ст.6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і неупередженим судом. У рішенні Європейського суду з прав людини від 20 липня 2004 року у справі В«Шмалько проти УкраїниВ» (заява N 60750/00) зазначено, що для цілей статті 6 виконання рішення, ухваленого будь - яким судом, має розцінюватися як невід'ємна частина В«судового розглядуВ» . У рішенні від 17 травня 2005 року у справі В«Чіжов проти УкраїниВ» (заява N 6962/02) Європейський суд з прав людини зазначив, що позитивним обов'язком держави є організація системи виконання рішень таким чином, щоб переконатися, що неналежне зволікання відсутнє та що система ефективна і законодавчо, і практично, а нездатність державних органів ужити необхідних заходів для виконання рішення позбавляє гарантії параграф 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

З матеріалів справи вбачається, що боржник - Шахтарський міський відділу (з обслуговування міста Шахтарськ та Шахтарського району) ГУМВС України в Донецькій області, м.Шахтарськ Донецької області, код ЄДРПОУ 08671610 є територіальним органом Міністерства внутрішніх справ України, поточний рахунок №35217001015209 відкрито у УДКСУ у м.Шахтарську, МФО 834016, засновник Міністерство внутрішніх справ України, основний вид діяльності - діяльність у сфері охорони громадського порядку.

Доказів, що спростовують дане господарському суду не надано.

Відповідно до ч.2 ст.3 Закону України В«Про виконавче провадженняВ» рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Відповідно до ст.3 Закону України В«Про гарантії держави щодо виконання судових рішеньВ» виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Згідно ч.2 ст.3 Закону України В«Про виконавче провадженняВ» і п.9 розділу VI В«Прикінцеві та перехідні положенняВ» Бюджетного кодексу України, постановою Кабінет Міністрів України від 03.08.2011 N845 затверджений Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників.

Згідно з п.3 Порядку рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).

В силу Положення В«Про Державну казначейську службу УкраїниВ» , яке затверджено Указом Президента України №460/2011 від 13.04.2011р., органом Казначейства є Державна казначейська служба України.

Відповідно до Положення В«Про управління (відділення) державної казначейської служби України у районах, районах у містах, містах обласного, республіканського значенняВ» , затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1280 від 12.10.2011р. (у редакції наказу Міністерства фінансів України №716 від 17.08.2015р.), головне управління Державної казначейської служби України у Донецькій області є територіальним органом Держаної казначейської служби України, на якого у розумінні приведених нормативних актів покладено повноваження виконання рішень судів про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників.

Як свідчать фактичні обставини, у боржника по справі - Шахтарського міського відділу (з обслуговування міста Шахтарськ та Шахтарського району) ГУМВС України у Донецькій області відкрито рахунок в управлінні Державної казначейської служби України у м.Шахатрську Донецької області, яке, у свою чергу, за змістом приведених положень та положення В«Про головне управління Державної казначейської служби України у Донецькій областіВ» є структурним підрозділом головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області.

Таким чином, оскільки боржник є територіальним органом виконавчої влади - державним органом, що фінансується з бюджету, у останнього відкрито рахунок в органі Казначейства у Донецькій області, відсутнє майно, на яке може бути звернуто стягнення, що встановлено виконавчим органом, а також відсутні власні розрахункові рахунки, господарський суд дійшов правомірного висновку про те, що виконання рішення суду повинно бути здійснено за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду і має виконуватись (наказ господарського суду Донецької області у справі №905/2908/15) саме Державною казначейською службою України, в особі територіальних органів на місцях, до яких віднесено головне управління Державної казначейської служби України у Донецькій області у межах Закону України В«Про виконавче провадженняВ» з урахуванням особливостей, які визначені Законом України В«Про гарантії держави щодо виконання судових рішеньВ» , та дотриманням Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України N845 від 03.08.2011р.

Відтак, доводи головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області щодо безпідставності звернення стягувача до нього із означеним виконавчим документом для виконання рішення господарського суду по справі №905/2908/15, є такими, що не відповідають дійсності.

Пунктом 24 Порядку передбачено, що стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник, документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.

За приписами пункту 2 ст.3 Закону України В«Про гарантії держави щодо виконання судових рішеньВ» стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановлені Законом України В«Про виконавче провадженняВ» , із заявою про виконання рішення суду. Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.6 Порядку, у разі прийняття рішення про стягнення коштів стягувач подає органові Казначейства в установлений зазначеним органом спосіб:

- заяву про виконання такого рішення із зазначенням реквізитів банківського рахунка, на який слід перерахувати кошти, або даних про перерахування коштів у готівковій формі через банки або підприємства поштового зв'язку, якщо зазначений рахунок відсутній;

- оригінал виконавчого документа;

- судові рішення про стягнення коштів (у разі наявності);

- оригінал або копію розрахункового документа (платіжного доручення, квитанції тощо), який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

До заяви можуть додаватися інші документи, які містять відомості, що сприятимуть виконанню рішення про стягнення коштів (довідки та листи органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, або органів місцевого самоврядування, рішення органів досудового розслідування та прокуратури тощо).

Дослідивши звернення стягувача до органу Казначейства, колегією судів встановлено відповідність подання пакету документів вимогам п.6 Порядку.

За правилами п.8 Порядку органи казначейства після надходження документів, зазначених у пунктах 6 і 7 цього Порядку, в тому числі, здійснюють попередній розгляд документів, за результатами якого визначають необхідність отримання від стягувача інших відомостей для виконання рішення про стягнення коштів.

Згідно з п.11 Порядку відкладення безспірного списання коштів здійснюється у разі, зокрема, необхідності отримання від стягувача додаткових відомостей для виконання рішення про стягнення коштів.

В силу норм п.9 Порядку орган казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли виконавчий документ:

- не підлягає виконанню органом Казначейства;

- подано особою, що не має відповідних повноважень;

- пред'явлено до виконання з пропущенням установленого строку;

- видано або оформлено з порушенням установлених вимог.

За змістом листа Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області №09.2-08/1629 від 31.05.2016р. та враховуючи листи останнього №15-08/239 від 28.01.2016р., №15-08/460 від 17.02.2016р., наказ господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. разом із рішенням цього судового органу від 03.12.2015р. по справі №905/2784/15 повернуто заявнику без виконання на підставі того, що вказаний виконавчий документ не підлягає виконанню органами Казначейства , також, з огляду на не переміщення боржника на підконтрольну органам державної влади України територію та відсутність відкритих рахунків в органі Казначейства.

Разом з тим судова колегія зазначає таке.

Положення приведених законів не передбачають, що знаходження боржника на території проведення антитерористичної операції є обставиною, яка виключає здійснення виконання судових актів органами, до повноважень яких віднесено виконання рішень судів, та є підставою для відмови у їх виконанні.

Крім того, жодний законодавчий акт, яким регулюються правовідносини та особливості застосування законодавства в зоні проведення антитерористичної операції не містять заборони, щодо виконання рішень судів по відношенню до боржників, які мають реєстрацію на території, яка наразі знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції. Законодавець запровадив мораторій на примусову реалізацію предметів іпотеки, розташованих на території проведення антитерористичної операції (ст.9 Закону України В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» ), проте інших заборон, пов'язаних із виконанням зобов'язань та проведенням дій направлених на виконання рішення суду не встановлено.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 12.01.2016 №20/278.

Господарський суд дійшов правомірного висновку, що в результаті аналізу приписів Законів України В«Про виконавче провадженняВ» , В«Про державну виконавчу службу в УкраїніВ» , В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» , В«Про боротьбу з тероризмомВ» , В«Про гарантії держави щодо виконання судових рішеньВ» , Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників не встановлено передбаченої законом такої підстави для визначення виконавчого документу таким, що не підлягає виконанню органом Казначейства, як тимчасове нездійснення органами державної влади або здійснення не в повному обсязі своїх повноважень в межах території України.

Посилання на п.2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької області та Луганської областей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №595 від 07.11.2014р., судова колегія до уваги не приймає, оскільки вказаний пункт цього Порядку постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11.02.2015р. у справі №826/18826/14, що залишена без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.10.2015р. у справі №826/18826/14 визнано незаконним та нечинним з моменту прийняття.

Судова колегія, погоджується з позицією органу Казначейства про те, що територія міста Шахтарськ Донецької області входить до зони проведення антитерористичної операції, застосовуючи до спірних відносин розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014р. №1085-р В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткненняВ» (назва у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.05.2015р. №428-р), проте при вирішенні питання про законність дій головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області колегія судів виходить з наступного.

Відповідно до Указу Президента України від 14.04.2014р. №405/2014 В«Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» запроваджено антитерористичну операцію на території України. На виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014р. В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» , приписів Закону України В«Про боротьбу з тероризмомВ» , керівником Антитерористичного центру при Службі Безпеки України виданий наказ від 07.10.2014р. №33/6/а В«Про визначення районів проведення антитерористичної операції та термінів її проведенняВ» , відповідно до якого районами проведення антитерористичної операції визначені Донецька та Луганська області з терміном дії з 07.04.2014 року. Але, всі без виключення населені пункти, які увійшли в зону проведення антитерористичної операції, є територією України.

За контекстним змістом ст.ст.20, 21 та п.4 ч.1 ст.26 Закону України В«Про виконавче провадженняВ» подання виконавчого документу до органу, до повноважень яких віднесено виконання рішень судів, територіальна юрисдикція якого розповсюджується на пункт, в якому розташований боржник, є підставою для відкриття та виконання судового акту.

Відповідно до ч.2 ст.8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Держава, за змістом ч.4 ст.13 Конституції України, прийняла на себе зобов'язання, через свої органи, забезпечити захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, встановивши рівність всіх суб'єктів власності перед законом.

Згідно ст.129 Конституції України одним із засад судочинства є обов'язковість рішень суду. Статтею 13 Закону України В«Про судоустрій та статус суддівВ» визначено поняття В«обов'язковість судових рішеньВ» , яке полягає в тому, що судове рішення, яким закінчується розгляд справи в суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами на всій території України.

Судова колегія вважає за необхідне застосувати до спірних відносин Рішення Європейського суду з прав людини від 19.03.1997р. у справі В«Горнсбі проти ГреціїВ» , згідно якого Європейський суд наголосив, що, В«відповідно до усталеного прецедентного права, пункт 1 статті 6 гарантує кожному право на звернення до суду або арбітражу з позовом стосовно будь-яких його цивільних прав та обов'язків. Таким чином, ця стаття проголошує В«право на судВ» , одним з аспектів якого є право на доступ, тобто право подати позов з приводу цивільно-правових питань до суду. Однак це право було б ілюзорним, якби правова система Договірної держави допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов'язкову силу, не виконувалося на шкоду одній із сторін. Важко собі навіть уявити, щоб стаття 6 детально описувала процесуальні гарантії, які надаються сторонам у спорі, - а саме: справедливий, публічний і швидкий розгляд, - і водночас не передбачала виконання судових рішень. Якщо вбачати у статті 6 тільки проголошення доступу до судового органу та права на судове провадження, то це могло б породжувати ситуації, що суперечать принципу верховенства права, який Договірні держави зобов'язалися поважати, ратифікуючи Конвенцію. Отже, для цілей статті 6 виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина В«судового розглядуВ» . Європейський суд також зазначив, що В«адміністративні органи є складовою держави, яка керується принципом верховенства права, а відтак інтереси цих органів збігаються з необхідністю належного здійснення правосуддя. Якщо адміністративні органи відмовляються або неспроможні виконати рішення суду, чи навіть зволікають з його виконанням, то гарантії, надані статтею 6 стороні на судовому етапі, втрачають свою метуВ» .

Аналогічні за змістом висновки містяться в інших рішеннях Європейського суду з прав людини, а саме у справі В«Голдер проти Сполученого КоролівстваВ» (від 21 лютого 1975 року) та у вищенаведеній В«Шмалько проти УкраїниВ» .

За таких обставин, та враховуючи конституційний принцип доступність до правосуддя всіх осіб, незалежно від міста їх реєстрації (знаходження), застосовану у цій справі практику Європейського суду з прав людини щодо недопустимості ухилення адміністративних органів від виконання судових рішень, яка є обов'язковою для національних судів згідно Закону України В«Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людиниВ» , враховуючи також справедливий баланс інтересів стягувача та боржника, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про відсутність підстав вважати спірний виконавчий документ таким, що не підлягає виконанню органом Казначейства за вказаних головним управлінням Державної казначейської служби України у Донецькій області обставин.

Відтак, дії головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області щодо повернення за наведеної підстави без виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2016р. по справі №905/2784/15 та бездіяльність управління Державної казначейської служби України у Донецької області щодо виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.01.2015р. по справі №905/2784/15, у спірному випадку, є неправомірними, тобто незаконними.

В іншій частині ухвала суду апелянтом згідно із мотивувальною частиною скарги не оспорюється.

Враховуючи вищевказане, судова колегія не знаходить підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування ухвали суду першої інстанції.

На підставі викладеного, керуючись ст. 99, 101-103, 105, 106, 121-2 ГПК України Донецький апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Ухвалу господарського суду Донецької області від 16.08.2016 року у справі № 905/2908/15 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Постанова Донецького апеляційного господарського суду набирає законної сили в день її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у 20-ти денний строк.

Головуючий О.Л. Агапов

Судді: Е.В. Сгара

ОСОБА_3

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.10.2016
Оприлюднено01.11.2016
Номер документу62276113
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/2908/15

Постанова від 26.10.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Агапов О.Л.

Ухвала від 12.10.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Агапов О.Л.

Ухвала від 19.09.2016

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Геза Т.Д.

Ухвала від 16.08.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Ухвала від 04.07.2016

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Рішення від 03.12.2015

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Рішення від 03.12.2015

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

Ухвала від 30.10.2015

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.В. Кротінова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні