ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2016 року Житомир справа № 806/833/16
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сичова О.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Заступника прокурора Житомирської області в інтересах держави до Відділу державної реєстрації Радомишльської районної державної адміністрації, за участю третіх осіб: ОСОБА_1, ОСОБА_2 про скасування рішень,-
встановив:
Заступник прокурора Житомирської області в інтересах держави звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з даним позовом в якому просить:
- скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Радомишльського районного управління юстиції Житомирської області державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 10317666 від 27.01.2014, яким зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 за ОСОБА_1 площею 0,175 га за адресою: АДРЕСА_1;
- скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Радомишльського районного управління юстиції Житомирської області державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 8080249 від 19.11.2013, яким зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 за ОСОБА_2 площею 0,175 га за адресою: АДРЕСА_2.
В обгрунтування позовних вимог зазначає, що рішенням Радомишльського районного суду Житомирської області від 16.04.2013 задоволено позов прокурора про визнання недійсними договорів купівлі - продажу земельних ділянок. Зокрема, визнано недійсним договір купівлі - продажу земельної ділянки площею 0,1750 га в АДРЕСА_3, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2; договір купівлі - продажу земельної ділянки 0,1750 га в АДРЕСА_2, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_3; договір купівлі - продажу земельної ділянки 0,1750 га в АДРЕСА_1, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 Ухвалою Апеляційного суду Житомирської області від 22.09.2015 вказане рішення залишено без змін. Таким чином вважає, що є підстави для скасування вищезазначених рішень державного реєстратора реєстраційної служби Радомишльського районного управління юстиції Житомирської області.
Від Прокурора Житомирської області та представника відповідача на адресу суду надійшли заяви про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Треті особи: ОСОБА_1, ОСОБА_2 у судове засідання не з"явилися. Про час, місце розгляду справи повідомлені вчасно та належним чином. Причини неявки суду не відомі. Клопотань, доповнень на адресу суду не надходило.
Враховуючи, що прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча були повідомлені про дату, час та місце судового розгляду належним чином, потреба заслуховувати свідків чи експертів відсутня, справа розглядається у відповідності до ч.6 ст.128 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами .
Проаналізувавши дослідженні докази суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Радомишльського районного суду Житомирської області від 16.04.2013 задоволено позов прокурора про визнання недійсними договорів купівлі - продажу земельних ділянок. Зокрема, визнано недійсним договір купівлі - продажу земельної ділянки площею 0,1750 га в АДРЕСА_3, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2; договір купівлі - продажу земельної ділянки 0,1750 га в АДРЕСА_2, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною
державною адміністрацією та ОСОБА_3; договір купівлі - продажу земельної ділянки 0,1750 га в АДРЕСА_1, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (а.с.10-13).
Ухвалою Апеляційного суду Житомирської області від 22.09.2015 вказане рішення залишено без змін (а.с.14-18).
Під час виконання рішення суду встановлено, що 27.12.2010 ОСОБА_3 на підставі договору купівлі - продажу від 28.03.2010 НОМЕР_6 видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3 з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 0,1750 га в АДРЕСА_2. Недійсність вищевказаного державного акту встановлюється Радомишльським районним судом у цивільному процесуальному порядку.
Крім того, реєстраційною службою Радомишльського районного управління юстиції 14.11.2013 здійснено державну реєстрацію речового права та зареєстровано за ОСОБА_2 право власності на земельну ділянку площею 0,175 га за кадастровим номером НОМЕР_2 в АДРЕСА_3.
27.01.2014 здійснено державну реєстрацію речового права та зареєстровано за ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку площею 0,175 га за кадастровим номером НОМЕР_1 в АДРЕСА_1.
Підставою виникнення права власності вищевказаних осіб на земельні ділянки, стали визнані у судовому порядку недійсними: договір купівлі - продажу земельної ділянки НОМЕР_7 площею 0,1750 га в АДРЕСА_3, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2; договір купівлі - продажу земельної ділянки НОМЕР_6 площею 0,1750 га в АДРЕСА_2, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_3; договір купівлі - продажу земельної ділянки НОМЕР_5 площею 0,1750 га в АДРЕСА_1, укладений 28.03.2010 між Радомишльською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1
Підставою внесення відповідного запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку стало рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень: ОСОБА_2 №8080249 від 19.11.2013, ОСОБА_1 № 10317666 від 27.01.2014.
Надаючи правову оцінку спірному питанню, суд зазначає наступне.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно зі ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих
Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначені правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень з метою забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Відповідно до ст. 2 Закону державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; державний реєстр речових прав на нерухоме - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, що знаходиться на території України, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, а саме право власності на нерухоме майно.
Частиною 7 ст. З Закону передбачено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться за місцем розташування об'єкта нерухомого майна в межах території, на якій діє відповідний орган державної реєстрації прав, крім випадків, установлених абзацами другим і третім частини п'ятої цієї статті.
Відповідно до ст. ст. 15, 16 Закону державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам, яка проводиться на підставі заяви власника, іншого право набувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи, разом із якою подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.
Згідно п. 5 ч.1 ст. 19 Закону державна реєстрація прав проводиться на підставі рішень судів, що набрали законної сили.
Відповідно до ст. 26 Закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Відповідно до ч.1-2 ст.26 цього Закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та і обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Аналогічні положення містить п. 41 Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 за №3502/5.
Отже, внесення запису про скасування державної реєстрації прав можливе у випадку наявності судового рішення про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили.
Законом України від 04.07.2012 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно" внесено зміни, відповідно до яких у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав. Відтак у державного
реєстратора обов'язок скасувати державну реєстрацію виникає лише на підставі судового рішення про скасування рішення про державну реєстрацію прав, а тому в позові ставиться вимога про скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.
Згідно Указу Президента України від 06.04.2011 року №401/2011 "Про затвердження Положення про Державну реєстраційну службу України" для реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади міста Києва, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності створено Державну реєстраційну службу України (Укрдержреєстр). Державна реєстраційна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України та входить до системи органів виконавчої влади, здійснюючи діяльність через створені нею територіальні органи. Враховуючи викладене, позов заявлено до реєстраційної служби Радомишльського районного управління юстиції Житомирської області.
Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Відповідно до ч 1. ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Відповідно до ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Враховуючи те, що право власності на земельні ділянки ОСОБА_2, ОСОБА_1, та ОСОБА_3 виникло на підставі договорів купівлі - продажу земельних ділянок, які у судовому порядку визнані недійсними, тому рішення про державну реєстрацію права власності на земельні ділянки підлягає скасуванню.
Керуючись статтями 86, 94, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
постановив:
Позовні вимоги задоволити.
Скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Радомишльського районного управління юстиції Житомирської області державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 10317666 від 27.01.2014, яким зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 за ОСОБА_1 площею 0,175 га за адресою: АДРЕСА_1.
Скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Радомишльського районного управління юстиції Житомирської області державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 8080249 від 19.11.2013, яким зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 за ОСОБА_2 площею 0,175 га за адресою: АДРЕСА_2.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державної реєстрації Радомишльської районної державної адміністрації на користь Прокуратури Житомирської області сплачений судовий збір у розмірі 2756,00 грн.
Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя О.П. Сичова
Повний текст постанови виготовлено: 27 жовтня 2016 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2016 |
Оприлюднено | 02.11.2016 |
Номер документу | 62311425 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Сичова Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні