Справа № 815/4253/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2016 року м.Одеса
14 год. 00 хв.
Зала судових засідань №19
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого - судді Аракелян М.М.
Розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Селянського фермерського господарства В«УкраїнаВ» до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, ОСОБА_1 районної державної адміністрації за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державного підприємства В«Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустроюВ» , про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшла адміністративна позовна заява (з урахування уточнень від 29.08.2016р.) Селянського фермерського господарства В«УкраїнаВ» , в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області В«Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів)В» від 28.10.2013 року за №326А-2013; зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області виключити зі складу сформованої земельної ділянки площею 76,2978 га кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 земельну ділянку площею 22 га, яка перебуває у користуванні СФГ В«УкраїнаВ» на праві постійного користування на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради №157 від 23.05.2000 року; зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надати СФГ В«УкраїнаВ» згоду на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), наданих СФГ В«УкраїнаВ» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради №157 від 23.05.2000 року, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та реєстрації земельних ділянок.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 23 травня 2000 року 8 сесією 23 скликання ОСОБА_1 селищної ради Одеської області прийнято рішення №157 про надання Селянському фермерському господарству «Україна» земельної ділянки загальною площею 58,60 га у постійне користування із земель запасу ОСОБА_1 селищної ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На підставі означеного рішення позивачу був виданий Державний акт на право постійного користування землею серії ІОД № 000349. Вказаний документ підписано головою ОСОБА_1 селищної ОСОБА_2 та скріплено печаткою цього органу місцевого самоврядування. Окрім того, сторінка Державного акту із зображенням плану земельної ділянки підписана начальником Ширяївського районного відділу земельних ресурсів Держкомзему України.
Згідно вказаного Держакту та розробленої землевпорядної технічної документації СФГ «Україна» отримало у постійне користування три земельних ділянки площею 22 га, 1,54 га та 36,6 га за межами населеного пункту для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до акту встановлення в натурі меж земельної ділянки від 10.04.2000 року.
09.08.2016 року позивачу стало відомо, що на сайті Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в розділі «Запрошуємо до участі у земельних торгах» розміщено оголошення про проведення 02.09.2016 земельних торгів (аукціону) за № 5442, на які під лотом № 10173 виставлено право оренди земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:005:0287, розташованої на території Ширяівської селищної ради Одеської області (за межами населеного пункту), площею 76,2978 га ріллі. Разом з цим, до складу земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 включено земельну ділянку площею 22 га, яка знаходиться у користуванні СФГ «Україна» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради № 157 від 23.05.2000 та Державного акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349. Також позивачем було встановлено, що земельна ділянка площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 була сформована та зареєстрована Відділом Держземагентства у Ширяївському районі 26.10.2013 року, про що свідчить Витяг з Державного земельного кадастру від 29.06.2016 року. Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно право державної власності на земельну ділянку площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287, було зареєстровано 22.09.2014 року, номер запису 7074632. В інформаційній довідці вказано, що підставою виникнення права власності стало розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області, видане 28.10.2013 року за № 326А-2013.
Означеним розпорядженням ОСОБА_1 районна державна адміністрація затвердила технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2000,0000 га на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів), до складу якої увійшли земельні ділянки, передані у постійне користування СФГ «Україна» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради № 157 від 23.05.2000 та Державного акту на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349. Підставою для прийняття такого рішення стали результати інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, проведеної відповідно до Закону України «Про державний земельний кадастр» та Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року №513.
На думку позивача, розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області, видане 28.10.2013 року за № 326А-2013 є протиправним та підлягає скасуванню, а інвентаризація проведена з порушенням згаданого Порядку інвентаризації земель. Так, включення земельних ділянок, які передано СФГ «Україна» у постійне користування, до матеріалів інвентаризації без визначення їх землекористувача підтверджує ту обставину, що інвентаризація проведена недостовірно, неповно, без обстеження земельних ділянок та без узгодження з органами місцевого самоврядування та фіскальними органами.
На думку позивача, фактично відбулося вилучення у СФГ «Україна» земельної ділянки площею 22 га, переданої йому у постійне користування на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради № 157 від 23.05.2000 року, яке є чинним та не скасованим.
Позивач наголошує, що матеріали інвентаризації та розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області від 28.10.2013 року № 326А-2013 про затвердження цієї інвентаризації стали підставою для формування земельних ділянок, право на оренду яких буде виставлено на земельні торги (аукціон). В зв'язку з виявленими обставинами та з метою можливого досудового врегулювання спору 09.08.2016 року СФГ «Україна» звернулося до організатора земельних торгів - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із заявою про виключення зі складу запропонованої до земельних торгів земельної ділянки площею 76,2978 га кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 земельної ділянки площею 22 га, яка перебуває у користуванні СФГ «Україна» на праві постійного користування на підставі вищезгаданого рішення ОСОБА_1 селищної ради. Однак, відповідач відповіддю за № 27-15-0.8-13449/2-16 від 22.08.2016 року відмовив у задоволенні заяви СФГ «Україна», мотивуючи це тим, що виданий СФГ «Україна» Державний акт на право постійного користування землею серії ФОД № 000349 не був зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею. На думку відповідача, у зв'язку з цим у СФГ «Україна» право постійного користування землею не виникло.
Позивач вважає, що такий висновок органу державної влади не відповідає нормам діючого на момент видачі Державного акту законодавства, оскільки жодним нормативним документом, діючим на той час, не передбачено обов'язку землекористувача вживати заходи щодо реєстрації права користування або документу, що його посвідчує. Реєстрацію державного акту на право постійного користування землею серії ІОД № 000349 повинен був здійснити районний відділ земельних ресурсів Держкомзему України.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги із викладених вище підстав підтримав у повному обсязі та просив задовольнити позов.
Представник відповідача /Головного управління Держгеокадастру в Одеській області/ в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити. Надав до суду письмові заперечення в яких вказав, що на адресу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 10.08.2016 надійшов лист СФГ «Україна» від 09.08.2016 № 123 щодо виключення із земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 площею 76,2978 га, яка виставляється на земельні торги для продажу права оренди, земельної ділянки площею 22 га, яка знаходиться у постійному користуванні СФГ «Україна» на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ГОД № 000349. Листом від 22.08.2016 № 27-15-0.8-13449/2-16 Головним управлінням надано відповідь, що відповідно до інформації Відділу Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області від 15.08.2016 № 11-1528-0.12-3103/2-16, згідно наявних у Відділі Книг записів реєстрації державних актів на право постійного користування державний акт на право постійного користування землею І-ОД № 000349, виданий селянському (фермерському) господарству «Україна» площею 58,60 га, не зареєстрований, другий примірник вказаного державного акту у Відділі відсутній. У представленій копії державного акта на право постійного користування землею І-ОД № 000349 відсутні відомості щодо реєстрації зазначеного акта в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею. З урахуванням викладеного, на думку відповідача, право постійного користування у СФГ «Україна» не виникло, тому відсутні підстави для скасування торгів з продажу права на оренду земельної ділянки, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287. Також, у листі від 22.08.2016 № 27-15-0.8-13449/2-1 Головне управління запропонувало СФГ «Україна» прийняти участь в земельних торгах щодо придбання права на оренду зазначеної земельної ділянки.
Також Головне управління вважає, що передача в постійне користування земельних ділянок із земель державної та комунальної власності громадянам та фермерським господарствам взагалі чинним законодавством не передбачена. Тому, відсутня законна підстава для задоволення позовної вимоги позивача щодо визнання за селянським (фермерським) господарством «Україна» право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 58,6 га, яка розташована в межах ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області.
Крім того, відповідно до рішення ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області № 157 від 23.05.2000, голові селянського (фермерського) господарства «Україна» ОСОБА_3 була передана в постійне користування земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 58,60 га ріллі із земель запасу ОСОБА_1 селищної ради. На даний час відповідно до наданого позивачем ОСОБА_4 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № НОМЕР_1 від 08.08.2016, керівником селянського (фермерського) господарства є ОСОБА_5 - тобто особа, якій відповідно до вимог діючого на той час земельного законодавства земельна ділянка взагалі не передавалась у постійне користування.
Вимога позивача про зобов'язання надати згоду на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), на думку відповідача також задоволенню не підлягає, оскільки позивач взагалі не звертався до Головного управління Держземагентства з відповідним клопотанням.
Представник відповідача /ОСОБА_1 районної державної адміністрації/ в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений належним чином та завчасно, заперечень проти позову до суду не надав.
Представник третьої особи/ Державного підприємства В«Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустроюВ» / в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи також був повідомлений належним чином та завчасно. Від в.о. директора Державного підприємства В«Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустроюВ» 10.10.2016 року надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника третьої особи..
В судовому засіданні 01.11.2016 року судом ухвалено призначити розгляд справи в порядку письмового провадження на підставі ч.6 ст.128 КАС України.
Вислухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 23 травня 2000 року 8 сесією 23 скликання ОСОБА_1 селищною ОСОБА_2 Одеської області прийнято рішення № 157 про надання селянському фермерському господарству «Україна» земельної ділянки загальною площею 58,60 га у постійне користування із земель запасу ОСОБА_1 селищної ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Відповідно до п. 2 означеного рішення, Селянському фермерському господарству «Україна» вирішено видати державний акт на право постійного користування землею, та внести відповідні зміни в земельно-облікові документи.
Як зазначає представник позивача в адміністративному позові та вбачається з матерів справи, підставою для прийняття означеного рішення № 157 про надання селянському фермерському господарству «Україна» земельної ділянки загальною площею 58,60 га слугувало звернення СФГ «Україна» у вересні 1999 року до ОСОБА_1 селищної ради із відповідним клопотанням.
За результатами розгляду клопотання позивача ОСОБА_1 селищна рада надала згоду та 12.04.2000 року замовила у землевпорядної організації розробку проекту відведення СФГ «Україна» у постійне користування земельної ділянки загальною площею 58,6 га. Після виконання всіх необхідних технічних і вимірювальних робіт, а також встановлення меж земельної ділянки в натурі на місцевості землевпорядною організацією виготовлено та надано до ОСОБА_1 селищної ради для погодження проект відведення землі та технічна документація.
За результатами розгляду клопотання СФГ «Україна» та матеріалів відведення земельних ділянок ОСОБА_1 селищна рада прийняла рішення № 157 від 23.05.2000 року, на підставі якого позивачу був виданий Державний акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349.
09.08.2016 року СФГ «Україна» стало відомо, що на сайті Головного управління Держгеокадастру в Одеській області в розділі «Запрошуємо до участі у земельних торгах» розміщено оголошення про проведення 02.09.2016 земельних торгів (аукціону) за № 5442, на які під лотом № 10173 виставлено право оренди земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:005:0287, розташованої на території ОСОБА_1 селищної ради Одеської області (за межами населеного пункту), площею 76,2978 га ріллі.
До складу земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 включено земельну ділянку площею 22 га, яка знаходиться у користуванні СФГ «Україна» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради № 157 від 23.05.2000 та Державного акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349, що відповідачем не заперечується.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру від 29.06.2016 року, земельна ділянка площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 була сформована та зареєстрована Відділом Держземагентства у Ширяївському районі 26.10.2013 року.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно право державної власності на земельну ділянку площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287, зареєстровано 22.09.2014 року, за номером 7074632, підставою виникнення права власності стало розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області, видане 28.10.2013 року за № 326А-2013.
Згідно розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області, виданого 28.10.2013 року за № 326А-2013 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів)», було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2000, 0000 га в тому числі: ріллі - 1981, 4851 га, посовища - 18, 5149 га (згідно додатком) на території Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту).
Згідно додатку до розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 28.10.2013 року №326/А-2013 до переліку земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення на території Ширяївського району одеської області (за межами населених пунктів) п. 17. увійшла земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:005:0287, до складу якої включено земельну ділянку площею 22 га, яка знаходиться у користуванні СФГ «Україна» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради № 157 від 23.05.2000 та Державного акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349.
На думку позивача, розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 28.10.2013 року №326/А-2013 є протиправним та підлягає скасуванню в судовому порядку.
З матеріалів справи вбачається, що позивач 09.08.2016 року вих.. №123 звернувся з листом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, в якому зазначив, що під лотом №10173 розташованої на території ОСОБА_1 селищної ради Одеської області (за межами населених пунктів) площею 76, 2978 га ріллі включено земельну ділянку площею 22 га, яка знаходиться в користуванні СФГ «Україна» на підставі Державного акту на право постійного користування серії І-ОД №000349. Вказаний документ видано ОСОБА_1 селищною радою на підставі рішення №157 від 23.05.2000 «Про надання СФГ «Україна» земельної ділянки площею 58, 60 га у постійне користування із земель запасу ОСОБА_1 селищної ради для товарного сільськогосподарського виробництва та видачу СФГ «Україна» Державного акту на право постійного користування землею». У зв'язку з викладеним позивач з метою уникнення непорозумінь просив виключити із площі запропонованої до земельних торгів земельної ділянки кадастровий номер №5125455100:01:005:0287 земельну ділянку площею 22 га, яка перебуває у користуванні СФГ «Україна» на праві постійного користування.
Розглянувши лист позивача, Головне управління 22.08.2016 року надано відповідь за вих. №27-15-0.8-13449/2-16, та повідомило позивача, що відповідно до інформації Відділу Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області від 15.08.2016 № 11-1528-0.12-3103/2-16, згідно наявних у Відділі Книг записів реєстрації державних актів на право постійного користування, державний акт на право постійного користування землею І-ОД № 000349, виданий селянському (фермерському) «Україна» площею 58,60 га, не зареєстрований, другий примірник вказаного державного акту у Відділі відсутній. У представленій копії державного акта на право постійного користування землею І-ОД № 000349 відсутні відомості щодо реєстрації зазначеного акта в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею. Відповідно до статті 23 Земельного кодексу України, чинного на час видачі державного акту, право власності або право користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними ОСОБА_2 народних депутатів. Згідно статті 22 зазначеного кодексу право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. З урахуванням викладеного, право постійного користування у СФГ «Україна» не виникло, тому відсутні підстави для скасування торгів з продажу права на оренду земельної ділянки, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287. Крім того, у листі від 22.08.2016 № 27-15-0.8-13449/2-1 Головне управління запропонувало СФГ «Україна» прийняти участь в земельних торгах щодо придбання права на оренду зазначеної земельної ділянки.
Позивач вважає, що такий висновок органу державної влади не відповідає нормам діючого на момент видачі Державного акту законодавства, вважає розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації від 28.10.2013 року №326/А-2013 протиправним та просить суд також зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області виключити зі складу сформованої земельної ділянки площею 76,2978 га кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 земельну ділянку площею 22 га, яка перебуває у користуванні СФГ В«УкраїнаВ» на праві постійного користування та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надати СФГ В«УкраїнаВ» згоду на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Суд частково погоджується з правовою позицією позивача з огляду на наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 р. №586-XIV (далі - Закон), виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Частинами першою та другою статті 6 цього Закону передбачено, що на виконання Конституції України , законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно - правове регулювання власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.
Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їхньої компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Згідно з частиною першою статті 41 зазначеного Закону , голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.
Стаття 19 Земельного кодексу України від 18.12.1990р. (чинного на час видачі рішення про надання позивачу спірної земельної ділянки у постійне користування), сільські, селищні ОСОБА_2 народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів. ОСОБА_2 народних депутатів надає земельні ділянки (крім ріллі і земельних ділянок, зайнятих багаторічними насадженнями) для будь-яких потреб у межах міста.Районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, ОСОБА_2 народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів: із земель запасу для сільськогосподарського використання; із земель лісового і водного фонду у випадках, передбачених статтями 77 і 79 цього Кодексу; для ведення селянського (фермерського) господарства, у разі відмови в наданні земельної ділянки сільською, селищною ОСОБА_2 народних депутатів. ОСОБА_6 народних депутатів надають земельні ділянки: із земель усіх категорій за межами населених пунктів для будівництва шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів та інших лінійних споруд;в усіх інших випадках, крім передбачених частинами першою, другою, третьою і п'ятою цієї статті. Верховна ОСОБА_6 України надає земельні ділянки у разі, коли для вилучення цих земель установлено особливий порядок (стаття 32). Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні, іншому громадянину, підприємству, установі, організації провадиться лише після вилучення (викупу) цієї ділянки в порядку, передбаченому статтями 31 і 32 цього Кодексу. Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Розробку проектів відведення земельних ділянок, перенесення їх меж у натуру (на місцевість) і виготовлення документів, що посвідчують право користування землею, здійснюють державні та інші землевпорядні організації. Замовниками виконання вказаних робіт є відповідні місцеві ОСОБА_6 народних депутатів, підприємства, установи і організації. Відведення земельних ділянок для потреб громадян провадиться за кошти державного, республіканського (Республіки Крим) та місцевих бюджетів на замовлення сільських, селищних, міських, районних ОСОБА_6 народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки. Умови і строки розробки проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт. Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої ОСОБА_6 народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки. Клопотання про відведення ділянок, що надаються Верховною ОСОБА_6 України, подаються до обласної, Київської, Севастопольської міської ОСОБА_6 народних депутатів. До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обгрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали. У заяві громадянина про надання земельної ділянки вказуються бажані її розмір і місце розташування, мета використання. Відповідна місцева ОСОБА_6 народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це ОСОБА_6 народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка. Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської ОСОБА_6 народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель. Якщо надання земельної ділянки провадиться районною, обласною ОСОБА_6 народних депутатів або Верховною ОСОБА_6 України, сільська, селищна, міська ОСОБА_6 народних депутатів свій висновок подає до районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, ОСОБА_6 народних депутатів. Районна (міська) ОСОБА_6 народних депутатів приймає у місячний строк рішення про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання ділянки провадиться обласною ОСОБА_6 народних депутатів або Верховною ОСОБА_6 України, подає свій висновок до обласної ОСОБА_6 народних депутатів. ОСОБА_6, Київська, Севастопольська міська ОСОБА_6 народних депутатів вирішує у місячний строк питання про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання земель провадиться Верховною ОСОБА_6 України, подає проектні матеріали і свій висновок до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали і вносить у місячний строк свої пропозиції до Верховної ОСОБА_6 України.
Відповідно до ст. 22 Земельного кодексу України право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Статтею 23 Земельного кодексу України визначено, що право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними ОСОБА_2 народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян. Форми державних актів затверджуються Верховною ОСОБА_2 України.
Судом встановлено, що СФГ «Україна» був виданий Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою 1-ОД №000349 на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради народних депутатів від 23.05.2000р. №157-ХХІІІ.
10 квітня 2000 року був складений та підписаний Акт встановлення в натурі меж земельної ділянки, наданої для товарного сільськогосподарського використання С(Ф)Г «Україна».
На виконання рішення №157 від 23.05.2000р. Акт підписаний посадовими особами земельних ресурсів, ОСОБА_1 селищної ради, головою КСП «Україна», суміжними землевласниками.
Отже С(Ф)Г «Україна» набуло право користування земельною ділянкою у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п. 2.11 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі, затвердженої наказом №43 від 04.05.1999 Державного комітету України по земельних ресурсах (чинної на час видачі позивачу державного акту), Державний акт на право постійного користування землею складається у двох примірниках, підписується сільським, селищним, міським головою або головою відповідної державної адміністрації і скріплюється відповідною гербовою печаткою. Сторінку державного акта з зображенням плану земельної ділянки підписує начальник районного (міського) відділу (управління) земельних ресурсів Держкомзему України.
Пункт 3.1. Інструкції, визначено, що Державні акти на право постійного користування землею видаються міськими, селищними, сільськими радами. Цими ж органами здійснюється державна реєстрація вказаних Державних актів на право постійного користування землею (п. 3.3. Інструкції). Забезпечення державної реєстрації державних актів, що посвідчують право постійного користування землею, відповідно до п. 3.4. Інструкції, покладається на районні відділи земельних ресурсів Держкомзему України. Державні акти, що посвідчують право постійного користування землею, реєструються Книзі реєстрації державних актів на право постійного користування землею (п. 3.5. Інструкції).
Як вбачається з матеріалів справи, 23 травня 2000 року 8 сесією 23 скликання ОСОБА_1 селищної ОСОБА_2 Одеської області прийнято рішення № 157 про надання селянському фермерському господарству «Україна» земельної ділянки загальною площею 58,60 га у постійне користування із земель запасу ОСОБА_1 селищної ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Відповідно до п. 2 означеного рішення, Селянському фермерському господарству «Україна» вирішено видати державний акт на право постійного користування землею, та внести відповідні зміни в земельно-облікові документи. На підставі означеного рішення ОСОБА_1 селищної ОСОБА_2 Одеської області позивачу був виданий Державний акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349.
Судом встановлено, що в графі «Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею» - відсутні відомості щодо державної реєстрації.
При цьому, обов'язок щодо здійснення означеної реєстрації станом на час видачі державного акту серії І-ОД № 000349 був покладений саме на районні відділи земельних ресурсів Держкомзему України.
Разом з чим, державна реєстрація Акту в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею відсутня не з вини позивача, а саме з вини інших осіб, що кореспондується із приписами ст. 23 Земельного кодексу України: право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними ОСОБА_2 народних депутатів.
Судом встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вид діяльності СФГ «Україна» - вирощування зернових, технічних та решти культур, не віднесених до інших класів рослинництва.
Як зазначає в поясненнях представник позивача, земельна ділянка, яка перебуває у постійному користуванні СФГ «України» на підставі рішення №157 від 30.05.2000 року, використовується останнім за цільовим призначенням, та з часу прийняття рішення №157 до прийняття спірного рішення №326/А-2013, тобто з 2000 року по 2013 рік ніяких зауважень з приводу використання СФГ «Україна» означених земель з боку органів державної влади не було.
В подальшому, як було встановлено судом розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області від 28.10.2013 року за № 326А-2013 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2000, 0000 га в тому числі: ріллі - 1981, 4851 га, посовища - 18, 5149 га (згідно додатком) на території Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту), згідно додатку до розпорядження до переліку земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів) увійшла з земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 до складу якої включено земельну ділянку площею 22 га, яка знаходиться у користуванні СФГ «Україна» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради № 157 від 23.05.2000 та Державного акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349, що не заперечується відповідачами.
Як вбачається з матеріалів справи, Технічна документація із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів), була погоджена Відділом Держземагентства у Ширяївському районі Одеської області (висновок № 01-25/3814 від 29.10.2013) та затверджена розпорядженням ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області за № 326/А-2013 від 28.10.2013 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів)». Даним розпорядженням також був затверджений Перелік земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення на території Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту). В даний Перелік цілком правомірно була включена земельна ділянка загальною площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287.
ОСОБА_1 районною державною адміністрацією Одеської області, було організовано та проведено неодноразові спільні наради з головами сільських та селищної рад, з Відділом Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області, з керівниками сільськогосподарських підприємств та фермерських господарств з метою опрацювання та погодження переліку земельних ділянок, права оренди на які можливо виставити на земельних торгах у 2016 році, що підтверджується листом ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області за № 02/01-28/350 від 24.02.2016 року.
Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області, сформованих за результатами інвентаризації проведеної у 2013 році, права оренди на які можливо реалізувати на земельних торгах у 2016 році, був погоджений головою ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області листами від 24.02.2016 № 02/01-28/350, від 11.03.2016 № 03/01-28/443, Відділом Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області листом від 05.04.2016 № 11-1528-0.11-1362/2-16 та головою ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області листом від 24.02.2016 № 02/01-28/350. Земельна ділянка загальною площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 ввійшла в даний перелік.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV (далі - Закон України № 858) до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері землеустрою належать: а) забезпечення реалізації державної політики у галузі використання та охорони земель; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм щодо використання та охорони земель; в) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; г) координація здійснення землеустрою і державного контролю за використанням та охороною земель; ґ) інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; д) вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
Стаття 35 Закону України № 858 визначає, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
Вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель (далі по тексту - технічна документація) встановлює Порядок проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року №513 (далі по тексту - Порядок).
Відповідно до пункту 2 Порядку інвентаризація земель проводиться з метою: забезпечення ведення Державного земельного кадастру, здійснення контролю за використанням і охороною земель; визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь; узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі; прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, ОСОБА_2 міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень; здійснення землеустрою.
Згідно пункту 8, 9, 10 Порядку підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, ОСОБА_2 міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення. Замовниками технічної документації можуть бути органи виконавчої влади, ОСОБА_2 міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі (далі - замовники). Розробниками технічної документації (далі - виконавець) є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Відповідно до п. 23 Порядку, окремо складаються переліки земельних ділянок (земель): наданих у власність (користування) з кадастровими номерами; наданих у власність (користування) без кадастрових номерів; не наданих у власність та користування у розрізі угідь; що використовуються без документів, які посвідчують право на них; що використовуються не за цільовим призначенням; невитребуваних земельних часток (паїв); відумерлої спадщини. На підставі зазначених переліків складається зведена порівняльна таблиця даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, та інформації, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, і Державному земельному кадастрі, в якій за наявності відображаються розбіжності.
Таким чином, включення земельних ділянок, які передано СФГ «Україна» у постійне користування, до матеріалів інвентаризації без визначення їх землекористувача є протиправним та порушує права позивача, оскільки він є землекористувачем спірної земельної ділянки площею 22 га яка протиправно була виключена до складу сформованої земельної ділянки площею 76,2978 га кадастровий номер 5125455100:01:005:0287.
Відповідно до статті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
З урахуванням викладеного суд вважає протиправним та таким, що порушує законні та гарантовані державою права позивача, як землекористувача, розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області від 28.10.2013 року №326А-2013 в частині включення до переліку ділянок державної власності сільськогосподарського призначення на території Ширяївського району Одеської області земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 площею 76,2978 га, до якої увійшла земельна ділянка позивача.
Суд не приймає до уваги посилання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на лист № 27-15-0.8-13449/2-16 від 22.08.2016 року, яким було відмовлено у задоволенні заяви СФГ «Україна» про включення спірної земельної ділянки площею 22 га із площі запропонованої до земельних торгів земельної ділянки кадастровий номер №5125455100:01:005:0287, мотивуючи це тим, що виданий СФГ «Україна» Державний акт на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349 не був зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею, оскільки діючим на час видачі позивачу державного акту законодавством обов'язок з реєстрації державного акту покладався на сільські, селищні, міські, районні ОСОБА_2 народних депутатів, у відповідності до ст. 23 Земельного кодексу України .
Відповідачем не обґрунтовано та не доведено наявність підстав включення земельної ділянки площею 22 га до площі запропонованої до земельних торгів земельної ділянки кадастровий номер №5125455100:01:005:0287, оскільки станом на час проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області, рішення ОСОБА_1 селищної ОСОБА_2 Одеської області від 23.05.2000 року №157 «Про надання селянському фермерському господарству «Україна» земельної ділянки загальною площею 58, 60 га у постійне користування, та державний акт на право постійного користування серії І-ОД № 000349 були чинними та не скасованими.
В даному випадку, розпорядженням ОСОБА_1 районна державна адміністрація затвердила технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2000,0000 га на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів), до складу якої увійшла земельна ділянка, передана у постійне користування СФГ «Україна» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради № 157 від 23.05.2000 та Державного акту на право постійного користування землею серії І-ОД № 000349. Матеріали інвентаризації та розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області від 28.10.2013 року № 326А-2013 про затвердження цієї інвентаризації стали підставою для формування земельних ділянок, право на оренду яких виставлено на земельні торги (аукціон).
Так, Головним управлінням 18.03.2016 за №49 прийнято наказ «Про доповнення переліку земельних ділянок», яким доповнено перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами згідно з додатку № 1, затвердженого наказом Головного управління Дерземагентства в Одеській області «Про затвердження переліку земельних ділянок № № 77 від 18.09.2014, земельними ділянками, зазначеними Додатком № 1 цього наказу, у тому числі; земельною ділянкою площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287.
Наказом Головного управління від 28.04.2016 № 15-2234/13-16-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту), за кадастровим номером №5125455100:01:005:0287, розмір земельної ділянки 76,2978 га, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» був розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту), кадастровий номер 5125455100:01:005:0287. Зазначений проект розроблений з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів для внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Під час розроблення проекту Відділом Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області 26.05.2016 № 34-1528-0.12-2039/2-16 надано довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними ми 6-зем», згідно якої земельна ділянка площею 76,2978 га відводиться за рахунок земель резервного фонду, не наданих в постійне користування (рядок 95). Також, Відділом Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області відповідно до вимог ст. 186-1 ЗК України 30.05.2016 № 50/41-16 надано висновок про погодження вказаного проекту землеустрою.
Наказом від 21.06.2016 № 15-4314/13-16-СГ «Про затвердження документації із землеустрою із зміною цільового призначення» затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 76,2978 га, в тому числі: ріллі площею 76,2978 га (кадастровий номер 5125455100:01:005:0287) із земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (землі сільськогосподарського призначення), розташованої на території ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту).
Державним кадастровим реєстратором Відділу Держгеокадастру у Ширяївському районі Одеської області 29.06.2016 здійснено державну реєстрацію вказаної земельної ділянки та 06.07.2016 право власності на земельну ділянку зареєстровано за Головним управлінням у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Наказом Головного управління від 14.07.2016 № 15-5534/13-16-СГ «Про проведення земельних торгів» земельну ділянку загальною площею 76,2978 га, кадастровий номер 5125455100:01:005:0287, розташовану на території ОСОБА_1 селищної ради Ширяївського району Одеської області (за межами населеного пункту), виставлено на земельні торги для передачі її у користування на умовах оренди.
Земельні торги по спірній земельній ділянці проведені державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» 02.09.2016 та згідно протоколу проведення земельних торгів № 1/914 від 02.09.2016 переможцем стало ТОВ «Українська аграрна екологічна група «Біоленд».
Наказом Головного управління від 08.09.2016 № 141 «Про анулювання земельних торгів на території Ширяївського району Одеської області» торги анульовано у зв'язку з несплатою переможцем річної орендної плати за користування земельною ділянкою протягом 3-х банківських днів з дня укладання відповідних договорів.
Суд дійшов висновку, що включення земельної ділянки, яка передана СФГ «Україна» у користування, до матеріалів інвентаризації без визначення їх землекористувача відбулося з порушенням Порядку проведення інвентаризації, що в свою чергу в подальшому призвело до прийняття спірного розпорядження ОСОБА_1 районною державною адміністрацією та слугувало підставою для формування земельної ділянки, право на оренду якої було виставлено на земельні торги (аукціон) без урахування наявності землекористувача.
Суд, який відіграє провідну роль у здійсненні юридичної кваліфікації фактів справи, вважає, що даний позов має бути розглянутий в аспекті ст. 1 Першого протоколу, в якій зазначено: «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права».
Гарантії здійснення права власності та його захисту закріплено у вітчизняному законодавстві. Так, відповідно до ч. 4 ст. 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 ЦК власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Правомочність володіння розуміють як передбачену законом (тобто юридично забезпечену) можливість мати (утримувати) в себе певне майно (фактично панувати над ним, зараховувати на свій баланс і под.).
Зазначені принципи сформульовано і в рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Спорронг і Лоннрот проти Швеції» (23 вересня 1982 р.), відповідно до якого суд повинен визначити, чи було дотримано справедливий баланс між вимогами інтересів суспільства і вимогами захисту основних прав людини. Забезпечення такої рівноваги є невід'ємним принципом Конвенції в цілому і також відображено у структурі ст. 1 Першого протоколу (Лист Верховного Суду України від 01.07.2013 р. «Аналіз деяких питань застосування судами законодавства про право власності при розгляді цивільних справ).
Згідно з усталеною практикою Суду стаття 1 Першого протоколу до Конвенції містить три окремі норми: перша, що виражається в першому реченні першого абзацу та має загальний характер, закладає принцип мирного володіння майном. Друга норма, що міститься в другому реченні того ж абзацу, охоплює питання позбавлення права власності та обумовлює його певними критеріями. Третя норма, що міститься в другому абзаці, визнає право договірних держав, серед іншого, контролювати використання майна в загальних інтересах. Друга та третя норми, які стосуються конкретних випадків втручання у право мирного володіння майном, повинні тлумачитися у світлі загального принципу, закладеного першою нормою (див., серед інших джерел, рішення у справах «ОСОБА_7 проти Італії» [ВП], заява N 22774/93, п. 44, ECHR 1999-V, та «Вістіньш і Перепьолкінс проти Латвії» [ВП], заява N 71243/01, п. 93, від 25 жовтня 2012 року).
Крім того, Європейський Суд неодноразово нагадував, що будь-яке втручання у право на мирне володіння майном повинно забезпечити «справедливий баланс» між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар (див., серед інших джерел, рішення від 23 вересня 1982 року у справі «Спорронг та Льонрот проти Швеції», пп. 69 і 73, Series A N 52). Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти (див., наприклад, рішення від 21 лютого 1986 року у справі «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства», n. 50, Series A N 98).
Вивчивши обставини справи, суд зазначає, що оскаржуване рішення та бездіяльність (не виключення зі складу сформованої земельної ділянки площею 76,2978 га кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 земельної ділянки площею 22 га, яка перебуває у користуванні СФГ В«УкраїнаВ» на праві постійного користування на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради №157 від 23.05.2000 року) відповідачів утворили несправедливий дисбаланс між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи (СФГ «Україна»).
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про протиправність розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області В«Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів)В» від 28.10.2013 року за №326А-2013 (в частині) та необхідність зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області виключити зі складу сформованої земельної ділянки площею 76,2978 га кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 земельну ділянку площею 22 га, яка перебуває у користуванні СФГ В«УкраїнаВ» на праві постійного користування на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради №157 від 23.05.2000 року
Разом з чим, суд не знайшов підстав для задоволення позовних вимог в частині зобов'язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надати СФГ В«УкраїнаВ» згоду на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), наданих СФГ В«УкраїнаВ» на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради №157 від 23.05.2000 року, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та реєстрації земельних ділянок.
Так, Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.
Відповідно до п.7 зазначеного Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з п.1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Одеській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 р. №26 Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.
Тобто у даному випадку суб'єктом, уповноваженим на розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності є Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 123 Земельного Кодексу України (чинна редакція) Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Доказів звернення СФГ «Україна» з відповідним клопотанням до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, позивачем до суду не надано, а тому підстави для задоволення такої вимоги відсутні.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги СФГ «Україна» обґрунтовані, документально підтверджені, відповідають чинному законодавству, у зв'язку із чим підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати розподілити згідно ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Селянського фермерського господарства В«УкраїнаВ» до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, ОСОБА_1 районної державної адміністрації за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державного підприємства В«Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустроюВ» , про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області В«Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області (за межами населених пунктів)В» від 28.10.2013 року за №326А-2013 в частині включення до Переліку земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення на території Ширяївського району Одеської області земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 площею 76,2978га (додаток до розпорядження голови ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області від 28.10.2013р. №326/А-2013, номер п/п 17).
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області виключити зі складу сформованої земельної ділянки площею 76,2978 га кадастровий номер 5125455100:01:005:0287 земельну ділянку площею 22 га, яка перебуває у користуванні СФГ В«УкраїнаВ» на праві постійного користування на підставі рішення ОСОБА_1 селищної ради №157 від 23.05.2000 року.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 районної державної адміністрації Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь СФГ «Україна» сплачений судовий збір у розмірі 1378,00 грн.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2016 |
Оприлюднено | 11.11.2016 |
Номер документу | 62538272 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні