Рішення
від 02.11.2016 по справі 915/970/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2016 року Справа № 915/970/15

м. Миколаїв.

Господарський суд Миколаївської області,

головуючий суддя Коваль Ю.М.,

при секретарі Яйченя К.М.,

з участю представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1, дов. від 25.12.2014 р. № 354;

від третьої особи - ОСОБА_2, дов. від 19.03.2015 р. № 01/53-470;

та прокурора Кадєєвої А.В.,

представник відповідача в судове засідання не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Фонду державного майна України,

01601, вул. Кутузова, 18/9, м. Київ,

до Богданівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області,

56419, вул. Леніна, 46, с. Богданівка, Доманівський район, Миколаївська область,

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача публічне акціонерне товариство В«МиколаївобленергоВ» ,

54017, вул. Громадська, 40, м. Миколаїв,

у справі приймає участь прокурор, прокуратура Миколаївської області,

54030, вул. Спаська, 28, м. Миколаїв,

про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування, і про визнання незаконним та скасування виданого на підставі оскаржуваного рішення органу місцевого самоврядування свідоцтва про право власності, -

В С Т А Н О В И В:

Фонд державного майна України (далі - Фонд) звернувся з позовом до Богданівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області (далі - Богданівська сільрада) про визнання незаконним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 11.08.2011 р. САЕ № 274606, виданого Виконавчим комітетом Богданівської сільсьради на підставі свого рішення В«Про оформлення права власності на об'єкти нерухомого майнаВ» від 21.07.2011 р. № 22, яким надано дозвіл на виготовлення свідоцтва на право власності ПАТ В«МиколаївобленергоВ» на об'єкт нерухомого майна - будівлі та споруди Костянтинівської ГЕС, розташовані за адресою: по вул. Набережна, 11, с. Богданівка Доманівського району Миколаївської області.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача є публічне акціонерне товариство (ПАТ) В«МиколаївобленергоВ» .

За такими вимогами ухвалою суду від 15.06.2015 р. порушено провадження у справі.

Спір уже розглядався судами.

Постановою Вищого господарського суду України від 17.02.2016 р. скасовано рішення Господарського суду Миколаївської області від 13.08.2015 р. та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 03.11.2015 р. в даній справі, а справу передано на новий розгляд Господарському суду Миколаївської області.

Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 21.03.2016 р. справу прийнято до провадження.

До розгляду даної справи по суті ухвалою від 30.08.2016 р. порушено провадження у справі за позовними вимогами, викладеними у заяві Фонду від 13.04.2016 р. № 10-43-6744 в редакції заяви від 08.08.2016 р. № 10-43-15121, до відповідачів 1) Богданівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області, 2) комунального підприємства В«Вознесенське міжміське бюро технічної інвентаризаціїВ» , 3) реєстраційної служби Доманівського районного управління юстиції у Миколаївській області, про визнання незаконними та скасування рішень Виконкому Богданівської сільради від 07.07.2009 р. № 14 В«Про оформлення права власності на об'єкт нерухомого майнаВ» та від 21.07.2011 р. № 22 В«Про оформлення права власності на об'єкти нерухомого майнаВ» і її об'єднано зі справою, котра розглядається.

Позовні вимоги, з урахуванням вимог, викладених у заяві Фонду від 13.04.2016 р. № 10-43-6744 в редакції заяви від 08.08.2016 р. № 10-43-15121, обгрунтовано тим, що спірні рішення Виконкому Богданівської сільради прийнято за відсутності відповідних, у тому числі правовстановлюючих, документів на спірний об'єкт нерухомого майна у відкритого акціонерного товариства енергопостачальна компанія В«МиколаївобленергоВ» (далі - ВАТ В«МиколаївобленергоВ» ) та у його правонаступника ПАТ В«МиколаївобленергоВ» , що є порушенням чинного на момент їх прийняття законодавства України, зокрема вимог пп. 6.1 Тимчасового положенням про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 р. № 7/5 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18.02.2002 р. №157/6445 (далі - Тимчасове положення), і що видані на підставі таких рішень свідоцтва про право власності на об'єкт нерухомого майна, в тому числі й спірне свідоцтво, є незаконними, що підтверджено рішенням Господарського суду Миколаївської області від 24.02.2015 р. в іншій господарській справі № 915/1042/14, котрим визнано незаконним і скасовано свідоцтво про право власності від 27.07.2009 р. серія САВ № 994952 - ВА, видане на підставі спірного рішення Виконкому Богданівської сільсьради від 07.07.2009 р. № 14 В«Про оформлення права власності на об'єкт нерухомого майнаВ» .

Ухвалою від 05.10.2016 р. припинено провадження в даній справі в частині вимог до комунального підприємства В«Вознесенське міжміське бюро технічної інвентаризаціїВ» та реєстраційної служби Доманівського районного управління юстиції Миколаївської області.

Відповідач, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, правом подання відзиву на позов та участі його представника в судових засіданнях не скористався, але суд вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами у відповідності до ст. 75 ГПК України.

Вислухавши представника позивача та прокурора, які позовні вимоги підтримали повністю з підстав, викладених у позовній заяві, з урахуванням вимог, викладених у заяві Фонду від 13.04.2016 р. № 10-43-6744 в редакції заяви від 08.08.2016 р. № 10-43-15121, та представника третьої особи, суд приходить до такого.

Виконкомом Богданівської сільради вирішено про оформлення права власності на об'єкт нерухомого майна: будівлю ГЕС по вул. Набережна, 11, в с. Богданівка Доманівського району Миколаївської області та про видачу на цей об'єкт свідоцтва про право власності рішеннями В«Про оформлення права власності на об'єкт нерухомого майнаВ» від 07.07.2009 р. № 14 - ВАТ В«МиколаївобленергоВ» , а рішенням від 21.07.2011 р. № 22 - правонаступнику ВАТ В«МиколаївобленергоВ» у зв'язку із зміною назви на ПАТ В«МиколаївобленергоВ» . Підставами прийняття оскаржуваних рішень зазначено заяви ВАТ В«МиколаївобленергоВ» та його правонаступника ПАТ В«МиколаївобленергоВ» .

Суд вважає, що ні на момент прийняття спірних рішень, ні на цей час у вказаних осіб не було і немає належних документів для оформлення та реєстрації права власності на спірний об'єкт нерухомого майна.

Так, ПАТ В«МиколаївобленергоВ» є правонаступником ВАТ В«МиколаївобленергоВ» внаслідок приведення організаційно-правової форми останнього у відповідності до вимог Закону України В«Про акціонерні товаристваВ» .

ВАТ В«МиколаївобленергоВ» створеного шляхом перетворення у процедурі корпоратизації державної акціонерної енергопостачальної компанії (ДАЕК) В«МиколаївобленергоВ» згідно наказу Фонду від 17.03.1997 р. № 11-ДПК В«Про прийняття рішення щодо приватизації корпоратизованих об'єктівВ» , котру в свою чергу засновано відповідно до наказу Міністерства енергетики та електрифікації України від 31.08.1995 р. № 170 шляхом перетворення Державного енергопостачального підприємства (ДЕП) В«МиколаївобленергоВ» . Наказом від 31.08.1995 р. № 170 також вирішено вважати ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» правонаступником майнового комплексу ДЕП В«МиколаївобленергоВ» та затверджено акт оцінки указаного цілісного майнового комплексу (т. 1, а.с. 18), у котрому, з урахуванням змін, унесених 28.11.1996 р., не відображено даних щодо спірного нерухомого майна - будівлі Костянтинівської ГЕС.

Наказом керівника Вознесенських електричних мереж ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» від 07.08.1997 р. № 116 (т. 1, ас. 20) вирішено вважати прийнятими на баланс Вознесенських електричних мереж об'єкти Костянтинівської ГЕС у відповідності до доданої відомості-розшифровки (т. 1, а.с 21-23) - у зв'язку з тим, що обладнання Костянтинівської ГЕС та об'єкти інфраструктури по її обслуговуванню протягом останніх 10 років були безхазяйним майном.

У відповідності до довідки про балансову вартість об'єктів основних засобів від 31.10.2008 р. № 003/250 (ас. 28) станом на 01.07.2008 р. на балансі ВАТ ЕК В«МиколаївобленергоВ» перебували наступні об'єкти Костянтинівської ГЕС, введені в експлуатацію 01.03.1955 р.: будівля ГЕС, інв. № 7270, водозабір головний, інв. № 6990; водозабірна споруда, інв. № 6991; гребля водозливна, інв. № 7020; знижуюча п/ст с. Богданівка, інв. № 21947; канал відвідний, інв. № 11991; канал дериваційний, інв. № 7087; канал підвідний, інв. № 12095; підвищувальна підстанція с. Богданівка, 6/10 кВ, інв. № 12092; турбіна з автоматичним регулятором, інв. № 13986; турбоблок з водоскидом, інв. № 13987; введені в експлуатацію 28.08.2007 р.: будівля ГЕС (система аварійного освітлення), інв. № 7270; будівля господарського призначення (Констянт. ГЕС), інв. № 56679; гребля водозливна (пристрій аварійного скидуу ГЕС), інв. № 7020; огорожа із арматурної сталі, інв. № 56674; система комерційного обліку електроенергії, інв. № 56676; введена в експлуатацію 28.09.2007 р. будівля ГЕС, інв. № 7270.

За твердженнями представників позивача та третьої особи, спірна будівля ГЕС, щодо котрої прийнято оскаржувані рішення органу місцевого самоврядування, і є Костянтинівською ГЕС, прийнятою на баланс ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» у вказаному вище порядку.

Отже суд вважає, що спірний об'єкт нерухомого майна - будівля ГЕС не передавалася до статутного фонду ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» , і в останнього цей об'єкт обліковується на балансі у зв'язку із взяттям його на баланс як безхазяйне майно після процедури корпоратизації. Такий висновок випливає із змісту листа ПАТ В«МиколаївобленергоВ» від 21.02.2014 р. № 01/30-995, довідки ПАТ В«МиколаївобленергоВ» про балансову вартість об'єктів основних засобів від 31.10.2008 р. № 003/250 та наказу ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» від 07.08.1997 р. № 116, згідно яких спірна будівля ГЕС не увійшла до статутного фонду ВАТ В«МиколаївобленергоВ» у процесі корпоратизації ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» , а також із рішення Господарського суду Миколаївської області від 22.09.2014 р. у справі № 915/1042/14, яке набрало законної сили та є преюдиціальним для вирішення спору в даній справі, котрим, окрім іншого, встановлено факт належності спірного майнового комплексу Костянтинівської ГЕС до державної власності на час взяття його ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» на баланс, при цьому взяття на баланс відбулося з порушенням ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» чинного законодавства України, внаслідок чого права власності держави на цей спірний майновий комплекс порушено.

Чинним на час прийняття Виконкомом Богданівської сільради оскаржуваних рішень законодавством України, вказаним вище Тимчасовим положенням зокрема, передбачалося, що оформлення права власності на нерухоме майно з видачею свідоцтва про право власності проводиться органами місцевого врядування за заявою про оформлення права власності на нерухоме майно, зокрема, юридичним особам

- на новозбудовані, перебудовані або реконструйовані об'єкти нерухомого майна за наявності акта про право власності на землю або рішення про відведення земельної ділянки для цієї мети та за наявності документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам;

- власникам спільних будівель, які на законних підставах зробили перебудову, прибудову, унаслідок чого змінилися належні їм частки. У разі, якщо співвласники не згодні змінити частки добровільно, це питання вирішується в судовому порядку;

- у разі внесення до статутного фонду об'єктів нерухомого майна їх засновниками;

- які в разі ліквідації (реорганізації) підприємства, об'єднання, організації отримали у власність у встановленому законодавством порядку нерухоме майно підприємства, об'єднання, організації, що ліквідовується;

- що вийшли зі складу засновників підприємства і за рішенням засновників (власників) отримали у власність об'єкт нерухомого майна, переданий їм за актом приймання-передавання;

- інвесторам, які у встановленому законодавством України порядку отримали у власність об'єкти нерухомого майна або його частини, побудовані за їх кошти, за наявності відповідного рішення місцевого органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, акта приймання-передавання об'єкта (частини) інвестору;

- при представленні договору про пайову участь у будівництві об'єкта нерухомого майна, документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам та акта приймання-передавання цього об'єкта;

- на об'єкти нерухомого майна, які в установленому порядку переведені із житлових у нежитлові і навпаки, при наданні рішення відповідного органу;

- на підставі документів, установлених законодавством, які підтверджують їх право власності на об'єкти нерухомого майна, крім правовстановлювальних документів, передбачених у додатку 1 до пункту 2.1 Тимчасового положення.

Жодна із наведених у Тимчасовому положенні підстав та на їх підтвердження документів для державної реєстрації прав власності на спірну ГЕС за ВАТ В«МиколаївобленергоВ» та за його правонаступником не зазначено у спірних рішеннях органу місцевого самоврядування, і, як пояснив представник ПАТ В«МиколаївобленергоВ» , їх у товариства немає.

Взяття попередником ПАТ В«МиколаївобленергоВ» спірної ГЕС на свій баланс як безхазяйне майно здійснено всупереч установленого законодавством України порядку взяття на облік безхазяйного майна.

Так, ЦК УРСР, який діяв на час прийняття рішення про взяття на баланс ДАЕК В«МиколаївобленергоВ» спірної ГЕС як безхазяйного майна, передбачав, що майно, яке не має власника або власник якого невідомий (безхазяйне майно), надходить у власність держави за рішенням виконавчого комітету районної, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу. Безхазяйне майно, що належало колгоспному дворові, надходить у власність колгоспу, на території якого знаходиться це майно, за рішенням виконавчого комітету районної, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою колгоспу. Заява про визнання майна безхазяйним може бути подана не раніше як через один рік після прийняття майна на облік відповідним фінансовим органом або виконавчим комітетом селищної, сільської Ради народних депутатів. Порядок виявлення та обліку безхазяйного майна визначається Міністерством фінансів Української РСР (ст.137 ЦК УРСР).

Діючими на час прийняття оскаржуваних рішень органу місцевого самоврядування положеннями ЦК України визначено, що безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені (ч.2 ст.335 ЦК України).

У відповідності до чинного цивільного законодавства України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ст. 328 ЦК України).

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання (ч. 1 ст. 15 ЦК України).

Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (ч.ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України).

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).

Статтею 393 Цивільного кодексу України передбачено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Згідно приписів Закону України В«Про Фонд державного майна УкраїниВ» , Фонд є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об'єктами державної власності, в тому числі корпоративними правами держави щодо об'єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності (ст. 1 Закону).

До основних завдань Фонду належать, зокрема, здійснення контролю у сфері організації та проведення приватизації державного майна, відчуження державного майна у випадках, встановлених законодавством, передачі державного майна в оренду та користування; повернення у державну власність державного майна, що було приватизоване, відчужене або вибуло з державної власності з порушенням законодавства; управління корпоративними правами держави, які перебувають у сфері його управління (п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону).

Таким чином, суд визнає доведеним, що оскаржувані рішення Виконкому Богданівської сільради не відповідають наведеним вище нормам чинного на час їх прийняття законодавства України щодо оформлення права власності на спірний об'єкти нерухомості, а тому вони є незаконними.

Вирішуючи вимоги про скасування цих рішень, суд виходить з того, що чинне на даний час рішення Богданівської сільради від 26.03.2014 р. № 1 В«Про скасування рішень виконавчого комітету Богданівської сільської ради від 07 липня 2009 року № 14 В«Про оформлення права власності на об'єкт нерухомого майнаВ» та від 21 липня 2011 року № 22 В«Про оформлення права власності на об'єкти нерухомого майнаВ» , яким скасовані спірні рішення Виконкому Богданівської сільради, також не відповідає чинному законодавству України, так як прийнято відповідачем з перевищенням повноважень, а тому не породжує будь-яких правових наслідків.

Ураховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги про визнання незаконним та скасування оскаржуваних рішень Виконкому Богданівської сільради є обґрунтованими і їх належить задовольнити.

Суд вважає також обґрунтованою вимогу Фонду про визнання незаконним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 11.08.2011 р. САЕ № 274606. Спірним свідоцтвом за ПАТ В«МиколаївобленергоВ» визнано право приватної власності на комплекс, розташований за адресою: вул. Набережна, 11, с. Богданівка Доманівського району Миколаївської області.

Так як підставою видачі спірного свідоцтва зазначено рішення Виконкому Богданівської сільради від 21.07.2011 р. № 22, котре судом визнано незаконним і підлягаючим скасуванню, та що чинність цього свідоцтва порушує право власності держави на зазначений у свідоцтві комплекс, то суд вважає, що спірне свідоцтво належить скасувати.

Ураховуючи викладене, суд визнає, що позов Фонду належить задовольнити в повному обсязі.

Статтею 49 ГПК України передбачено покладання судових витрат, зокрема, витрат на оплату позовної заяви судовим збором, при задоволенні позову на відповідача.

Отже, витрати Фонду на оплату позовної заяви судовим збором за платіжними дорученнями від 05.06.2015 р. № 539 на суму 1218 грн. та від 08.04.2016 р. № 234 на суму 1378 грн., а всього в сумі 2596 грн., підлягають відшкодуванню за рахунок Богданівської сільради.

У судовому засіданні 02.11.2016 р., згідно із ст. 85 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст.ст. 43,49,82- 85 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Фонду державного майна України задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Виконавчого комітету Богданівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області від 07.07.2009 р. № 14 В«Про оформлення права власності на об'єкт нерухомого майнаВ» .

3. Визнати незаконним та скасувати рішення Виконавчого комітету Богданівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області від 21.07.2011 р. № 22 В«Про оформлення права власності на об'єкти нерухомого майнаВ» .

4. Визнати незаконним та скасувати свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 11.08.2011 р. САЕ № 274606, видане Виконавчим комітетом Богданівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області.

5. Стягнути з Богданівської сільської ради Доманівського району Миколаївської області, 56419, вул. Леніна, 26, с. Богданівка, Доманівський район, Миколаївська область, ідентифікаційний код 04374973, на користь Фонду державного майна України, 01133, вул. Кутузова, 18/9, м. Київ, ідентифікаційний код 00032945, грошові кошти на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором у сумі 2596 грн. (дві тисячі п'ятсот дев'яносто шість) грн.

Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Миколаївської області протягом 10 днів з дня підписання повного тексту рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст рішення складено 07.11.2016 р.

Суддя Ю.М. Коваль.

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення02.11.2016
Оприлюднено11.11.2016
Номер документу62540862
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/970/15

Рішення від 02.11.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 05.10.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 05.10.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 21.09.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 30.08.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 30.08.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 09.08.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 28.07.2016

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Постанова від 19.07.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 05.07.2016

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні