ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2014 року о 09 год. 45 хв.Справа № 808/6192/13-а Провадження №ПР/808/3/14 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Шари І.В.
при секретарі судового засідання Пелеху С.І.
за участю представників:
позивача - не з'явився
відповідача-1 - не з'явився
відповідача-2 - не з'явився
відповідача-3 - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Запорізької області Головного управління Міндоходів у Запорізькій області
до Державного реєстратора Запорізької міської ради ОСОБА_1,
до Державного реєстратора Виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області ОСОБА_2,
до Товариства з обмеженою відповідальністю «ОБС БУДСЕРВІС»
про скасування державної реєстрації змін до установчих документів
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду (далі - суд) надійшов адміністративний позов від Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Запорізької області Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі - ДПІ у Хортицькому районі м. Запоріжжя, позивач) до Державного реєстратора Запорізької міської ради ОСОБА_1 (далі - відповідач-1), Державного реєстратора Виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області ОСОБА_2 (далі - відповідач-2), Товариства з обмеженою відповідальністю «ОБС БУДСЕРВІС» (далі - ТОВ ОБС БУДСЕРВІС , відповідач-3), в якому позивач просить:
- скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи відповідача-3 щодо зміни місцезнаходження юридичної особи на юридичну адресу: м. Запоріжжя, вул. Новобудов, буд.3;
- зобов'язати відповідача-1 внести до Єдиного державного реєстру запис щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи - відповідача-3 на юридичну адресу: м. Запоріжжя, вул. Новобудов, буд.3, зняти з обліку відповідача-3 та направити реєстраційну справу до відповідача-2;
- зобов'язати відповідача-2 взяти на облік відповідача-3 за попередньою юридичною адресою підприємства.
В обґрунтування позову посилається на те, що ТОВ ОБС БУДСЕРВІС змінено місцезнаходження на адресу: м. Запоріжжя, вул. Новобудов, буд.3, - у зв'язку з чим відповідачем-1 взято на облік ТОВ ОБС БУДСЕРВІС . Позивач звертає увагу, що всупереч вимогам Податкового кодексу України, відповідач-3 не звертався до податкового органу за новим місцезнаходженням ні з заявою про взяття на облік, ні за отриманням довідки про взяття на облік платника податків. ДПІ у Хортицькому районі м. Запоріжжя вказує, що проведеними заходами щодо перевірки відповідності юридичної адреси фактичному місцезнаходженню ТОВ ОБС БУДСЕРВІС встановлено, що відповідач-3 за новим місцезнаходженням не перебуває. Посилаючись на положення ст. 93 ЦК України, ст. 31 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців податковий орган просить задовольнити позовні вимоги.
Представник позивача в судове засідання не прибув, 27.02.2014 подав до суду заяву, в якій просив розглянути справу без його участі, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача-1 у судове засідання не з'явився, 27.02.2014 від нього на адресу суду надійшла заява, в якій він просив розглядати справу за його відсутністю. До заяви додав письмові заперечення на адміністративний позов, в яких просив відмовити у задоволенні позову.
Заперечення обґрунтовані Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та зазначено, що дії по внесенню змін до відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відносно юридичної особи ТОВ ОБС БУДСЕРВІС про зміну місцезнаходження, здійснені державним реєстратором відповідно до вимог діючого законодавства. Вважає позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню у повному обсязі.
Представник відповідача-2 у судове засідання не з'явився, 13.02.2014 від нього на адресу суду надійшла заява, в якій він просив розглядати справу за його відсутністю.
Представник відповідача-3 у судове засідання не з'явився, клопотань та заяв від нього на адресу суду не надходило, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
З огляду на викладене, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін на підставі наявних у ній доказів.
Згідно з ч. 1 ст.41 КАС України суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю ОБС БУДСЕРВІС (код ЄДРПОУ 34705025) зареєстроване як юридична особа 15.11.2006 Виконавчим комітетом Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серія АБ №525999 від 24.04.2013, копія якого міститься в матеріалах адміністративної справи.
Відповідно до зазначеного Витягу 14.02.2012 Державним реєстратором Виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області ОСОБА_2 стосовно ТОВ ОБС БУДСЕРВІС внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за №12231070008002591 Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах , а саме зміна місцезнаходження.
В матеріалах справи наявний Лист №59 від 19.12.2013 від Директора ПАТ Весна до Начальника ДПІ у Хортицькому районі м. Запоріжжя, в якому повідомлялось, що ТОВ ОБС БУДСЕРВІС на території ПАТ Весна площу не орендувало (а.с.41).
Також, Листом №3 від 19.02.2013 від Директора ТОВ Сладко до Начальника ДПІ у Хортицькому районі м. Запоріжжя повідомлялось, що на території ТОВ Сладко за адресою: 69076, м. Запоріжжя, вул. Новобудов, буд.3 - ТОВ ОБС БУДСЕРВІС не зареєстроване та не працює (а.с.42).
Не погоджуючись із державною реєстрацією змін до установчих документів ДПІ у Хортицькому районі м. Запоріжжя звернулась до суду.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.05.2003 №755-ІV (далі - Закон України №755-ІV), зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи-підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Статтею 6 Закону України №755-ІV, передбачений перелік повноважень державного реєстратора, якій є вичерпним. А саме, державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці: проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; передає органам державної статистики (далі - органи статистики), державної податкової служби, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб; формує, веде та забезпечує зберігання реєстраційних справ (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону). Якщо кількість державних реєстраторів у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації становить три і більше осіб, зберігання реєстраційних справ забезпечує відповідна посадова особа структурного підрозділу (відділу, управління), який створюється для організаційного та матеріально-технічного забезпечення роботи державних реєстраторів; проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців; проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями; звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку; здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них; вносить до Єдиного державного реєстру відомості про державну реєстрацію особи на підставі рішення суду; здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі; повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи та фізичною особою - підприємцем державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця; здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Як свідчать викладені повноваження державного реєстратора, ним не здійснюється під час проведення реєстрації перевірка документів на відповідність вимогам чинного законодавства, а лише перевіряється комплектність документів. Також він не зобов'язаний перевіряти мету суб'єкта господарювання спрямовану або не спрямовану на здійснення підприємницької діяльності, та в подальшому ведення фінансово - господарської діяльності.
Згідно ч.1 ст.19 Закону України №755-ІV у разі, якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами до установчих документів юридичної особи або не підлягає державній реєстрації, виконавчий орган юридичної особи або уповноважена ним особа зобов'язаний подати (надіслати рекомендованим листом) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі. У разі, якщо подається (надсилається) реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про місцезнаходження юридичної особи, до неї додається свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи.
Відповідно до ч.2 ст.19 зазначеного Закону державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо вони не передбачені частиною першою цієї статті.
Як було встановлено судом з матеріалів справи, 14.02.2012 Державним реєстратором Виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області ОСОБА_2 стосовно ТОВ ОБС БУДСЕРВІС внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за №12231070008002591 Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах , а саме зміна місцезнаходження.
Згідно ч.6 ст.19 Закону України №755-ІV державний реєстратор має право залишити без розгляду реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо реєстраційна картка оформлена з порушенням вимог, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону, або якщо до реєстраційної картки не додано документи, передбачені частиною першою цієї статті, або якщо до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій.
Суд зазначає, що позивачем не надано доказів наявності підстав для відмови державного реєстратора у проведенні державної реєстрації юридичної особи відповідно до ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , оскільки всі передбачені чинним законодавством документи державному реєстратору були надані та відповідали вимогам, що ставляться до них Законом.
Відповідно до статті 14 Закону України №755-ІV ТОВ ОБС БУДСЕРВІС знято з обліку у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи. Реєстраційну справу передано до виконавчого комітету Запорізької міської ради.
Також суд зауважує, що державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власника, а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором тільки після прийняття відповідного рішення власника і доданих до нього правовстановлюючих документів.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ст. 8 Закону України №755-ІV відповідальність за відповідність установчих документів чинному законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
А тому, державний реєстратор не наділений повноваженнями визнавати недійсним рішення загальних зборів учасників ТОВ ОБС БУДСЕРВІС про затвердження змін до статуту і відповідальність за законність прийнятого рішення покладається на засновника.
Тому, на підставі поданих документів державним реєстратором був вчинений запис №12231070008002591 про Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах , а саме зміна місцезнаходження.
До того ж, відповідно до п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатись до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Під час судового розгляду справи по суті, судом було з'ясовано, що будь-якого нормативно визначеного порядку реалізації наданих податковому органу повноважень звернення до суду щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів, не має. Як і не має передбачених таким порядком підстав для реалізації таких повноважень.
Тому, суд приходить до висновку щодо необхідності застосування норм Закону України №755-ІV, який визначає обставини, за яких державна реєстрація може бути скасована.
Так, згідно зі ст. 31 Закону України №755-ІV, у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Тобто, скасування в судовому порядку рішення засновника підприємства, на підставі якого в подальшому вносились зміни до установчих документів підприємства, має наслідком застосування положень Закону України №755-ІV (статті 31 Закону).
Таким чином, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, внесення запису щодо скасування державної реєстрації може бути здійснене тільки державним реєстратором на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи; судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.
Доказів скасування, оскарження чи визнання недійсними рішень учасників ТОВ ОБС БУДСЕРВІС позивачем не надано. Також позивачем не надано суду доказів визнання повністю або частково недійсними змін до статуту ТОВ ОБС БУДСЕРВІС .
Тому, суд приходить до висновку, що позивачем не надано достатніх доказів, які б свідчили про наявність підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
До того ж суд звертає увагу, що зміни, внесені відповідачем-2 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно ТОВ ОБС БУДСЕРВІС записом №12231070008002591, а саме про зміну місцезнаходження, взагалі не є змінами до установчих документів, що прямо зазначено у Витязі з вищезазначеного Державного реєстру.
Посилання ж позивача в обґрунтування позову на те, що відповідач-3 після зміни місцезнаходження не звернулась до ДПІ у Хортицькому районі м. Запоріжжя з приводу постановки на облік, суд вважає безпідставним, оскільки вказане може свідчити про допущене з боку відповідача-3 порушення вимог податкового законодавства, однак саме по собі не створює підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Крім того, Законом України №755-ІV не передбачено такого повноваження державного реєстратора, як перевірка фактичного місцезнаходження юридичної особи за її юридичною адресою, так само Закон не передбачає права чи обов'язку державного реєстратора при встановленні податковим органом факту незнаходження підприємства за юридичною адресою, відповідно при зміні ним адреси, скасовувати попередні реєстраційні дії.
Тому, доводи податкового органу відносно не знаходження відповідача за місцем реєстрації, на думку суду, також не призводять до скасування державної реєстрації змін до установчих документів, а може бути підставою для припинення юридичної особи - ТОВ ОБС БУДСЕРВІС на підставі ст. 38 Закону України №755-ІV.
Отже, позивачем не наведено жодної норми діючого законодавства, яка б свідчила, що державні реєстратори повинні були відмовити у проведенні державної реєстрації змін щодо адреси юридичної особи.
Суд зазначає, що згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.
Частиною 1 ст. 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених
статтею 72 цього Кодексу.
Зважаючи на вищевикладене, оскільки єдиною підставою звернення до суду є порушення вимог податкового законодавства, а інших, передбачених саме Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , достатніх доказів, які б свідчили про наявність підстав для скасування державної реєстрації зазначених вище змін позивачем не надано, суд дійшов висновку, що у задоволені позову слід відмовити.
Керуючись статтями 2-10, 11, 12, 71, 86, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м. Запоріжжя Запорізької області Головного управління Міндоходів у Запорізькій області - відмовити у повному обсязі.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя І.В. Шара
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2014 |
Оприлюднено | 21.11.2016 |
Номер документу | 62725507 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Шара Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Шара Інна Вячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні