ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"15" листопада 2016 р.Справа № 924/966/16
Господарський суд Хмельницької області у складі:
суддя Олійник Ю.П., розглянувши матеріали справи
за позовом Заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури м. Красилів в інтересах держави в особі Красилівської міської ради м. Красилів
до Фермерського господарства "Правдинське" м.Красилів
про стягнення 182583,71 грн. збитків за безпідставне ( без правовстановлюючих документів та без укладання договору оренди) використання земельної ділянки по вул. Центральна, 12, м. Красилів Хмельницької області
Представники:
позивача: Биченко І.В.- за дов. від 21.03.16,
відповідача: Рохов О.В.- за дов. від 31.10.16,
прокуратури: Грамчук Т.А. за посвідченням від 20.02.15
Рішення приймається 15.11.2016р., оскільки у судовому засіданні 3.11.2016р. оголошувалась перерва.
У судовому засіданні згідно з ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Прокурор в інтересах позивача у позовній заяві та їх представники у судовому засіданні просять стягнути з відповідача на користь позивача 182583,71 грн. збитків за безпідставне (без правовстановлюючих документів та укладення договору оренди) використання земельної ділянки по вул. Центральна, 12, м. Красилів. Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що відповідач використовує земельну ділянку площею 3,8га на території Красилівської міської ради без правовстановлюючих документів. При цьому рішенням 42 сесії Красилівської міської ради 5 скликання від 29.07.10 відповідачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, однак відповідачем не було вчинено жодних дій, спрямованих на подальше оформлення документів на одержання в оренду земельної ділянки. Зазначають, що такими діями Красилівській міській раді завдано збитків у вигляді упущеної вигоди у зв`язку з несплатою відповідачем орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою, розмір яких визначений відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993р. Розмір збитків підтверджується актом комісії з визначення та відшкодувння збитків власникам землі та землекористувачам від 16.06.16, затвердженим розпорядженням голови Красилівської районної державної адміністрації від 02.07.16 №204/2016-р.
Відповідач у відзиві на позов та його представник у судовому засіданні проти позову частково заперечують, просить застосувати до позовних вимог позовну давність та згідно з ст.267 ЦК України відмовити у задоволенні частини позовних вимог про стягнення збитків, заподіяних позивачу за період з 06.06.13 до 26.09.13, а також відмовити у задоволенні позовних вимог щодо стягнення заподіяних збитків позивачу за період з 15.08.14 по червень 2016р. через те, що збитки позивачу за вказаний період були заподіяні не з вини відповідача. Посилається на те, що ч.2 ст.1166 ЦК України визначено, що особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини. Відповідач не зі своєї власної вини зміг укласти договір оренди спірної земельної ділянки з позивачем лише 01.08.16, а державну реєстрацію права оренди було здійснено лише 28.10.16. При цьому відповідач звернувся до ліцензованої землевпорядної організації ТОВ «Хмельницький центр землеустрою і кадастру» з заявою про виготовлення проекту землеустрою ще 15.08.14. Відповідно відповідачем було вчинено усі необхідні дії, передбачені ст.123 Земельного кодексу України щодо належного оформлення своїх прав на орендовану земельну ділянку, принаймні починаючи з 15.08.14, проте не з його особистої вини вказана процедура затягнулася на роки, що стало причиною для укладення договору оренди земельної ділянки з позивачем лише у серпні 2016р. , а державна реєстрація здійснена у жовтні 2016р. Зазначає також, що, враховуючи положення ч.2 ст.1166 ЦК України, за відсутності вини позивача в неукладенні договору оренди земельної ділянки після звернення до землевпорядної організації ТОВ «Хмельницький центр землеустрою і кадастру» з заявою про виготовлення проекту землеустрою від 15.08.14 відповідач визнає позовні вимоги частково у вигляді збитків, заподіяних позивачу у вигляді неотриманої орендної плати за період з 26.09.13 по 15.08.14. Посилаються на те, що заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Хмельницької області з позовом, зазначаючи, що позивачу завдані збитки у вигляді упущеної вигоди у розмірі 182583,71 грн., які спричинені безпідставним користуванням земельною ділянкою та несплатою відповідачем орендної плати за фактичне користування землею. Між порушенням прав позивача та збитками існує причинний зв`язок. Проте, незважаючи на наявність причинного зв`язку між порушенням прав позивача на отримання орендної плати та збитками у вигляді упущеної вигоди, згідно ч.2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення зобов`язань є, зокрема, договори та інші правочини. Відтак, обов`язок щодо сплати орендної плати у відповідача виник з момент укладення договору оренди землі. Разом з тим, частиною 2 ст. 1166 ЦК України визначено, що особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини. Відповідач, незважаючи на наявність рішення Красилівської міської ради №13 від 29.07.2010р. «Про надання дозволу на складання проекту відведення земельних ділянок» , не із своєї власної вини зміг укласти договір оренди спірної земельної ділянки з позивачем лише 01 серпня 2016 року. При цьому відповідач вернувся до ліцензованої землевпорядної організації ТОВ «Хмельницький центр землеустрою і кадастру» з заявою про виготовлення проекту землеустрою ще 15 серпня 2014 року, що доводиться змістом проекту. Звертається увага, що відповідачем було вчинено усі необхідні дії, передбачені ст.123 Земельного Кодексу України щодо належного оформлення своїх прав на орендовану земельну ділянку, принаймні починаючи з 15.08.2014р., проте не з його особистої вини вказана процедура затягнулася на роки, що стало причиною для укладення договору оренди земельної ділянки з позивачем лише 01 серпня 2016р. та державної реєстрації права оренди вказаної земельної ділянки лише 28 жовтня 2016р.
Представник відповідача проти позовних вимог заперечує, зазначаючи про те, що у затягуванні щодо укладення відповідачем договору оренди мало місце також зволікання державних органів, зокрема, ДЗК у Красилівському районі, здійснення державної реєстрації земельної ділянки за заявою відповідача від 18.11.15. При цьому представником відповідача подано заяву про застосування до позовних вимог позовної давності, у зв`язку з чим просить відмовити у задоволенні позовних вимог в частині стягнення збитків за період, що перевищує три роки до моменту звернення прокурором з позовом до суду.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Згідно договору купівлі-продажу від 05.12.08 ФГ "Правдинське" придбало у Красилівського міжгосподарського підприємства по відгодівлі худоби нежитлові будівлі- виробнича база по вул. Центральна, 12.
Згідно договору купівлі-продажу від 17.03.09 ФГ "Правдинське" придбало у ОСОБА_1 частину комплексу виробничої бази (76/1000) по вул. Центральна, 12, м. Красилів, а згідно договору купівлі-продажу від 14.04.09 ФГ "Правдинське" придбало у ОСОБА_1 частину комплексу виробничої бази (4/1000) по вул. Центральна, 12, м. Красилів.
Право приватної спільної часткової власності ФГ "Правдинське" зареєстровано Красилівським районним БТІ 10.01.09, 18.03.09 та 17.04.09.
21.06.10 голова ФГ "Правдинське" звернувся до Красилівського міського голови із заявою про надання дозволу на розроблення проекту щодо відведення земельної ділянки по вул. Центральна, 2, м. Красилів орієнтованою площею 3,8га та надання даної земельної ділянки у довгострокове користування на умовах оренди.
Рішенням 42 сесії Красилівської міської ради 5 скликання №13 від 29.07.10 надано дозвіл ФГ "Правдинське" на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокове користування на умовах оренди по вул.Центральна, 12, орієнтованою площею 3,8га із земель сільськогосподарського призначення для обслуговування виробничої бази.
Відповідач звертався із заявою від 15.08.2014р. до ТОВ «Хмельницький центр землеустрою та кадастру» про виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,3782 га для ведення фермерського господарства. У виготовленому проекті землеустрою, витяг з якого наданий відповідачем, зазначено про договір від 15.08.2014р.
27.08.15 комісією у складі працівників Красилівської міської ради складено акт про те, що ФГ "Правдинське" до серпня 2015р. не зверталось до міської ради для затвердження проекту землеустрою та надання йому на умовах оренди земельної ділянки по вул.Центральна, 12. При цьому земельна ділянка орієнтовною площею 3,8га. має багаторічні межові знаки і по периметру огороджена бетонними плитами.
18.11.2015р. відповідачем подана заява заст.начальника відділу-завідувачу сектору ДНЗ у Красилівському районі про проведення державної реєстрації земельної ділянки з видачею витягу з ДЗК. Адміністративна послуга отримана 4.04.2016р., враховуючи лист про проходження адміністравтиної послуги. Зазначені докази додані до листа Красилівської райдержадміністрації від 11.11.2016р. позивачу.
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про реєстрацію 14.03.16 за ФГ "Правдинське" земельної ділянки площею 2,9145га, кадастровий №6822710100:01:001:0470 та земельної ділянки площею 0,4500га, кадастровий №5822710100:01:003:0075 для ведення фермерського гсоподарства.
Витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель та Витяги з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 14.03.2016р. видані Відділом Держгеокадастру у Красилівському районі Хмельницької області 13.04.2016р. за №№ 29-28-99.3-1626/0/15-16 та 29-28-99.3-1625/0/15-16.
12.05.16 ФГ "Правдинське" подано до Красилівського міського голови заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,3645га (2,9145га та 0,45га) по вул. Центральна, 12, м. Красилів для ведення фермерського господарства.
16.06.16 комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, створеною відповідно до розпорядження голови Красилівської райдержадміністрації від 27.04.16 за №139/2016-р., складено акт про те, що в результаті використання ФГ "Правдинське" земельної ділянки площею 3,3645га по вул. Центральна, 12, м. Красилів у період з 06.06.13 по 06.06.16 завдано збитків у розмірі 182583,71грн. (мінімальна орендна плата за червень 2013р. червень 2016р.) згідно розрахунку, виходячи із розміру орендної плати згідно з ст. 288.5.1 Податкового кодексу України (не менше 3% від нормативно-грошової оцінки землі).
Засідання комісії з визначення та відшкодування збитків оформлено протоколом від 16.06.16, згідно якого на засіданні був присутній голова ФГ "Правдинське" Процюк В.Т., який повідомив про те, що після отримання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки не звертався до ради про затвердження проекту відведення земельної ділянки для наданя в оренду через значні фізичні ушкодження внаслідок пожежі та мав намір передати земельну ділянку іншим орендарям.
Розпорядженням Красилівської районної державної адміністрації від 02.07.16 №204/2016-р. затверджено акт комісії з визначення розміру збитків від 16.06.16.
02.07.16 ФГ "Правдинське" надіслано повідомлення про сплату в добровільному порядку збитків згідно акту від 16.06.16 шляхом укладання договору про відшкодування збитків.
Згідно повідомлення Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 02.09.16 ФГ "Правдинське" за 2013-2016 роки земельний податок чи орендну плату не сплачувало.
21.06.16 10-ю сесією 7-го скликання Красилівської міської ради прийнято рішення №11 від 21.06.16 про затвердження ФГ "Правдинське" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,3645га (2,9145га та 0,4500га) по вул. Центральна, 12, м.Красилів та надання ФГ "Правдинське" земельну ділянку площею 0,4500га (кадастровий номер 6822710100:01:003:0075) у користування на умовах оренди терміном на 10 років для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення.
21.06.16 10-ю сесією 7-го скликання Красилівської міської ради прийнято рішення про затвердження ФГ "Правдинське" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,3645га (2,9145га та 0,4500га) по вул. Центральна, 12, м. Красилів та надання ФГ "Правдинське" земельну ділянку площею 2,9145га (кадастровий номер 6822710100:01:001:0470) у користування на умовах оренди терміном на 10 років для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення.
01.08.16 між Красилівською міською радою як орендодавцем та ФГ "Правдинське" як орендарем підписано договір оренди землі, за умовами якого в оренду передаються дві земельні ділянки загальною площею 3,3645га на 10 років зі сплатою орендної плати у розмірі 75438,45грн. щорічно.
Державна реєстрація права оренди земельних ділянок відповідача проведена 28.10.2016р., що підтверджується Інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 31.10.2016р.
Досліджуючи надані по справі докази, оцінюючи їх у сукупності, до уваги береться таке.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Згідно з ст. 122 Земельного Кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з ст. 124 Земельного кодексу передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно з ст.125 Земельного кодексу право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, а згідно з ст. 126 даного кодексу право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Згідно з ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Як убачається з матеріалів справи, відповідач 21.06.10 звернувся до Красилівського міського голови із заявою про надання дозволу на розроблення проекту щодо відведення земельної ділянки по вул. Центральна, 2, м. Красилів орієнтованою площею 3,8га. та надання даної земельної ділнки у довгострокове користування на умовах оренди.
Рішенням 42 сесії Красилівської міської ради 5 скликання №13 від 29.07.10 надано дозвіл ФГ "Правдинське" на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокове користування на умовах оренди по вул. Центральна, 12, орієнтованою площею 3,8га із земель сільськогосподарського призначення для обслуговування виробничої бази.
Проте з часу прийняття рішення про надання дозволу на розробку проекту земолеустрою (29.07.2010р.) відповідач не затвердив в установленому порядку документацію із землеустрою, не уклав договір оренди та не оформив права землекористування. Зокрема, договір оренди земельної ділянки підписаний лише 01.08.2016р.
Натомість, позивачем надані докази, які підтверджують здійснення відповідачем використання земельної ділянки з 06.06.13 по 06.06.16 без виготовлення документації із землеустрою, без прийняття рішення органом місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у тимчасове користування та без підписання договору оренди, зокрема, такі факти підтверджуються, актом від 27.08.15 комісії Красилівської міської ради, протоколом засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 16.06.16.
Доказів про ухилення позивача або його відмови в укладенні договору оренди землі відповідачем всупереч ст. 33 ГПК України суду не подано.
Неоформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку з 2010 року позбавило позивача права одержувати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби відповідачем своєчасно була розроблена та затверджена документація із змелеустрою та підписаний договір оренди.
Згідно з частинами 2, 3 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування збитків.
Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (пункт д частини 1 статті 156 Земельного Кодексу України).
За змістом статті 157 Земельного Кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно із п. 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад (п. 2 Порядку).
Відповідно до п. 3 Порядку відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
При цьому неодержаний доход це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Розміри збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам вилученням (викупом) або тимчасовим зайняттям земельних ділянок у встановленому порядку, визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284), про що зазначено також у п.14 Постанови Пленуму Верховного суду України "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" від 16.04.2004р. №7, у п.3.7 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011р. № 6.
Комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, створеною відповідно до розпорядженя голови Красилівської райдержадміністрації від 27.04.16 за №139/2016-р., складено акт від 16.06.16 про те, що в результаті використання ФГ "Правдинське" земельної ділянки площею 3,3645га по вул. Центральна, 12, м. Красилів у період з 06.06.13 по 06.06.16 завдано збитків у розмірі 182583,71грн. з розрахунку мінімальної орендної плати за червень 2013р. червень 2016р.), визначеної на підставі ст. 288.5.1 Податкового кодексу України (не менше 3% від нормативно-грошової оцінки землі).
У п. 3.8 постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 р. № 6 зазначено, що вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).
Так, відповідно до ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Згідно з ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, зокрема, неодержаний прибуток, на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати, реально одержати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною (ст. 225 ГК України, ст. 22 ЦК України).
Відповідно, з огляду на вищезазначені норми, для застосування такої міри відповідальності як стягнення збитків необхідною є наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії чи бездіяльність особи); шкідливого результату такої поведінки - збитків (шкоди), їх наявності та розміру; причинного зв`язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.
Протиправна поведінка позивача у заподіянні збитків полягала у неоформленні документів на право користування земельною ділянкою з 2010 року. Внаслідок даної неправомірної поведінки позивачу були заподіяні збитки у вигляді неодержаної орендної плати за вказаний період. Розмір заподіяних збитків підтверджується актом комісії з визначення розміру збитків, заподіяних власникаи земилі та землекористувачам, від 16.06.16, затвердженим розпорядженням голови районної державної адміністрації від 02.07.16 №204/2016-р., та становить 182583,71грн. При цьому розмір орендної плати, яка б мала сплачуватися відповідачем за умови укладення договору оренди земельної ділянки, обчислюється згідно з вимогами Податкового кодексу України.
З огляду на вищенаведені обставини, суд дійшов висновку, що несвоєчасне оформлення документів на право користування земельною ділянкою є доведеним фактом та виникло з вини відповідача внаслідок його бездіяльності, що свідчить про протиправну поведінку землекористувача та причинний зв`язок між його протиправною поведінкою та майновою шкодою. Аналогічна правова позиція в постановах Верховного суду України від 17.02.2016 р. у справі №904/5857/14, від 28.07.2015р. у справі №916/3311/14, від 28.01.2015р. у справі №5023/3993/12 , постановах ВГСУ від 24.03.2014 р. у справі №922/2153/13, від 09.12.2015 р. у справі №924/653/15.
Щодо аргументів відповідача про відсутність його вини, оскільки відповідачем було вчинено усі необхідні дії, передбачені ст.123 Земельного Кодексу України щодо належного оформлення своїх прав на орендовану земельну ділянку, принаймні починаючи з 15.08.2014р., то судом не приймаються останні до уваги. При цьому враховується , що дозвіл ФГ "Правдинське" на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокове користування на умовах оренди, орієнтованою площею 3,8га із земель сільськогосподарського призначення для обслуговування виробничої бази надано ще 29.07.2010р. рішенням Красилівської міської ради №13. Натомість відповідач тільки 15.08.2014р. звернувся із заявою до ТОВ «Хмельницький центр землеустрою та кадастру» про виготовлення проекту землеустрою.
Посилання відповідача на затягування вчинення дій ТОВ «Хмельницький центр землеустрою та кадастру», не подання останнім вчасно матеріалів, не може бути підставою для звільнення його від відповідальності перед позивачем, оскільки його правовідносини ТОВ «Хмельницький центр землеустрою та кадастру» є самостійними і ґрунтуються на окремому договорі між ними. При цьому згідно з п.3-4 ст.26 Закону України „ Про землеустрій взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором. Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельногокадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.
Аналогічно з посиланням відповідача на затримку вчинення дій іншими державними органами, зокрема, ДНЗ у Красилівському районі, оскільки такі взаємовідносини є самостійними. Доказів про визнання їх бездіяльності у встановленому порядку відповідачем не подано.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Судом враховується, що державна реєстрація права оренди земельних ділянок відповідача проведена 28.10.2016р., що підтверджується Інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна від 31.10.2016р.
За таких обставин доводи відповідача про відсутність вини у завдані шкоди не підтверджені належними доказами.
Згідно ч.2 ст.1166 ЦК України особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.
При цьому згідно зі ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Позивачем доведений факт заподіяння відповідачем збитків, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, відповідачем доказів щодо відсутності його вини не надано.
Однак, судом враховується, згідно з ст.256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Згідно з ст.257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Згідно з ч.3 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Тому судом приймається до уваги заява відповідача про застосування строків позовної давності у спорі по стягненню збитків, заподіяних у період з 06.06.13 по 26.09.13, оскільки прокурор звернувся до суду 27.09.16. За цей період прокурором нараховано 10776,36 грн., у т.ч. 702,81 грн. за червень 2013р., 3514,03 грн. за липень 2013р., 3514,03 грн. за серпень 2013р., 3045,49 грн. за вересень 2013р. ( 3514,03 грн. : 30 дн.* 26 днів). Відповідно у позові в частині стягнення 10776,36 грн. збитків належить відмовити.
Стягненню підлягає 171807,35 грн. (182583,71грн.-10776,36 грн.). Відповідно в цій частині позовні вимоги обгрунтовані матеріалами справи і підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. ст. 44, 49 ГПК України у зв`язку із частковим задоволенням позову судові витрати (витрати по сплаті судового збору) покладаються на сторони пропорційно задоволеним вимогам. При цьому судом враховується, що судовий збір по справі сплачено саме прокуратурою Хмельницької області згідно платіжного доручення №1655 від 14.09.16, а згідно з ст.ст. 14,17 Закону України „Про прокуратуру, наказу Генерального прокурора України № 94-ш від 28.09.15 Старокостянтинівська місцева прокуратура входить до структури Хмельницької обласної прокуратури.
Керуючись ст. ст. 1, 2, 45, 12, 15, 33, 43, 44, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури м. Красилів в інтересах держави в особі Красилівської міської ради м. Красилів до Фермерського господарства "Правдинське" м.Красилів про стягнення 182583,71 грн. збитків за безпідставне (без правовстановлюючих документів та без укладання договору оренди) використання земельної ділянки по вул. Центральна, 12, м. Красилів Хмельницької області задовольнити частково.
Стягнути з Фермерського господарства "Правдинське" м.Красилів (вул. Ватутіна, 29а, код 35870818) на користь Красилівської міської ради м. Красилів (пл. Незалежності, 2, код 04060737) 171807,35грн. (сто сімдесят одну тисячу вісімсот сім гривень 35 коп.) збитків за безпідставне (без правовстановлюючих документів та без укладання договору оренди) використання земельної ділянки по вул. Центральна, 12, м. Красилів Хмельницької області. Видати наказ.
Стягнути з Фермерського господарства "Правдинське" м.Красилів (вул. Ватутіна, 29а, код 35870818) на користь прокуратури Хмельницької області м. Хмельницький (пров. Військоматський, буд. 3, код 02911102) 2577,11 грн. (дві тисячі п`ятсот сімдесят сім гривень 11 коп.) відшкодування сплаченого судового збору. Видати наказ.
У решті позову відмовити.
Повне рішення складено 16.11.2016р.
СуддяЮ.П. Олійник
Віддрук. 1 прим. :
1 - до справи
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2016 |
Оприлюднено | 29.09.2022 |
Номер документу | 62749076 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Олійник Ю.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні