ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/3157/15
15 листопада 2016 р.м.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Чепенюк О.В.,
при секретарі судового засідання Кухар О.Л.,
за участю представників позивачів ОСОБА_2, ОСОБА_3,
представника відповідача Козелка В.А.,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_5,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_6,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" села Башуки Кременецького району Тернопільської єпархії Української Православної Церкви, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 до Тернопільської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_12, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" села Башуки Кременецького району Тернопільської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату, відділ державної реєстрації Кременецької районної державної адміністрації про скасування розпорядження,
ВСТАНОВИВ:
Релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" села Башуки Кременецького району Тернопільської єпархії Української Православної Церкви (далі - релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ, позивач) в особі настоятеля ОСОБА_13 звернулася до суду з адміністративним позовом до Тернопільської обласної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" села Башуки Кременецького району Тернопільської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату (далі - релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП), реєстраційна служба Кременецького районного управління юстиції Тернопільської області про скасування розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації № 554-од від 04 вересня 2015 року "Про статут релігійної громади УПЦ КП села Башуки Кременецького району у новій редакції".
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2015 року провадження у справі зупинялося до набрання законної сили судовим рішенням Кременецького районного суду Тернопільської області у справі № 601/1223/15-ц за позовом релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ до ОСОБА_14, ОСОБА_15 про визнання загальних зборів релігійної громади недійсними.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 року провадження у справі поновлено.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2016 року (протокольною) у зв'язку з припиненням надання послуг органами державної реєстрації, утвореними Міністерством юстиції України, у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, замінено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача реєстраційну службу Кременецького районного управління юстиції Тернопільської області на належну третю особу - відділ державної реєстрації Кременецької районної державної адміністрації, до якого перейшли повноваження у сфері державної реєстрації юридичних осіб.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року (протокольною) задоволено клопотання представника третіх осіб ОСОБА_3 про вступ у справу третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11. Такими особами в особі представника подано до суду позовну заяву ідентичну позовній заяві позивача релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ; з аналогічних підстав треті особи, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, просили визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації № 554-од від 04 вересня 2015 року "Про статут релігійної громади УПЦ КП села Башуки Кременецького району у новій редакції".
Судом роз'яснено представнику третіх осіб процесуальний статус таких осіб, зокрема, положення частини першої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України, які передбачають, що задоволення адміністративного позову таких осіб має повністю або частково виключати задоволення вимог позивача до відповідача. Проте представник третіх осіб наполягала на розгляді її клопотання про вступ її довірителів у справу саме в якості третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року (протокольною) за клопотанням представника третьої особи ОСОБА_5 відповідно до частини другої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_16, колишнього настоятеля релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року відмовлено релігійній громаді "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП у прийнятті заяви про відмову від адміністративного позову та закритті провадження в адміністративній справі.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року (протокольною) за клопотанням представника третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, ОСОБА_3 змінено статус третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги на предмет спору, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, на співпозивачів по справі.
Позовні вимоги позивачі обґрунтовують наступними обставинами. Релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ зареєстрована як юридична особа з 1991 року, діє на підставі статуту зареєстрованого рішенням виконавчого комітету Тернопільської обласної ради № 221 від 24 вересня 1991 року (в редакції зареєстрованій згідно з розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації № 573 від 25 липня 2011 року).
Оскаржуваним розпорядженням Тернопільської обласної державної адміністрації від 04 вересня 2015 року №554-од фактично було зареєстровано нову релігійну громаду "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП та її статут як правонаступника позивача і тим самим припинено діяльність релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ, як юридичної особи. Позивачі вказують, що в даному випадку мав місце поділ релігійної громади УПЦ, оскільки лише частина членів релігійної громади УПЦ вирішила змінити віросповідання і канонічну підпорядкованість. Відповідачем надано перевагу УПЦ КП у створенні її осередку (парафії) на базі осередку іншої релігійної організації, чим обмежено право парафії УПЦ на вільне віросповідання у спосіб, не заборонений законом, і крім того, відбулося втручання органів державної влади в діяльність УПЦ.
Також позивачі зазначають про протиправність проведення загальних зборів парафіян села Башуки 07 квітня 2015 року, протокол яких став підставою для реєстрації статуту релігійної громади в новій редакції. Загальні збори настоятелем релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ не скликалися і не проводилися, будь-які рішення уповноваженими органами не приймалися. Вважають, що 07 квітня 2015 року були проведені збори місцевої територіальної громади, а не релігійної громади.
Звертають увагу позивачі на неодноразові звернення до органів місцевого самоврядування та державних органів виконавчої влади про наявність міжконфесійного конфлікту та необхідність його врегулювання, про незаконність зборів, проведених 07 квітня 2015 року в селі Башуки Кременецького району, та відсутність підстав вважати релігійну громаду "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП правонаступником релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ.
Внесення змін до статуту релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ проведено з порушенням положень статуту релігійної громади та статуту про управління УПЦ, який був прийнятий Собором УПЦ 25-27 листопада 1990 року.
Ще однією підставою для скасування оскаржуваного рішення від 04 вересня 2015 року, на думку позивачів, є ухвала Кременецького районного суду Тернопільської області від 02 вересня 2015 року з питань забезпечення позову релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ, якою було заборонено Тернопільській обласній державній адміністрації приймати рішення про реєстрацію статуту. Зміст ухвали релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ довела до відома обласної державної адміністрації 04 вересня 2015 року шляхом надіслання електронного повідомлення.
В обґрунтування позовних вимог позивачі наводять положення Цивільного кодексу України, Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", Закону України "Про місцеві адміністрації".
У судовому засіданні представники позивачів позовні вимоги підтримали з підстав, наведених у адміністративному позові, просили позов задовольнити.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача позовні вимоги підтримав. Вказує на порушення прав віруючих, які входили до релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ, у зв'язку з прийняттям оскаржуваного розпорядження та просив позовні вимоги задовольнити.
В поданих до суду письмових запереченнях проти адміністративного позову від 09 листопада 2016 року відповідач Тернопільська обласна державна адміністрація позовні вимоги не визнала з таких підстав (том 2 а. с. 6-9).
Оскаржуване рішення про реєстрацію статуту релігійної громади в новій редакції прийнято 04 вересня 2015 року. Ухвала Кременецького районного суду Тернопільської області від 02 вересня 2015 року з питань забезпечення позову релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ була направлена судом 07 вересня 2015 року і надійшла до обласної державної адміністрації 09 вересня 2015 року. Щодо направлення релігійною громадою електронного повідомлення з відомостями про заборону реєстрації статуту, то таке надійшло в адміністрацію 04 вересня 2015 року після закінчення робочого дня, тобто після прийняття оскаржуваного розпорядження.
У спірних правовідносинах Тернопільська обласна державна адміністрація діяла в межах Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації". У відповідності до вимог цього Закону 11 серпня 2015 року в обласну державну адміністрацію звернулось десять парафіян релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ із заявою про реєстрацію статуту. До заяви були подані статут, протокол загальних зборів, списки парафіян із висловленою волею кожного з приводу переходу релігійної громади з канонічного підпорядкування УПЦ до УПЦ КП. Поданий для реєстрації статут релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП відповідав вимогам статті 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", підстави для відмови у його реєстрації у відповідача були відсутні. Також відповідачем враховано довідку Башуківської сільської ради Кременецького району від 14 травня 2015 року з підтвердженням проведених 07 квітня 2015 року зборів, на яких членами релігійної громади УПЦ обговорювалися питання щодо переходу з канонічного підпорядкування УПЦ в підпорядкування УПЦ КП. Прийняття рішення щодо переходу з одного канонічного підпорядкування в інше є волею кожної особи та внутрішньою справою громади, яка у спірному випадку висловилася про зміну канонічного підпорядкування та перехід з УПЦ до УПЦ КП. Відповідач у спірних правовідносинах виступав лише реєструючим органом, та не наділений компетенцією перевіряти правомірність рішень релігійної громади.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" єдиною підставою для відмови в реєстрації статуту є суперечність чинному законодавству статуту або діяльності релігійної громади. В даному випадку відмова у реєстрації статуту релігійної громади (викладеного у новій редакції) не могла бути прийнята, оскільки це було б невиправданим втручанням держави у внутрішню діяльність релігійної громади, члени якої скористалися законним правом на вільну зміну канонічної юрисдикції, що передбачала вихід громади з УПЦ та перехід в УПЦ КП.
У судовому засіданні представник відповідача адміністративний позов не визнав з підстав, викладених у письмових запереченнях проти позову, та просив відмовити у його задоволенні.
Представник третьої особи релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП проти позову заперечив через його безпідставність та необґрунтованість. Зазначив, що в розумінні цивільного законодавства реорганізації (поділу, виділу, перетворення тощо) юридичної особи не було, мала місце зміна канонічного підпорядкування. Рішення загальних зборів віруючих від 07 квітня 2015 року виражало волю значної більшості громади села, яка висловилася про вихід із юрисдикції Тернопільської єпархії УПЦ та перехід до в УПЦ КП. Прийнятий на цих же зборах статут релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП, викладений у новій редакції, був правомірно зареєстрований Тернопільською обласною державною адміністрацією. Представник третьої особи просив у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача відділу державної реєстрації Кременецької районної державної адміністрації в судове засідання не прибув повторно, причини неприбуття до суду не повідомив, хоча відділ державної реєстрації Кременецької районної державної адміністрації був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 24 вересня 1991 року була зареєстрована релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ, що підтверджується спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 10 вересня 2015 року (том 1 а. с. 184-186). Релігійна громада діяла на підставі статуту зареєстрованого рішенням виконавчого комітету Тернопільської обласної ради № 221 від 24 вересня 1991 року (в редакції зареєстрованій згідно з розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації № 573 від 25 липня 2011 року) (том 1 а. с. 94-96).
Розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації за результатами розгляду документів, які подані релігійною громадою, керуючись статтями 8, 12, 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", було зареєстровано статут релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП, зареєстрований рішенням виконавчого комітету Тернопільської обласної ради народних депутатів № 212 від 25 серпня 1991 року, у редакції згідно з додатком (том 1 а. с. 102).
Дане розпорядження прийняте у зв'язку з поданням десятьма мешканцями села Башуки Кременецького району, членами релігійної громади, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25 заяви до Тернопільської обласної державної адміністрації про реєстрацію статуту (змін до статуту) релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП, прийнятого загальними зборами віруючих 07 квітня 2015 року (том 1 а. с. 97). До заяви додавалось рішення, оформлене протоколом № 1 від 07 квітня 2015 року загальних зборів віруючих релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ про перехід релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" з Тернопільсько-Кременецької єпархії УПЦ до Тернопільської єпархії УПЦ КП. Одночасно на зазначених загальних зборах прийнято статут релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" в новій редакції, визначено уповноважених осіб на представництво релігійної громади в органах державної влади для реєстрації статуту (том 1 а. с. 98).
З протоколу № 1 від 07 квітня 2015 року загальних зборів віруючих релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ вбачається, що збори були проведені за участю голови зборів та секретаря, на зборах були присутні 300 чоловік. Рішення приймалось після виступів учасників та відповідного обговорення, заслуховування думок учасників зборів, шляхом головування більшістю голосів. За рішення про перехід релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" з Тернопільсько-Кременецької єпархії УПЦ до Тернопільської єпархії УПЦ КП проголосували 272 особи, проти - 28, утрималось - 0. Аналогічний результат голосування за рішення про прийняття статуту релігійної громади в новій редакції.
Довідкою, виданою Башуківською сільською радою Кременецького району Тернопільської області від 14 травня 2015 року № 530 підтверджено ті обставини, що 07 квітня 2015 року в селі Башуки Кременецького району Тернопільської області відбулися збори, де обговорювалось питання про перехід релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" з Тернопільсько-Кременецької єпархії УПЦ до Тернопільської єпархії УПЦ КП, на зборах були присутні парафіяни, всього 300 осіб та наведені результати голосування (том 1, а. с. 100).
З пояснень представників сторін вбачається, що питання щодо зміни канонічного підпорядкування у громаді села Башуки неодноразово вивчалось та з'ясовувалось органами місцевого самоврядування та органами державної виконавчої влади.
Так, в матеріалах адміністративної справи є лист Башуківської сільської ради Кременецького району Тернопільської області від 18 травня 2015 року № 545, яким сільська рада повідомляла відділ культури, туризму, національностей та релігії Кременецької районної державної адміністрації Тернопільської області про необхідність зареєструвати статут новоствореної релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП, а діючий статут релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ залишити без змін, так як значна частина віруючих громадян (55 осіб) є прихильниками УПЦ (том 1 а. с. 108).
Про ці обставини Кременецька районна державна адміністрація Тернопільської області листом від 21 травня 2015 року № 01-88-7/02-3.19 повідомила департамент культури, релігій та національностей Тернопільської обласної державної адміністрації у відповідь на запит щодо надання висновку про реєстрацію статуту релігійної громади села Башуки (том 1 а. с. 106).
Поряд з цим, Башуківська сільська рада Кременецького району Тернопільської області, вивчивши детально дане питання, а саме: депутатами було проведено опитування громади села Башуки, а також була скликана позачергова сесія сільської ради, надіслала відділу культури, туризму, національностей та релігії Кременецької районної державної адміністрації Тернопільської області лист від 05 червня 2015 року № 30/2.9, де зазначила за доцільне перереєструвати релігійну громаду "Парафія святого Архістратига Михаїла" УПЦ в релігійну громаду "Парафія святого Архістратига Михаїла" УПЦ КП, так як переважно значна частина віруючих громадян є прихильниками УПЦ КП (272 особи), прихильниками УПЦ є 55 осіб. Також сільська рада у листі зазначила, що відповідь, викладену листом від 18 травня 2015 року № 545, треба вважати не дійсною, оскільки ситуація була вивчена не до кінця і висновок зроблений поспішно (том 1 а. с. 109).
Отже, матеріали справи підтверджують, що питання про перехід віруючих релігійної громади села Башуки "Парафія святого Архістратига Михаїла" з УПЦ під юрисдикцію Тернопільської єпархії УПЦ КП вирішувалось з урахуванням думки та волевиявлення громади села Башуки.
Як вбачається з пояснень представника відповідача, висновки Башуківської сільської ради Кременецького району Тернопільської області, які підтвердили рішення територіальної громади (значної більшості) про зміну канонічного підпорядкування та перехід до юрисдикції УПЦ КП, були враховані при прийнятті Тернопільською обласною державною адміністрацією розпорядження № 554-од від 04 вересня 2015 року "Про статут релігійної громади УПЦ КП села Башуки Кременецького району у новій редакції".
Предметом судового розгляду в даній адміністративній справі є позовні вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження Тернопільської обласної державної адміністрації № 554-од від 04 вересня 2015 року "Про статут релігійної громади УПЦ КП села Башуки Кременецького району у новій редакції".
До спірних правовідносин суд застосовує такі правові норми.
Стаття 9 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікована в Україні Законом України "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції" передбачає, що кожен має право на свободу думки, совісті та релігії.
Це право включає свободу змінювати свою релігію або переконання, а також свободу сповідувати свою релігію або переконання під час богослужіння, навчання, виконання та дотримання релігійної практики і ритуальних обрядів як одноособово, так і спільно з іншими, як прилюдно, так і приватно.
Свобода сповідувати свою релігію або переконання підлягає лише таким обмеженням, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах громадської безпеки, для охорони публічного порядку, здоров'я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Статтею 35 Конституції України передбачено, що кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров'я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей.
В Україні усі правовідносини, пов'язані із свободою совісті і діяльністю релігійних організацій, регулюються законодавством України, яке складається із Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" від 23.04.1991 року № 987-XII та інших законодавчих актів України, виданих відповідно до нього.
Відповідно до статті 1 цього Закону його завданнями є: гарантування права на свободу совісті громадянам України та здійснення цього права; забезпечення відповідно до Конституції України, Декларації про державний суверенітет України та норм міжнародного права, визнаних Україною, соціальної справедливості, рівності, захисту прав і законних інтересів громадян незалежно від ставлення до релігії; визначення обов'язків держави щодо релігійних організацій; визначення обов'язків релігійних організацій перед державою і суспільством; подолання негативних наслідків державної політики щодо релігії і церкви; гарантування сприятливих умов для розвитку суспільної моралі і гуманізму, громадянської злагоди і співробітництва людей незалежно від їх світогляду чи віровизнання.
Частинами першою та другою статті 7 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" передбачено, що релігійні організації в Україні утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами (положеннями). Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об'єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об'єднання представляються своїми центрами (управліннями).
Згідно з частиною першою статті 8 Закону релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того ж культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об'єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб.
Відповідно до статті 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" статут (положення) релігійної організації, який відповідно до цивільного законодавства визначає її правоздатність, підлягає реєстрації у порядку, встановленому статтею 14 цього Закону. Статут (положення) релігійної організації приймається на загальних зборах віруючих громадян або на релігійних з'їздах, конференціях. Статут (положення) релігійної організації повинен містити відомості про : 1) вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження; 2) місце релігійної організації в організаційній структурі релігійного об'єднання; 3) майновий стан релігійної організації; 4) права релігійної організації на заснування підприємств, засобів масової інформації, інших релігійних організацій, створення навчальних закладів; 5) порядок внесення змін і доповнень до статуту (положення) релігійної організації; 6) порядок вирішення майнових та інших питань у разі припинення діяльності релігійної організації. Статут (положення) релігійної організації не повинен суперечити чинному законодавству.
Для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим (частина перша статті 14 Закону).
Орган, який здійснює реєстрацію, в місячний термін розглядає заяву, статут (положення) релігійної організації, приймає відповідне рішення і не пізніш як у десятиденний термін письмово повідомляє про нього заявникам. У необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, може зажадати висновок місцевої державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, а також спеціалістів. У цьому разі рішення про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій приймається у тримісячний термін (частини третя, четверта статті 14 Закону).
Частиною шостою статті 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" передбачено, що зміни і доповнення статутів (положень) релігійних організацій підлягають реєстрації в тому ж порядку і в ті ж терміни, що і реєстрація статутів (положень).
Тобто, для реєстрації змін та доповнень до Статуту релігійної організації реєструючому органу (обласній державній адміністрації) необхідно подати заяву про реєстрацію статуту (змін до статуту) та сам статут (зміни до статуту).
Як визначає стаття 15 Закону, у реєстрації статуту (положення) релігійної організації може бути відмовлено, якщо її статут (положення) або діяльність суперечать чинному законодавству. Рішення про відмову в реєстрації статуту (положення) релігійної організації із зазначенням підстав відмови повідомляється заявникам письмово в десятиденний термін.
З аналізу зазначеної вище норми слід дійти висновку, що відмова у реєстрації статуту релігійної організації, відповідно й змін і доповнень до нього, можлива виключно у таких випадках: статут такої релігійної організації суперечить чинному законодавству або діяльність релігійної організації суперечить чинному законодавству.
Пунктом 10 статуту релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ, зареєстрованого рішенням виконавчого комітету Тернопільської обласної ради № 221 від 24 вересня 1991 року (в редакції зареєстрованій згідно з розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації № 573 від 25 липня 2011 року) передбачено, що органами парафіяльного управління є парафіяльні збори, які відповідно до пункту 12 статуту можуть скликатися членами релігійної громади. Пунктом 37 цього статуту визначено, що зміни і доповнення до цього статуту реєструються в тому ж порядку, що й статут (том 1 а. с. 94-96).
Отже, зважаючи на те, що збори парафіян можуть скликатися членами релігійної громади, суд приходить до висновку, що в даному випадку загальні збори віруючих релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" УПЦ, на яких вирішувалось питання про перехід релігійної громади "Парафія святого Архистратига Михаїла" з Тернопільсько-Кременецької єпархії УПЦ до Тернопільської єпархії УПЦ КП проведені у відповідності до статуту релігійної громади та Закону.
При цьому суд не бере до уваги пояснення представників позивачів, що у спірному випадку рішення прийняте на зборах громади села, а не на парафіяльних зборах з огляду на таке.
Зі змісту статуту релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ та відомостей Єдиного державного реєстру щодо такої юридичної особи вбачається, що її засновниками є члени парафіяльної громади. Діюче законодавство не передбачає обов'язкового чи іншого фіксованого членства віруючих. З пояснень представників сторін та статуту релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ вбачається, що будь-яких рішень з приводу прийняття членів релігійної громади не приймалося.
Виходячи з визначення релігійної громади, наведеного в статті 8 Закону, слід прийти до висновку, що до членів релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ входили мешканці села Башуки одного й того ж культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об'єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб. У спірному випадку 07 квітня 2015 року збори релігійної громади проводилися за участі віруючих громадян села Башуки, і це був уповноважений орган, що мав право приймати рішення про зміну канонічної підпорядкованості та про внесення змін до статуту.
Члени релігійної громади села Башуки, які 07 квітня 2015 року прийняли рішення про зміну канонічного підпорядкування та стали прихильниками Київського Патріархату, ухвали таке рішення в межах прав, гарантованих їм статтею 9 Конвенції.
Перехід релігійної громади під канонічне підпорядкування УПЦ КП повністю відповідає вимогам статті 8 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", а зміна статусу релігійної громади села Башуки шляхом прийняття статуту в новій редакції проведена уповноваженим на те органом, а саме: загальними зборами релігійної громади.
Суд погоджуються з позицією відповідача про те, що відмова Тернопільської обласної державної адміністрації зареєструвати статут релігійної громади у новій редакції свідчила б про втручання органу державної влади шляхом обмеження можливості прихильників УПЦ КП здійснювати в повній мірі релігійну діяльність.
Європейський Суд з прав людини у своєму рішенні від 14 червня 2007 року у справі "Свято-Михайлівська Парафія проти України" (заява N 77703/01) зазначив, що в той час, як свобода віросповідання - це, перш за все, особиста справа кожного, вона також означає, серед іншого, свободу "сповідувати релігію" самому або в об'єднанні з іншими, публічно та в колі тих, хто поділяє цю віру. Оскільки релігійні громади традиційно існують у вигляді організованих структур, стаття 9 має тлумачитися в світлі статті 11 Конвенції, яка захищає об'єднання від невиправданого втручання з боку держави. З цієї точки зору право віруючих на свободу віросповідання, яке включає право кожного сповідувати релігію разом з іншими, передбачає очікування, що віруючі матимуть змогу вільно об'єднуватися без жодного свавільного втручання з боку держави. Будь-які повноваження держави оцінювати легітимність релігійних поглядів є несумісними з її обов'язком, визначеним у практиці Суду, бути нейтральною та безсторонньою (пункти 112, 113 рішення).
Оскаржуване розпорядження було прийняте з дотриманням процедури та законодавства, яке регулює порядок прийняття та реєстрації статуту релігійної громади, за наявності усіх необхідних документів: заяви про реєстрацію статуту (змін до статуту), рішення парафіяльних зборів про перехід релігійної громади в канонічне підпорядкування УПЦ КП, нової редакції статуту релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП.
Зміна канонічної належності територіальної громади з урахування думки переважно більшості членів цієї громади, що мало місце за обставин даної справи, свідчить про дотримання визначених Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" принципів на спільне задоволення релігійних потреб і на вільну зміну підлеглості у канонічних питаннях.
Внесення змін до статуту шляхом реєстрації його у новій редакції відповідає вимогам статті 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації".
Позивачами не наведено, а судом не встановлено, що статут або діяльність релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП суперечить чинному законодавству, а відтак реєстрація Тернопільською обласною державною адміністрацією статуту цієї релігійної громади є правомірною.
Суд також не бере до уваги мотивацію позивачів про недотримання при проведення парафіяльних зборів положень статуту про управління УПЦ, який був прийнятий Собором УПЦ 25-27 листопада 1990 року, оскільки в змісті статуту релігійної громади "Парафія святого Архістратига Михаїла" УПЦ в редакції зареєстрованій згідно з розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації № 573 від 25 липня 2011 року, відсутнє будь-яке посилання на те, що діяльність релігійної громади здійснюється у відповідності до статуту про управління УПЦ. Пункт 4 статуту релігійної громади "Парафія святого Архістратига Михаїла" УПЦ вказує, що парафія здійснює свою діяльність при дотриманні діючого законодавства і цього статуту.
В ході розгляду справи встановлено також, що з метою захисту своїх прав релігійна громада "Парафія святого Архістратига Михаїла" УПЦ зверталась до Кременецького районного суду Тернопільської області з цивільним позовом до ОСОБА_14, ОСОБА_15 про визнання загальних зборів релігійної громади (оформлених протоколом № 1 від 07 квітня 2015 року) недійсними.
Рішенням Кременецького районного суду Тернопільської області від 16 серпня 2016 року у справі № 601/1223/15-ц позов задоволено (том 1 а. с. 153-157). Проте рішенням апеляційного суду Тернопільської області від 22 вересня 2016 року у справі № 601/1223/15-ц рішення Кременецького районного суду Тернопільської області від 16 серпня 2016 року скасовано і ухвалено нове, яким у задоволенні позову релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ, ОСОБА_13, ОСОБА_26, ОСОБА_27 до ОСОБА_14, ОСОБА_15, треті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору Тернопільська обласна державна адміністрація, релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ КП про визнання протиправним та скасування рішення загальних зборів та статуту релігійної громади недійсними, відмовлено (том 1 а. с. 163-166). Таке судове рішення набрало законної сили 22 вересня 2016 року.
Водночас, ухвалою Кременецького районного суду Тернопільської області від 02 вересня 2016 року у цій справі № 601/1223/15-ц заборонено Тернопільській обласній державній адміністрації приймати рішення про реєстрацію нової редакції статуту релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ (том 1 а. с. 89). За наявності такої ухвали про вжиття заходів забезпечення позову, на думку позивачів, відповідач передчасно прийняв оскаржуване розпорядження.
Однак, суд зазначає, що копію ухвали від 02 вересня 2015 року Кременецький районний суд Тернопільської області надіслав Тернопільській обласній державній адміністрації лише 07 вересня 2015 року (том 1 а. с. 88-89). Про ухвалення даного рішення релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" УПЦ повідомила Тернопільську обласну державну адміністрацію електронним повідомленням, поданим до відділення поштового зв'язку № 21 Тернопільської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" № 7 04 вересня 2015 року о 18 год. 13 хв. (том 1 а. с. 22) та яке відповідно надійшло до відповідача після закінчення робочого дня 04 вересня 2015 року (календарний день п'ятниця, закінчення робочого дня о 16:00) та не могло бути враховане відповідачем (том 1 а. с. 90). Отже, обставини щодо наявності ухвали про вжиття заходів забезпечення позову стали відомі Тернопільській обласній державній адміністрації після прийняття оскаржуваного розпорядження, тому твердження позивачів стосовно неправомірних дій відповідача з цього приводу є безпідставними.
Таким чином, враховуючи рішення більшої частини жителів села Башуки перебувати під канонічним підпорядкуванням УПЦ КП та подання усіх необхідних документів для реєстрації нової редакції статуту, у відповідача були відсутні підстави для відмови зареєструвати статут чи зміни до нього, і відмова у такому випадку могла бути розцінена саме як протиправне втручання держави у справи релігійної організації.
Меншість жителів села, які виявили бажання залишитися в УПЦ, в тому числі позивачі не обмежені правом на свободу віросповідання.
Відповідно до положень статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою, другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Належних і достатніх доказів, які б підтверджували протиправність оскаржуваного розпорядження представниками позивачів суду не надав, натомість, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, довів правомірність прийняття розпорядження № 554-од від 04 вересня 2015 року "Про статут релігійної громади УПЦ КП села Башуки Кременецького району у новій редакції".
Відтак, позовні вимоги про скасування розпорядження Тернопільської обласної державної адміністрації № 554-од від 04 вересня 2015 року "Про статут релігійної громади УПЦ КП села Башуки Кременецького району у новій редакції" задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 2, 11, 71, 86, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністративного позову релігійної громади "Парафія Святого Архистратига Михаїла" села Башуки Кременецького району Тернопільської єпархії Української Православної Церкви, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 до Тернопільської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_12, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача релігійна громада "Парафія Святого Архистратига Михаїла" села Башуки Кременецького району Тернопільської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату, відділ державної реєстрації Кременецької районної державної адміністрації про скасування розпорядження відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України (оголошення вступної та резолютивної частини постанови), а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складений 21 листопада 2016 року.
Головуючий суддя Чепенюк О.В.
копія вірна
Суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2016 |
Оприлюднено | 25.11.2016 |
Номер документу | 62823057 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні