УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "17" листопада 2016 р. Справа № 906/880/16
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Маріщенко Л.О.
за участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 довіреність №140/8 від 24.01.2012
від відповідача: ОСОБА_2 - довіреність від 03.06.2016
від третьої особи: ОСОБА_3 - дов. від 16.11.2016
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Державної екологічної інспекції у Житомирській області (м. Житомир)
до Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" (с. Іванків Андрушівського району Житомирської області)
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Іванківська сільська рада (с. Іванків Андрушівського району Житомирської області)
про стягнення 163224,69 грн
Позивач звернувся до господарського суду з позовом про стягнення з відповідача 163224,69 грн шкоди заподіяної державі внаслідок засмічення та забруднення земельної ділянки на користь Іванківської сільської ради.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечив у повному обсязі, відзив на позов не подав, документально позовні вимоги не спростував. Усно зазначив, що відповідачем заперечується: площа на якій виявлені забруднення, розрахунок нарахування збитків та загалом обставини щодо факту забруднення. Також, зазначив, що жодної шкоди навколишньому середовищу не було завдано.
Представник третьої особи в судовому засіданні проти позову заперечив, з підстав викладених у відзиві від 16.11.2016, просив відмовити в його задоволенні. Зокрема у відзиві зазначено, що ніяких договорів оренди земельної ділянки з відповідачем підписано не було, відповідач використовував земельну ділянку біля власного приміщення лише як господарський двір. Сільській раді було відомо про зберігання невеликих об'ємів гною на частині даної земельної ділянки, але в чітко відведеному для цього місці та з обов'язковою умовою проведення в майбутньому заходів по відновленню ґрунту від забруднення та засмічення на вказаній земельній ділянці.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників процесу, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Державною екологічною інспекцією у Житомирській області з 23.04.2014 по 25.04.2014 проведено планову перевірку ґрунтів на території Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства України відповідно до вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в ході якої виявлено та в Акті перевірки зафіксовано ряд порушень природоохоронного законодавства на об'єкті, за адресою: 13410, Андрушівський район, с. Іванків, вул. Колгоспна, 2 (а.с.12-20).
25.04.2014 складено акт відбору ґрунтів № 2-14 (а.с. 22-23). Відповідно до якого 30.04.2014 проведено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів зазначених в протоколі № 2-14 де зафіксовано перевищення показників (а.с.24).
За результатами вказаної перевірки встановлено ряд порушень природоохоронного законодавства в тому числі і завдання шкоди державі, які зазначені в приписі від 30.04.2014 №67/3 про усунення порушень (а.с.29-30).
08.05.2014 держекоінспектором ОСОБА_4 було притягнуто до адміністративної відповідальності директора Приватного орендованого сільськогосподарського підприємства "Іванківське" ОСОБА_5 за ст. 52.78,82 КУпАП про що відповідно складено постанову № 04331 від 08.05.2014 (а.с. 25).
Постановою Андрушівського районного суду Житомирської області від 26.11.2014 по справі № 272/689/14-а в задоволені позову ОСОБА_6 до ДЕІ у Житомирській області про скасування постанови про адміністративне правопорушення відмовлено. Тобто, даною постановою фактично підтверджено вину відповідача (а.с.28).
17.06.2014 Держекоінспекцією було проведено позапланову перевірку відповідача щодо виконання вимог припису від 30.04.2014 в ході якої встановлено, що відповідачем не виконано вимоги пунктів 1,2,4,5,6,7,9,10,13,14,15,16 (а.с.32-36).
Позивач посилається на те, що вказана бездіяльність відповідача призвела до забруднення земельної ділянки загальною площею 3875,0 кв.м. об'ємом 387,5 куб.м., що є грубим порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища та поводження з відходами.
Враховуючи результати аналізу ґрунтів, спеціалістами Державної екологічної інспекції у Житомирській області проведено розрахунок розміру завданих державі збитків зумовлених забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства , які були розраховані відповідно до "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства" затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №149 від 04.04.07, яка склала 163224,69 грн.
25.06.2014 відповідачу були надіслані претензії № 33-11/3 на суму 5899,69 грн та № 34-12/3 на суму 157325,00 грн (а.с.40-47).
Оскільки претензії Державної екологічної інспекції у Житомирській області про сплату шкоди за забруднення земельної ділянки відповідачем залишена без відповіді та задоволення, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Дослідивши в сукупності всі обставини та матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, господарський суд приходить до висновку про задоволення позову з огляду на таке.
Згідно Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також розроблюваними відповідно до нього земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством (стаття 2 Закону).
Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Нормативними документами, які визначають процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та оформлення їх результатів, є, зокрема, Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877 (далі - Закон № 877) і Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 № 464, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 15.01.2009 за № 18/16034 (далі Порядок).
Законом № 877 передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 17 Закону України "Про відходи" визначено обов'язки суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, відповідно до яких вони зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.
Відповідно до вимог ст. 33 Закону України "Про відходи" на кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.
Згідно вимог ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі при використанні земельних ділянок зобов'язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
У відповідності до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, а також забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям.
Проведеною Державною екологічною інспекцією у Житомирській області позаплановою перевіркою відповідно до ст. 6,7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено та в акті зафіксовано що відповідач здійснював розміщення відходів на відкритій земельній ділянці, що призвело до забруднення земельної ділянки.
За результатами аналізу ґрунтів, спеціалістами Державної екологічної інспекції у Житомирській області проведено розрахунок розміру завданих державі збитків зумовлених забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, що складає 163 224,69 грн.
Вказана шкода на даний час є невідшкодованою. Відповідно до ст. 13, 14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси є об'єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних питаннях, що виникають в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів є Міністерство екології та природних ресурсів України га його органи на місцях, а саме Державна екологічна інспекція у Житомирській області, яка в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища на території області.
Відповідно до ст. 46, 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, стягуються до місцевих бюджетів, при яких створено фонди охорони довкілля, і спрямовуються на виконання робіт по відтворенню, підтриманню цих ресурсів у належному стані.
Згідно ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та ст. 56 Закону України "Про охорону земель" шкода, заподіяна навколишньому природному середовищу внаслідок протиправних дій відповідача, в т.ч. порушенням законодавства Укриши про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному об'ємі.
Відповідно до ст. 13,14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси є об'єктами права власності Українського народу. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 16 Конституції України, забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.
Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають природні ресурси, які залучені в господарський обіг, так і невикористані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ) ландшафти та інші природні комплекси (ст. 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").
Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як па підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ч.1 ст.43 ГПК України).
Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги в сумі 163224,69 грн обґрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються матеріалами справи і підлягають задоволенню.
Судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України покладається судом на відповідача.
Керуючись ст. 32-34, 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" (13410, Житомирська область, Андрушівський район, с. Іванків, вул. Колгоспна, 2, код 04232345) завданої державі шкоди внаслідок засмічення та забруднення земельної ділянки в розмірі 163224,69 грн на користь Іванківської сільської ради (13410, Житомирська область, Андрушівський район, с.Іванків, вул. Ковальова, 1, код 04346899; р/р 33118331700021, код класифікації доходів бюджету 24062100 (Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності по Житомирської області), код отримувача ЄДРПОУ 37260205, МФО 811039 УК у Андрушівському районі)
Видати наказ.
3. Стягнути з Приватного орендного сільськогосподарського підприємства "Іванківське" (13410, Житомирська область, Андрушівський район, с. Іванків, вул.Колгоспна, 2, код 04232345) на користь Державної екологічної інспекції у Житомирській області (10014, м. Житомир, вул. Леха Качинського, 12-А, код 38035679) 2448,39 грн судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 21.11.16
Суддя Маріщенко Л.О.
Друк:
1 - у справу.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2016 |
Оприлюднено | 24.11.2016 |
Номер документу | 62823691 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні