10.2.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
23 листопада 2016 рокуСєвєродонецькСправа № 812/897/16
Луганський окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Чиркіна С.М.,
за участю
секретаря судового засідання Михальченко Д.С.,
без участі представників сторін,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Донецького окружного адміністративного суду до Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення № 44 від 23.05.2016, -
ВСТАНОВИВ:
02 серпня 2016 року Донецький окружний адміністративний суд (далі - Позивач) звернувся до суду з позовом до виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Відповідач), на обґрунтування якого зазначено, що 18.05.2016 за результатами перевірки з питань дотримання позивачем порядку використання страхових коштів Фонду відповідачем складено акт, в якому висловлена думка про порушення судом порядку оплати допомоги за рахунок коштів Фонду в сумі 8941,56 грн за листом непрацездатності № 662190 ОСОБА_1 у період амбулаторного лікування з 23.01.2015 по 11.02.2015, виданим комунальною лікувально-профілактичною установою «Донецьке обласне клінічне територіально-медичне об'єднання», яка знаходилася за адресою: 83099, м. Донецьк, проспект Ілліча, 14, код ЄДРПОУ 25672019, та не перемістилася з території, на якій органи державної влади не здійснюють свої повноваження. Зазначена сума сплачена на підставі протоколу засідання комісії із соціального страхування від 27.03.2015 № 3, фінансування від Фонду отримано 12.03.2015, сплачено застрахованій особі 20.03.2015.
Посадовими особами Позивача акт підписаний із запереченнями, які 25.05.2016 надіслані у межах визначеного десятиденного строку на адресу Відповідача та отримані останнім 31.05.2016, проте 01.06.2016 Позивач отримав рішення виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23.05.2016 № 44 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на загальну суму 13 412,34 грн, яке прийнято без врахування доводів суду, викладених у запереченнях.
Зазначене рішення Позивач вважає прийнятим Відповідачем з порушенням передбачених законодавством норм, зокрема, п.п. 3.13.4 п. 3.13 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22.12.2010 № 29, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 за № 393/19131, - рішення прийнято без урахування заперечень Позивача.
Позивач вважає безпідставними посилання Відповідача на лист Міністерства охорони здоров'я України від 21.04.2015 за № 3.14-19/637-15/12618 стосовно відсутності можливості контролю за якістю надання медичної допомоги в медичних закладах, розташованих на тимчасово неконтрольованих територіях, оскільки події, відображені в акті перевірки, мали місце в січні - лютому 2015 року, до надання зазначених роз'яснень.
Статтею 23 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлено вичерпний перелік підстав для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності. При вирішенні питання про надання допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 жодна з підстав була відсутня.
Листок непрацездатності на ім'я ОСОБА_1 за № 662190 виданий за встановленою законодавством формою комунальною лікувально-профілактичною установою «Донецьке обласне клінічне територіально-медичне об'єднання», зареєстрованою як юридична особа 25.12.1998 згідно запису в ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. В період настання страхового випадку, з 23.01.2015 по 11.02.2015, не було внесено змін до чинного законодавства України щодо особливостей правового регулювання питань видачі та оплати листків непрацездатності в Донецькій та Луганській областях в умовах проведення антитерористичної операції.
Також Позивач послався на те, що статтею 3 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» введено мораторій на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, у період та на території проведення антитерористичної операції.
На підставі викладеного Позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення від 23.05.2016 № 44 про повернення коштів та застосування фінансових санкцій до Донецького окружного адміністративного суду за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на загальну суму 13412,34 грн.
Представник позивача в судових засіданнях позовні вимоги підтримував в повному обсязі, давав пояснення, аналогічні викладеним в позовній заяві, надав клопотання про розгляд справи без участі представника позивача (а.с. 136).
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надав письмові заперечення проти позову від 15.09.2016 (а.с. 73-77), в яких послався на те, що пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей» міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим державним адміністраціям було зобов'язано забезпечити до 01.12.2014 переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Переміщення здійснюється лише тих бюджетних установ, підприємств та організацій, що у разі зміни місцезнаходження зможуть забезпечити провадження своєї діяльності.
Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» визначено особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на тимчасово окупованій території, а також особливості реалізації прав і свобод людини і громадянина на цій території. Згідно зі статтею 9 цього Закону будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. За приписами наведеної норми будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою статті 9 зазначеного Закону, є недійсним і не створює правових наслідків.
З питань призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах на підставі листків непрацездатності, які видані закладами охорони здоров'я, що залишилися на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей Виконавча дирекція Фонду у роз'ясненнях від 16.06.2015 № 2.4-17-1004 повідомила, що відповідно до листа від 21.04.2015 № 3.14-19/637-15/12618 Міністерство охорони здоров'я України не має можливості контролювати якість надання медичної допомоги, у тому числі порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, в медичних закладах, розташованих на тимчасово неконтрольованих територіях, що, в свою чергу, унеможливлює дотримання вимог законодавства для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах.
Медичний заклад, який видав листок непрацездатності, на момент настання страхового випадку знаходився на тимчасово окупованій та неконтрольованій території, тобто на території, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, листки непрацездатності, які були видані закладами охорони здоров'я на тимчасово окупованих та неконтрольованих територіях після 01.12.2014 не можуть бути підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.
Також Відповідач зазначив, що нормами Інструкції № 29 та жодними іншими нормативними документами, які регулюють діяльність Фонду соціального страхування, не передбачено, що рішення, прийняте до отримання заперечень до акта перевірки, є незаконним (недійсним) та підлягає скасуванню.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (а.с. 133), в запереченнях серед іншого просив розгляд справи здійснити без участі представника виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (а.с. 77).
Відповідно до статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд вважає за можливе розглянути справу без участі представників сторін, на підставі доказів, наявних в матеріалах справи.
Заслухавши пояснення сторін, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 КАС України, суд дійшов наступного.
У відповідності з Конституцією України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій, чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
01.01.2015 набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці», яким Закон України від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» викладено в новій редакції (далі - Закон № 1105-XIV).
Страховий випадок стався з 23.01.2015 по 11.02.2015, тому до даних правовідносин застосовуються норми Закону № 1105-XIV в редакції станом на 01.01.2015.
Згідно з частиною першою статті 8 Закону № 1105-XIV виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду.
Виконавча дирекція є підзвітною правлінню Фонду та провадить діяльність від імені Фонду в межах та в порядку, визначених статутом Фонду та положенням про виконавчу дирекцію Фонду, що затверджується його правлінням, організовує та забезпечує виконання рішень правління Фонду.
Частиною третьою статті 8 Закону № 1105-XIV визначено, що робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, відділення в районах і містах обласного значення. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Робочі органи виконавчої дирекції Фонду провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та в порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду, що затверджується його правлінням, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.
Статтею 9 Закону № 1105-XIV визначено, що основними завданнями і функціями Фонду соціального страхування України та його робочих органів є, зокрема, проведення перевірок достовірності поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний) підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання для віднесення страхувальника до класу професійного ризику виробництва з урахуванням виду його економічної діяльності (пункт 5), здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду (пункт 7).
Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань, зокрема, здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (пункт 6 частини другої статті 9 Закону № 1105-XIV).
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.
Відповідно до частини шостої статті 15 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені Фонду мають директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, керівники робочих органів Фонду та їх заступники (частина восьма статті 15 Закону № 1105-XIV).
Постановою Правління фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29 затверджено Інструкцію про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження (далі - Інструкція № 29).
Згідно з розділом 1 Постанови від 22.12.2010 № 29 ця інструкція розроблена відповідно до Законів України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» встановлює порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок.
Таким чином, Інструкція № 29 визначає порядок проведення перевірки та прийняття рішення за її наслідками.
У період з 17.05.2016 по 18.05.2016 головним спеціалістом контрольно-ревізійного відділу виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ОСОБА_2 на підставі направлення від 29.04.2016 № 56 та відповідно до плану перевірок страхувальників контрольно-ревізійним відділом на ІІ квартал 2016 року, затвердженого наказом виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 16.03.2016 № 12-од, у Донецькому окружному адміністративному суді проведено планову перевірку з питань дотримання порядку використання страхових коштів Фонду.
За результатами перевірки Відповідачем складено акт планової перевірки використання страхових коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності витратами та зумовленими похованням, направлених на виплату допомоги та надання соціальних послуг застрахованим особам, в період з 01.07.2012 по 31.12.2014 та дотримання порядку використання виділених коштів Фонду в період з 01.01.2015 по 31.03.2015 у Донецькому окружному адміністративному суді від 18.05.2016, згідно висновків якого у ході перевірки встановлено порушення порядку використання коштів Фонду, згідно із законом, який набув чинності з 01.01.2015 на загальну суму 8941,56 грн (а.с. 5-8).
Акт перевірки головою Донецького окружного адміністративного суду ОСОБА_3 підписано із запереченнями.
У сторін відсутні зауваження щодо порядку проведення перевірки.
Відповідно до пункту 3.13.4. Інструкції № 29 у разі підписання акту перевірки із запереченнями страхувальник подає їх у письмовій формі як додаток до акту перевірки або надсилає до органу Фонду, який проводив перевірку, окремим документом протягом 10 календарних днів з дня підписання акту.
Орган Фонду розглядає інформацію, викладену у запереченнях до акту, і надає на них письмову відповідь, яка надсилається страхувальнику у порядку, визначеному пунктом 4.1 розділу IV цієї Інструкції № 29.
Акт перевірки підписаний Позивачем із зауваженнями та у встановлений 10-ти денний термін - 25.05.2016 за № 09-09/808/16 направлені письмові заперечення на акт перевірки (а.с. 11).
Згідно із пунктом 4.1 розділу 4 Інструкції № 29 за матеріалами акту перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника.
Таким чином, прийняття рішення можливо уповноваженою особою лише після розгляду акту перевірки та заперечень на нього.
23.05.2016 уповноваженою особою Відповідача було прийнято рішення № 44 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, у якому зазначено, що за результатами розгляду матеріалів документальної планової перевірки в Донецькому окружному адміністративному суді з питань додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (акт від 18.05.2016), якою виявлено порушення частини першої статті 31 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» в редакції Закону України від 28.12.2014 № 77-VІІІ, Закону України від 18.01.2001 № 2240-ІІІ «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», застосовано до Донецького окружного адміністративного суду фінансові санкції за порушення порядку використання страхових коштів та (або) несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів за період з 01.01.2015 в таких розмірах: сума неправомірно витрачених страхових коштів за період після 01.01.2015 - 8941,56 грн, штраф у розмірі 50% неправомірно витрачених страхових коштів - 4470,78 грн, загальна сума фінансових (штрафних) санкцій - 13412,34 грн (а.с. 16).
Зазначене рішення отримане Позивачем 01.06.2016 за вх. № 10026/1-6.
06.06.2016 Відповідачем були розглянуті заперечення Позивача та останньому було направлено відповідне повідомлення про розгляд заперечень від 06.06.2016 № 05-07-808, отримане Позивачем 15.06.2016 за вх. № 10979/1-6 (а.с. 13-14, далі - Відповідь № 808).
У відповіді № 808 Відповідач послався на лист Міністерства охорони здоров'я України від 21.04.2015 за № 3.14-19/637-15/12618, згідно якого не має можливості контролювати якість надання медичної допомоги, у тому числі порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, в медичних закладах, розташованих на тимчасово неконтрольованих територіях, тому листки непрацездатності, які були видані закладами охорони здоров'я на території, де органи державної влади тимчасового не здійснюють свої повноваження після 01.12.2014, не можуть бути підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду.
Системний аналіз пунктів 3.13.4. та 4.1. Інструкції № 29 свідчить про обов'язок Відповідача дотримуватись процедури та послідовності прийняття рішення, зокрема приймати рішення за результатами перевірки лише після розгляду заперечень на акт перевірки. В даному випадку Відповідачем було прийнято оскаржене рішення до розгляду заперечень по суті.
Позивачем була застосована процедура досудового оскарження рішення, наявність якої в даному випадку має значення для вирішення питання щодо дотримання строків оскарження.
08.06.2016 Позивачем на адресу виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності направлено скаргу від 07.06.2016 № 09-09/846/16 про перегляд рішення від 23.05.2016 № 44 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (а.с. 17), в якій зазначено, що акт перевірки вважається узгодженим, якщо він був підписаний без заперечень або впродовж передбаченого терміну заперечення не надійшли або надіслані з порушенням зазначеного терміну, тоді як Виконавчим відділенням Фонду оскаржуване рішення прийнято без врахування заперечень позивача (а.с. 17-19).
Порушення Відповідачем процедури прийняття рішення не є формальним порушенням, оскільки свідчить про прийняття рішення без урахування всіх обставин.
Згідно із статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із пунктом 1.2. Положення про відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, у своїй діяльності відділення Фонду та його робочі органи керуються Конституцією України, Основами законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням», Кодексом законів про працю України, іншими законодавчими та нормативно-правовими актами, Статутом Фонду, а також цим Положенням.
На виконання статті 71 КАС України Відповідачем не надано інформації - який нормативний акт або закон передбачав застосування листа Міністерства охорони здоров'я України від 21.04.2015 за № 3.14-19/637-15/12618.
Крім того, з приводу посилань Відповідача на лист Міністерства охорони здоров'я України від 21.04.2015 № 3.14-19/19/637-15/12618 суд зазначає, що зазначений лист не є нормативно-правовим актом, а лише має роз'яснювальний, інформаційний характер та не встановлює певних правових норм.
11.07.2016 за вх. № 12448/16 Позивачем отримано рішення виконавчої дирекції Фонду № 1 про результати розгляду скарги, в якому, зокрема, зазначено, що ані нормами Інструкції № 29, ані жодними іншими нормативними документами, що регулюють діяльність Фонду соціального страхування не передбачено, що рішення прийняте до отримання заперечень до акту перевірки є незаконним (недійсним) та підлягає скасуванню, і відмовлено в задоволенні скарги щодо скасування рішення від 23.05.2016 № 44 на загальну суму 13412,34 грн, залишено без змін рішення від 23.05.2016 № 44 (а.с. 20-25).
Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення РНБО України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України» та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей» міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим державним адміністраціям було зобов'язано забезпечити: до 01.12.2014 переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія), в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Переміщення здійснюється лише тих бюджетних установ, підприємств та організацій, що у разі зміни місцезнаходження зможуть забезпечити провадження своєї діяльності.
Суд критично оцінює посилання Відповідача на статтю 9 Закону України від 15.04.2014 № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» згідно з якою будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
В даному випадку Відповідач виходить за межі наявних повноважень, оскільки в розумінні статті 3 зазначеного закону тимчасово окупованою визнана сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій.
Відповідач стверджує, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань комунальна лікувально-профілактична установа «Донецьке обласне клінічне територіальне медичне об'єднання» (якою видані листки непрацездатності) розташована за адресою: 83099, Донецька обл., місто Донецьк, проспект Ілліча, 14, не була переміщена і по теперішній час знаходиться на тимчасово окупованій території, але на підтвердження не надав належних та допустимих доказів.
Посилання Відповідача на роздруківки, можливо мережі інтернету (а.с. 61-64), не є належними та допустимими доказами в розумінні статті 70 КАС України.
В даному випадку суд не має підстав з'ясовувати місце знаходження медичного закладу, оскільки не повинен підміняти Відповідача який повинен був мати належну інформацію на момент прийняття оскарженого рішення.
Суд не надає оцінку сертифікату № 3411 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виданому 26.02.2015 Донецькою торгово-промисловою палатою Позивачу щодо зобов'язань, виконання яких встановлено частиною першою статті 188 КАС України, пунктом 17.2 Інструкції діловодства в апеляційних і місцевих адміністративних судах, пунктами 3.4.1, 3.4.2, 3.4.3 Інструкції про порядок передання до архіву місцевого та апеляційного суду, зберігання в ньому, відбору та передання до державних архівних установ та архівних відділів міських рад судових справ управлінської документації суду, оскільки обставини, зазначені в сертифікаті, не стосуються предмету спору (а.с. 44).
Абзацом другим пункту 2 частини першої статті 1 Закону № 1105-XIV страхові випадки за соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності - подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи, членів її сім'ї або іншої особи на отримання відповідно до цього Закону матеріального забезпечення або соціальних послуг.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону № 1105-XIV право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), якщо інше не передбачено законом.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 16 Закону № 1105-XIV застраховані особи мають право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом.
Допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків:
1) тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві;
2) необхідності догляду за хворою дитиною;
3) необхідності догляду за хворим членом сім'ї;
4) догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною-інвалідом віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною;
5) карантину, накладеного органами санітарно-епідеміологічної служби;
6) тимчасового переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу;
7) протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства;
8) перебування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм (частина перша статті 22 Закону № 1105-XIV).
Згідно з частиною другою статті 22 Закону № 1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, виплачується Фондом застрахованим інвалідам, які працюють на підприємствах та в організаціях товариств УТОГ і УТОС, починаючи з першого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Застрахованим особам, які працюють на сезонних і тимчасових роботах, допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, надається не більш як за 75 календарних днів протягом календарного року.
У разі настання тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, під час перебування у щорічній (основній чи додатковій) відпустці допомога надається у порядку та розмірах, установлених цим Законом.
Частиною першою статті 31 Закону № 1105-XIV визначено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.
З аналізу наведених норм вбачається, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.
З матеріалів справи вбачається, що оскаржуване рішення прийнято у зв'язку з встановленим в ході планової перевірки порушенням частини першої статті 31 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування», а саме - листок непрацездатності № 662190 з 23.01.2015 по 11.02.2015 виданий ОСОБА_4, режим лікування - амбулаторний, видано комунальною лікувально-профілактичною установою «Донецьке обласне клінічне територіально-медичне об'єднання», яка розташована за адресою: проспект Ілліча, 14, м. Донецьк, 83099, код ЄДРПОУ 25672019 (а.с. 66).
Статтею 23 Закону № 1105-XIV визначено підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності, а саме:
1) у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні нею злочину;
2) у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров'ю з метою ухилення від роботи чи інших обов'язків або симуляції хвороби;
3) за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи;
4) за час примусового лікування, призначеного за постановою суду;
5) у разі тимчасової непрацездатності у зв'язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння або дій, пов'язаних з таким сп'янінням;
6) за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв'язку з навчанням.
Застраховані особи, які в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності порушують режим, встановлений для них лікарем, або не з'являються без поважних причин у призначений строк на медичний огляд, у тому числі на лікарсько-консультативну комісію (ЛКК) чи медико-соціальну експертну комісію (МСЕК), втрачають право на цю допомогу з дня допущення порушення на строк, що встановлюється рішенням органу, який призначає допомогу по тимчасовій непрацездатності.
Зазначений перелік підстав для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності є вичерпним, жодної з підстав при вирішенні питання щодо надання допомоги по тимчасовій непрацездатності не існувало при прийнятті рішення щодо надання допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_4 на підставі листка непрацездатності № 662190 з 23.01.2015 по 11.02.2015.
Суд не приймає посилання Позивача на те, що статтею 3 Закону України від 02.09.2014 № 1669-VІІ «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» введено мораторій на проведення перевірок органами і посадовими особами, уповноваженими законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, у період та на території проведення антитерористичної операції з вищенаведених обставин, та оскільки Позивачем було допущено Відповідача до здійснення перевірки.
З урахуванням зазначених вище обставин та положень закону, суд дійшов висновку, що адміністративний позов Донецького окружного адміністративного суду є обґрунтованим та таким, що належить задоволенню.
Розподіл судових витрат судом не здійснюється у зв'язку з їх відсутністю.
На підставі частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України у судовому засіданні 23 листопада 2016 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Складення постанови у повному обсязі відкладено, про що згідно вимог частини другої статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Донецького окружного адміністративного суду до виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про визнання протиправним та скасування рішення від 23.05.2016 № 44 задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23.05.2016 № 44 про повернення коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
Повний текст постанови складено та підписано 28 листопада 2016 року.
Суддя ОСОБА_5
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2016 |
Оприлюднено | 02.12.2016 |
Номер документу | 63055549 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
С.М. Чиркін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні