ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2016 року м.Житомир справа № 806/1527/16
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Капинос О.В.,
секретар судового засідання Недашківська Н.В., Степанов П.В. ,
за участю: представників відповідача ОСОБА_1,
представника третьої особи ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" до Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області, Малинської районної державної адміністрації в Житомирській області, Головного територіального управління юстиції Житомирської області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача- Приватне підприємство "Лібос" про скасування записів,
встановив:
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Промінь" звернулося до суду з позовом, в якому (з урахуванням уточненої позовної заяви) просить:
скасувати запис, внесений відділом економічного розвитку та торгівлі Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1825485100:07:000:0049 площею 2,3678 га. за ПП "Лібос" №14916099 від 06.06.2016;
скасувати запис, внесений державним реєстратором Малинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1825485100:06:000:0035 площею 2,0155 га. за ПП "Лібос" №12642310 від 21.12.2015.
В обґрунтування позову зазначає, що у період березень-травень 2012 року право оренди СТОВ "Промінь" на земельні ділянки з кадастровим номером 1825485100:07:000:0049 площею 2,3678 га та кадастровий номер 1825485100:06:000:0035 площею 2,0155 га. було зареєстроване у встановленому законом порядку у Державному реєстрі земель на підставі укладених у 2011 році, між фізичними особами власниками земельних ділянок (орендодавці) та СТОВ "Промінь (орендар), договорів оренди. Згідно актів приймання-передачі земельних ділянок, останні передано СТОВ "Промінь" за вишевказаними договорами. За умовами цих договорів, їх укладено на 10 років з моменту державної реєстрації. Зазначає, що вказані договори не були припинені у встановленому законом порядку, державна реєстрація припинення не вчинялась. Вважає, що оскільки вказані договори станом на момент здійснення спірної реєстрації договорів оренди землі у 2015-2016 роках були чинними, у відповідачів були відсутні правові підстави для здійснення державної реєстрації договорів оренди землі між їх власниками та ПП "Лібос". Тому просить скасувати таку державну реєстрації права оренди спірних земельних ділянок.
В ході розгляду справи Червоноармійську районну державної адміністрації Житомирської області було замінено на Пулинську районну державної адміністрації Житомирської області, а Малинське районне управління юстиції Житомирської області на Малинську районну державну адміністрацію в Житомирській області.
Представник позивача в судове засідання не з"явився, надіслав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності.
Представник відповідача - Пулинської РДА та представник третьої особи в судовому засіданні проти позову заперечували.
Представник Малинської районної державної адміністрації в Житомирській області, Головного територіального управління юстиції Житомирської області в судове засідання не з"явивлися, повідомлені про розгляд справи належним чином. Представник Малинської РДА надіслав до суду клопотання про розгляд справи без його участі.
Заслухавши пояснення представника відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов задоволенню не підлягає, з огляду на таке.
Встановлено, що 23.12.2011 року між ОСОБА_3 та (Орендодавець) та СТОВ "Промінь" (Орендар) укладено договір оренди землі загальною площею 2,3679 га, кадастровий номер 1825485100:07:000:0049, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Теньківської сільської ради, Червоноармійського району Житомирської області (а.с.94-96).
23.12.2011 року між ОСОБА_4 та (Орендодавець) та СТОВ "Промінь" (Орендар) укладено договір оренди землі загальною площею 2,0156 га, кадастровий номер 1825485100:06:000:0035, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Теньківської сільської ради, Червоноармійського району Житомирської області. (а.с.84-87).
Згідно зі п. 43 , даний Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Як зазначено в самому Договорі, даний договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Червоноармійському районі, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.04.2012 №182540004000942. (а.с.87).
Договори укладено строком на 10 років.
В подальшому, 02.12.2015 між ОСОБА_5 (Орендодавець) та ПП "Лібос" укладено договір оренди землі, яким земельну ділянку з кадастровим номером 1825485100:06:000:0035 площею 2,0156 га передано в оренду ПП "Лібос" на 7 років. (а.с. 179-182)
28.04.2016 між ОСОБА_6 (Орендодавець, що є спадкоємцем ОСОБА_3П.) та ПП "Лібос (Орендар) укладено договір оренди землі, яким земельну ділянку з кадастровим номером 1825485100:07:000:0049 площею 2,3679 га передано в оренду ПП "Лібос" на 7 років. (а.с.120).
21.12.2015 державним реєстратором Малинського районного управління юстиції Житомирської області проведено державну реєстрацію іншого речового права оренди земельної ділянки, що розташована на території Теньківської сільської ради Червоноармійського району Житомирської області з кадастровим номером 1825485100:06:000:0035, за суб"єктом: Приватне підприємство "Лібос", що підтверджується рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №27301295. (а.с.186).
10.06.2016 державним реєстратором відділом економічного розвитку та торгівлі Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області проведено державну реєстрацію іншого речового права оренди земельної ділянки, що розташована на території Теньківської сільської ради Червоноармійського району Житомирської області з кадастровим номером 1825485100:07:000:0049, за суб"єктом: Приватне підприємство "Лібос", що підтверджується рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №29999287. (а.с.125).
Внаслідок прийняття рішень, відповідачем також внесено записи про інше речове право до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за № 14916099 від 06.06.2016 та №12642310 від 21.12.2015.
Дані обставини підтверджені витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права а.с.127, 184).
Позивач вважаючи, що здійснена реєстрація права оренди за ПП "Лібос" порушує права СТОВ "Промінь", тому звернувся до суду з даним позовом. При цьому представник позивача наголошував на тому, що державним реєстратором здійснену подвійну реєстрацію права оренди однієї земельних ділянок.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав), згідно зі ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (у редакції, чинній на день прийняття спірного рішення від 21.12.2015, далі - Закон № 1952-IV), - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За змістом ст. 3 Закону № 1952-IV, державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.
Відповідно до п.п. 1, 8-1 ч. 2 ст. 10 Закону № 1952-IV, державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Аналогічні обов"язки реєстратора визначені в ч.3 ст.10 та ч.1,8 ст.18 Закону № 1952-IV, в редакції, яка діла з 01.01.2016, тобто на момент вчинення спірної реєстраційної дії від 10.06.2016.
Суд зауважує, що відносини на час реєстрації спірних договорів оренди землі у 2011-2012 р.р, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. № 43 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 р. за №354/3647.
У відповідності до ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України (зі змінами та доповненнями) правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Статтею 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди) визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди).
З матеріалів справи вбачається, що договір оренди, укладений між ОСОБА_4 та СТОВ "Промінь" укладений 23.12.2011, зареєстрований відділом Держкомзему у Червоноармійському районі про що в Державному реєстрі земель вчинено відповідний записи 05.04.2012 (а.с. 84-87).
Інформації щодо того, де був зареєстрований договір оренди укладений ОСОБА_3 та СТОВ "Промінь" до матеріалів справи не надано. При цьому , на неодноразові запити суду до Малинської районної державної адміністрації в Житомирській області, Головного територіального управління юстиції Житомирської області щодо надання матеріалів реєстраційної справи, вимоги суду виконані не були.
Водночас, з наявною у матеріалах справи довідки сільського голови Теньківської сільської ради від 01.11.2016 вбачається, що реєстрацію договору оренди земельної ділянки, яка знаходиться в с.Зелена Діброва, укладеного 23.12.2011 між ОСОБА_3 та СТОВ "Промінь". виконком Теньківської сільської ради не проводив (а.с.163). Тобто, дана інформація дає підстави для висновку, що реєстрація даного договору не була проведена у порядку, який був встановлений на час укладання договору.
Разом з цим, суд зазначає, що пункт 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 року №43, згідно якого державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України, постановою Вищого адміністративного суду України від 20.04.2010 року № К-8025/09 визнано протиправним та скасовано.
На виконання постанови Вищого адміністративного суду України було прийнято наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 3 червня 2010 року №433, яким виключено вказаний пункт Інструкції.
Тобто, суд констатує, що, як на день укладення між позивачем та ОСОБА_3, ОСОБА_4 договорів оренди від 23.12.2011 , так і станом на момент їх реєстрації, повноваження у відділу Держкомзему у Червоноармійського району щодо державної реєстрації договорів оренди землі були відсутні.
При цьому, у відповідності до підпункту 2 пункту "б" ч.1 ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить реєстрація суб’єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею.
Тобто, на день реєстрації спірних договорів оренди, реєстрацію суб’єктів права власності на землю, реєстрацію права користування землею і договорів на оренду землі здійснювали виконавчі органи сільських, селищних, міських рад.
Доказів реєстрації згаданих договорів в сільській раді СТОВ "Промінь"суду надано не було.
Враховуючи наведене, суд вважає, що реєстрація відділом Держкомзему у Червоноармійському районі договорів оренди між позивачем і власниками земельних часток здійснена за відсутності повноважень у відділу Дерзкомзему. Тобто, договори оренди земельної ділянки, укладені позивачем 23.12.2011 року не пройшли державну реєстрацію у порядку, встановленому законом, тобто не набули чинності.
Разом з тим, з наданих до матеріалів справи документів вбачається, що ПП "Лібос" звертаючись до державного реєстратора із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права), а саме: реєстрацію виникнення права оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 1825485100:07:000:0049 та 1825485100:06:000:0035, подало реєстратору повний пакет документів, який вимагається Законом для вчинення відповідної реєстраційної дії.
Представником позивача вказане спростовано не було.
З огляду на викладене, у державного реєстратора не було правових підстав для відмови третій особі в державній реєстрації речових прав.
Відтак, доводи представника позивача про те, що спірні рішенні спричинили подвійну реєстрацію права оренди на одну й ту ж земельну ділянку є хибними.
У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 КАС України).
З огляду на викладене, а також ураховуючи, що позивач не провів належної реєстрації у визначений спосіб та порядку договорів оренди земельних ділянок від 23.12.2011, суд дійшов висновку, що державні реєстратори під час прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, діяли на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством. У зв"язку з цим позовні вимоги СТОВ "Промінь" є безпідставними та задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 86,94,158-162,186,254 Кодексу адміністративного судочинства України,
постановив:
В задоволенні позову відмовити.
Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя О.В. Капинос
Повний текст постанови виготовлено: 01 грудня 2016 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2016 |
Оприлюднено | 06.12.2016 |
Номер документу | 63130449 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні