ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Капинос О.В.
Суддя-доповідач:Бучик А.Ю.
ПОСТАНОВА
іменем України
"27" лютого 2017 р. Справа № 806/1527/16
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Бучик А.Ю.
суддів: Майора Г.І.
Шевчук С.М.,
за участю секретаря судового засідання Витрикузи В.П.,
представника позивача Ільїна О.В., Шумілової Н.І.
представника відповідача Загурської Ю.В.
представника третьої особи Орєхова Р.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "24" листопада 2016 р. у справі за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" до Головного територіального управління юстиції у Житомирській області, Пулинської районної державної адміністрації Житомирської області, Малинської районної державної адміністрації Житомирської області, третя особа: Приватне підприємство "Лібос" скасування записів ,
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Промінь" звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило скасувати запис, внесений відділом економічного розвитку та торгівлі Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 2,3678 га за ПП "Лібос" №14916099 від 06.06.2016 та скасувати запис, внесений державним реєстратором Малинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 площею 2,0155 га. за ПП "Лібос" №12642310 від 21.12.2015.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 24.11.2016 в задоволенні позову відмовлено.
В апеляційній скарзі СТОВ "Промінь" просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог. Зазначає, що оскаржувана постанова є безпідставною, незаконною, необґрунтованою, такою, що прийнята внаслідок неповного з'ясування судом обставин, що мають значення для справи. Вказує, що договори оренди землі пройшли державну реєстрацію у порядку, встановленому законом, набули чинності та діють на підставах, вказаних у них. Подальша реєстрація прав оренди землі за третьою особою є подвійною та незаконною.
Апеляційна скарга підлягає до задоволення.
Встановлено, що 23.12.2011 року між ОСОБА_7 та (Орендодавець) та СТОВ "Промінь" (Орендар) укладено договір оренди землі загальною площею 2,3679 га, кадастровий номер НОМЕР_1, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Теньківської сільської ради Червоноармійського району Житомирської області.
23.12.2011 року між ОСОБА_8 (Орендодавець) та СТОВ "Промінь" (Орендар) укладено договір оренди землі загальною площею 2,0156 га, кадастровий номер НОМЕР_2, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Теньківської сільської ради Червоноармійського району Житомирської області.
Згідно зі п. 43 договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Як зазначено в самому Договорі, даний договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Червоноармійському районі, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.04.2012 №182540004000942.
Договори укладено строком на 10 років.
В подальшому, 02.12.2015 між ОСОБА_9 (Орендодавець) та ПП "Лібос" укладено договір оренди землі, яким земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 2,0156 га передано в оренду ПП "Лібос" на 7 років.
28.04.2016 між ОСОБА_10 (Орендодавець, що є спадкоємцем ОСОБА_7) та ПП "Лібос (Орендар) укладено договір оренди землі, яким земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 2,3679 га передано в оренду ПП "Лібос" на 7 років.
21.12.2015 державним реєстратором Малинського районного управління юстиції Житомирської області проведено державну реєстрацію іншого речового права оренди земельної ділянки, що розташована на території Теньківської сільської ради Червоноармійського району Житомирської області з кадастровим номером НОМЕР_2 за суб'єктом: Приватне підприємство "Лібос", що підтверджується рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №27301295.
10.06.2016 державним реєстратором відділом економічного розвитку та торгівлі Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області проведено державну реєстрацію іншого речового права оренди земельної ділянки, що розташована на території Теньківської сільської ради Червоноармійського району Житомирської області з кадастровим номером НОМЕР_1 за суб'єктом: Приватне підприємство "Лібос", що підтверджується рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №29999287.
Внаслідок прийняття рішень відповідачем також внесено записи про інше речове право до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за № 14916099 від 06.06.2016 та №12642310 від 21.12.2015.
Позивач вважаючи, що здійснена реєстрація права оренди за ПП "Лібос" порушує права СТОВ "Промінь", звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції покликався на те, що реєстрація відділом Держкомзему у Червоноармійському районі договорів оренди між позивачем і власниками земельних часток здійснена за відсутності повноважень у відділі Держкомзему. Таким чином, суд першої інстанції прийшов до висновку, що договори оренди земельної ділянки, укладені позивачем 23.12.2011 не пройшли державну реєстрацію у порядку, встановленому законом, тобто не набули чинності.
Проте, колегія суддів не погоджується з наведеним висновком, виходячи з наступного.
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Законом № 1952-ІV визначено правові, економічні та організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за ним.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру прав.
Частиною другою статті 9 зазначеного Закону зобов'язано державного реєстратора встановлювати відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Відповідно до пункту 8-1 частини другої статті 9 Закону № 1952-IV під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про право набувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема, щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
У статті 19 Закону № 1952 -IV визначені підстави для державної реєстрації прав та їх обтяжень. Так, відповідно до частини першої цієї статті державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом;
2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;
3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;
5) рішень судів, що набрали законної сили;
6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Згідно з частиною четвертою статті 15 Закону України від 6 жовтня 1998 року № 161-ХIV Про оренду землі (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 161-ХIV) невід'ємною частиною договору оренди землі є:
- план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду;
- кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів;
- акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- акт приймання-передачі об'єкта оренди;
- проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
Тобто, у разі подання заяви про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки уповноважена особа зобов'язана пред'явити органові державної реєстрації крім самого договору оренди усі зазначені вище документи.
Відповідно до пункту 6 частини першої Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав може бути відмовлено у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Таким чином, подання для державної реєстрації права оренди на земельну ділянку документів, зокрема тих, які є невід'ємною частиною договору оренди цієї ділянки, на підставі яких заявлене право вже зареєстровано у Державному реєстрі прав за іншою особою, є передбаченою у статті 24 Закону № 1952-ІV підставою для відмови у державній реєстрації зазначеного права.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного суду України від 30.03.2016 № 21-1434а15 та від 15.11.2016 по справі № 825/1287/15-а.
Встановлено, що державним реєстратором Малинського районного управління юстиції Житомирської області та державним реєстратором відділом економічного розвитку та торгівлі Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області зареєстровано право користування земельними ділянками з кадастровими номерами НОМЕР_2 та НОМЕР_1 за ПП "Лісоб", тоді як договори оренди на ці земельні ділянки між СТОВ "Промінь" та ОСОБА_7,ОСОБА_8 зареєстровані у відділі Держкомзему у Червоноармійському районі Житомирської області 03.04.2012.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що відповідачами проведено державну реєстрацію іншого речового права оренди земельних діяло без дотримання вимог законодавства, а саме не здійснено дій щодо встановлення факту відсутності або наявності зареєстрованого права оренди землі, що в свою чергу призвело до подвійної реєстрації права оренди на одні і ті ж самі земельні ділянки.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 29 вересня 2015 року у справі №21-760а15.
Колегія суддів вважає безпідставними покликання суду першої інстанції на постанову Вищого адміністративного суду від 20.04.2010 № К-8029/05 як на підставу для визнання відсутності повноважень у відділі Держкомзему реєстрація договорів оренди, оскільки даною постановою скасовано пункт 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 року №43, згідно якого державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України. У вказаному рішенні зазначено, що відповідно до Конституції України, Положення про Державний комітет України по земельних ресурсах, яке затверджено Указом Президента України № 970\2000 від 14 серпня 2000 р., Держкомзем України не мав повноважень наділяти, в тому числі делегувати владні повноваження суб'єктів владних повноважень, що передбачені Конституцією та законами України, державному підприємству, яким в даному випадку є Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України.
Однак, як вбачається з матеріалів справи, договори оренди земельних ділянок між СТОВ "Промінь" та ОСОБА_7, ОСОБА_8 зареєстровані 03.04.2012 відділом Держкомзему у Червоноармійському районі Житомирської області, а не Центром державного земельного кадастру.
За таких обставин, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" задовольнити.
Постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "24" листопада 2016 р. скасувати, прийняти нову постанову.
Позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" задовольнити.
Скасувати запис, внесений відділом економічного розвитку та торгівлі Червоноармійської районної державної адміністрації Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за ПП "Лібос" №14916099 від 06.06.2016 кадастровий номер НОМЕР_1 площею 2,3678 га.
Скасувати запис, внесений державним реєстратором Малинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за ПП "Лібос" №12642310 від 21.12.2015 кадастровий номер НОМЕР_2 площею 2,0155 га.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя А.Ю.Бучик
судді: Г.І. Майор
С.М. Шевчук
Повний текст cудового рішення виготовлено "28" лютого 2017 р.
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Промінь" вул. 40 річчя Перемоги, 8,с. Зелена Діброва,Червоноармійський район, Житомирська область
3- відповідачу: Головне територіальне управлінння юстиції у Житомирській області м-н Соборний,1,м.Житомир,10014
4 - Пулинська районна державна адміністрація Житомирської області вул. Шевченко, 104,смт. Пулини,Житомирська область,12000
5 - Малинська районна державна адміністрація Житомирської області площа Соборна, 6а,м.Малин,Житомирська область,11601
6-третій особі: Приватне підприємство "Лібос" - вул. Леніна, 40,м.Кам''янка,Кам''янський район, Черкаська область,20800
7 - представник позивача: Ільїн Олександр Валерійович АДРЕСА_1
8 - представник позивача: Шумілової Н.І.
9 - представник третьої особи: Орєхов Р.В.
,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2017 |
Оприлюднено | 06.03.2017 |
Номер документу | 65038110 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Бучик А.Ю.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні