Рішення
від 28.11.2016 по справі 918/304/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28 листопада 2016 р. Справа № 918/304/15

Господарський суд Рівненської області у складі судді Войтюка В.Р., розглянувши матеріали справи

за позовом: Рівненської міської ради

до відповідача: Дочірнього підприємства "Укр-Петроль Плюс"

про внесення змін до договору

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Управління держгеокадастру у місті Рівному Рівненської області

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1 (довіреність від 10 травня 2016 року);

Від відповідача: не з'явився;

Від третьої особи: ОСОБА_2 (довіреність від 14 листопада 2016 року);

Статті 20, 22, 91, 93 ГПК України сторонам роз'яснені.

Відводи з підстав, передбачених статтею 20 ГПК України, відсутні.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Рівненська міська рада звернулась до Господарського суду Рівненської області з позовом до Дочірнього підприємства "Укр-Петроль Плюс" про внесення змін в пункти 2.2., 3 договору оренди землі від 16 квітня 2002 року №36, який укладений між Рівненською міською радою та ДП "Укр-Петроль Плюс" в редакції запропонованій позивачем.

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 26 травня 2015 року у справі №918/304/15 позов задоволено частково.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року рішення Господарського суду Рівненської області у справі №918/304/15 залишено без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 17 листопада 2015 року постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року та рішення Господарського суду Рівненської області від 26 травня 2015 року у справі №918/304/15 скасовано частині задоволення позову, справу в цій частині направлено на новий розгляд до Господарського суду Рівненської області.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 16 грудня 2015 року прийнято справу №918/304/15 до розгляду, та призначено до слухання в судовому засіданні на 05 січня 2016 року.

Ухвалою суду від 05 січня 2016 року розгляд справи відкладено на 18 січня 2016 року.

14 січня 2016 року позивачем надано суду письмові пояснення у справі №918/304/15.

Ухвалою суду від 18 січня 2016 року провадження у справі №918/304/15 зупинено до вирішення пов'язаної з нею справи №918/1446/15 за позовом ДП "Укр-Петроль Плюс" до Рівненської міської ради про визнання недійсним договору.

Ухвалою суду від 06 жовтня 2016 року поновлено провадження у справі №918/304/15, розгляд справи призначено на 17 жовтня 2016 року.

Ухвалою суду від 17 жовтня 2016 року розгляд справи відкладено на 31 жовтня 2016 року.

24 жовтня 2016 року позивачем подано письмові пояснення у справі.

Ухвалою суду від 31 жовтня 2016 року розгляд справи відкладено на 07 листопада 2016 року.

07 листопада 2016 року третьою особою подано письмові пояснення по справі.

Ухвалою суду від 07 листопада 2016 року відкладено розгляд справи на 14 листопада 2016 року.

Ухвалою суду від 14 листопада 2016 року розгляд справи відкладено на 28 листопада 2016 року.

23 листопада 2016 року від третьої особи надійшли письмові пояснення по справі.

28 листопада 2016 року відповідачем подано клопотання про зупинення провадження у справі №918/304/15, яке обґрунтоване тим, що станом на даний час на розгляді Господарського суду Рівненської області перебуває позовна заява ДП "Укр-Петроль Плюс" до Рівненської міської ради про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки №36 від 16 квітня 202 року.

Розглянувши вказане клопотання суд не вбачає підстав для його задоволення з огляду на наступне.

Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.

Згідно роз'яснень висвітлених в пункті 3.16. Постанови Пленуму ВГСУ "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" № 18 від 26 грудня 2011 року, під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі, - у зв'язку з непідвідомчістю або непідсудністю іншої справи даному господарському суду, одночасністю розгляду двох пов'язаних між собою справ різними судами або з інших причин.

В пункті 2.17 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 29 травня 2013 № 11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" зазначено: якщо спір про визнання недійсним правочину (господарського договору) вирішується одночасно з розглядом іншим судом іншої справи, позовні вимоги в якій ґрунтуються на цьому ж правочині (зокрема, про стягнення коштів, витребування майна тощо), то наведене згідно з частиною першою статті 79 ГПК з урахуванням обставин конкретної справи є підставою для зупинення провадження у такій іншій справі до закінчення розгляду справи про визнання правочину (господарського договору) недійсним.

Суд зазначає, що ухвалою від 18 січня 2016 року судом зупинялось провадження у справі №918/304/15 у зв'язку з розглядом справи про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки №36 від 16 квітня 2002 року, разом з тим, суд зазначає, що в розумінні частини 1 статті 79 ГПК України під неможливістю розгляду даної справи слід розуміти неможливість для даного господарського суду самостійно встановити обставини, які встановлюються іншим судом в іншій справі.

Таким чином враховуючи викладене, та беручи до уваги ті обставини що в даному конкретному випадку суд не позбавлений можливості встановити обставини справи необхідні для вирішення справи №918/304/15 з метою своєчасного розгляду, суд приходить до висновку що в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі слід відмовити.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

В судове засідання представник відповідача не з'явився, про місце дату та час розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність копій документів на їх відповідність оригіналам, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийнявши до уваги вказівки Вищого господарського суду України висвітлені в постанові від 17 листопада 2015 року, господарським судом встановлено наступне.

Рішенням Рівненської міської ради від 21.03.2002 № 684 "Про оформлення прав на користування земельними ділянками" вирішено оформити ДП "Укр-Петроль Плюс" право на оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 2700 м кв. на вул. Млинівській, 30-Б для завершення будівництва та обслуговування автозаправної станції за рахунок частини земель, відведених ТОВ "Анвіолія" для будівництва торгово-оздоровчого комплексу з об'єктами дорожнього сервісу відповідно до рішення Рівненської міської ради від 04.07.2000 № 310 "Про вилучення та надання земельних ділянок", у зв'язку з переходом права власності на незавершене будівництвом автозаправної станції згідно з договором купівлі-продажу від 16.10.2000 (п. 1 рішення).

16.04.2002 між Рівненською міською радою (орендодавець) та ДП "Укр-Петроль Плюс" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 36, відповідно до п. 1 якого орендодавець на підставі рішення Рівненської міської ради (друге скликання) від 21.03.2002 № 684 передає, а орендар приймає в оренду строком на 49 років земельну ділянку за рахунок частини земель міста площею 2 700 кв. м, місце розташування якої: м. Рівне, вул. Млинівська, 30-Б, для завершення будівництва та обслуговування автозаправної станції у зв'язку з переходом права власності на незавершене будівництво автозаправної станції згідно з договором купівлі-продажу від 16.10.2000, які перенесені в натурі (на місцевості) і зазначені на плані, що є невід'ємною частиною цього договору (додаток № 1).

Згідно з п.п. 2.1 - 2.4 договору, за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцеві орендну плату у грошовій формі, незалежно від результатів своєї діяльності. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 1% від її грошової оцінки. Розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору) за винятком випадку, передбаченого пунктом 5 цього договору. Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства. Зміна грошової оцінки земельної ділянки та її індексація провадиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

Пунктом 2.6 договору сторони узгодили, що після завершення будівництва грошова оцінка даної земельної ділянки підлягає перерахуванню, і вносяться зміни до п. 2.2 даного договору про зміну розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.

Пунктом 3 договору сторони обумовили, що згідно з довідкою Рівненського міського управління земельних ресурсів від 12.04.2002 на час укладення цього договору грошова оцінка земельної ділянки становила 123 408 грн. Грошова оцінка земельної ділянки, визначена даною довідкою, дійсна тільки на нормативний період будівництва.

Відповідно до п. 5 договору орендодавець має право в односторонньому порядку (шляхом надсилання орендареві повідомлення через податкові органи або через інший уповноважений на це орган) збільшити розмір орендної плати у випадку, коли внаслідок змін у законодавстві орендна плата стане меншою від розміру земельного податку.

Вказаний договір було підписано та скріплено печатками сторін, посвідчено приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу ОСОБА_3, про що внесено реєстровий запис № 1597 та зареєстровано в Рівненському міському управлінні земельних ресурсів, про що у Книзі записів державної реєстрації договорів зроблено запис від 16.04.2002 № 36.

23.04.2008 між Рівненською міською радою (орендодавець) та ДП "Укр-Петроль Плюс" укладено додатковий договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Вищевказаним додатковим договором змінено п.п. 2.2 та 3 договору від 16.04.2002 № 36 та викладено їх в наступній редакції: п. 2.2 розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 27 024,30 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-20/260-1 виконаний Управлянням земельних ресурсів у місті Рівному Рівненської області 14.02.2008. Розрахунок дійсний на період будівництва; п. 3 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 337 803,75 грн. - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 03-20/260, наданий Управлінням земельних ресурсів у місті Рівному Рівненської області 14.02.2008. Розрахунок дійсний на період будівництва.

Пунктом 3 додаткового договору сторони погодили, що орендар зобов'язується сплачувати орендну плату у новому розмірі починаючи з 01.01.2008. Інші умови договору від 16.04.2002 № 36 залишаються незмінними і сторони підтверджують за ними свої зобов'язання.

На спірній земельній ділянці ДП "Укр-Петроль Плюс" здійснило будівництво об'єкту (окремого пускового комплексу) - автозаправної станції, що підтверджується свідоцтвом про відповідність збудованого об'єкта проектній документації, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил № НОМЕР_1, актом готовності даного об'єкта до експлуатації від 28.05.2009 № 30, витягом № 23275640 про реєстрацію права власності та свідоцтвом про право власності ДП "Укр-Петроль Плюс" на автозаправну станцію.

18.08.2011 рішенням Рівненської міської ради № 1104 внесено зміни до Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у власності Рівненської міської ради. Відповідно до п.п. 2.1.1 п. 2.1 зазначеного порядку розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для земель несільськогосподарського призначення не може бути меншою трикратного розміру земельного податку. Згідно з п.п. 2.2.8 п. 2.2 розмір орендної плати встановлений на рівні мінімальної величини відповідно до п. 2.1.1 цього положення збільшується: на 3% від нормативної грошової оцінки, якщо на земельній ділянці здійснюється торгівля нафтопродуктами.

04.07.2013 Рівненською міською радою прийнято рішення № 3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного", яким, зокрема, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки міста Рівного (п. 1 рішення). Введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 01.01.2014 (п. 2 рішення). Встановлено, що нормативна грошова оцінка земель міста Рівного підлягає щорічній індексації відповідно до вимог діючого законодавства (п. 3 рішення). Вирішено вважати таким, що втратило чинність рішення Рівненської міської ради від 28.12.2006 № 450 "Про затвердження технічної документації щодо визначення нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" з дня введення в дію даного рішення (п. 8 рішення).

Рішеннями контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за землю, оформленими протоколами засідань від 18.10.2013 № 12 та від 05.12.2013 № 14, визначено розміри орендної плати за земельні ділянки юридичним особам та фізичним особам - підприємцям.

З матеріалів справи вбачається, що розрахунки до вищевказаних рішень були виконані з помилками, які полягали у віднесенні спірної земельної ділянки до 28-ї та 21-ї економіко-планувальної зони замість 8-ої. З метою усунення вказаних помилок Рівненська міська рада надіслала ДП "Укр-Петроль Плюс" листи від 19.11.2013 № 02-706 та від 21.01.2015 № 18-1716-0.3-42/2-15 із повідомленням про недійсність розрахунків та витягів про нормативну грошову оцінку. Крім того, вказаним листом від 21.01.2015 ДП "Укр-Петроль Плюс" було направлено вірні розрахунки та витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

10.02.2015 Рівненською міською радою було направлено ДП "Укр-Петроль Плюс" пропозицію від 05.02.2015 № 08-182 щодо укладення додаткового договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 16.04.2002 № 36 в частині перегляду розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати з підстав завершення ДП "Укр-Петроль Плюс" будівництва автозаправної станції.

У зв'язку із залишенням ДП "Укр-Петроль Плюс" вищевказаної пропозиції без відповіді, а також враховуючи, що після введення у 2009 році автозаправної станції в експлуатацію ДП "Укр-Петроль Плюс" всупереч умовам п. 2.6 договору від 16.04.2002 № 36 ухилялось від перерахування грошової оцінки земельної ділянки, Рівненська міська рада вернулась до Господарського суду Рівненської області з позовом до Дочірнього підприємства "Укр-Петроль Плюс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 16.04.2002 № 36, укладеного між Рівненською міською радою та ДП "Укр-Петроль Плюс", шляхом викладення його окремих пунктів в наступній редакції:

"Пункт 2.2. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 123 632, 93 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 2-17/12-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2011 року, 01 січня 2012 року, 01 січня 2013 року.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 130 181,86 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/15-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2014 року.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 162 597,14 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/13-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2015 року.

Пункт 3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01 січня 2011 року становить 2 060 548, 85 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/12-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2011 року, 01 січня 2012 року, 01 січня 2013 року.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01 січня 2014 року становить 2 169 697,62 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/15-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2014 року.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 1 січня 2015 року становить 2 709 952,33 грн. (два мільйони сімсот дев'ять тисяч дев'ятсот п'ятдесят дві грн. 33 коп.) - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/13-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 1 січня 2015 року."

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 26 травня 2015 року у справі №918/304/15 позов задоволено частково.

Відмовлено у задоволенні позову в частині внесення змін у спірний договір щодо зобов'язання відповідача сплачувати орендну плату за новими ставками з 01 січня 2011 року.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року рішення Господарського суду Рівненської області у справі №918/304/15 залишено без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 17 листопада 2015 року постову Рівненського апеляційного господарського суду від 11 серпня 2015 року та рішення Господарського суду Рівненської області від 26 травня 2015 року у справі №918/304/15 скасовано в частині задоволення позову, справу в цій частині направлено на новий розгляд до Господарського суду Рівненської області.

У своїй постанові від 17 листопада 2015 року Вищий господарський суд України зазначає, що Рівненська міська рада просила внести зміни до спірного договору оренди щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки починаючи з 01.01.2011 на підставі відповідних розрахунків, зроблених виходячи з нормативної грошової оцінки землі, затвердженої рішенням Рівненської міської ради № 450 від 28.12.2006, яке згідно з рішенням Рівненської міської ради № 3122 від 04.07.2013 визнано таким, що втратило чинність. Таким чином, задовольняючи вищевказані позовні вимоги, господарські суди першої та апеляційної інстанцій не дослідили підстави та обґрунтованість запропонованих позивачем розрахунків орендної плати за період з 01.01.2011 по 01.01.2014.

Попередніми судовими інстанціями також не здійснено правового обґрунтування внесення змін до спірного договору щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки на 2014 рік, при тому, що, як вбачається з матеріалів справи, судові рішення у даній справі приймалися господарськими судами у 2015 році. Вносячи вищевказані зміни, господарські суди обмежились посиланням на те, що внесення змін до спірного договору щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки за попередні періоди лише відображає динаміку росту нормативної грошової оцінки земельної ділянки і орендної плати та жодним чином не встановлює обов'язку відповідача сплачувати орендну плату за новими ставками за 2011 - 2014 роки.

Крім того, судами залишено поза увагою п. 2.4 спірного договору відповідно до якого зміна грошової оцінки земельної ділянки та її індексація провадиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

Згідно положень статті 111-12 ГПК України вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є, зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.п. 14.1.147 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до п.п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", зокрема, за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", зокрема, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно зі ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України визначено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати, зокрема внаслідок зміни у встановленому порядку нормативної грошової оцінки землі є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Господарським судом встановлено, що 04.07.2013 Рівненською міською радою прийнято рішення № 3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного", яким, зокрема, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки міста Рівного та введено в дію нову нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 01.01.2014. Попереднє рішення Рівненської міської ради від 28.12.2006 № 450 "Про затвердження технічної документації щодо визначення нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" втратило чинність з дня введення в дію вказаного рішення № 3122.

Як зазначалося вище, підставою для перегляду розміру орендної плати є зміна розміру нормативної грошової оцінки землі, яка затверджується рішенням відповідних органів місцевого самоврядування у встановленому законом порядку, які в свою чергу є чинними та не скасованими.

Щодо позовних вимог в частині внесення змін в пункт 2.2. договору оренди землі суд зазначає, що доцільним, законним та обґрунтованим на думку суду є внесення змін до вказаного пункту в частині:

"Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 162 597,14 грн. - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/13-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2015 року."

Внесення вказаних змін кореспондується з положеннями приписів ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України, оскільки якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили

Зважаючи на викладене вище, та надаючи правову оцінку обраного позивачем способу захисту, суд зважив на його ефективність з точки зору ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У п.145 Рішення від 15.11.1996р. у справі "Чахал проти Об'єднаного Королівства" суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачає Конвенція, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі країни. Отже, "ефективний засіб правового захисту" у розумінні ст.13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання бажаного результату.

Суд зазначає, що судовий захист порушеного права чи інтересу повинен відповідати змісту порушеного права, характеру його порушення та наслідкам, спричиненим цим порушенням тобто повинен бути ефективним. При цьому, як зазначено вище в силу приписів ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили. Тобто внесення змін до договору за рішенням суду можливе лише на майбутнє, щодо правовідносин, які продовжують існувати між сторонами на момент розгляду справи. Відтак, задоволення позовних вимог про внесення змін до спірного договору щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки за періоди починаючи з 01.01.2011 по 01.01.2015 не спроможне відновити порушене право позивача, оскільки зазначені вимоги стосуються правовідносин сторін, що існували у минулому.

В пункті 3 спірного договору передбачено, що згідно з довідкою Рівненського міського управління земельних ресурсів від 12.04.2002 на час укладення цього договору грошова оцінка земельної ділянки становила 123 408 грн. Грошова оцінка земельної ділянки, визначена даною довідкою, дійсна тільки на нормативний період будівництва.

В своїй постанові від 17 листопада 2015 року Вищий господарський суд України зазначив: "судами залишено поза увагою п. 2.4 спірного договору відповідно до якого зміна грошової оцінки земельної ділянки та її індексація провадиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України."

Відповідно п. 2.4 спірного договору зміна грошової оцінки земельної ділянки та її індексація провадиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

Враховуючи положення пункту 2.4. договору суд зазначає, що зміна грошової оцінки земельної ділянки провадиться без внесення змін до цього договору, що погоджено сторонами при укладенні договору.

Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦК України).

Враховуючи викладене, беручи до уваги пункт 2.4. договору, положення ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України суд приходить до висновку, що в задоволенні позову в частині внесення змін до пункту 3 договору слід відмовити.

Судові витрати покласти на відповідача.

Керуючись статтями 32-36, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити частково.

2. Внести зміни до пункту 2.2 договору оренди земельної ділянки від 16 квітня 2002 року № 36, укладеного між Рівненською міською радою і дочірнім підприємством "Укр-Петроль Плюс", посвідченого приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу ОСОБА_3 та зареєстрованого у реєстрі за № 1597, а також зареєстрованого в Рівненському міському управлінні земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів зроблено запис від 16 квітня 2002 року № 36, виклавши їх у наступній редакції:

"пункт 2.2. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 162 597,14 грн. (сто шістдесят дві тисячі п'ятсот дев'яносто сім грн. 14 коп.), - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 02-17/13-1, виконаний управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області станом на 1 січня 2015 року".

3. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з Дочірнього підприємства "Укр-Петроль Плюс" (35360, Рівненська область, Рівненський район, село Велика Омеляна, ідентифікаційний код: 30626338) на користь Рівненської міської ради (33028, місто Рівне, вулиця Соборна, будинок 12А, ідентифікаційний код: 34847334) судовий збір у розмірі 609 (шістсот дев'ять) грн. 00 коп.

повне рішення складено 05 грудня 2016 року

Суддя Войтюк В.Р.

Віддруковано 3 примірники:

1-до справи;

2- позивачу (33000, м. Рівне, вул.Соборна, 12-а);

3- відповідачу (35360, Рівненська обл., Рівненський р-н., с.Велика Омеляна)

4 - третій особі (33000 м. Рівне, вул. Лєрмонтова, 6).

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення28.11.2016
Оприлюднено08.12.2016
Номер документу63154480
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/304/15

Постанова від 24.01.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 12.01.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Ухвала від 28.12.2016

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Савченко Г.І.

Судовий наказ від 16.12.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Рішення від 28.11.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 14.11.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 07.11.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 31.10.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 17.10.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Ухвала від 06.10.2016

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні