ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.11.2016р. Справа№ 914/2388/16
Господарський суд Львівської області у складі судді Галамай О.З. при секретарі судового засідання Прокопів І.І. розглянув справу
за позовом: В.о. керівника Радехівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Радехівської районної державної адміністрації Львівської області, м. Радехів Львівської області, Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів
до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» , м. Львів
про внесення змін до договору оренди землі
В судове засідання з'явились:
від прокуратури: ОСОБА_1- прокурор;
від позивачів: не з'явився;
від відповідача : не з'явився.
Сторонам, які з'явились в судове засідання, роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22 ГПК України.
Фіксація судового процесу технічними засобами в порядку ст. 81-1 ГПК України не здійснювалася через відсутність відповідного клопотання.
Суть спору:
На розгляд господарського суду Львівської області подано позов в.о. керівника Радехівської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Радехівської районної державної адміністрації Львівської області, Львівської обласної державної адміністрації до відповідача: Відкритого акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» про внесення змін до договору оренди землі.
Ухвалою суду від 19.09.2016р. порушено провадження у справі та призначено до розгляду на 05.10.2016р.
Ухвалами суду від 05.10.2016р. та 26.10.2016р.розгляд справи відкладався з підстав, викладено в ухвалах.
Ухвалою суду від 14.11.2016р., з метою повного і об'єктивного з'ясування всіх обставин спору, для надання можливості учасникам процесу виконати усі вимоги ухвали суду, задоволено клопотання прокурора про продовження строку розгляду справи та відкладено розгляд справи на 30.11.2016р.
Представник прокуратури в судовому засіданні 30.11.2016р. позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві, заяві про зміну предмета позову та пояснень, наданих в судовому засіданні. Також подав клопотання про долучення до матеріалів справи копії Наказу № 1970к від 07.09.2016р. про покладення виконання обовязків на ОСОБА_2 (з наступною реєстрацією через відділ автоматизованого документообігу та обробки інформації (вх. № 48155/16 від 30.11.2016р.).
Представники позивача та відповідача в судове засідання не з'явились, хоча про час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином. Однак від представника Радехівської районної державної адміністрації Львівської області надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.
В судовому засіданні 30.11.2016р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне:
29.11.2007 року між Радехівською районною адміністрацією Львівської області (Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством Концерн Галнафтогаз (Орендар) укладено Договір оренди землі (далі - Договір), відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,6105 гаІ в тому числі: під забудовою - 0,0034 га, під твердим покриттям - 0,6071 га, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Радехівський район, с. Вузлове, вул. Залізнична 9 (за межами населеного пункту) (далі - Об'єкт оренди) (пункти 1.1, 2.1 Договору). Договір укладено терміном на 10 років (пункт 3.1 Договору). Кадастровий номер земельної ділянки: 4623987200:01:000:0015 (пункт 2.5 Договору).
Факт передачі земельної ділянки в оренду підтверджено Актом приймання-передачі об'єкта оренди, підписаним та скріпленим печатками обох сторін (копія міститься в матеріалах справи).
Даний Договір зареєстрований в Радехівському відділі Львівської регіональної філії центру державного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040845900001 від 04.07.2008р.
Пунктом 2 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена та становить 382 683,00 грн. відповідно до висновку експертів про грошову (нормативну) оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, проведена ТОВ Радехівський Райінвест 01 грудня 2007 року.
Відповідно до пункту 4.1 Договору орендна плата за користування Об'єктом встановлена у розмірі 1,5 відсотка від нормативної грошової оцінки землі, що становить 5 740,25 грн. без ПДВ в рік та вноситься Орендарем щомісячно рівними частинами у розмірі 478,35 без ПДВ на банківський рахунок в місцевий бюджет Вузлівської сільської ради.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 4.2 Договору).
Пунктом 4.4. Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається кожних три роки, а також у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених Договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану Об'єкту оренди не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01 січня 2011 року, передбачений договором розмір орендної плати перестав відповідати чинному законодавству. Зокрема статтею 288.5 кодексу визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлювальних джерел енергії включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції ), - 3% нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.
Крім того, Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи від 28.12.2014р., п. 288.5 викладений в наступній редакції Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: 288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; 288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки .
У зв'язку з цим, Радехівська районна адміністрація 05.05.2014 року звернулась з листом № 02-32/790-1 до відповідача про необхідність приведення розміру орендної плати за Договором до вимог чинного податкового законодавства. Проте станом на момент звернення до суду відповідач залишив лист позивача без розгляду та задоволення.
Враховуючи наведене, прокурор звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Радехівської районної державної адміністрації Львівської області, Львівської обласної державної адміністрації з вимогою до Публічного акціонерного товариства Концерн Галнафтогаз про внесення змін до Договору оренди землі від 04.07.2008р. за №040845900001 в частині зміни розміру орендної плати за договором.
Проаналізувавши всі обставини та матеріали справи, заслухавши пояснення учасників процесу, які брали участь у справі, суд прийшов до висновку, що позов обґрунтований і підлягає до задоволення.
При прийнятті рішення, суд виходив з наступного:
Статтею 1 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підприємства, установи,організації, інші юридичні особи мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
Відповідно до статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує провадження у справі за позовами, зокрема прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.
Згідно з частини 2 статті 21 Господарського процесуального кодексу України, позивачем є підприємства та організації, що подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного чи оспорюваного права та охоронюваного законом інтересу.
Вимогами статті 121 Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", статті 29 Господарського процесуального кодексу України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом.
Відповідно до пункту 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Пунктом 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов'язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб'єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб'єктом владних повноважень.
Радехівською районною прокуратурою виявлено факт неналежного здійснення захисту інтересів держави щодо внесення змін в Договір оренди землі від 04.07.2008 р. в частині розміру орендної плати відповідно до чинного законодавства, що стало причиною звернення прокуратури з позовом до господарського суду. Листом № 05-13-1727 вих-16 від 08.09.2016р. Радехівською місцевою прокуратурою Львівської області повідомлено позивача про підготовку та пред'явлення позову до Господарського суду Львівської області.
Необхідність захисту інтересів держави прокуратурою полягає в тому, що невиконання відповідачем своїх зобов'язань за договором завдає істотної шкоди інтересам держави, а саме, порушує право позивача на своєчасне отримання коштів, які зараховуються до державного бюджету, що в свою чергу становить загрозу порушення інтересів держави щодо своєчасності та повноти перерахунку реверсних дотацій з місцевого бюджету до державного бюджету України.
Враховуючи викладене вище, розглянувши та оцінивши обґрунтування позовних вимог прокурора щодо порушення інтересів держави, суд вважає, що прокурор звернувся з даним позовом до суду в межах своїх повноважень, визначених Конституцією України, Законом України "Про прокуратуру" та відповідно до правил, встановлених Господарським процесуальним кодексом України.
Як вбачається із матеріалів справи, 29.11.2007 року між Радехівською районною адміністрацією Львівської області (Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством Концерн Галнафтогаз (Орендар) укладено Договір оренди землі (далі - Договір), відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,6105 га, в тому числі: під забудовою - 0,0034 га, під твердим покриттям - 0,6071 га, яка знаходиться за адресою: Львівська область, Радехівський район, с. Вузлове, вул. Залізнична 9 (за межами населеного пункту) (далі - Об'єкт оренди) (пункти 1.1, 2.1 Договору). Договір укладено терміном на 10 років (пункт 3.1 Договору). Кадастровий номер земельної ділянки: 4623987200:01:000:0015 (пункт 2.5 Договору).
Факт передачі земельної ділянки в оренду підтверджено Актом приймання-передачі об'єкта оренди, підписаним та скріпленим печатками обох сторін (копія міститься в матеріалах справи).
Даний Договір зареєстрований в Радехівському відділі Львівської регіональної філії центру державного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040845900001 від 04.07.2008р.
Згідно статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Як визначено частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Пунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до пункту 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Приписами пунктів 271.1., 271.1.1. статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Пунктом 287.1. статті 287 Податкового кодексу України визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст.288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до частини п'ятої статті 5 Закону України «Про оцінку земель» , нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно із ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно пункту 14.1.125. статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 ПК.
Аналогічну правову позицію виклав Верховний суд україни в своїй постанові від 03.03.2016 р. №3-476гс15-1.
Пунктом 2 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки проведена та становить 382 683,00 грн. відповідно до висновку експертів про грошову (нормативну) оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, проведена ТОВ Радехівський Райінвест 01 грудня 2007 року.
Відповідно до пункту 4.1 Договору орендна плата за користування Об'єктом встановлена у розмірі 1,5 відсотка від нормативної грошової оцінки землі, що становить 5 740,25 грн. без ПДВ в рік та вноситься Орендарем щомісячно рівними частинами у розмірі 478,35 без ПДВ на банківський рахунок в місцевий бюджет Вузлівської сільської ради.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 4.2 Договору).
Положеннями пункту 12.1 Договору передбачено, що зміни і доповнення або розірвання цього Договору допускається за взаємної згоди сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.
Аналогічне положення міститься в статті 30 Закону України «Про оренду землі» .
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Пунктом 4.4. Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається кожних три роки, а також у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених Договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану Об'єкту оренди не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Як вбачається з матеріалів справи, договір оренди землі був укладений між сторонами в 2007р., тобто ще до введення в дію Податкового кодексу України, відповідно розмір орендної плати становив менше 3% від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.
Також відповідно до п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Враховуючи наведене, суд зазначає, що набрання 01.01.2011р. чинності Податковим кодексом України (яким було встановлено мінімальний розмір орендної плати на рівні не меншому, ніж 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) є правовою підставою для приведення умов договору у відповідність до вимог законодавства, у даному випадку до Податкового кодексу України.
Щодо твердження відповідача про те, що про внесення змін до договору оренди землі головою Радехівської районної державної адміністрації Львівської області повинно було бути винесене відповідне розпорядження, за відсутності якого встановити волю орендодавця щодо внесення змін до договору не можливо, суд вважає за необхідне зазначити таке.
Як вбачається з матеріалів справи, Радехівська районна державна адміністрація є стороною Договору та з метою приведення положень Договору (в частині зміни вартості нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати) до вимог законодавства, зокрема, Податкового кодексу України, повідомляла відповідача про необхідність підписання відповідних змін. Однак, як було встановлено в судовому засіданні, домовленості щодо зміни розміру орендної плати в позасудовому порядку, сторонам Договору досягнути не вдалося.
Відповідно до ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Також з приводу надсилання пропозиції щодо зміни умов договору стороною, яка бажає внести такі зміни, іншій стороні, суд вважає за доцільне зазначити таке.
Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішення КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
Встановивши наведені обставини, а також беручи до уваги зазначені положення законодавства, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно із статті 34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді всіх обставин справи. Ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.
У відповідності до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись cт. ст. 3, 4, 4 1 , 4 2 , 4 3 ,4 4 , 4 5 , 4 6 , 12, 22, 32, 33, 34, 35, 36, 43, 49, 69, 82, 84, 85 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни у Договір оренди земельної ділянки від 29.11.2007р., зареєстрований 04.07.2008 р., укладений між Радехівською районною державною адміністрацією та Відкритим акціонерним товариством Концерн Галнафтогаз , і викласти пункт 4.1. Договору оренди в наступній редакції:
4.1. Орендна плата за користування об'єктом встановлена у розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки землі, що становить 25 769,20 грн. без ПДВ в рік та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами у розмірі 2 147,43 грн. без ПДВ на банківський рахунок в місцевий бюджет Вузлівської сільської ради.
3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» (79056, Львівська область, м. Львів, вул. Пластова, будинок 1, ідентифікаційний код юридичної особи: 31729918) на користь Прокуратури Львівської області (79005, м. Львів, просп. Шевченка, 17/19, м. Львів, 79005; ідентифікаційний код юридичної особи 02910031; розрахунковий рахунок № 35211093000774 УДКСУ у м. Києві, МФО 820172) - 1 378,00 грн. - судового збору.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені ст.ст.91-93 Господарського процесуального кодексу України.
Наказ видати у відповідності до ст. 116 ГПК України.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 05.12.2016 р.
Суддя Галамай О. З.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2016 |
Оприлюднено | 09.12.2016 |
Номер документу | 63222179 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Галамай О. З.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні