Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2016 р. Справа №805/3264/16-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 15 година 45 хвилин
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Бабіча С.І., за участю секретаря судового засідання Мангуш З.В. та представників сторін:
позивача - ОСОБА_1;
відповідача - ОСОБА_2;
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області, у якій просило визнати протиправною бездіяльність податкового органу щодо невизнання безнадійним податкового боргу з екологічного податку у сумі 55 057, 20 грн. та його списання та зобов'язати податковий орган прийняти рішення щодо визнання податкового боргу з екологічного податку у сумі 55 057, 20 грн., безнадійним та провести його списання у встановленому законодавством порядку, по наступним виробничим одиницям, що перебувають на податковому обліку: Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» та Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа».
Позивач зазначив, що ним до відповідача була направлена заява № 10/1/2070 від 27.07.2016 року про списання безнадійної податкової заборгованості, що виникла внаслідок форс-мажорних обставин. Податковий орган листом від 255/10/05-27-23 від 06.10.2016 року відмовив у задоволені вказаної заяви, оскільки сертифікат, який виданий Донецькою торгово - промисловою палатою № 3321 від 19.02.2015 року, не є документом на підставі якого вказаний податковий борг може бути визнано безнадійним та списано у встановленому законодавством України порядку.
Представник відповідача через канцелярію суду надав заперечення проти позову, у яких зазначив, що відмовляючи визнати податковий борг безнадійним та списати його контролюючий орган діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.
Дослідивши надані сторонами докази, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково та встановив такі обставини.
Позивач, Обласне комунальне підприємство «Донецьктеплокомуненерго» (код ЄДРПОУ 03337119, 84307, м. Краматорськ, пров. Земляний, буд. 2 ) є юридичною особою та перебуває на обліку у Слов'янській об'єднаній ДПІ.
Позивачем до податкового органу було подані податкові декларації з плати екологічного податку № НОМЕР_1 від 08.02.2015 року на суму 14 525, 88 грн. (м. Кірове), № НОМЕР_2 від 07.02.2015 року на суму 10 587, 29 грн., (м. Жданівка), № НОМЕР_3 від 08.02.2015 року на суму 29 944, 03 грн. (м. Шахтарськ), загальна сума складає 55 057, 20 грн.
Даний податковий борг виник за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря у період проведення господарської діяльності, яку здійснювало підприємство у м. Шахтарськ Донецької області, Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донеьцктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» та у містах Жданівка та Кіровське Донецької області Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа».
Судом встановлено, що сертифікатом (висновком) № 2883 про настання обставин непереборної сили від 04 лютого 2015 року № 123/12.12-03, відповідно до якого Донецька торгово-промислова палата України засвідчує настання форс-мажорних обставин з 01 січня 2015 року Відокремленому підрозділу «Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа», сертифікатом (висновком) № 2888 про настання обставин непереборної сили від 04 лютого 2015 року №128/12.12-03 - Виробничій одиниці ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа», сертифікатом (висновком) № 2644/05-04 від 28 серпня 2014 року Торгово-промислова палата України засвідчує настання обставин непереборної сили з 02 липня 2014 року ОКП «Донецьктеплокомуненерго» при здійсненні господарської діяльності на території Донецької області та дотримання законодавчих актів України, які стосуються справлення та сплати податків та обов'язкових платежів.
Крім цього ОКП «Донецьктеплокомуненерго» в інтересах своїх виробничих одиниць окремо отримано сертифікат № 3321 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 19 лютого 2015 року № 215/12.12-03, відповідно до якого Донецька торгово-промислова палата засвідчує форс - мажорні обставини щодо обов'язку платника податків, сплатити податки і збори в строки та у розмірах встановлених нормативно-правовими актами, а саме сплатити екологічний податок з 09 лютого 2015 року, які унеможливлюють його виконання в зазначений термін (19 лютого 2015р.) для ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» - у сумі 36 972,80 грн. та для ВП ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа» - у сумі 25 113,65 грн.
Судом встановлено, що позивач 28.07.2016 року звернувся до відповідача із заявою за № 10/1/2070 від 27.07.2016 року щодо списання безнадійної податкової заборгованості з екологічного податку за декларацією № НОМЕР_3 за IV квартал 2014 року у розмірі 29 944, 03 грн. по ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» та з екологічного податку за деклараціями № НОМЕР_1, НОМЕР_2 за IV квартал 2014 року у розмірі 25 113, 65 грн. по ВП ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа».
Листом від 26.08.2016 року № 255/10/05-27-23 відповідач відмовив у списанні податкового боргу з екологічного податку, посилаючись на те, що Сертифікат виданий Донецькою торгово - промисловою палатою № 3321 від 19.02.2015 року, не є документом на підставі якого вказаний податковий борг може бути визнано безнадійним та списано у встановленому законодавством України порядку.
Зазначені правовідносини регулюються нормами Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення правовідносин) та Законом № 1669-VІІ.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Судом встановлено що спірні правовідносини виникли у період проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
Суд застосовує норми матеріального права у редакції, що була чинною у період існування спірних правовідносин.
Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
Законом України № 1669-VIІ від 02.09.2014 року В«Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операціїВ» визначаються тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.
Абзацом 1 статті 2 Закону № 1669-VIІ визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України В«Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року В«Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності УкраїниВ» від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Остаточний перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, буде затверджено у десятиденний строк з дня закінчення антитерористичної операції (абз. 3 п. 5 ст. 11 Закону № 1669-VII).
Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1053-р від 30.10.2014 року, яким затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
В подальшому, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 року № 1079-р зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 року № 1053 В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операціяВ» .
Тобто, зазначене розпорядження Кабінету Міністрів України було чинним та не скасовувалось, дія якого лише була зупинена на відповідний час.
02 грудня 2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1275-р В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів УкраїниВ» . Зазначене розпорядження опубліковано 08 грудня 2015 року на єдиному веб-порталі органів виконавчої влади України В«Урядовий порталВ» .
Пунктом 1 та 3 вказаного розпорядження, затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, та визнано такими, що втратили чинність: розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053 В«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операціяВ» ; розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 1079 В«Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. № 1053В» .
Суд зазначає, що вказаними розпорядженнями затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція з початку її проведення та на теперішній час.
Згідно з додатками до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 року № 1275-р та № 1053-р від 30.10.2014 року, до зазначених населених пунктів належить м. Краматорськ Донецької області.
З огляду на викладене, оскільки позивач зареєстрований та здійснює свою господарську діяльність на адміністративній території м. Краматорськ Донецької області - у населеному пункті, на території якого здійснювалася антитерористична операція, період проведення антитерористичної операції триває, на нього розповсюджується дія вказаного закону.
Відповідно до статті 10 Закону № 1669-VII, протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Відповідно до статті 11 Закону № 1669-VII, Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону. Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення. Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
З матеріалів справи видно, що позивач звертався до Торгово-промислової палати України щодо засвідчення форс-мажорних обставин та отримав відповідні сертифікати.
Порядок виникнення та списання безнадійного податкового боргу регламентується п. 14. 1.11 п.14.1 ст. 14, ст.101 ПК України, Наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013 р. № 577 В«Про затвердження Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податківВ» зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.10.2013 року № 1844/24376. (далі - Порядок № 577).
Відповідно до п. 14.1.11 п. 4.1 ст. 14 ПК України безнадійна заборгованість - заборгованість, що відповідає одній з таких ознак, зокрема, заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв'язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством.
Згідно ст. 101 ПК України та Порядку № 577, документом-підставою для прийняття керівником(заступником керівника) контролюючого органу рішення про списання безнадійного податкового боргу, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс - мажорних обставин), є відповідний сертифікат(висновок) Торгово-промислової палати України, що засвідчує настання форс-мажорних обставин у податкових правовідносинах та використовується при списанні безнадійного податкового боргу відповідно до ст. 101 Кодексу.
Відповідно до пп. 101.1, 101.2.4 ст. 101 ПК України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у том числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг, в тому числі податковий боргу платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Пунктом 101.5 ст. 101 ПК України, передбачено, що контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
У розділі ІІІ вказаного Порядку №577 зазначено, що визначення сум безнадійного податкового боргу, що підлягає списанню органами доходів і зборів, здійснюється на підставі даних інформаційних систем органів доходів і зборів (далі - ІС) станом на день виникнення безнадійного податкового боргу.
Днем виникнення безнадійного податкового боргу внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) вважається день, що настає за граничним терміном погашення грошових зобов'язань за період, на який припадає дата, зазначена в документі, що засвідчує факт непереборної сили. Документом, що засвідчує настання форс-мажорних обставин є Сертифікат (висновок) Торгово - промислової палати України.
Згідно п.4.1. Порядку №577 у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню.
До заяви обов'язково додаються документи, зазначені в підпункті 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним.
Як було вказано вище, на виконання зазначених приписів позивач звернувся до податкового органу із заявою про списання податкового боргу та додав до неї відповідні сертифікати ТПП якими засвідчено настання обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини) щодо обов'язку ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» та ВП ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа» щодо сплати екологічного податку у спірному періоді.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що заборгованість з екологічного податку ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» у розмірі 29 944, 03 грн. та ВП ВО ОКП «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа» у розмірі 25 113, 65 грн. за IV квартал 2014 року є безнадійною та підлягає списанню відповідно до Податкового кодексу України.
Щодо вимог про визнанння протиправної бездіяльності відповідача щодо невизнання безнадійним податкового боргу з екологічного податку в сумі 55 057,20 грн. та непроведення його списання, суд зазначає, що вони не підлягають задоволенню
Як встановлено судом відповідач, у відповідь на заяву позивача № юр/2070 від 27.07.16 р., листом від 26.08.2016 року № 255/10/05-27-23 фактично відмовив позивачу у списанні податкового боргу з екологічного податку, посилаючись на на відсутність для цього правових підстав - отже вчинив дії, а не допустив бездіяльність.
Отже, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до вимог ст. 94 КАС України, у зв'язку з частковим задоволенням однієї немайнової позовної вимоги судові витрати, здійснені позивачем, підлягають присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі 1 378,00 грн.
Враховуючи наведене та керуючись положеннями Податкового кодексу України та статтями 2, 7-12, 69-72, 87-98, 122-163, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Зобов'язати Шахтарську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 39883445) прийняти рішення щодо визнання податкового боргу з екологічного податку у сумі 55 057, 20 грн. безнадійним та провести його списання у встановленому законодавством порядку, по наступним виробничим одиницям, що перебувають на податковому обліку в Шахтарській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області:
- Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Шахтарськтепломережа» - екологічний податок за декларацією № НОМЕР_3 за IV квартал 2014 року у розмірі 29 944, 03 грн.
- Відокремлений підрозділ «Виробнича одиниця Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» «Жданівкатепломережа» екологічний податок за деклараціями № НОМЕР_1, НОМЕР_2 за IV квартал 2014 року у розмірі 25 113, 17 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго» (код ЄДРПОУ 03337119) судовий збір в сумі 1 378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) гривень 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38660601).
Постанова прийнята у нарадчій кімнаті, її вступна та резолютивна частини проголошені у судовому засіданні 29 листопада 2016 року.
Постанову складено у повному обсязі 05 грудня 2016 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення.
У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України (проголошення вступної та резолютивної частин постанови), а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Бабіч С.І.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2016 |
Оприлюднено | 16.12.2016 |
Номер документу | 63333008 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Бабіч С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні