Постанова
від 05.12.2016 по справі 820/3693/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 грудня 2016 р. № 820/3693/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мельникова Р.В.,

за участю секретаря судового засідання - Цибульник Г.В.,

представника позивача - Кравцуна В.А.,

представника відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Харківській області - Крайник К.О.,

представника третьої особи - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Першотравневої сільської ради Борівського району Харківської області до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, сектору державної реєстрації Борівської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа - ОСОБА_4, про визнання протиправним та скасування наказу,

В С Т А Н О В И В:

Першотравнева сільська рада Борівського району Харківської області звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 29 грудня 2015 року № 4933-СГ "Про надання в оренду земельної ділянки" ОСОБА_4 земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 49,7567 га із кадастровим номером НОМЕР_1, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 19.12.2015 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 813830263210), яка розташована за межами населених пунктів Першотравневої сільської ради на території Борівського району Харківської області, для ведення фермерського господарства, строком на 49 років;

- визнати нечинним та скасувати запис про інше речове право № 14208610 - право оренди земельної ділянки ОСОБА_4 від 18 квітня 2016 року, внесений у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно сектором державної реєстрації Борівської районної державної адміністрації Харківської області на підставі договору оренди землі б/н від 14 квітня 2016 року.

У обґрунтування позову позивач зазначив, що оскаржуваний наказ є протиправними, оскільки відповідачем порушено порядок надання громадянину ОСОБА_4 земельної ділянки в оренду, оскільки надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності відбувається за погодженням з органами місцевого самоврядування.

У судовому засідання представник позивача підтримав позов у повному обсязі та просив його задовольнити.

Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, проти задоволення позову заперечував, зазначив, що під час видання спірного наказу відповідач діяв у межах чинного законодавства, а тому відсутні підстави для скасування наказу "Про надання в оренду земельної ділянки ОСОБА_4".

Представник відповідача - сектору державної реєстрації Борівської районної державної адміністрації Харківської області, у судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, розгляд справи просив проводити за відсутності уповноваженого представника.

Представник третьої особи проти позову заперечував, зазначив, що земельна ділянка кадастровий номер НОМЕР_1, загальною площею - 49,7567 га надана йому в оренду в межах діючого законодавства, а тому позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 29.12.2015 № 4933-СГ "Про надання в оренду земельної ділянки" надано в оренду громадянину ОСОБА_4 земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 49,7567 га із кадастровим номером НОМЕР_1, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 19.12.2015 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 813830263210), яка розташована за межами населених пунктів Першотравневої сільської ради на території Борівського району Харківської області, для ведення фермерського господарства, строком на 49 років.

Рішенням VI сесії VII скликання Борівської районної ради Харківської області від 15.03.2016 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що передається в оренду громадянину ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства (КВЦПЗ-01.02) на території Першотравневої сільської ради (за межами населених пунктів) Борівського району Харківської області", була затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що передаються в оренду громадянину ОСОБА_4 для ведення фермерського господарства (КВЦПЗ-01.02) на території Першотравневої сільської ради (за межами населених пунктів) Борівського району Харківської області загальною площею 49,7567 га (кадастровий номер НОМЕР_1) грошова оцінка якої становить 1391443,05 грн.

Так, на підставі наказу №4933-СГ від 29.12.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та громадянином ОСОБА_4 14.04.2016 укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 строком на 49 років.

Судом встановлено, що у зв'язку із укладення вищевказаного договору оренди сектором державної реєстрації Борівської районної державної адміністрації Харківської області 18.04.2016 зареєстровано право оренди земельної ділянки ОСОБА_4 за номером №14208610.

Згідно зі статтею 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Підпунктом "а" ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Статтею 116 Земельного кодексу України, зокрема частиною 1 передбачено, що громадяни України та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. б ст.118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, подають клопотання до відповідного органу виконавчої владу або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень. визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотання зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються:

- графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки:

- погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб);

- документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої а аграрному навчальному закладі (уразі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом 4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 445, передбачено, що Держземагенство України до покладених на нього завдань, зокрема передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.

Наказом Мінагрополітики України від 25.01.2013 № 40, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.02.2013 за № 260/22792, внесено зміни до Положення про Головне управління Держземагенства в області (затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10.05.2012 № 258, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.05.20] 2 року за № 852/21164) (далі - Положення про Головне управління), згідно з яким Головні управління Держземагенства у областях наділено повноваженнями щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування для всіх потреб.

Відповідно до вищезазначеного Положення про Головне управління. Головне управління Держземагенства в області с територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане.

Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, наказами Держземагенства України, дорученнями Голови Держземагенства України та його заступників, актами місцевої державної адміністрації та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.

Завданнями Головного управління є реалізація повноважень Держземагенства України на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Відповідно до Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, Держземагенство України є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади І забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Держземагенство України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики України), іншими актами законодавства України, дорученнями Президента України та Міністра.

Разом з тим, статтею 21 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" передбачено, що Кабінет Міністрів України спрямовує і координує роботу міністерств та Інших центральних органів виконавчої влади, які забезпечують проведення державної політики у відповідних сферах суспільного і державного життя, виконання Конституції та законів України, актів Президента України, додержання прав і свобод людини та громадянина.

Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні йому.

Віце-прем'єр-міністром - Міністром регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України надано Держземагенству України відповідне доручення від 08.10.2014 № 37732/0/1-14, є якому йдеться про обов'язкове направлення на розгляд місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою за зверненнями юридичних та фізичних осіб щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які не перебувають у їхньому користуванні.

На виконання вищевказаного доручення, Держземагенстеом України прийнято наказ від 15.10.2014 № 328 "Про введення в дію рішень колегії Держземагенства України від 14.10.2014", зокрема - рішення колегії Держземагенства України № 2/1 "Про обов'язкове направлення на розгляд місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності", яким запроваджено з 15.10.2014 обов'язкове врахування позиції органів місцевого самоврядування щодо розпорядження землями землями сільськогосподарського призначення державної власності.

Відповідно до пункту 2 рішення колегії № 2/1 "Про обов'язкове направлення на розгляд до місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності" начальники головних управлінь Держземагенства, в областях, за зверненнями юридичних та фізичних осіб щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які не перебувають у їхньому користуванні, що надходитимуть з 15.10.2014, забезпечують обов'язкове направлення на розгляд місцевих рад питань щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою.

Під час розгляду клопотань про надання дозволів на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності надсилати органам місцевого самоврядування (сільським, селищним, міським радам) за місцем розташування земельної ділянки запити про висловлення позиції щодо можливості надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, на підставі якої зазначені земельні ділянки можуть бути передані у власність або користування.

Відповідно до п.п.2.3 п.2 рішення колегії Держземагенства України № 2/1, у разі надходження у десятиденний строк від органу місцевого самоврядування мотивованих заперечень стосовно надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які безпосередньо передбачені законом, зокрема частиною сьомою статті 118 та частиною третьою статті 123 Земельного кодексу України, відмовляти заявникові у задоволенні відповідного клопотання.

Згідно ч. 7 ст.118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Вказана норма кореспондується із положеннями ч. 3 ст.123 Земельного кодексу України, за якою відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів. Іншої містобудівної документації, схем землеустрою і технічно-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Із наведених вище норм Земельного кодексу України слідує, що підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою.

Пунктом 2.4 рішення колегії Держземагенства України № 2/1 визначено, що у разі якщо у десятиденний строк відповідний орган місцевого самоврядування письмово або замовчанням погодив (не надав мотивованих заперечень) надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності або надав заперечення, які суперечать вимогам чинного законодавства, забезпечувати у встановленому порядку розгляд клопотань заявників з урахуванням зазначених обставин.

Земельний кодекс України визначає, що органи місцевого самоврядування розпоряджаються землями комунальної власності в межах населених пунктів та земельними ділянками, на яких розміщені будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від їх місця розташування. Обмеження повноважень сільських, селищних рад у галузі земельних відносин межами населених пунктів ускладнює процес управління земельними ресурсами, прогнозування та планування стратегічних завдань розвитку відповідних територій.

Крім того, відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України та ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема, підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області в порушення вищезазначених нормативно-правових актів, на етапі надання згоди на розроблення відповідної документації із землеустрою за зверненням громадянина ОСОБА_4 не направило письмового запиту до позивача про висловлення позиції щодо можливості надання дозволу ОСОБА_4 на розроблення документації із землеустрою, у зв'язку із чим дії відповідача при прийнятті оскаржуваного наказу є протиправними, а тому наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 29 грудня 2015 року № 4933-СГ "Про надання в оренду земельної ділянки" ОСОБА_4 підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог в частині визнання нечинним та скасування запису про інше речове право № 14208610 - право оренди земельної ділянки ОСОБА_4 від 18 квітня 2016 року, внесений у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно сектором державної реєстрації Борівської районної державної адміністрації Харківської області на підставі договору оренди землі б/н від 14 квітня 2016 року, суд зазначає, що останній також підлягає скасуванню з огляду на те, що вказаний запис внесено на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 29.12.2015 № 4933-СГ, який визнано судом протиправним.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, враховуючи викладене, суд зазначає, що позов Першотравневої сільської ради Борівського району Харківської області підлягає задоволенню у повному обсязі.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України та Закону України "Про судовий збір".

Керуючись ст.ст. 159-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов Першотравневої сільської ради Борівського району Харківської області до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, сектору державної реєстрації Борівської районної державної адміністрації Харківської області, третя особа - ОСОБА_4, про визнання протиправним та скасування наказу - задовольнити в повному обсязі.

Скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 29 грудня 2015 року № 4933-СГ "Про надання в оренду земельної ділянки" ОСОБА_4 земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 49,7567 га із кадастровим номером НОМЕР_1, зареєстровану у Державному реєстрі речових прав 19.12.2015 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 813830263210), яка розташована за межами населених пунктів Першотравневої сільської ради на території Борівського району Харківської області, для ведення фермерського господарства, строком на 49 років.

Скасувати запис про інше речове право № 14208610 - право оренди земельної ділянки ОСОБА_4 від 18 квітня 2016 року, внесений у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно сектором державної реєстрації Борівської районної державної адміністрації Харківської області на підставі договору оренди землі б/н від 14 квітня 2016 року.

Стягнути на користь Першотравневої сільської ради Борівського району Харківської області (вул. Кооперативна, 7, с. Першотравневе, Борівський район, Харківська область, 63813, код ЄДРПОУ 04397980) сплачену суму судового збору в розмірі 2756 (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (майдан Свободи, 5, Держпром, під'їзд 1, поверх 6, код ЄДРПОУ 39792822).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 12 грудня 2016 року.

Суддя Р.В. Мельников

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2016
Оприлюднено15.12.2016
Номер документу63333400
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/3693/16

Ухвала від 15.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 08.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 14.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 23.02.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 13.01.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 13.01.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 05.12.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 12.09.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 15.08.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 11.07.2016

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні