УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2016 р.Справа № 820/2087/16 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Бенедик А.П.
Суддів: Калиновського В.А. , Старостіна В.В.
за участю секретаря судового засідання Дорошенко Д.О.
представників позивача - Томчук Д.С., Проценко Н.Б.
представника третіх осіб - ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду у м.Харкові адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_4, ОСОБА_5 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 18.07.2016р. по справі №820/2087/16
за позовом Селянського господарства "Колос"
до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш Марини Леонідівни, треті особи ОСОБА_5 , ОСОБА_4, ОСОБА_7
про скасування рішень,-
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Селянське господарство "Колос", звернулось до суду із адміністративним позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш Марини Леонідівни, в якому просить скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер №5155933 від 20.08.2013; №5940902 від 17.09.2013; №5950976 від 17.09.2013 та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень про реєстрацію договору оренди землі, площею 5,195 га, строк дії речового права до 15.12.2016, кадастровий номер 6325785900:02:000:0133.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що оскаржувані рішення державного реєстратора є незаконними та підлягають скасуванню.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 01.06.2016 року залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_4.
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 18.07.2016 року адміністративний позов задоволено в повному обсязі.
Скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш М.Л. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер №4724920 від 03.08.2013, №5155933 від 20.08.2013, №5940902 від 17.09.2013, №5950976 від 17.09.2013.
Стягнуто з Державного бюджету України на користь СГ "Колос" сплачену суму судового збору в розмірі 5512 грн 00 коп.
Не погодившись із судовим рішенням, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 подано апеляційну скаргу, в якій просять скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 18.07.2016 року та прийняти нове рішення, яким відмовити задоволенні позовних вимог.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, посилаються на необґрунтованість оскаржуваного судового рішення, невідповідність його вимогам діючого законодавства, а також неповне з'ясування судом першої інстанції обставин справи.
Вказують, що задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов до неправомірного висновку про їх обґрунтованість. Зазначили, що приймаючи оскаржувані рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, державний реєстратор діяв на підставі та у відповідності до вимог діючого законодавства. Надані для проведення державної реєстрації додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок, які були укладені між СГ "Колос" та третіми особами, є чинними та містять усі необхідні реквізити, а тому державним реєстратором було правомірно проведено державну реєстрацію, в зв'язку з чим, оскаржувані рішення є правомірними та скасуванню не підлягають.
Позивач правом надання письмових заперечень на апеляційну скаргу не скористався.
Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2016 року задоволено заяву ОСОБА_7 та проведено заміну третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_8, на правонаступника - ОСОБА_7.
У судовому засіданні представник третіх осіб підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Представники позивача у судовому засіданні заперечували проти апеляційної скарги та просили відмовити в її задоволенні.
Відповідач у судове засідання не прибув, про дату час та місце розгляду справи повідомлений у встановленому законом порядку. Керуючись положеннями ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів визнала за можливе розглянути справи без участі відповідача, який будучи суб'єктом владних повноважень, не прибув у судове засідання.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача та третіх осіб, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду, що 29 вересня 2008 року між СГ "Колос" та ОСОБА_8 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 5,3195 га, строком на 25 років, кадастровий номер 6325785900:02:000:0133, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 15 грудня 2008 року за № 040870400076.
Також, 29 вересня 2008 року між СГ "Колос" та ОСОБА_5 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 5,3195 га, строком на 25 років, кадастровий номер 6325785900:02:000:0141, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 15 грудня 2008 року за №040870400067.
29 вересня 2008 року між СГ "Колос" та ОСОБА_4 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 5,3195 га, строком на 25 років, кадастровий номер 6325785900:01:000:0037, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 15 грудня 2008 року за № 040870400066 та договір оренди земельної ділянки, площею 5,3195 га, строком на 25 років, кадастровий номер 6325785900:02:000:0137, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 15 грудня 2008 року за № 040870400053.
03 серпня 2013 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш М.Л. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 4724920, яким проведено державну реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325785900:02:000:0133 між СГ "Колос" та ОСОБА_8. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі, серія та номер: 040870400076, виданий 15.12.2008 Шевченківським районним відділом земельних ресурсів. Строк дії: 15.12.2013.
20 серпня 2013 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш М.Л. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 5155933, яким проведено державну реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325785900:02:000:0141 між СГ "Колос" та ОСОБА_5. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 15.12.2008 СГ "Колос". Строк дії: 15.12.2013.
17 вересня 2013 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш М.Л. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 5940902, яким проведено державну реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325785900:01:000:0037 між СГ "Колос" та ОСОБА_4. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 17.09.2013 СГ "Колос". Строк дії: 15.12.2013.
Також, 17 вересня 2013 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш М.Л. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 5950976, яким проведено державну реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325785900:02:000:0137 між СГ "Колос" та ОСОБА_4. Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права підставою виникнення іншого речового права є договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 17.09.2013 СГ "Колос". Строк дії: 15.12.2013.
Позивач не погодившись із правомірністю вказаних рішень, звернувся до суду із даним позовом.
З матеріалів справи вбачається, що рішення про державну реєстрацію були прийняті державним реєстратором, серед іншого, на підставі Додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок укладених між СГ "Колос" та третіми особами.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зміни до договорів не були зареєстровані в порядку, встановленому законодавством на час їх укладення, а договори оренди не перереєстровані. Таким чином, під час прийняття оскаржуваних рішень, державний реєстратор прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш М.Л., всупереч приписам закону, не вчинив відповідних дій щодо встановлення факту реєстрації додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок укладених між позивачем та третіми особами. Крім того, додаткові угоди укладені до договорів оренди земельних ділянок від 15.12.2008, у той час як договори оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 6325785900:02:000:0133, 6325785900:02:000:0141, 6325785900:01:000:0037 та 6325785900:02:000:0137 укладені 29.09.2008, а 15.12.2008 відбулася їх реєстрація.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення між позивачем та третіми особами договорів оренди земельних ділянок, були врегульовані, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073, Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 р. № 174 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.07.2003 р. за №641/7962, Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 р. № 43 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 р. за N 354/3647.
Відповідно до частини четвертої статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч.1 ст. 210 Цивільного кодексу України, правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Згідно ст. 18 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення договорів оренди), договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Статтею 20 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення договорів оренди) вказано, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
На час укладення договорів оренди, єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок, були визначені Порядком державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 (далі - Порядок №2073).
Відповідно до п. 2 Порядку № 2073, державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.
Згідно з п.п. 12, 13 вказаного Порядку, факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.
Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації (п. 14 Порядку).
Пунктом 4.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 р. N 174 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.07.2003 р. за N 641/7962 (чинного на момент укладення позивачем договору) визначено, що державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.
В силу приписів п. 3.2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 р. N 43 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 04.06.1999 р. за N 354/3647, державна реєстрація договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.
Таким чином, договори оренди земельних ділянок від 29.09.2008, укладені між СГ "Колос" та ОСОБА_8, ОСОБА_5, ОСОБА_4 зареєстровані в порядку визначеному законодавством, чинним на момент їх укладення, фактів розірвання або припинення зазначених договорів судом не встановлено.
Перевіряючи правомірність прийняття державним реєстратором оскаржуваних рішень, колегія суддів дійшла висновку про наступне.
Згідно із статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (в редакції, яка діяла на час прийняття оскаржуваних рішень), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Згідно із п.1 ч.1 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, яка діяла на час прийняття оскаржуваних рішень), орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.
Частиною 1 статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (в редакції, яка діяла на час прийняття оскаржуваних рішень) визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з частиною четвертою вказаної статті Закону, державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, яка діяла на час прийняття оскаржуваних рішень), державна реєстрація прав проводиться на підставі: 1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом; 2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Як вбачається з наданих під час судового розгляду справи копій реєстраційних справи щодо земельних ділянок за кадастровими номерами 6325785900:02:000:0133, 6325785900:02:000:0141, 6325785900:01:000:0037 та 6325785900:02:000:0137, спірні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийняті відповідачем, серед іншого, на підставі додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок.
Так, додатковими угодами від 09.12.2009 року до договорів оренди земельних ділянок від 15.12.2008 року, які є аналогічними за змістом, СГ "Колос" та треті особи додаткового домовились: «п. 7 вищезазначеного договору викласти в наступній редакції: "договір укладено строком на п'ять років. Після закінчення терміну дії договору він може бути продовжений за згодою сторін за рахунок орендодавця"; у п. 24 "Обов'язки орендодавця" виключити 3 та 4 абзаци. У абзаці 5 слово "орендодавця" замінити словом орендаря; у пункті 25 у абзаці 2 слова "на власний розсуд" замінити словами "у зв'язку з цільовим призначенням"; у пункті 25 у абзаці 4 після слова "за" та перед словом "згодою" вставити слово "письмовою"; у пункті 25 виключити абзаци 5, 6 та 7; сторони прийшли до згоди, що орендар не має права без письмової згоди власника земельної ділянки, передавати у заставу або вносити до статутного фонду юридичної особи право на оренду земельної ділянки».
Представник третіх осіб у судовому засіданні наполягав, що оскаржуваними рішеннями відповідача фактично зареєстровані зазначені додаткові угоди від 09.12.2009 до договорів оренди земельних ділянок, відповідно до яких строк дії договору визначено як 5 (п'ять) років.
Представники позивача в судовому засіданні заперечували проти вказаних вище доводів та зазначили, що жодних додаткових угод СГ "Колос" з орендодавцями не укладалось, зміни до договорів не вносились.
В свою чергу, згідно п. 17 Порядку № 2073, який був чинний на час укладення вищевказаних додаткових угод до договорів оренди землі, визначено, що у разі внесення змін до договору оренди він підлягає перереєстрації. Перереєстрація, а також поновлення договорів оренди проводиться в порядку, встановленому для їх державної реєстрації.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що зазначені зміни до договорів не були зареєстровані в порядку, встановленому законодавством на час їх укладення, а договори оренди не перереєстровані. Представник третіх осіб під час розгляду справи також не заперечував відсутність факту реєстрації вказаних додаткових угод в порядку, встановленому законодавством на час їх укладення.
Крім того, колегія суддів зазначає, що вищевказані додаткові угоди від 09.12.2009 укладені до договорів оренди земельних ділянок від 15.12.2008, у той час як договори оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 6325785900:02:000:0133, 6325785900:02:000:0141, 6325785900:01:000:0037 та 6325785900:02:000:0137 укладені 29.09.2008, а 15.12.2008 відбулася їх реєстрація.
Пунктом 33 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011р. №1141 визначено, що запис про право власності та суб'єкта цього права; про інші речові права та суб'єкта цих прав; про обтяження прав на нерухоме майно та суб'єкта цих прав, який існував до переходу, припинення права власності, інших речових прав на нерухоме майно або обтяжень таких прав, зберігається у Державному реєстрі прав.
При цьому, статтею 28-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, яка діяла на час прийняття оскаржуваних рішень) передбачено взаємодію органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.
Відповідно до частини 2 вказаної статті Закону орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.
Інформація, одержана від органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, вноситься державним реєстратором під час здійснення державної реєстрації прав на відповідний об'єкт до розділу Державного реєстру прав, який містить відомості про нерухоме майно.
Відповідно до п. 1 та п. 8-1 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, яка діяла на час прийняття оскаржуваних рішень), до повноважень державного реєстратора належить: встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність даних про наявність (або відсутність) інформації та/або відповідних документів, що свідчать про накладення (зняття) заборони (арешту) або інших обтяжень, що перешкоджають державній реєстрації прав, у тому числі відсутність встановлених законом заборон на відчуження нерухомого майна; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав. Під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Виходячи із системного аналізу вищевказаних правових норм, колегія суддів дійшла висновку, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 29.09.2015 року по справі №21-760а15.
В силу ч.2 ст. 161 КАС України, при виборі правової норми, що підлягає застосуванню до спірних правовідносин, суд зобов'язаний враховувати висновки Верховного Суду України, викладені у рішеннях, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 244-2 КАС України, рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
Як встановлено під час розгляду справи, відповідач не звертався до відповідних органів для з'ясування питання наявності чи відсутності вже зареєстрованих речових прав на вищевказані земельні ділянки, зокрема, не встановив факт реєстрації додаткових угод від 09.12.2009 до договорів оренди земельних ділянок укладених між СГ "Колос" та третіми особами.
Оцінюючи дії відповідача на відповідність критеріям зазначеним в ч. 3 ст. 2 КАС України, колегія суддів прийшла до висновку, що приймаючи оскаржувані рішення державний реєстратор прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш М.Л. дійшла до неправомірного висновку про наявність встановлених законом підстав для проведення державної реєстрації іншого речового права, а саме права оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 6325785900:02:000:0133, 6325785900:02:000:0141, 6325785900:01:000:0037 та 6325785900:02:000:0137.
Відповідно до ч.1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Колегія суддів зазначає, що позивач, надавши письмові докази, що були предметом дослідження при проведенні перевірки та при розгляді справи судом першої інстанції, виконав вимоги ч.1 ст. 71 КАС України.
Натомість, під час розгляду справи відповідач не надав жодних належних і допустимих доказів на підтвердження законності та обґрунтованості прийнятих рішень, що є предметом оскарження позивачем.
Крім того, у наданій під час апеляційного розгляду справи заяві відповідач вказав, що погоджується з рішенням суду першої інстанції.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що постанова Харківського окружного адміністративного суду від 18.07.2016 року по справі №820/2087/16 відповідає вимогам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її скасування та задоволення апеляційних вимог апелянтів.
Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу ОСОБА_4, ОСОБА_5 залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 18.07.2016р. по справі №820/2087/16 за позовом Селянського господарства "Колос" до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш Марини Леонідівни, треті особи ОСОБА_5, ОСОБА_4, ОСОБА_7 про скасування рішень залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Бенедик А.П. Судді (підпис) (підпис) Калиновський В.А. Старостін В.В.
Повний текст ухвали виготовлений 16.12.2016 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2016 |
Оприлюднено | 20.12.2016 |
Номер документу | 63469233 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Бенедик А.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні