ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
"20" грудня 2016 р. Справа №921/361/16-г/17
УХВАЛА
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
розглянув заяву №10-09/156 від 25.11.2016р. (вх.№21277 від 08.12.2016р.) публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Київ, в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Тернопіль,
про заміну сторони боржника його правонаступником у справі
за позовом: публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Київ, в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Тернопіль
до відповідача: Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, м.Тернопіль
про стягнення 5905,39грн,
за участю представників:
заявника: не з'явився;
боржника: не з'явився.
Суть справи:
Заявник - публічне акціонерне товариство "Укртелеком", м.Київ, в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Тернопіль, звернувся 08.12.2016р. (згідно відтиску штампу вхідної кореспонденції суду за вх.№21277 від 08.12.2016р.) до господарського суду Тернопільської області із заявою №10-09/156 від 25.11.2016р. про заміну сторони (боржника) у даній справі на його правонаступників - Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації та Відділ туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, посилаючись на здійснення реорганізації юридичної особи – боржника внаслідок поділу. Правовим обґрунтуванням поданої заяви визначено приписи статі 25 Господарського процесуального кодексу України та ст.107 Цивільного кодексу України.
Ухвалою суду від 09.12.2016р. дану заяву призначено до розгляду в судовому засіданні 20.12.2016р. та витребувано від учасників судового процесу додаткові документи.
Представник ПАТ "Укртелеком" в судове засідання не з'явився, а згідно поданого через канцелярію суду клопотання №10-09/172 від 19.12.2016р. (вх.№21974 від 20.12.2016р.) просив розгляд заяви здійснювати без участі їхнього представника. Також, додатково до матеріалів справи долучив результати безкоштовних пошуків відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на підтвердження здійснення державної реєстрації як юридичних осіб Відділу туризму Тернопільської обласної державної адміністрації та Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації. Водночас, повідомив, що витребуваний судом розподільчий баланс Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації не має можливості надати по причині наявності такого документу лише у боржника. Відомостей щодо існування інших документів, які можуть підтвердити факт здійснення (завершення) процедури реорганізації боржника та набуття Відділом туризму Тернопільської обласної державної адміністрації та Управлінням розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації прав та обов'язків реорганізованої юридичної особи боржника представником заявника не вказано.
Представник боржника в судове засідання не з'явився, витребуваних ухвалою суду від 09.12.2016р. документів не надав, причини неявки суду не повідомив, будь-яких клопотань в порядку господарського процесуального законодавства не заявив; про дату, час та місце розгляду заяви був повідомлений у відповідності до вимог статті 64 ГПК України шляхом направлення на адресу (м.Тернопіль, вул.Грушевського, 8), зазначену заявником у заяві та додатково підтвердженою відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (спеціальний Витяг з Реєстру №1001873762 долучено до справи) (п.3.9.1 постанови Пленуму Вищого Господарського Суду України №18 від 26.12.2011р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції").
Зважаючи на те, що явка учасників судового процесу не визнавалася судом обов'язковою, брати участь в судовому засіданні є правом сторони, передбаченим ст.22 ГПК України, учасники судового процесу повідомлені про розгляд заяви про заміну сторони боржника у даній справі відповідно до правил статті 64 ГПК України, застосовуючи принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, що закріплені в п.4 ч.3 ст.129 Конституції України, ст.43 та ст.33 ГПК України та беручи до уваги забезпечення сторонам рівних та належних умов для надання доказів, необхідних для розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути заяву в даному судовому засіданні.
Розглянувши подану заяву, дослідивши долучені до неї документи в сукупності з наявними у матеріалах справи доказами, господарський суд встановив такі обставини.
В провадженні господарського суду Тернопільської області знаходилася справа №921/361/16-г/17, порушена 29.06.2016р. за позовом публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Київ, в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Тернопіль, до Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, м.Тернопіль, про стягнення 5 905,39грн заборгованості за надані телекомунікаційні послуги згідно договору про надання телекомунікаційних послуг споживачам, які здійснюють їх закупівлю за державні кошти №256 від 24.03.2016р. з яких: 5549,72грн основного боргу, 214,11грн пені, 108,67грн інфляційних втрат, 32,89грн 3% річних та 1378грн в повернення сплаченого удового збору.
Рішенням господарського суду від 21.07.2016р. позов задоволено повністю.
На примусове виконання даного рішення господарським судом Тернопільської області в порядку ст.117 ГПК України 06.09.2016р. видано відповідний наказ.
23.09.2016р. стягувач звернувся до Головного управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області із заявою №10-09/133 про примусове виконання даного наказу суду.
Згідно листа №12-08/270-4272 від 27.09.2016р. Головне управління Державної казначейської служби України у Тернопільській області виконавчий документ повернуло стягувачу без виконання з посиланням на те, що боржник за судовим наказом - Департамент розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, на момент пред'явлення наказу господарського суду до виконання в казначейській установі не обслуговується. Додатково зазначено, що відповідно до розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації №757-од від 09.12.2015р. Департамент реорганізовано шляхом поділу на Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження та Відділ туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, з визначенням даних юридичних осіб правонаступниками зобов'язань, прав та обов'язків Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської ОДА.
Одночасно, територіальним органом казначейства рекомендовано стягувачеві звернутися до органу, який видав виконавчий документ, із відповідною заявою з метою здійснення заміни особи боржника його правонаступником.
Як вбачається з тексту поданої заяви боржник – Департамент розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, було реорганізовано шляхом поділу, а тому, в силу приписів ст.107 Цивільного кодексу України, ст.25 Господарського процесуального кодексу України, а також Положення про Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження та Відділ туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, новоутворені юридичні особи є його правонаступниками в частині виконання грошових зобов'язань, які виникли перед ПАТ "Укртелеком".
В процесі розгляду заяви про заміну особи боржника у даній справі судом з'ясовано, що дійсно, згідно з розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 09.12.2015р. №757-од Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження та Відділ туризму Тернопільської обласної державної адміністрації є правонаступниками зобов'язань, прав та обов'язків Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації. Додатком №2 до даного розпорядження, погоджено склад комісії з припинення діяльності боржника.
Згодом, 22.03.2016р. було затверджено Положення про Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації та Положення про Відділ туризму Тернопільської обласної державної адміністрації (розпорядження голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 22.03.2016р. №157-од). Пунктом 3 даного акту індивідуальної дії обумовлено, що він набирає чинності з моменту державної реєстрації юридичних осіб (Управління та Відділу).
17.05.2016р. Департаментом розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської ОДА було подано ліквідаційний баланс та фінансово-бюджетну звітність станом на 17.05.2016р. до управління консолідованої звітності.
При розгляді Господарським судом Тернопільської області заяви про заміну сторони боржника у справі №921/309/16-г/14 (ухвала від 26.10.2016р., яка набрала законної сили) за позовом публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком" до Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, про стягнення 9243,60грн, встановлено, що у розподільчих балансах та передавальних актах Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, затверджених розпорядженням голови Тернопільської обласної адміністрації №183-од від 30.03.2016р. (додатки 1, 2, 3, 4), не передбачено розподілу заборгованості Департаменту, між юридичними особами, утвореними у результаті його поділу. Дані обставини не потребують повторного доказування при розгляді заяви про заміну сторони боржника у даній справі, в силу норм частини третьої статті 35 Господарського процесуального кодексу України.
Отже, матеріали справи свідчать про вчинення боржником дій, спрямованих на здійснення реорганізації Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код 39356826). Водночас, як вбачається з спеціального Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1001873762, отриманого судом за електронним запитом від 20.12.2016р., 14.12.2015р. державним реєстратором внесено запис про державну реєстрацію рішення засновника Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської ОДА про його припинення шляхом реорганізації, однак з розділів "Відомості про перебування юридичної особи у процесі припинення" та "Дата та номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстава для його внесення" слідує, що процедура ліквідації Департаменту на даний час не завершена, а юридична особа – Департамент розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської ОДА, не є припиненою, оскільки такий запис за ідентифікаційним кодом особи 39356826 в Реєстрі відсутній.
Проаналізувавши наявні та додатково подані у справі документи, враховуючи встановлені обставини справи, господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість поданої заяви. При цьому суд виходив з такого.
Відповідно до ч.4 ст.91 Цивільного кодексу України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення .
Юридична особа припиняється в результаті передавання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам – правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації (ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України).
Згідно зі статтею 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюється за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках передбачених законом – за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання.
Статтею 107 ЦК України встановлений порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення. Так, після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторів та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає Передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), які мають містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов'язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов'язання, які оспорюються сторонами.
Передавальний акт та розподільчий баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акту та розподільчого акту передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи - правонаступника, за місцем її державної реєстрації.
Порушення положень частини другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до Єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників (ч.ч.2-4 ст.107 ЦК України ).
Таким чином, моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи слід вважати дату внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань в порядку, передбаченому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".
Відповідно до ухвали суду від 26.10.2016р. Господарським судом Тернопільської області у справі №921/309/16-г/14 досліджено та встановлено, що у розподільчих балансах та передавальних актах Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, затверджених розпорядженням голови Тернопільської обласної адміністрації №183-од від 30.03.2016р. (додатки 1, 2, 3, 4), не передбачено розподілу заборгованості Департаменту між юридичними особами, утвореними у результаті його поділу.
В свою чергу, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України №887 від 26.09.2012р. "Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації" структурні підрозділи, утворені як юридичні особи публічного права мають самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.
Розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації від 22.03.2016р. №157-од затверджено Положення про Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації та Положення про Відділ туризму Тернопільської обласної державної адміністрації.
Пунктом 3 даного правового акту індивідуальної дії обумовлено, що він набирає чинності з моменту державної реєстрації юридичних осіб (Управління розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження, Відділу туризму Тернопільської обласної державної адміністрації).
За приписами ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.
За правилами, що викладені у п.5 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" у разі поділу юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутворених юридичних осіб та державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті поділу. Поділ вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті поділу.
Таким чином, моментом переходу прав від реорганізованої юридичної особи до правонаступника цієї юридичної особи є дата внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
Натомість, як зазначалося вище та слідує з даних спеціального Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань №1001873762 від 20.12.2016р. (станом на дату розгляду заяви) Департамент розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації перебуває в стані припинення, оскільки відповідний запис про здійснення запису про державну реєстрацію про припинення особи за ідентифікаційним кодом 39356826 в Реєстрі відсутній.
Отже, наявні у справі документи дають суду підстави дійти висновку, що боржник у даній справі лише перебуває на стадії проведення реорганізації і жодних доказів її завершення на даний час матеріали справи не містять.
За відсутності державної реєстрації припинення юридичної особи - боржника у справі, у суду не має законних підстав застосовувати в даному випадку положення законодавства, яке регулює підстави та порядок здійснення процесуальних дій щодо заміни особи боржника на її правонаступника(ів).
Відповідно до статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази додаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Беручи до уваги те, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відсутній запис про припинення юридичної особи Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації; у розподільчих балансах та передавальних актах Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації не передбачено розподілу заборгованості Департаменту між новоутвореними юридичними особами, суд дійшов висновку про необґрунтованість поданого клопотання заявником через відсутність правових підстав для здійснення заміни боржника його правонаступниками.
Керуючись ст.ст.21, 25, 32, 33, 35, 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. В задоволенні заяви 10-09/156 від 25.11.2016р. (вх.№21277 від 08.12.2016р.) публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Київ, в особі Тернопільської філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м.Тернопіль, про заміну сторони боржника його правонаступником у справі №921/361/16-г/17, – відмовити.
2. Ухвалу направити: публічному акціонерному товариству "Укртелеком", бульвар Тараса Шевченка, 18, м.Київ; Тернопільській філії публічного акціонерного товариства "Укртелеком", вул.Чорновола, 1, м.Тернопіль; Департаменту розвитку інфраструктури, транспорту та туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, вул.Грушевського, 8, м.Тернопіль; Управлінню розвитку інфраструктури, транспорту та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації, вул.Грушевського, 8, м.Тернопіль; Відділу туризму Тернопільської обласної державної адміністрації, вул.Грушевського, 8, м.Тернопіль.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2016 |
Оприлюднено | 28.12.2016 |
Номер документу | 63672394 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні