ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" грудня 2016 р. Справа № 920/175/16
Харківський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Шутенко І.А., суддя Здоровко Л.М., суддя Плахов О.В.
при секретарі Міракові Г.А.
за участю :
від позивача - Яковлев Є.В. (за довіреністю від 20.05.2015);
від 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - не прибув;
від 1-го відповідача - Федченко А.І. (за довіреністю №01-27/1844 від 18.12.2015), Зайчикова А.В. (за довіреністю №01-27/1416 від 20.09.2016);
від 2-го відповідача - Романова О.А. (за довіреністю від 20.12.2016),
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Конотопської міської ради (вх. №3169 С/2) на рішення господарського суду Сумської області від 22.08.16 у справі № 920/175/16
за позовом Ліквідатора (арбітражного керуючого) ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" Бідної Оксани Іванівни
до 1)Конотопської міської ради, м. Конотоп,
2)Товариства з обмеженою відповідальністю "Бета Сервіс", м. Конотоп,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Фонду державного майна України, м. Київ,
про визнання незаконним і скасування рішення та розірвання договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Сумської області від 22.08.2016 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Зайцева І.В., суддя Заєць С.В., суддя Коваленко О.В.) позов задоволено повністю.
Скасовано пункт 1.4. рішення Конотопської міської ради шостого скликання тридцять четвертої сесії від 26 червня 2013 року, щодо продовження терміну дії договору оренди ТОВ "Бета Сервіс" ідентифікаційний код 35254928, земельної ділянки загальною площею 18,5970 га по пл. Новікова, 8а для обслуговування будівель та споруд заводу, Кадастровий номер земельної ділянки 5910400000:06:017:0007.
Розірвано договір оренди між Конотопською міською радою та ТОВ "Бета Сервіс" від 25.09.2013 року про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 18,5970 га по пл. Новікова, 8а, кадастровий номер земельної ділянки 5910400000:06:017:0007.
Скасовано пункт 7 рішення дев'ятої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради про погодження місця розташування земельних ділянок, надання дозволів на розроблення землевпорядної документації від 29 листопада 2006 року, яким було вирішено погодити місце розташування земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" та надати дозвіл на шестимісячний термін для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку по пл. Новікова, 8 для обслуговування придбаних у власність будівель та споруд.
Скасовано підпункт 14.7. пункту 14 рішення дев'ятої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради про вилучення та надання земельних ділянок від 29 листопада 2006 року, яким було вирішено вилучити із землекористування відкритого акціонерного товариства "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" земельну ділянку, яка знаходиться під будівлями, спорудами та необхідна для їх обслуговування в зв'язку з відчуженням будівель, споруд, згідно договору купівлі-продажу нерухомого майна від 13.11.2006, на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів".
Скасовано пункт 2 рішення дванадцятої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради про затвердження площ та надання земельних ділянок підприємствам та громадянам міста згідно виготовленої документації від 28 лютого 2007 року, яким було вирішено затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 18,5970 га та надати її в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" строком на п'ять років для комерційного використання обслуговування виробничих будівель та споруд по пл. Новікова, 8а.
Скасовано підпункт 2.6. пункту 2 рішення двадцять першої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради про надання та вилучення земельних ділянок від 28 листопада 2007 року, яким було вирішено вилучити із землекористування ТОВ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" земельну ділянку площею 18,5970 га по пл.Новікова, 8а.
Скасовано підпункт 2.4. пункту 2 рішення двадцять першої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради про погодження місця розташування земельних ділянок, надання дозволів на розроблення землевпорядної документації від 28 листопада 2007 року, яким було вирішено надати дозвіл на шестимісячний термін для розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку громадянам та суб'єктам підприємницької діяльності для комерційного використання, а саме: ТОВ "Бета Сервіс" по пл.Новікова, 8а для обслуговування будівель та споруд заводу.
Скасовано пункт 2 рішення двадцять сьомої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради від 21 травня 2008 року, яким було вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку товариству з обмеженою відповідальністю "Бета Сервіс" та надати в оренду строком на п'ять років земельну ділянку площею 18,5970 га для комерційного використання по пл. Новікова, 8а.
Стягнуто з Конотопської міської ради Сумської області на користь Публічного акціонерного товариства "Конотопський завод по ремонту дизель потягів" 11024 грн. 00 коп. судового збору.
Конотопська міська рада з рішенням місцевого господарського суду не погодилась та звернулась до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом чинного законодавства, просить скасувати рішення Господарського суду Сумської області від 22.08.2016 у справі №920/175/16.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 02.12.2016 апеляційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду в судовому засіданні 22.12.2016.
Від ліквідатора ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" надійшов відзив (вх. 12947 від 21.12.2016) на апеляційну скаргу, в якому наведено заперечення на доводи апелянта.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Фонд державного майна України відзив на апеляційну скаргу не надала, в судове засідання 22.12.2016 уповноваженого представника не направила, про причини неявки суд не повідомила, про час та місце судового засідання повідомлена належним чином.
В судовому засіданні 22.12.2016 представник заявника апеляційної скарги підтримав її вимоги в повному обсязі та наполягав на її задоволенні.
Другий відповідач ТОВ "Бета Сервіс" відзив на апеляційну скаргу не надав, в судовому засіданні 22.12.2016 представник пояснив, що підтримує апеляційну скаргу Конотопської міської ради повністю та просить її задовольнити.
В судовому засіданні 22.12.2016 представник ліквідатора ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" заперечував проти вимог апеляційної скарги, вважав її вимоги безпідставними та просив відмовити в її задоволенні з підстав, викладених у відзиві.
Розглянувши матеріали справи, доводи, викладені в апеляційній скарзі та відзиві на неї, заслухавши пояснення представників сторін, в межах статті 101 ГПК України, судова колегія дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, зважаючи на наступне.
Публічне акціонерне товариство "Конотопський завод по ремонту дизель -потягів" ідентифікаційний код 30640216 є новим найменуванням ВАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів", ідентифікаційний код 30640216, заснованого відповідно до рішення міністерства транспорту України від 23.04.2001 № 236 шляхом перетворення державного підприємства "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" у відкрите акціонерне товариство в порядку , передбаченому Указом Президента України № 210 від 15.06.1193 "Про корпоратизацію підприємств".
ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" засноване на державній власності з часткою держави 100% засновником підприємства є Міністерство транспорту України (правонаступник Міністерство інфраструктури України), орган управління Фонд державного майна України. ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель - потягів" володіє земельною ділянкою площею 22,6526 га на умовах постійного користування, що підтверджується державним актом на право постійного користування землею. Земельна ділянка призначена для виробничих цілей та обслуговування будівель та споруд ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів".
16.11.2001 Конотопською міською радою народних депутатів надано ВАТ "Конотопський завод по ремонту дизель -потягів" право постійного користування землею для виробничих цілей та обслуговування будівлі гуртожитку по пл. Новікова,2 та вул. Професійній, 12 в розмірі 22.6526 га, з яких 22,3103 га та 0,1916 га по площі Новікова,2, що підтверджується відповідним державним актом від 16.11.2001.
14.08.2007 між ТОВ "Конотопський завод" по ремонту дизель-потягів" та ТОВ "Бета Сервіс" укладено договір купівлі продажу нерухомого майна будівель та споруд заводу під літерою "А" № 4 - інженерний корпус, площею 5590,6 кв м; під літерою Б №2 - будівля контрольна, площею 313,5 кв. м; під літерою В № 2 - пожежний гараж, площею 162,1 кв. м, під літерою Г № 1 - будівля термічного відділення, площею 233,3 кв. м, під літерою Д № 1 - Механо комплектувальний комплекс, площею 8804,4 кв. м, під літерою Е № 4 головна комора, площею 3257,5 кв. м; під літерою Є № 1 - насосна станція, площею 40,0 кв. м; під літерою Ж № 4 - вагоноремонтний комплекс; площею 55409,0 кв. м; під літерою З № 1 - будівля трансформаторної підстанції, площею 58,3 кв. м; під літерою И № 1- будівля будівельної ділянці, площею 311,5 кв. м; під літерою Й № 2 -електро-вагоноремонтний комплекс, площею 2590,0 кв. м; під літерою К № 2 - блок очистки промстоків, площею 703,6 кв. м.; під літерою М № 2 - будівля деревообробної дільниці, площею 1537,5 кв. м; під літерою Н № 1 - будівлі підстанції, площею 82,0 кв. м; під літерою О № 1 - будівля сушки пиломатеріалів, площею 65,9 кв. м.
Пунктом 7 рішення дев'ятої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради від 29 листопада 2006 року було вирішено погодити місце розташування земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" та надати дозвіл на шестимісячний термін для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку по пл. Новікова, 8 для обслуговування придбаних у власність будівель та споруд.
Підпунктом 14.7. пункту 14 рішення дев'ятої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради від 29 листопада 2006 року було вирішено вилучити із землекористування відкритого акціонерного товариства "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" земельну ділянку, яка знаходиться під будівлями, спорудами та необхідна для їх обслуговування в зв'язку з відчуженням будівель, споруд, згідно договору купівлі-продажу нерухомого майна від 13.11.2006, на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів".
Пунктом 2 рішення дванадцятої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради від 28 лютого 2007 року було вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 18,5970 га та надати її в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" строком на п'ять років для комерційного використання обслуговування виробничих будівель та споруд по пл. Новікова, 8а.
Підпунктом 2.6. пункту 2 рішення двадцять першої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради від 28 листопада 2007 року було вирішено вилучити із землекористування ТОВ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" земельну ділянку площею 18,5970 га по пл.Новікова, 8а.
Підпунктом 2.4. пункту 2 рішення двадцять першої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради від 28 листопада 2007 року було вирішено надати дозвіл на шестимісячний термін для розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку громадянам та суб'єктам підприємницької діяльності для комерційного використання, а саме: ТОВ "Бета Сервіс" по пл.Новікова, 8а для обслуговування будівель та споруд заводу.
Пунктом 2 рішення двадцять сьомої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради від 21 травня 2008 року було вирішено затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку товариству з обмеженою відповідальністю "Бета Сервіс" та надати в оренду строком на п'ять років земельну ділянку площею 18,5970 га для комерційного використання по пл. Новікова, 8а.
25.09.2013 між Конотопською міською радою та ТОВ "Бета Сервіс" укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі комерційного використання, яка знаходиться у м. Конотоп по пл. Новікова, 8а. площа ділянки 18,5970 га кадастровий номер земельної ділянки 5910400000:06:017:0007.
Ухвалою господарського суду Сумської області від 06.10.2008 за заявою кредитора - Конотопської міжрайонної державної податкової інспекції, у порядку статей 7,11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порушено провадження у справі про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів"; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів .
Постановою господарського суду Сумської області від 05.08.2014 визнано юридичну особу - Публічне акціонерне товариство "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" - банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців. Призначено ліквідатором банкрута арбітражну керуючу Бідну Оксану Іванівну (свідоцтво № НОМЕР_1 від 26.04.2013).
Ліквідатор ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" звернувся до господарського суду з позовом у даній справі, в якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просить суд скасувати вищезазначені пункти рішень Конотопської міської ради щодо зазначеної земельної ділянки та розірвати договір оренди між Конотопською міською радою та ТОВ "Бета Сервіс".
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, місцевий господарський суд дійшов висновку, що спірна земельна ділянка могла вилучатись Конотопською міською радою тільки у випадку її передачі до землі комунальної власності. Враховуючи зазначене, на думку суду першої інстанції при прийнятті спірних рішень Конотопська міська рада діяла з перевищенням своєї компетенції.
Судова колегія Харківського апеляційного господарського суду вважає правомірними такі висновки суду першої інстанції, зважаючи на наступне.
Відповідно до ч. 1 статті 125 Земельного кодексу України ( в редакції 25.10.2001) право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою та його державної реєстрації.
Статтею 126 Земельного кодексу України (у редакції 25.10.2001) передбачено, що право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Згідно статті 92 ЗК України (в редакції 25.10.2001) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності без встановлення строку.
Право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають лише підприємства, установи та організації, що належать до державної або комунальної власності.
Частиною 5 статті 84 ЗК України (в редакції 25.10.2001) Держава набуває права власності на землю у разі:
а) відчуження земельних ділянок у власників з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;
б) придбання за договорами купівлі-продажу, дарування міни, іншими цивільно- правовими угодами;
в) прийняття спадщини;
г) передачі у власність державі земельних ділянок комунальної власності територіальними громадами;
ґ) конфіскації земельної ділянки.
Статтею 326 Цивільного кодексу України визначено, що у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, які належать державі України. Від імені та в інтересах держави України право власності здійснюють відповідні органи державної влади. Крім того, відповідно до частини третьої статті 63 Господарського кодексу України залежно від способу утворення (заснування) та формування статутного фонду в Україні діють підприємства унітарні та корпоративні.
Як встановлено вище, ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" засноване на державній власності з часткою держави 100%. Отже, земельна ділянка, яка розташована за адресою площа Новікова,8 (на даний час перейменована Європейська, 8) була передана державі, а тому, розпорядження нею здійснюють виключно відповідні державні органи .
Відповідно до частини 4 статті 83 ЗК України Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі:
а) передачі їм земель у комунальну власність;
б) примусового відчуження земельних ділянок у власників з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб;
в) прийняття спадщини;
г) придбання за договорами купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами;
ґ) виникнення інших підстав, передбачених законом.
Згідно частини 3 статті 84 ЗК України (в редакції 09.02.2006 на час вилучення Конотопською міською земельної ділянки держави) до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність належать:
а) землі атомної енергетики та космічної системи;
б) землі оборони крім земельних ділянок під об'єктами соціально - культурного виробничого та житлового призначення;
в) землі під об'єктами природно - заповідного фонду та історико - культурними об'єктами, що мають національне та загальнодержавне значення;
г) землі під водними об'єктами загальнодержавного значення;
ґ) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності Верховної Ради України, президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук;
д) земельні ділянки зон відчуження та безумовного (обов'язкового) виселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
е) земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навчальними закладами;
є) земельні ділянки, закріплені за вищими навчальними закладами державної форми власності;
ж) земельні ділянки, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї).
Статтею 117 ЗК України (у редакції, яка діє на час розгляду справи) встановлено, що передача земельних ділянок державної власності в комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Пунктом 2 статті 117 ЗК України закріплено, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом РФ на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об'єктів у комунальну власність.
Статтею 141 ЗК України (в редакції 09.02.2006 на час вилучення Конотопською міською радою спірної земельної ділянки) передбачено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є :
а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;
б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;
в) припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ, та організацій;
г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;
ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;
д) систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Відповідно до ч. 5 статті 149 ЗК України районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) сільськогосподарського використання;
б) ведення водного господарства, крім випадків, визначених частиною 9 цієї статті;
в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною 9 цієї статті.
Отже, враховуючи наведені положення Закону, судова колегія дійшла висновку, що спірна земельна ділянка, яка використовувалась ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" на підставі акту постійного користування та на якій розташовувались будівлі та споруди ТОВ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" (а в подальшому ТОВ "Бета Сервіс") могла вилучатись Конотопською міською радою тільки у випадку, передачі даної землі до комунальної власності.
Однак, в матеріалах справи відсутні документи, які підтверджують передачу державної землі, що перебуває у постійному користуванні ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель - потягів" до територіальної громади міста Конотоп. З огляду на зазначене, вилучення землі з постійного користування ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель -потягів" Конотопською міською радою неправомірне. Зважаючи на те, що Конотопською міською радою неправомірно вилучено спірну земельну ділянку, отже, подальші рішення Конотопської міської ради щодо розпорядження спірною земельною ділянкою є неправомірними.
Відповідно до статті 152 Земельного Кодексу України Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:
а) визнання прав;
б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;
в) визнання угоди недійсною;
г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;
ґ) відшкодування заподіяних збитків;
д) застосування інших, передбачених законом способів.
Згідно статті 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, який порушує права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Враховуючи наведене, судова колегія вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, а рішення місцевого господарського суду про задоволення позовних вимог законним.
Судова колегія вважає безпідставним посилання заявника апеляційної скарги на помилковість застосування місцевим господарським судом статті 92,125,126 ЗК України в редакції 25.10.2001, статей 80,83,84,141 ЗК України в редакції від 09.02.2006 та неврахування судом першої інстанції п. 12 Перехідних положень ЗК України ( в редакції 09.02.2006) та п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності".
Так, згідно п. б) частини 1 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування України" (в редакції від 13.07.2001) до відання виконавчих органів сільських селищних, міських рад належать: делеговані повноваження, зокрема, реєстрація суб'єктів права власності на землю; реєстрація права користування землею і договорів на оренду землі; видача документів, що посвідчують право власності і право користування землею.
Отже, відповідно до статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування України" держава делегувала міським радам повноваження відносно видачі документів, що посвідчують право власності і право користування землею, в тому числі і державною.
16.11.2001 на виконання приписів 33 Закону України "Про місцеве самоврядування України" в редакції від 13.07.2001 та статей 92,125,126 ЗК України в редакції 25.10.2001, Конотопською міською радою видано ВАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" (державне підприємство, частка державної власності 100%) Акт на право постійного користування землею для виробничих цілей та обслуговування будівлі гуртожитку по пл. Новікова, 2 та вул. Професійній, 12 площею 22,6526 га, з яких 22,3103 га та 0,1916 по пл. Новікова,2.
Враховуючи, що ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" засноване на державній власності (100%), то відповідно до статті 92 ЗК України (в редакції 25.10.2001) земельна ділянка, на якій розташовані будівлі та споруди та територія ПАТ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" є державною власністю.
28.08.2006 та 25.09.2009 рішеннями Конотопської міської ради було змінено адресу площа Новікова, 2 на площа Новікова 8 та 8а (копії рішень в матеріалах справи).
29.11.2006 рішенням дев'ятої сесії п'ятого скликання Конотопської міської ради вирішено вилучити із землекористування відкритого акціонерного товариства "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" земельну ділянку, яка знаходиться під будівлями та спорудами та необхідна для їх обслуговування у зв'язку з відчуженням будівель, споруд, згідно договору купівлі-продажу нерухомого майна від 13.11.2006 на користь ТОВ "Конотопський завод по ремонту дизель-потягів" (пункт 14.7 рішення).
Однак, як вже встановлено вище, відповідно до приписів статей 117,141,149,84 ЗК України ( в редакції 09.02.2006 чинній на момент вилучення Конотопською міською радою земельної ділянки держави) земельна ділянка державної власності може бути передана до комунальної власності виключно відповідними районними державними адміністраціями, а землі державних підприємств взагалі не можуть бути передані до комунальної власності.
Щодо посилань заявника апеляційної скарги на п. 12 Перехідних положень ЗК України ( в редакції 09.02.2006) судова колегія зазначає наступне.
Пунктом 12 Перехідних положень ЗК України в редакції 09.02.2006 передбачено, що розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Апелянт вважає, що спірна земельна ділянка перебуває в межах населеного пункту м. Конотоп Конотопська міська рада діяла в межах своєї компетенції.
Однак, судова колегія не погоджується з такою позицією апелянта та вважає її помилковою.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції від 09.02.2006) до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), здійснюють відповідні сільські селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Отже, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції від 09.02.2006) передбачено, що земельними ділянками, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї) - міські ради не мають права розпоряджатись.
Враховуючи вищевикладене, висновок місцевого господарського суду про те, що приймаючи спірні рішення Конотопська міська рада діяла поза межами своїх повноважень, а вказані рішення підлягають визнанню недійсними.
Таким чином, апеляційна скарга є необґрунтованою та не може бути підставою для скасування оскаржуваного рішення по даній справі. При прийнятті оскаржуваного рішення місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження усіх фактичних обставин справи та дав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, тому рішення господарського суду Сумської області від 22.08.2016 по справі №920/175/16 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Зважаючи на те, що апеляційний господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги, судовий збір за подання апеляційної скарги покладається на апелянта.
Керуючись 49, 99, 101, 102, п. 1 ст. 103, ст. 105 ГПК України,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Конотопської міської ради залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Сумської області від 22.08.16 у справі № 920/175/16 залишити без змін.
Повний текст постанови складено 26.12.16
Головуючий суддя Шутенко І.А.
Суддя Здоровко Л.М.
Суддя Плахов О.В.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2016 |
Оприлюднено | 04.01.2017 |
Номер документу | 63761274 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Шутенко І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні