САМАРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД м. ДНІПРОПЕТРОВСЬКА
Справа №206/2133/16-ц
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.10.2016 року Самарський районній суд м. Дніпропетровська у складі:
головуючого судді Румянцева О.П.
при секретарі Сіянко Ю.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Дніпро цивільну справу за позовною заявою Керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №1 в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_1, третя особа: Лівобережна об'єднана державна податкова інспекція м. Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про зміну умов договору оренди земельної ділянки, -
ВСТАНОВИВ:
Представник позивача звернувся до суду із позовом інтересах Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_1, третя особа: Лівобережна об'єднана державна податкова інспекція м. Дніпропетровська Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про зімну умов Договору оренди земельної ділянки. В обґрунтування своїх позовних вимог зазначив, що власник землі Держава в особі Дніпропетровської міської ради не отримує орендну плату у повному обсязі. Так 18.11.2004 року між Дніпропетровською міською радою та відповідачем ОСОБА_1 був укладений Договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0918 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курсантська, 1-к, та зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:09:524:0115. Підставою надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 22.09.2004 року № 179/20. Договір укладено на 15 років. Відповідно до Договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошової формі, у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку. З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, статею якого встановлений інший, ніж визначено у Договорі розмір орендної плати за землю. Так річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, відповідно до п.288.5.2 цієї статті не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Т.ч. орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною. Відповідно до п. 2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення договору становила 215008 грн 49 коп. Оскільки на даний час розмір нормативної оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку змінився та становить 739978,94 грн, позивач вважає доцільним поряд з внесенням змін до Договору щодо розміру орендної плати внести також зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки. З урахуванням вищевказаної нормативної грошевої оцінки земельної ділянки, згідно розрахунку, наданого Департаментом корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради, розмір орендної плати має становити 22 199,37 грн.21.05.2014 року було підготовлено лист від 21.05.2014 року №7/22-1604 про необхідність приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог Податкового кодексу України та рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 року №216/8. Зазначений лист було опубліковано в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради - газеті Наше місто від 29.05.2015 року № 26. Не отримання відповіді від орендаря земельної ділянки з урахуванням часу поштового обігу свідчить про те, що сторони договору не досягли згоди щодо зміни умов договору оренди, а тому такий спір підлягає вирішенню судом за місцем знаходження об'єкту земельних відносин. Позивач просив суд ухвалити рішення, яким внести зміни до п.п. 2.3 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 18.11.2004 року зареєстрованого в реєстрі 18.11.2004 року за №5306, укладеного між Дніпропетровською міською радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, виклавши їх в такій редакції: п. 2.3 нормативна грошова оцінка земельних ділянки станом на 18.02.2015 року становить 739978 грн. 94 коп., та п. 4.1. розмір орендної плати за користування земельною ділянкою становить 22199,37 грн, не є сталою та може змінюватись у разі зніми нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у розмірі, що встановлюється цим кодексом.
18.05.2016 року у справі було ухвалено заочне рішення відповідно до якого позовні вимоги прокурора в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради - задоволено.
16.03.2016 року відповідач звернувся до суду із заявою про перегляд заочного рішення.
Ухвалою суду від 12.04.2016 року заочне рішення по справі було скасовано.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити на підставі обставин, викладених у позовній заяві.
Представник Дніпропетровської міської ради в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити на підставі викладених обставин.
Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог та пояснив, що позивачем не коректно сформовані позовні вимоги оскільки мова має йти про відсоткову ставку.
Представник третьої особи - Лівобережної об'єднаної державної податкової інспекції в судове засідання не з'явився, повідомлений належним чином, подав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності.
Вислухавши пояснення учасників судового засідання, дослідивши письмові матеріали справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог з наступних підстав.
В судовому засіданні було встановлено, що 18.11.2004 року між Дніпропетровською міською радою та відповідачем ОСОБА_1 було укладено Договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0918 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул.. Курсантська, 1-к, та зареєстрована в державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:09:524:0115 (а.с. 12-16).
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 22.09.2004 року №179/20 ( а.с.17).
Відповідно до п.4.1 Договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі в редакції від 02.10.2010 року розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди ( крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий Кодекс України, статтею 288 якого встановлено інший, ніж визначено у Договорі розмір орендної плати за землю.
Відповідно до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу відповідно до п. 288.5.1 цієї статті не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, відповідно до п. 288.5.2 цієї статті, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.
Відповідно до п.2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становила 215008 грн. 49 коп.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:09:524:0115 розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 18.02.2015 року складає 739978,94 грн. (а.с.8).
Відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради №216/8 від 02.02.2011 року Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства , визначено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети їх використання.
Відповідно до ст.21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
З урахуванням нормативно грошової оцінки земельної ділянки, розмір орендної плати має становити 22199,37 грн., що підтверджується розрахунком, наданим Департаментом корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради (а.с. 9).
Відповідно до ст.18 Закону України Про оцінку земель порядок проведення нормативної грошової оцінки земель передбачений не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст.30 Закону України Про оренду землі , зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
21.05.2014 року було підготовлено відкритий лист №7/22-1604 від 21.05.2014 року про необхідність приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог Податкового кодексу України та рішення Дніпропетровської міської ради №216/8 від 02.02.2011 року. Зазначений лист було опубліковано в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради - газеті Наше місто від 29.05.2014 року № 26 (а.с. 10-11).
Оскільки від відповідача - орендаря земельної ділянки, не надходило відповіді, щодо поставленого питання, є підстави вважати що сторони договору не досягли згоди щодо зміни умов договору оренди, а тому такий спір підлягає вирішенню господарським судом за місцем знаходження об'єкту земельних відносин.
Відповідно до ст.12 ЗУ Про прокуратуру , що набрав чинності 15.12.2015 року Дніпропетровська місцева прокуратура №1 є процесуальним правонаступником прокуратури Самарського району м. Дніпропетровська.
Так, відповідач стверджує, що під час судового розгляду не було надано доказів на підтвердження того, що між відповідачем та позивачем вирішувалось питання щодо зміни умов договору, а також посилається на відсутність доказів направлення письмових вимог щодо неналежного виконання умов договору чи порушення істотних умов договору.
Однак таке твердження є хибним оскільки вищезазначений відкритий лист було опубліковано в офіційному виданні ДМР - газеті Наше місто , а тому посилання відповідача на ті обставин, що йому не було відомо про наявність вказаних документів не може бути прийняте судом як об'єктивне.
Відповідно до ст.144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Не отримання відповіді від відповідача з урахуванням часу поштового обігу свідчить про те, що сторони договору не досягли згоди щодо зміни умов договору оренди, а тому такий спір підлягав вирішенню судом за місцем знаходження об'єкту земельних відносин.
Відповідно до ст.30 Закону України Про оренду землі та ст.158 Земельного Кодексу України земельні спори вирішуються судами.
Відповідно до ст.632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Виходячи з наведених положень законодавства, зміна на законодавчому рівні мінімального розміру орендної плати є підставою для перегляду розміру річної орендної плати, встановленого Договором.
Враховуючи вище приведені обставини, яким встановлено наявність між сторонами договірних відносин, суд приходить до висновку про необхідність задовольнити позовні вимоги позивача, та внести відповідні зміни до п.2.3 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 18.11.2004 року, укладеного між позивачем та відповідачем ОСОБА_1
На підставі викладеного та керуючись 288 Податкового Кодексу України, ст.ст. 651-654 Цивільного Кодексу України, ст. 30 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 4-8, 10, 11, 18, 57-61, 88, 169, 208, 209, 212-215, 218 ЦПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Керівника Дніпропетровської місцевої прокуратури №1 задовольнити.
Внести зміни до п.п. 2.3 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 18.11.2004 року зареєстрованого в реєстрі 18.11.2004 року за №5306, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_1, виклавши їх у такій редакції:
п.2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 18.02.2015 року становить 739978,94 грн. ;
п.4.1 Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою становить 22199,37 грн., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у розмірі, що встановлюється цим кодексом .
Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Дніпропетровської області через суд першої інстанції шляхом подачі в 10 денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.
Суддя О.П.Румянцев
Суд | Самарський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2016 |
Оприлюднено | 06.01.2017 |
Номер документу | 63902410 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Самарський районний суд м.Дніпропетровська
Румянцев О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні