Головуючий у 1 інстанції - Ткач О.В.
Суддя-доповідач - Міронова Г.М.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 січня 2017 року справа №431/3324/16-а
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді Міронової Г.М., суддів: Арабей Т.Г., Геращенка І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Половинкинської сільської ради Старобільського району Луганської області на постанову Старобільського районного суду Луганської області від 28 листопада 2016 року у справі № 431/3324/16-а за позовом ОСОБА_2 до Половинкинської сільської ради Старобільського району Луганської області про визнання нечинним рішення Половинкинської сільської ради в частині перейменування вулиці,
ВСТАНОВИВ:
Позивач 19.07.2016 року звернувся до суду з даним позовом, який в подальшому було змінено, мотивуючи свої вимоги тим, що 20 січня 2016 року їй стало відомо про рішення Половинкинської сільської ради сьомого скликання від 20.11.2015 року Про перейменування вулиць, площ, провулків села Половинкине, назви яких підпадають під дію Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону їхньої символіки . Відповідно до п. 1 вказаного рішення перейменовано, зокрема, вулицю Ворошилова у вулицю ім. Т. Якуби.
Позивач вважає, що при прийнятті цього рішення ігноровано пропозиції громадськості щодо назви вулиці, чим порушено ст. 3 Закону України Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв та історичних подій , порушений порядок присвоєння об'єктам топоніміки населених пунктів імен фізичних осіб, як то: обов'язкове громадське обговорення; письмове подання з пропозицією про присвоєння конкретному об'єкту права власності імені фізичної особи; наявність письмової згоди родичів на присвоєння імені фізичної особи.
Просила суд: визнати протиправним та скасувати рішення Половинкинської сільської ради від 20.11.2015 року № 02/01 Про перейменування вулиць, площ, провулків села Половинкине, назви яких підпадають під дію Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону їхньої символіки в частині перейменування вулиці Ворошилова у вулицю ім. Т.Якуби та стягнути судові витрати з відповідача.
Постановою Старобільського районного суду Луганської області від 28 листопада 2016 року у справі № 431/3324/16-а позовні вимоги ОСОБА_2 - задоволено.
Визнано незаконним рішення Половинкинської сільської ради сьомого скликання від 20.11.2015 року № 02/01 Про перейменування вулиць, площ, провулків села Половинкине, назви яких підпадають під дію Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону їхньої символіки в частині перейменування вулиці Ворошилова у вулицю ім. Т. Якуби.
Вирішено питання про відшкодування судових витрат.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права і неповним з'ясування судом обставин, що мали значення для справи.
Апелянт зазначає, що на виконання умов Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону їхньої символіки рішенням другої сесії сьомого скликання Половинкинської сільської ради від 20.11.2015 року № 02/01 вулицю Ворошилова перейменовано у вулицю ім. Т. Якуби. За протоколом загальних зборів жителів вулиці Ворошилова села Половинкине від 15.11.2015 року, на яких були присутні 15 осіб, внесено пропозиції щодо перейменування вулиці Ворошилова за трьома варіантами: Лугова, Зарічна, ім. Т. Якуби. На проведених загальних зборах мешканців вулиці Ворошилова більшість мешканців проголосували за перейменування вулиці Ворошилова на вулицю ім. Т. Якуби, але судом першої інстанції не було враховане волевиявлення мешканців вулиці Ворошилова в с. Половинкине Старобільського району Луганської області щодо перейменування вулиці Ворошилова на вул. ім. Т. Якуби. Таким чином апелянт вважає, що ним були виконані всі вимоги чинного законодавства.
Представником позивача на адресу суду надіслано письмові заперечення, в яких просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін. Справу просив розглянути без участі позивача та його представника.
Сторони у судове засідання не з'явились, про розгляд справи були повідомлені належним чином.
За нормами пункту другого частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, наданих заперечень, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін, з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.
Рішенням сорок сьомої сесії шостого скликання Половинкинської сільської ради від 22 червня 2015 року № 47/07 Про виконання Закону України Про засудження комуністичного та національно-соціалістичного тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки вирішено провести інвентаризацію пам'ятників, пам'ятних знаків, написів та надати пропозиції щодо обговорення про перейменування вулиць, скверів, провулків, площ, тощо, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму. Сільському голові звернутися до Луганського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка щодо надання пропозицій для перейменування вулиць села Половинкине. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію Половинкинської сільської ради з питань депутатської діяльності, законності та інформації (а.с. 66).
Відповідно до протоколу загальних зборів жителів вулиці Ворошилова села Половинкине від 15 листопада 2015 року, на яких були присутні 15 осіб, внесено пропозицію щодо перейменування вулиці Ворошилова за трьома варіантами: Лугова, Зарічна, ім. Т. Якуби. Більшість присутніх схилилися до перейменування вулиці Ворошилова у вулицю Лугова. Але остаточного варіанта щодо перейменування вулиці Ворошилова не було обрано. Сільський голова наголосила на тому, що остаточну назву вулиці будуть обирати депутати Половинкинської сільської ради та сільський голова VII скликання на засіданні сесії 20 листопада 2015 року на їхній розсуд (а.с. 35).
Рішенням другої сесії сьомого скликання Половинкинської сільської ради від 20 листопада 2015 року № 02/01 Про перейменування вулиць, площ, провулків села Половинкине, назви яких підпадають під дію Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону їх символіки вирішено перейменувати, зокрема, вулицю Ворошилова в вулицю ім. Т. Якуби. Дане рішення оприлюднене в газеті Вісник Старобільщини 04.12.2015 року (а.с. 9, 32).
Позивач та інші мешканці села Половинкине неодноразово зверталися до, Половинкинської сільської ради, голови Луганської обласної військово-цивільної адміністрації щодо незгоди з прийнятим рішенням (а.с. 11-13, 36-37, 42-43).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем при прийнятті спірного рішення було порушено Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності, які за ними закріплені, об'єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 989 та Закон України Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій .
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог з огляду на наступне.
09.04.2015 року Верховна Рада України прийняла Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , яким засуджено комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначено правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.
Пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (далі - Закон № 317) визначено, що Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам'ятників, пам'ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов'язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов'язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, а також в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об'єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об'єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону № 317 символіка комуністичного тоталітарного режиму - символіка, що включає: зокрема, назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об'єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов'язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з'їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов'язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури).
Відповідно до ст. 5 Закону України Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій (далі - Закон № 4865-VI) питання про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій порушується суб'єктами, зазначеними у статті 7 цього Закону, шляхом підготовки ними подання про присвоєння імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій. Пропозиції щодо присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій можуть також вноситися на розгляд суб'єктів, зазначених у статті 7 цього Закону, іншими державними органами, трудовими колективами, об'єднаннями громадян та окремими громадянами.
Пунктом 1 ст. 7 Закону № 4865-VI визначено, що подання про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події готується у разі: зокрема, присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам - сільським, селищним, міським головою.
Статтею 6 Закону № 4865-VI передбачено, що подання про присвоєння юридичній особі або об'єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події - письмовий документ, що містить пропозицію про присвоєння конкретно визначеній юридичній особі або об'єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події та вноситься на розгляд суб'єктів, уповноважених присвоювати імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій.
Подання про присвоєння юридичній особі або об'єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події повинно містити: 1) найменування суб'єкта, якому вноситься таке подання (стаття 8 цього Закону); 2) найменування суб'єкта, який підготував подання, із зазначенням його місцезнаходження (стаття 7 цього Закону); 3) зміст порушеного питання та обґрунтування необхідності присвоєння юридичній особі або об'єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події із зазначенням підстав та умов присвоєння відповідно імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події згідно з підставами та умовами, визначеними у статті 3 цього Закону.
До подання про присвоєння юридичній особі або об'єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події також додаються:
1) інформаційна довідка про фізичну особу, ім'я якої пропонується присвоїти, ювілейну, святкову чи історичну дату або назву історичної події, що пропонується присвоїти юридичній особі або об'єкту права власності;
2) розрахунки та кошторис витрат, пов'язаних з присвоєнням юридичній особі або об'єкту права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події;
3) узагальнені зауваження і пропозиції, що надійшли під час громадського обговорення.
У разі якщо у фізичної особи, ім'я якої пропонується присвоїти юридичній особі або об'єкту права власності, є родичі (діти, вдова, вдівець, а якщо їх немає - батьки, рідні брати та сестри), додається також їх письмова згода на присвоєння імені.
Подання про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій підлягає реєстрації в день його надходження. Відмова у прийнятті або реєстрації подання про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій забороняється.
На виконання Закону України Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій Кабінет Міністрів України затвердив Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності, які за ними закріплені, об'єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій від 24 жовтня 2012 р. № 989 (далі - Порядок № 989).
Пунктом 2 Порядку № 989 визначено, що громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення. Участь у громадському обговоренні можуть брати фізичні та юридичні особи, а також громадські об'єднання, що не є юридичними особами.
Відповідно до п. 3 Порядку № 989 організатори громадського обговорення самостійно визначають форми його проведення (конференція, форум, громадські слухання, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація) виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей.
Пунктами 5, 6 Порядку № 989 визначено, рішення про проведення громадського обговорення приймається його організатором з урахуванням вимог, установлених Законом України "Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", і повинно містити питання, що виноситься на громадське обговорення, строк його проведення, перелік заходів, які планується здійснити у рамках такого обговорення, та відповідальних осіб.
Строк проведення громадського обговорення обчислюється з дня оприлюднення відповідного інформаційного повідомлення і повинен становити не менш як два місяці.
Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення іншими суб'єктами оприлюднюється ними на власному офіційному веб-сайті або в інший прийнятний спосіб.
Пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення подаються у письмовій чи усній формі, надсилаються електронною поштою із зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси особи, яка їх подає, у строк, передбачений в інформаційному повідомленні про проведення громадського обговорення, але не менш як протягом 30 днів з дати опублікування повідомлення про його проведення.
Пропозиції (зауваження) реєструються організатором громадського обговорення.
Юридичні особи подають пропозиції (зауваження) у письмовій чи електронній формі із зазначенням їх найменування та місцезнаходження.
Анонімні пропозиції (зауваження) не реєструються і не розглядаються.
Згідно із п. 9 Порядку № 989 організатор громадського обговорення протягом 14 днів після закінчення строку подання пропозицій (зауважень) узагальнює їх та готує звіт, у якому зазначаються найменування організатора, зміст питання, що виносилося на громадське обговорення, інформація про осіб, які взяли участь в обговоренні порушеного питання, а також узагальнений аналіз пропозицій (зауважень), що надійшли під час проведення громадського обговорення.
Пропозиції (зауваження), отримані в ході проведення громадського обговорення, оприлюднюються у спосіб, за допомогою якого було оприлюднене інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення.
Отже, проаналізувавши вище викладене, колегія суддів зазначає, що компетенція, порядок скликання і проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності, які за ними закріплені, об'єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій встановлюється вище наведеними нормами Закону № 4865-VI та Порядку № 989.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач всупереч наведених вище норм порушив процедуру прийняття оскаржуваного рішення, оскільки Закон № 4865-VI пов'язує його реалізацію з безумовним дотриманням Порядку № 989.
Суд першої інстанції правильно піддав критиці проведення загальних зборів мешканців вулиці Ворошилова села Половинкине, що відбито у протоколі від 15 листопада 2015 року. Наведений протокол не надає колегії суддів змоги встановити, хто саме з мешканців вулиці був присутній на зборах, які пропозиції та ким були внесені на голосування, яким чином вони були оприлюднені. Тобто, відповідачем було грубо порушено процедуру проведення загальних зборів.
Крім того, з наведеного протоколу вбачається, що більшість присутніх на сході схилилися до перейменування вулиці Ворошилова у вулицю Лугова, що було проігноровано відповідачем при прийнятті спірного рішення.
Проаналізувавши надані сторонами докази, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо незаконності прийняття спірного рішення.
Крім того, в матеріалах справи наявний лист Українського інституту національної пам'яті від 16.11.2016 року, з якого вбачається, що факт перебування Якуби Т.І. протягом більш ніж 20 років на посаді голови колгоспу ім. Мічуріна у с. Половинкине Старобільського району Луганської області сам по собі не є та не може бути свідченням значного особистого внеску вказаної особи у розвиток науки, освіти, культури та інших сфер суспільного життя. Тому у разі відсутності належним чином підтверджених фактів здійснення Якубою Т.І. наукових відкриттів, створення творів мистецтва, літератури, архітектури, наукових досліджень, науково-технічних розробок, присвоєння імені Якуби Т.І. об'єкту топоніміки с. Половинкине не відповідає вимогам ст. 3 Закону України Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій (а.с. 86-89).
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду не вбачається.
Керуючись ст. ст. 195, 197, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Половинкинської сільської ради Старобільського району Луганської області - залишити без задоволення.
Постанову Старобільського районного суду Луганської області від 28 листопада 2016 року у справі № 431/3324/16-а - залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду в порядку письмового провадження набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання нею законної сили.
Головуючий суддя Міронова Г.М.
Судді Арабей Т.Г.
Геращенко І.В.
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2017 |
Оприлюднено | 20.01.2017 |
Номер документу | 64123849 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні