ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" січня 2017 р.Справа № 922/3164/16
Господарський суд Харківської області у складі:
головуючий суддя Кухар Н.М.
судді: Доленчук Д.О. , Прохоров С.А.
при секретарі судового засідання Руденко О.О.
розглянувши справу
за позовом Заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 3 Харківської області, м.Харків, до 1) Харківської міської ради, м.Харків , 2) Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Стройіндустрія-1", м.Харків, про визнання недійсним рішення за участю представників:
прокуратури -
12.01.2017р. - ОСОБА_2 (посвідчення № 037583 від 24.12.2015р.);
16.01.2017о. - ОСОБА_2 (посвідчення № 037583 від 24.12.2015р.);
ОСОБА_3 (посвідчення № 036688 від 11.12.2015р.);
1-го відповідача -
12.01.2017р. та 16.01.2017р. - ОСОБА_4 (довіреність № 08-11/96/2-17 від 10.01.2017р.);
2-го відповідача -
12.01.2017р. - ОСОБА_5 (довіреність № 1 від 11.01.2017р.);
16.01.2017р. - не з'явився;
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Харківської місцевої прокуратури № 3 Харківської області звернувся до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави про визнання незаконним та скасування п. 5 додатку 1 до рішення 5 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання земельних ділянок для будівництва об'єктів" № 185/16 від 20.04.2016р.; визнання недійсним та скасування рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_6 про державну реєстрацію права власності ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" на земельну ділянку, площею 1,2421 га (кадастровий номер 631013500:07:001:0006), розташовану по вул.Олімпійській, 6 в м.Харкові, від 29.04.2016р. № 29486101; зобов'язання ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" повернути вищевказану земельну ділянку у власність територіальної громади м.Харкова. Судові витрати прокурор просить покласти на відповідача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що спірне рішення прийняте в порушення вимог статті 41 Земельного кодексу України, статей 133, 135, 137 Житлового кодексу УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985р. №186, оскільки даний кооператив фактично є обслуговуючим, а не житлово-будівельним у розумінні глави 5 ЖК України та ст. 41 ЗК України, його фактична мета створення, порядок створення, організація та діяльність не відповідають вимогам до житлово-будівельного кооперативу.
Автоматизованим розподілом справу призначено до розгляду судді Кухар Н.М.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 21.11.2016р. за клопотанням 1-го відповідача строк розгляду справи було продовжено на 15 днів - по 15.12.2016р.
У відзиві Харківської міської ради на позовну заяву, який було надано до суду 30.11.2016р., 1-й відповідач проти позову заперечував, посилаючись, зокрема, на те, що вимоги ст.ст. 133, 135, 137 ЖК УРСР та приписи Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985р. №186 суперечать як нормам Конституції України, так і вимогам Цивільного і Господарського кодексів України, Закону України "Про кооперацію" та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців". Також 1-й відповідач вважає, що вимога про скасування рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_6 про державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку є передчасним та необґрунтованим. Крім того, 1-й відповідач зазначив, що прийняте Харківською міською радою рішення про передачу ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" у власність земельної ділянки є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання. Скасування такого акту не породжує наслідків для власника земельної ділянки.
Також 30.11.2016р. 1-м відповідачем було подано до суду заяву про залишення позову без розгляду в порядку ст. 81 ГПК України, у зв'язку з тим, що заступником прокурора безпідставно подано позов в інтересах держави без визначення органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідношеннях.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 30.11.2016р. у задоволенні заяви 1-го відповідача про залишення позову без розгляду було відмовлено.
У зв'язку зі складністю правового характеру спору, з метою його повного та об'єктивного вирішення, ухвалою господарського суду від 01.12.2016р. було призначено колегіальний розгляд справи № 922/3164/16.
Згідно Протоколу автоматичного визначення складу суду від 01.12.2016р., до складу колегії суддів з розгляду справи № 922/3164/16 увійшли: головуючий суддя Кухар Н.М., судді: Доленчук Д.О., Прохоров С.А.
07.12.2016р. заступником керівника Харківської місцевої прокуратури № 3 було подано до суду письмові пояснення, в яких прокуратура заперечує проти доводів Харківської міської ради, викладених у відзиві на позовну заяву, а також у заяві про залишення позову без розгляду.
12.12.2016р. 1-й відповідач надав письмові пояснення щодо обґрунтування розмірів земельної ділянки та перебування учасників ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов, які були долучені судом до матеріалів справи.
У судовому засіданні з розгляду даної справи оголошувалась перерва з 12.01.2017р. до 16.01.2017р. до 10:30 год.
Присутні у судовому представники прокуратури підтримали позовні вимоги у повному обсязі.
Представник 1-го відповідача проти позову заперечував, наполягаючи на тому, що Харківська міська рада при прийняття спірного рішення діяла в межах та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, спірне рішення повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
Представник 2-го відповідача після перерви у судове засідання не з'явився, але 16.01.2017р. направив на електронну адресу суду відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечував, посилаючись на те, що прокурором не доведено порушення відповідачем норм законодавства, діючого на момент виникнення спірних правовідносин.
Також 2-м відповідачем було подано до суду клопотання про розгляд справи без участі його представника на підставі вже поданих документів, наявних у справі.
Враховуючи, що відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, обов'язок доказування та надання доказів покладений на сторони, суд визнав за можливе розглянути справу по суті без участі представника 2-го відповідача за наявними матеріалами, відповідно до ст. 75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
Рішенням 5 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання земельних ділянок для будівництва об'єктів" № 185/16 від 20.04.2016р. (п. 5 Додатку № 1) Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Стройіндустрія-1" було надано у власність земельну ділянку із земель територіальної громади м.Харкова за рахунок земель житлової та громадської забудови, площею 1,2421 га (кадастровий номер 631013500:07:001:0006) для будівництва та обслуговування житлових будинків по вул.Олімпійська, 6 в м.Харкові.
Відповідно до інформації Управління Держземагенства у м.Харкові Харківської області від 25.07.2016р. № 10-20.08-6-3292/20-16, нормативно-грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 10192424 грн.
На підставі вищевказаного рішення приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Харківської області ОСОБА_6 прийнято рішення про державну реєстрацію прав від 29.04.2016р. № 29486101, на підставі якого в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно внесено запис про право власності № 14389074.
У ході вивчення правомірності передачі у приватну власність земельних ділянок, розташованих на території Немишлянського (Фрунзенського) району м.Харкова, Харківською місцевою прокуратурою № 3 встановлено, що рішення 5 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання земельних ділянок для будівництва об'єктів" № 185/16 від 20.04.2016р. прийнято всупереч вимогам ст. 41 Земельного кодексу України, ст.ст. 133, 135, 137 Житлового кодексу УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985р. № 186.
У зв'язку з цим, заступником прокурора Харківської місцевої прокуратури № 3 було подано до господарського суду позов про визнання незаконним та скасування даного рішення в частині п. 5 додатку 1 до нього, що стосується 2-го відповідача, та визнання недійсним і скасування рішення приватного нотаріуса про державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 Земельного кодексу України, житлово-будівельним (житловим) та гаражно-будівельним кооперативам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва передаються безоплатно у власність або надаються в оренду у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації.
Тобто, наведеною нормою передбачено можливість безоплатної передачі земельних ділянок у власність юридичної особи для здійснення житлового будівництва за умови, що така особа створена як житлово-будівельний кооператив, а тому при вирішенні питання щодо безоплатного надання земельної ділянки в порядку, визначеному наведеною нормою, слід враховувати саме мету створення кооперативу, яка має відповідати встановленим вимогам до порядку створення такого кооперативу.
Згідно ст. 133 Житлового кодексу України, громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, вправі вступити до житлово-будівельного кооперативу (ЖБК) і одержати в ньому квартиру.
Пунктом 1 розділу I Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985р. № 186 передбачено, що житлово-будівельний кооператив організовується з метою забезпечення житлом членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), а у випадках, передбачених законодавством, - одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу або багатоквартирного блокованого жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями за власні кошти кооперативу за допомогою банківського кредиту, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками).
Відповідно до ст. 135 ЖК України та абз. 1 п. 8 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, до членів ЖБК приймаються громадяни, які постійно проживають у даному населеному пункті і які потребують поліпшення житлових умов.
ОСОБА_7 137 Житлового кодексу визначено, що житлово-будівельні кооперативи організуються при виконавчих комітетах місцевих Рад народних депутатів, при підприємствах, установах і організаціях. Порядок організації та діяльності ЖБК установлюється цим Кодексом, Примірним статутом та іншими актами законодавства.
Згідно ч. 6 ст. 137 ЖК України та абз. 2 п. 4 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, рішення зборів про організацію кооперативу, список громадян, які вступають до кооперативу, і членів їх сімей, що виявили бажання оселитися в будинку кооперативу, затверджуються виконавчим комітетом місцевої Ради народних депутатів.
Як зазначено в абз. 2 п. 5 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, житлово-будівельний кооператив діє на підставі статуту, прийнятого відповідно до цього Примірного статуту і зареєстрованого у виконавчому комітеті Ради народних депутатів, який затвердив рішення про організацію кооперативу.
Пунктом 5 Примірного статуту визначено, що число громадян, які вступають до організованого кооперативу, повинно відповідати кількості квартир в житловому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва. При будівництві одно- і двоквартирних жилих будинків садибного типу число громадян, необхідне для організації кооперативу, визначається виконавчим комітетом районної, міської, районної в міста Ради народних депутатів, але не може бути менше 5 чоловік.
Відповідно до абз. 2 п. 7 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, до членів ЖБК приймаються особи віком до 30 років.
Абзацем 1 пункту 45 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу визначено, що громадянин може бути членом тільки одного житлово-будівельного кооперативу, крім випадку до новостворюваного кооперативу у зв'язку з потребою у поліпшенні житлових умов.
Згідно абз. 1 п. 74 Примірного статуту, контроль за діяльністю житлово-будівельних кооперативів, за експлуатацією та ремонтом належних їм будинків здійснюють виконавчі комітети місцевих рад народних депутатів.
При цьому суд приймає до уваги, що колегія суддів Вищого господарського суду України при прийнятті рішення від 14.03.2013р. у справі № 5002-22/1870-2012 дійшла висновку, що при вирішенні питання, яким нормативно-правовим актом слід керуватись при створенні ЖБК: ст. 7 Закону України "Про кооперацію" або Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу, необхідно врахувати, що зазначені нормативно-правові акти співвідносяться як загальний (Закон України "Про кооперацію") та спеціальний (Примірний статут), а тому слід застосовувати норми спеціального нормативно-правового акту.
Закони України "Про кооперацію" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", на які посилаються відповідачі в обґрунтування своїх заперечень проти позову, у цьому випадку регулюють лише загальні вимоги щодо процедури створення такого кооперативу, і при додержанні вимог лише них нормативних актів такий кооператив не буде житлово-будівельним розумінні ст. 41 ЗК України, а отже не буде мати права на безоплатне отримання земельної ділянки.
Крім того, відповідно до ст. 2 Закону України "Про кооперацію", кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування.
Відповідно до ст. 3 вказаного Закону, метою кооперації є задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів кооперативних організацій на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, поділу між ними ризиків, витрат і доходів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю.
Основними завданнями кооперації є: підвищення життєвого рівня членів кооперативів, захист їх майнових інтересів і соціальних прав; створення системи економічної і соціальної самодопомоги населення та суб'єктів господарювання; залучення у виробництво товарів, робіт, послуг, додаткових трудових ресурсів, підвищення трудової і соціальної активності населення; створення і розвиток інфраструктури, необхідної для провадження господарської та іншої діяльності кооперативів з метою зростання матеріального добробуту їх членів та задоволення потреб у товарах і послугах; сприяння сталому розвитку та становленню засад демократичного розвитку суспільства.
ОСОБА_7 4 Закону України "Про кооперацію" визначено, що кооперація базується на таких основних принципах: добровільності вступу та безперешкодного виходу з кооперативної організації; соціальної справедливості, взаємодопомоги та співробітництва; рівного права голосу під час прийняття рішень (один член кооперативу - один голос); вільного вибору напрямів і видів діяльності; демократичного контролю за діяльністю кооперативних організацій та їх посадових осіб з боку членів кооперативних організацій; безпосередньої участі членів кооперативної організації у її діяльності.
Згідно ст. 6 Закону України "Про кооперацію", кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.
Будь-яких особливостей функціонування житлово-будівельного кооперативу Закон України "Про кооперацію" не містить.
ОСОБА_7 5 даного Закону передбачено, що законодавство про кооперацію базується на нормах Конституції України і Цивільного кодексу України, цього Закону, інших нормативно-правових актів з питань кооперації. Отже, Закон України "Про кооперацію" має загальний характер щодо регулювання спірних правовідносин.
Разом з тим, Житловий кодекс УРСР, який на цей час діє на території України в силу положень Постанови Верховної Ради України від 12.09.1991р. № 1545-ХІІ "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР", передбачає особливості створення та функціонування житлово-будівельного кооперативу.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про правонаступництво України", закони УРСР та інші акти, ухвалені Верховною Радою УРСР, діють на території України, оскільки вони не суперечать законам України, ухваленим після проголошення незалежності України.
Норми ЖК УРСР мають пріоритет як спеціальні норми над нормами Закону України "Про кооперацію", які є загальними. Саме норми ЖК УРСР визначають такий вид кооперативу як житловий, мету, порядок (включаючи вимоги для цього) створення, суб'єктний склад. У той же час, як вбачається з преамбули Закону України "Про кооперацію", останній визначає лише правові, організаційні економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні. Тобто, визначає загальні умови до кооперації як такої, проте такі вимоги не можуть бути застосовані всупереч вимог спеціального законодавства щодо конкретного кооперативу, яким в даному випадку є ЖК УРСР в силу свого змісту та ст.5 Закону України "Про кооперацію".
Таким чином, суд дійшов висновку, що при створенні житлово-будівельного кооперативу слід керуватися спеціальним нормативно-правовим актом - Примірним статутом житлово-будівельного кооперативу (аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 17.06.2014 у справі №21-195а14).
Проте, матеріали справи свідчать, що ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" був створений усупереч вимогам Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу та ст.ст. 133, 135, 137 Житлового кодексу України.
Так, усупереч ч. 6 ст. 137 та абз. 2 п. 4 Примірного статуту, рішення про створення ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" (протокол загальних зборів засновників від 26.04.2016р.) та список членів кооперативу від 26.04.2016р. не затверджені виконавчим комітетом Харківської міської ради, при тому, що статут кооперативу зареєстрований саме у цій місцевій раді.
Як вбачається зі Статуту ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" та протоколу загальних зборів засновників від 26.04.2016р., кооператив не створено при виконавчому комітеті місцевої ради народних депутатів, при підприємстві, установі чи організації, що суперечить ст.137 Житлового кодексу України.
Судом встановлено, що ОК "ЖБК "Стройїндсутрія-1" створено рішенням загальних зборів 15.03.2016р., засновниками ОСОБА_7 стали: ОСОБА_1, Полтавська С В., ОСОБА_8, ОСОБА_9 та ОСОБА_10, які є мешканцями м.Харкова.
Рішення загальних зборів ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" (протокол від 15.03.2016р.) затверджено рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради № 186 від 23.02.2016р.
Однак, 26.04.2016р. відбулись загальні збори ОК "ЖБК "Стройіндустія-1" (протокол загальних зборів від 26.04.2016р.), на яких було змінено склад засновників, список членів (засновників) ОСОБА_7 та затверджено новий ОСОБА_7.
Так, відповідно до затвердженого 26.04.2016р. Статуту ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" та списку членів (засновників) ОСОБА_7, засновниками стали ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15 та ОСОБА_16
Всупереч вимогам ст. 135 Житлового кодексу України та абз.1 п. 8 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, вищевказані члени кооперативу, а саме: ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15 та ОСОБА_16 не потребують поліпшення житлових умов. На момент прийняття зазначеного рішення Харківської міської ради та станом на тепер вони на обліку громадян, що потребують поліпшення житлових умов не перебували та й не можуть перебувати.
За даними адресно-довідкового підрозділу ГУДМС УДМС України, станом на 16.08.2016р.:
- ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_1, 20 років, зареєстрована за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2;
- ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_3, 43 років, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_4;
- ОСОБА_13, ІНФОРМАЦІЯ_5, 28 років, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_6;
- ОСОБА_14, ІНФОРМАЦІЯ_7, 34 роки, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_8;
- ОСОБА_17, ІНФОРМАЦІЯ_9, 49 років, зареєстрований за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_10;
- ОСОБА_18, ІНФОРМАЦІЯ_11, 44 роки, зареєстрована за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_12.
Отже, всі засновники ОК ЖБК "Стройіндустрія-1", у відповідності до вимог ст. 135 ЖК України та п. 7, п. 8 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, на час створення ОСОБА_7 не могли бути його членами та засновниками та перебувати на обліку громадян, що погребують поліпшення житлових умов.
При цьому, всі члени (засновники) ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1", за винятком ОСОБА_11, є фізичними особами - підприємцями, які здійснюють різні види підприємницької діяльності.
Як вбачається з п. 5.1. Статуту ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1", членами ОСОБА_7 можуть бути фізичні особи та юридичні особи у якості своїх представників, які визнають ОСОБА_7 та дотримуються вимог ОСОБА_7 щодо вступу, зробили вступні та пайові внески, користуються послугами та беруть участь у поточній діяльності ОСОБА_7, що суперечить вимогам ст.ст. 133, 135 ЖК України та абз. 1 п. 56 Примірного статуту.
Крім того, в Статуті ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1", всупереч приписам ст. 133 ЖК України та абз. 1 п. 8 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, не зазначено, що члени ОСОБА_7 повинні постійно проживати у місті Харкові і потребувати поліпшення житлових умов (перебувати на відповідному обліку).
Проте, пунктом 5.2. ОСОБА_7 визначено, що фізичні особи можуть бути членами кількох кооперативів, що не відповідає вимогам абз. 1 п. 45 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу.
До того ж, вбачається, що ОК ЖБК "Стройіндустрія-1" фактично не є житлово-будівельним кооперативом, а є обслуговуючим кооперативом.
Так, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, організаційно-правовою формою ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" є "обслуговуючий кооператив", а видом діяльності кооперативу - "комплексне обслуговування об'єктів (код КВЕД 81.10)".
Як зазначалося вище, згідно приписів ст. 2 Закону України "Про кооперацію", обслуговуючим кооперативом є кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності.
Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу. Тобто, метою створення обслуговуючого кооперативу не може бути будівництво житлових будівель.
Згідно п. 3.1. Статуту ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1", формально метою створення ОСОБА_7 є забезпечення житлом (будівництво житла) членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва багатоквартирного жилого будинку (будинків), або одноквартирних чи багатоквартирних жилих будинків садибного типу, або багатоквартирного жилого будинку (будинків) з надвірними будівлями (господарськими будівлями та спорудами) за власні кошти кооперативу, а або із залученням банківських кредитів, чи/або позики, а також для наступної експлуатації та управління цим будинком (будинками).
Пунктом 3 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу визначено, що число громадян, які вступають до організованого кооперативу, повинно відповідати кількості квартир у жилому будинку (будинках) кооперативу, запланованому до будівництва.
Водночас, у Статуті ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" не визначено кількість квартир у житловому будинку, який заплановано до будівництва кооперативом.
Згідно листа Депратаменту містобудування, архітектури та генерального плану від 06.12.2016р. № 5025/0/27-16, передпроектна документація до управління замовником, 2-м відповідачем, не надавалась.
З урахуванням викладеного, ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" не можна вважати житлово-будівельним кооперативом у розумінні вимог глави 5 Житлового кодексу України та ст. 41 Земельного кодексу України. Вказаний кооператив фактично є обслуговуючим, його фактична мета створення, порядок створення, організації та діяльності не відповідає вимогам до житлово-будівельного кооперативу. Члени кооперативу не мають права на поліпшення житлових умов.
За таких обставин, п. 5 додатку 1 рішення 5 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання земельних ділянок для будівництва об'єктів" № 185/16 від 20.04.2016р. є незаконним, оскільки прийнято в порушення вимог ст. 41 Земельного кодексу України, ст.ст. 133, 135, 137 Житлового кодексу України та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу.
Оскільки Статут ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" було зареєстровано у виконавчому комітеті Харківської міської ради та затверджено рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради № 186 від 23.02.2016р., 1-й відповідач мав з'ясувати вказані обставини.
Такого ж висновку дійшла колегія суддів Судових палат в адміністративних, господарських та цивільних справах Верховного Суду України під час прийняття постанови № 21-195а14 від 17.06.2014р., а саме: при вирішенні відповідною радою питання про надання житлово-будівельним (житловим) кооперативам безоплатно земельної ділянки має враховуватися мета створення такого кооперативу, порядок його організації відповідно до Житлового кодексу України та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу. Такої ж правової позиції дотримується і Вищий господарський суд України у своїй постанові від 24.02.2016р. у справі № 922/2697/15.
Відповідно до ч. 1 ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України, висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111-16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
Крім того, абз. 1 п. 74 Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу передбачено, що контроль за діяльністю житлово-будівельних кооперативів, за експлуатацією та ремонтом належних їм будинків здійснюють виконавчі комітети місцевих Рад народних депутатів.
Згідно ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визначає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 10.03.2016р. у справі № 922/3311/15).
Таким чином, п. 5 додатку 1 рішення 5 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання земельних ділянок для будівництва об'єктів" № 185/16 від 20.04.2016р. підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
Заперечуючи проти позову, 1-й відповідач зазначає, що предметом даного позову є ненормативний акт (рішення органу місцевого самоврядування щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки), що застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів. А тому, такий позов не може бути задоволений, оскільки оспорюване рішення органу місцевого самоврядування вичерпало свою дію шляхом виконання. Його скасування не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки у таких осіб виникло право власності або володіння земельною ділянкою і це право ґрунтується на правовстановлюючих документах.
Суд вважає, що вищевказані висновки не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, оскільки відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
У п. 5 рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009р. № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України зазначив, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону).
Отже, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13.05.1997р. № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру № НВ-6302930282016 від 18.07.2016р., земельна ділянка площею 1,2421 га (кадастровий номер 631013500:07:001:0006) для будівництва та обслуговування житлових будинків по вул.Олімпіській, 6 в м.Харкові належить на праві власності ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1".
Згідно з Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відсудження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта, земельна ділянка (кадастровий номер 6310138500:07:001:0006), розташована за адресою: м.Харків, вул.Олімпійська, 6, площею 1,2421 га належить на праві власності Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Стройіндустрія-1" (код ЄДПРОУ 40349052) на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29486101 від 29.04.2016р., приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Харківської області ОСОБА_6
Як встановлено приписами ч. 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Відповідно до п. 41 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Пунктом 2.6. Порядку прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011р. № 3502/5, передбачено, що для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав, заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили.
Вищевикладене, зокрема, відображено в інформаційному листі Вищого господарського суду України "Про деякі питання, пов'язані із запровадженням нової системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 08.02.2013р. № 01-06/319/2013.
Таким чином, діючим законодавством закріплено, що скасування запису про реєстрацію права власності можливе лише у випадку скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про правомірність вимоги прокурора про визнання недійсним та скасування рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_6 про державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку, оскільки дана вимога є похідною від вимоги про визнання недійсним та скасування п. 5 додатку 1 рішення 5 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання земельних ділянок для будівництва об'єктів" № 185/16 від 20.04.2016р.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Відповідно до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
З урахуванням викладеного, на підставі наявних у матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 3 Харківської області обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідачів.
Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст. 21 Цивільного кодексу України, ст.ст. 133, 135, 137 Житлового кодексу України, ст. 41 Земельного кодексу України, ст.ст. 2, 3, 4, 5, 6 Закону України "Про кооперацію", ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", ст.ст. 1, 4, 12, 33, 34, 43, 49, 82-85, 111-28 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати недійсним та скасувати п. 5 додатку 1 рішення 5 сесії Харківської міської ради 7 скликання "Про надання земельних ділянок для будівництва об'єктів" № 185/16 від 20.04.2016р.
Визнати недійсним та скасувати рішення приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_6 про державну реєстрацію права власності ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" (код ЄДРПОУ: 40349052) про державну реєстрацію права власності ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" на земельну ділянку, площею 1,2421 га (кадастровий номер 631013500:07:001:0006), розташовану по вул.Олімпійській, 6 в м.Харкові, від 29.04.2016р. № 29486101.
Зобов'язати ОК "ЖБК "Стройіндустрія-1" (код ЄДРПОУ: 40349052) повернути земельну ділянку площею 1,2421 га (кадастровий номер 631013500:07:001:0006), розташовану по вул.Олімпійській, 6 в м.Харкові, у власність територіальної громади м.Харкова.
Стягнути з Харківської міської ради (61003, м.Харків, пл.Конституції, 7; код ЄДРПОУ: 04059243) на користь Прокуратури Харківської області (61050, м.Харків, вул.Б.Хмельницького, 4; код ЄДРПОУ: 02910108) - витрати з оплати судового збору в розмірі 2067,00 грн.
Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Стройіндустрія-1" (61052, м.Харків, Полтавський шлях, буд. 37; код ЄДРПОУ: 40349052) на користь Прокуратури Харківської області (61050, м.Харків, вул.Б.Хмельницького, 4; код ЄДРПОУ: 02910108) - витрати з оплати судового збору в розмірі 2067,00 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 23.01.2017 р.
Головуючий суддя Суддя Суддя ОСОБА_19 ОСОБА_20 ОСОБА_21
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2017 |
Оприлюднено | 25.01.2017 |
Номер документу | 64201341 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні