Рішення
від 17.01.2017 по справі 927/1095/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Чернігівської області

Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua

========================================================================================================================================================================

Іменем України

РІШЕННЯ

"17" січня 2017 р. Справа № 927/1095/16

Позивач: Публічне акціонерне товариство „Укртелеком» , код ЄДРПОУ 21560766,

б-р Т.Шевченка, 18, м. Київ, 01030,

в особі Чернігівської філії Публічного акціонерного товариства

„Укртелеком", код ЄДРПОУ 01189425, пр-т Миру, 28, м. Чернігів,

14000;

Відповідач: Управління соціального захисту населення Деснянської районної у

м. Чернігові ради, код ЄДРПОУ 03196191, вул. Шевченка, 44, м. Чернігів,

14017.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

1.Управління Державної казначейської служби України у місті Чернігові Чернігівської області (вул. Київська, 9, м. Чернігів, 14005);

2. Головне управління державної казначейської служби України в Чернігівській області (вул. Реміснича (Комсомольська), буд. 27, м. Чернігів, 14005) ;

3. Департамент фінансів Чернігівської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02317451, пр-т Миру, 43, м. Чернігів, 14000 );

4. Фінансове управління Деснянської районної у місті Чернігові ради (код ЄДРПОУ 02318456, пр-т Перемоги, 141, м. Чернігів, 14013).

Предмет спору: про стягнення 291615,86 грн.

Суддя В.В. Шморгун

ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:

від позивача: ОСОБА_1 - старший юрисконсульт відділу правового забезпечення Чернігівської філії Публічного акціонерного товариства „Укртелеком» , довіреність № 1330 від 12.12.2016;

від відповідача: ОСОБА_2 - головний спеціаліст-юрисконсульт, довіреність № 12- 08/2259 від 09.02.2016 ; ОСОБА_3, довіреність № 12-08/25651 від 06.12.2016, представник;

від третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

1) ОСОБА_4 - головний спеціаліст - юрисконсульт, довіреність №1 від 03.01.2017; ОСОБА_5, заступник начальника, довіреність № 2 від 17.01.2017;

ОСОБА_6, начальник відділу видатків, довіреність № 3 від 17.01.2017

2) не з»явився;

3) не з»явився;

4) ОСОБА_7 - заступник начальника управління - начальник бюджетного відділу, довіреність від 20.12.2016; ОСОБА_8 - начальник управління, довіреність від 20.12.2016.

У судовому засіданні на підставі ч.2 ст.85 Господарського процесуального кодексу України оголошені вступна та резолютивна частини рішення .

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство „Укртелеком» в особі Чернігівської філії Публічного акціонерного товариства „Укртелеком» звернулось з позовом до Управління соціального захисту населення Деснянської районної у м. Чернігові ради про стягнення 291615,86 грн заборгованості та судового збору.

Позов мотивовано тим, що ПАТ „Укртелеком» в особі Чернігівської філії ПАТ „Укртелеком» було надано телекомунікаційні послуги по Деснянському району м. Чернігова пільговим категоріям споживачів за період з 01.11.2015 по 31.12.2015 на загальну суму 291615,86 грн, проте відповідачем не виконано своїх зобов'язань по виплаті позивачу компенсації витрат за надані послуги зв'язку? у зв'язку з чим утворилась заборгованість на вищезазначену суму.

Ухвалою суду від 24.11.2016 порушено провадження у справі та призначено розгляд справи на 06.12.2016.

Ухвалою суду від 06.12.2016 розгляд справи відкладено на 21.12.2016 та залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Управління Державної казначейської служби України у місті Чернігові Чернігівської області, Головне управління державної казначейської служби України в Чернігівській області, Департамент фінансів Чернігівської обласної державної адміністрації, Фінансове управління Деснянської районної у місті Чернігові ради.

У судовому засіданні 21.12.2016 оголошено по справі перерву до 17.01.2017.

У судове засідання 17.01.2017 з'явились представник позивача, представники відповідача, представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Управління Державної казначейської служби України у місті Чернігові Чернігівської області та Фінансового управління Деснянської районної у місті Чернігові ради.

Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Головного управління державної казначейської служби України в Чернігівській області та Департаменту фінансів Чернігівської обласної державної адміністрації у судове засідання не з'явились, про час і місце проведення судового засідання повідомлені належним чином.

Згідно п. 3.9.2 Постанови № 18 у випадку нез'явлення у засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Від представників учасників судового процесу клопотання про фіксацію судового засідання технічними засобами не надходило.

У своїх обґрунтуваннях до позову представник позивача зазначає, що Управлінням соціального захисту населення Деснянської районної у м. Чернігові ради, як головним розпорядником коштів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, що виникли на підставі Бюджетного кодексу України, Закону України „Про телекомунікації» , Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою КМУ від 11.04.2012 № 295, „Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету» , затвердженого Постановою КМУ № 256 від 04.03.2002, Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу» , Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , Закону України „Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний статус» , Закону України „Про охорону дитинства» , не було виконано зобов'язання по виплаті компенсаційних втрат за надані послуги зв'язку пільгових категорій громадян.

Також представник позивача зазначила, що рішенням Чернігівської міської ради від 28.12.2015 "Про міський бюджет на 2016 рік" установлено, що розпорядники коштів міського бюджету мають право брати бюджетні зобов'язання у 2016 році враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, взятих на облік в управлінні Державної казначейської служби України у м. Чернігові Чернігівської області, у межах виділених їм бюджетних асигнувань. Згідно з додатком 5 до цього рішення Чернігівської міської ради бюджету Деснянського району з міського бюджету виділено субвенцію на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг у розмір 2000000,00 грн, а тому відповідачем повинно було бути компенсовано втрати за надані послуги зв'язку. Крім того, згідно ч.6 ст. 48 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Державним казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень

Представники відповідача у відзиві та усних поясненнях зазначають, що протягом 2015 року, згідно з кошторисними призначеннями, ПАТ "Укртелеком" перераховано кошти у розмірі 1720796,82 грн. Також зазначає, що згідно з потребою на 2016 рік був затверджений кошторис на рік у розмірі 1865900,00 грн за рахунок коштів міського бюджету, але кошти протягом всього 2016 року на рахунок управління не надходили.

Представники відповідача проти розміру наданих позивачем послуг не заперечували, але зазначили, що перерахувати кошти позивачу не є можливим у зв'язку з відсутністю бюджетних субвенцій у 2016 році. Протягом 2016 року фінансування пільг з послуг зв'язку не здійснювалось, оскільки кошторисом по КФК 090214 від 04.02.2016 було передбачено видатки з місцевого бюджету на такі цілі у розмірі 1 865 900, 00 грн, але всі кошторисні призначення були повністю зняті розпорядженнями Деснянської районної у місті Чернігові ради від 22.08.2016 № 65-р „Про зміни обсягів бюджетних призначень на 2016 рік» на підставі рішення міської ради від 11.08.2016 № 10/VII-17 „Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради» від 28.12.2015 № 2/VII-6 „Про міський бюджет на 2016 рік» зі змінами і доповненнями ( 3/ VII-12, № 4/ VII-14, № 6/ VII-24, № 7/ VII-18, 9/ VII-12).

Крім того, представники відповідача вважають, що бюджетні зобов'язання за грудень 2015 року правомірно були зареєстровані у лютому 2016 року, адже нарахування позивачем за послуги зв'язку надані відповідачу лише у січні 2016 року, проте у січні 2016 року бюджетні призначення для відшкодування пільг на послуги зв'язку не були встановлені. Також зазначають, що бюджетні зобов'язання за грудень 2015 року зареєстровані у лютому 2016 року після виділення місцевим бюджетом коштів для погашення заборгованості з надання пільг, але фактично кошти так і не надійшли.

Представники відповідача зазначили, що кошторисом на 2015 рік від 17.02.2015 по КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» з державного бюджету було виділено кошти у сумі 1 915 000,00 грн. Протягом 2015 року було зменшено кошторисні призначення на загальну суму 113885,68 грн. Управлінням по КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» відшкодовуються пільги з послуг зв'язку не лише ПАТ „Укртелеком» в особі Чернігівської філії ПАТ „Укртелеком» , але й ПТЗТ „Центр експлуатації - зв'язок» , ПАТ „Чернігівобленерго» , ТОВ „Таско» .

Оскільки ПАТ „Укртелеком» надав до Управління звіт про нараховані пільги в наступному за звітним місяці, тобто за листопад в грудні, а за грудень 2015 року в 2016 році, то на кінець 2015 року в Управлінні обліковувалась кредиторська заборгованість лише за листопад у сумі 146343,85 грн. Крім того зазначають, що фінансування здійснювалось по мірі надходження субвенцій з державного бюджету у місцевий бюджет, на загальну суму 1 801 114,32 грн, в тому числі ПАТ „Укртелеком» - 1 720 796,82 грн. Факт надходження та використання коштів загального фонду по КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» підтверджено в звіті форми № 2м за 2015 рік.

Також представники відповідача зазначають, що зміст позовної заяви не містить жодного правового обґрунтування віднесення Управління соціального захисту населення Деснянської районної у м. Чернігові ради до категорії розпорядник бюджетних коштів, згідно з положеннями ст. 22 Бюджетного кодексу України.

Представником третьої особи- 1 надано пояснення, що перерахування міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам, зокрема і субвенцій, здійснюється органами Казначейства відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України, інших нормативно-правових актів України та рішень відповідної ради про місцевий бюджет. Казначейське обслуговування місцевих бюджетів здійснюється органами Казначейства України відповідно до ст. 43 Бюджетного кодексу України, а також відповідно до Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом МФУ від 23.08.2012 № 938. Органи Казначейства здійснюють платежі на підставі платіжних доручень розпорядників бюджетних коштів у разі наявності в обліку відповідного бюджетного зобов'язання за відповідними кодами економічної класифікації видатків. Відповідно до п. 2.10 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України бюджетні зобов'язання щодо виплати субвенцій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово - комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Казначейства незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Тому за КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» , за кодом економічної класифікації видатків 2730 „Інші виплати населенню» , реєстрація бюджетних фінансових зобов'язань органами Казначейства області здійснюється незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень, що і було зроблено УДКСУ у м. Чернігові Чернігівської області.

Представником третьої особи-2 пояснено, що загальна сума кошторисних призначень (кошторис та розпис по КФК 090214) на 2015 рік складала 1793100, 00 грн, касові видатки 1658134,46 грн. На кінець грудня 2015 року Управлінням соціального захисту населення Деснянської районної у місті Чернігові ради були надані на реєстрацію в Управління Державної казначейської служби у м. Чернігові Чернігівської області реєстри бюджетних зобов'язань та реєстри бюджетних фінансових зобов'язань по КФК 090214 КЕКВ 2730 на суму 152560,09 грн ( в т.ч. в межах кошторису на суму 142979,86 грн). Станом на 01.01.2016 виникла заборгованість на суму 152560,09 грн, яка була зареєстрована (перереєстрація кредиторської заборгованості) згідно реєстру бюджетних зобов'язань № 15 від 28.01.2016 та реєстра бюджетних фінансових зобов'язань № 15 від 28.01.2016. Кошторис (розпис) на 2016 рік був зведений 09.02.2016 та склав 1865900 грн 29.02.2016 Управління соціального захисту надало на реєстрацію бюджетні зобов'язання та бюджетні фінансові зобов'язання на суму 279854,78 грн, в яку входила сума за грудень місяць 2015 року (акти звіряння за грудень 2015 були підписані у 2016 році).

Представником третьої особи-3 зазначено, що у 2015 році відповідно до ст. 102 Бюджетного кодексу України надання пільг з послуг зв'язку здійснювалась за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Законом України "Про державний бюджет на 2016 рік" на 2016 рік відповідна субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам не передбачалась.

Представник третьої особи-4 зазначив, що у районному у місті бюджеті на 2015 рік було передбачено субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку та інших передбачених законодавством пільг у розмірі 2049500 грн. В процесі виконання бюджету такі бюджетні призначення уточнювались і на кінець 2015 року склали 1964593,83 грн, з яких були заверджені і профінансовані пільги на послуги зв'язку у розмірі 1801114,32 грн. Так, ПАТ "Укртелеком" отримало 1720796,82 грн, решту коштів отримали інші організації, які також надавали послуги зв'язку пільговим категоріям. Оскільки управління праці здійснює реєстрацію нарахованих пільг в останній робочий день поточного місяця, а нарахування ПАТ "Укртелеком" надає в наступному місяці, тому нарахування за листопад 2015 року у розмірі 146343,85 грн були проведені у грудні 2015 року і ця сума є кредиторською заборгованістю станом на 1 січня 2016 року. Протягом 2016 року кошти на відшкодування пільг за послуги зв'язку не надходили.

Також представник третьої особи-4 пояснила, що згідно ч.6 ст. 48 Бюджетного кодексу України бюджетні зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Державним казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень, а тому дії Управління соціального захисту населення щодо реєстрації бюджетних призначень по КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» є правомірними.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення сторін, перевіривши надані сторонами докази та оглянувши їх у судовому засіданні, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судом, Публічне акціонерне товариство „Укртелеком» являється оператором телекомунікацій, за рішенням НКРЗІ від 28.09.2006 № 384 його включено до Реєстру Операторів, провайдерів телекомунікацій за № 74.

Згідно кошторису на 2015 рік, затвердженого головою Деснянської районної у місті Чернігові ради 17.02.2015 та зареєстрованого в Управлінні Державної казначейської служби України у місті Чернігові 19.02.2015, було передбачено асигнування із загального фонду бюджету за КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку у сумі 1 915 000,00 грн (а.с. 72).

Відповідно до довідок про зміну до кошторису на 2015 рік за № 150 від 07.09.2015, № 216 від 25.12.2015 та № 226 від 29.12.2015 затверджених Головою районної у місті ради кошторисні призначення було зменшено на загальну суму 113885,68 грн, таким чином загальна сума кошторису на 2015 рік по КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» склала 1 801 114,32 грн.

У 2015 році профінансовані видатки на пільги з послуг зв'язку - 1 801 114, 32 грн, у тому числі, ПАТ „Укртелеком» було профінансовано 1 720 796 ,82 грн.

Згідно актів звіряння розрахунків за наданні населенню послуги, на які надаються пільги, ЦТП ЧФ ПАТ „Укртелеком» та Деснянським управлінням праці та соціального захисту населення по КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» станом на 01 грудня 2015 року фактично надано послуг споживачам, а саме: ветеранам війни і праці, ветеранам військової служби і ветеранам органів внутрішніх, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а багатодітним сім'ям, за листопад 2015 року у розмірі 146343,85 грн, станом на 01 січня 2016 року фактично надано послуг цим же споживачам з урахуванням їх пільг за грудень 2015 у розмірі 145272,01 грн (а.с. 14, 15).

28.01.2016 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Чернігові був зареєстрований та взятий на облік Реєстр бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 28.01.2016 № 15 (до складу якого входить бюджетне зобов'язання по наданим ПАТ „Укртелеком» послугам з пільговим категоріям споживачів у листопаді 2015 року у сумі 146 343,85 грн).

29.02.2016 Управлінням Державної казначейської служби України у м. Чернігові був зареєстрований та взятий на облік Реєстр бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 29.02.2016 № 37 (до складу якого входить бюджетне зобов'язання по наданим ПАТ „Укртелеком» послугам з пільговим категоріям споживачів у грудні 2015 року у сумі 145 272,01 грн).

Станом на 01 лютого 2016 року, згідно акту звіряння розрахунків за наданні населенню послуги, на які надаються пільги ЦТП ЧФ ПАТ „Укртелеком» та Деснянським управлінням праці та соціального захисту населення по КФК 090214 „Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку» , за відповідачем рахується заборгованість за 2015 рік в розмірі 291615,86 грн (а.с. 16).

Рішенням Чернігівської міської ради від 28.12.2015 "Про міський бюджет на 2016 рік" установлено, що розпорядники коштів міського бюджету мають право брати бюджетні зобов'язання у 2016 році враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, взятих на облік в управлінні Державної казначейської служби України у м. Чернігові Чернігівської області, у межах виділених їм бюджетних асигнувань. Згідно з додатком 5 до цього рішення Чернігівської міської ради бюджету Деснянського району з міського бюджету виділено субвенцію на надання пільг з послуг зв'язку у розмірі 1 865 900, 00 грн.

Згідно довідки Фінансового управління районної у місті Чернігові ради від 28.08.2016 № 110 всі кошторисні призначення були повністю зняти згідно розпорядження Деснянської районної у місті Чернігові ради від 22.08.2016 № 65-р „Про зміни обсягів бюджетних призначень на 2016 рік» на підставі рішення міської ради від 11.08.2016 № 10/VII-17 „Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради» від 28.12.2015 № 2/VII-6 „Про міський бюджет на 2016 рік» зі змінами і доповненнями ( 3/ VII-12, № 4/ VII-14, № 6/ VII-24, № 7/ VII-18, 9/ VII-12)» .

Як пояснено представниками позивача, відповідача та третіх осіб, до спірного розміру компенсації входить лише абонентська плата за надані послуги зв'язку.

Відповідно до положень ст. 35 Господарського процесуального кодексу України обставини, які визнаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі, можуть не доказуватися перед судом, якщо в суду не виникає сумніву щодо достовірності цих обставин та добровільності їх визнання.

Надаючи правову оцінку відносинам, що склались між сторонами, суд виходить з такого.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

В силу ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, безпосередньо із закону або іншого нормативно - правового акту, що регулює господарську діяльність.

Згідно ч. 3 ст. 63 Закону України „Про телекомунікації" від 18.11.2003 та п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 за № 295, телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Публічне акціонерне товариство „Укртелеком» в особі Чернігівської філії надає телекомунікаційні послуги споживачам з урахуванням їх пільг, передбачених п. 19 ч. 1 ст. 12, п. 10 ч. 1 ст. 13, п. 18 ч. 1 ст. 14, п. 20 ч. 1 ст. 15 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» ; п. 11 ст. 20, п. 8 ст. 30 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ; п. 6 ч. 1 ст. 6 Закону України „Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист» ; ч. 5 ст. 12 Закону України „Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та п. 10 ст. 13 Закону України "Про охорону дитинства" , а саме ветеранам війни та праці, ветеранам військової служби та ветеранам органів внутрішніх справ, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, багатодітним сім'ям.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» .

Статтею 19 вказаного Закону встановлено, що виключно Законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов'язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Згідно п.19 ч. 1 ст. 12 Закону „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв'язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонентна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Відповідно до п.10 ч. 1 ст.13 даного Закону інвалідам війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги: позачергове безплатне встановлення квартирних телефонів і позачергове користування всіма послугами зв'язку. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів, а для інвалідів Великої Вітчизняної війни та війни з Японією зі 100-процентною знижкою від затверджених тарифів.

Пунктом 18 ч. 1 ст.14 Закону передбачене надання учасникам війни (статті 8, 9) таких пільг: позачергове користування всіма послугами зв'язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонентна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Згідно п. 20 ч. 1 ст. 15 Закону „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" особам, на яких поширюється чинність цього Закону (стаття 10), надаються такі пільги: позачергове користування всіма послугами зв'язку та позачергове встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонентна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.

Порядок користування послугами зв'язку та оплати за встановлення квартирних телефонів визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно п. 11 ст. 20 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14), надаються гарантовані державою компенсації та пільги, зокрема: 50-процентна знижка плати за користування телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв'язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом.

За приписами п. 6 ч.1 ст.6 Закону України „Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України надаються пільги: 50-відсоткова знижка плати за користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранам Національної поліції, ветеранам податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 13 Закону України "Про охорону дитинства" багатодітним сім'ям надаються пільги, зокрема, позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів.

Згідно ст. 17 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" фінансування витрат, пов'язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.

Згідно ст. 63 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" реалізація обов'язкових цільових державних і місцевих програм соціального захисту ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранів служби цивільного захисту, ветеранів Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

З даних норм вбачається закріплення реалізації державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії з чого випиває безумовний обов'язок оператора телекомунікаційних послуг надавати пільгові послуги зв'язку визначеним категоріям громадян та кореспондує безумовний обов'язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Відповідно до підпункту б пункту 4 частини 1 ст. 86 та ст. 102 Бюджетного кодексу України вбачається, що до видатків місцевих бюджетів належать, в тому числі видатки на відшкодування вартості послуг зв'язку наданих пільговим категоріям громадян, що проводяться за рахунок субвенцій з Державного бюджету України на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 за № 256 було затверджено «Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету» (далі - Порядок № 256) та встановлено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.

А отже, чинне законодавство передбачає відшкодування витрат за надані послуги зв'язку пільговим категоріям громадян при цьому, зобов'язання сторін по даній справі виникають безпосередньо із законів України і не залежать від їх бажання.

Пунктом 3 Порядку № 256 визначено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення , тобто, в даному випадку це Управління праці та соціального захисту населення Деснянської районної у місті Чернігові ради.

Згідно Положення про управління праці та соціального захисту населення Деснянської районної у місті Чернігові ради, затвердженого рішенням районної у м. Чернігові ради від 30.12.2015 № 12-2/VІІ Управління є виконавчим органом районної у місті ради, забезпечує на території району реалізацію державної політики у сфері соціально - трудових відносин, оплати і належних умов праці, зайнятості, трудової міграції, пенсійного забезпечення, соціального захисту та соціального обслуговування населення, в тому числі громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також ведення обліку осіб, що мають право на пільги за соціальною ознакою (п. 2.1.1).Управління проводить нарахування та виплату усіх видів державної соціальної допомоги, компенсацій та житлових субсидій згідно з чинним законодавством (п. 2.2.24) (а.с.42-47).

А тому посилання відповідача на те, що позовна заява не містить жодного правового обґрунтування віднесення Управління соціального захисту населення Деснянської районної у м. Чернігові ради до категорії розпорядників бюджетних коштів не заслуговують на увагу та є не доведеними.

Згідно ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Відповідно до ст. 525, 526 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст.612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно ст. 599 Цивільного кодексу України зобов'язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Відповідно до ч. 2 ст. 193 Господарського кодексу України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Згідно ч. 5 ст. 48 Бюджетного кодексу України державне казначейство України здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів і відображає їх у звітності про виконання бюджету. При реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань здійснюється перевірка відповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі).

При цьому, згідно ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України, зобов'язання щодо виплати субсидій, допомог, пільг по оплаті за надані послуги та компенсації громадянам з бюджету, на що згідно із Законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Державної казначейської служби України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень. Зазначена норма є спеціальною по відношенню до загальних положень ч. 1-4 ст. 48 Бюджетного кодексу України.

У відповідності до листа Міністерства фінансів України від 30.06.2011 за № 31-07310-10-24/16584 «Щодо порядку обліку бюджетних зобов'язань» згідно із статтею 48 Бюджетного кодексу України, розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих на облік органами Державного казначейства України. Разом з тим, деякі програми, які відносяться до програм соціального захисту населення, є державною гарантією і одержувачу не може бути відмовлено в їх наданні у разі, якщо він має на них право. У цьому випадку проводиться відшкодування витрат за фактично спожиті послуги (нараховані соціальні виплати) в межах встановлених норм (розмірів).

У зв'язку з цим та згідно з ч. 6 ст. 48 Бюджетного кодексу України зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово - комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентської плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно з законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

При цьому, незважаючи на залучення до відносин бюджетних коштів, зазначені відносини є не бюджетними, а господарсько-правовими.

Статтею 1 Цивільного кодексу України визначено, що однією із ознак майнових відносин є юридична рівність їх учасників, отже для таких господарсько-правових відносин характерна юридична рівність сторін, в тому числі й державних підприємств, організацій та установ, заснованих на державній власності.

Згідно частини першої ст. 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями.

Частина 2 ст. 218 Господарського кодексу України та ст. 617 Цивільного кодексу України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів, а також порушення зобов'язань контрагентами правопорушника не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від господарсько-правової відповідальності.

Суд зазначає, що ні Господарський кодекс України, ні Цивільний кодекс України при визначенні відповідальності за укладеним договором не виділяють в окрему категорію осіб "бюджетні установи" і не встановлюють окремі правила для них. Тобто, бюджетна установа, як отримувач і розпорядник бюджетних коштів, не має будь-яких привілей чи пільг у рамках виконання своїх зобов'язань за такими договорами.

Тому самі лише обставини, пов'язані з фінансуванням установи чи організації з Державного бюджету України та відсутністю у ньому коштів, не виправдовують бездіяльність замовника, та не заперечують обов'язку такого органу, який виступає стороною зобов'язального правовідношення, від його виконання належним чином.

Згідно п. 5 Оглядового листа Вищого господарського суду України № 01-06/374/2013 від 18.02.13 відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення договірного зобов'язання.

При цьому, суд звертає увагу на те, що Європейським судом з прав людини у рішеннях у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" (від 18.10.05) та у справі "Бакалов проти України" (від 30.11.04) зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.

Така ж правова позиція викладена у Постанові Верховного Суду України від 15.05.2012 у справі № 3-28гс12.

Аналізуючи норми права, враховуючи що позивачем фактично надані послуги зв'язку на пільгових умовах визначеним категоріям громадян у спірному періоді, суд дійшов висновку, що заявлений позов є обґрунтованим та правомірним.

За приписами ст. 4-3 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Згідно з ст. 32-34 та 36 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідач заперечень та доказів, які б спростовували доводи позивача не надав.

За наведених обставин у їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги є правомірними та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 22, 27, 32-35, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Управління соціального захисту населення Деснянської районної у м. Чернігові ради (код ЄДРПОУ 03196191, вул. Шевченка, 44, м. Чернігів, 14017) на користь Публічного акціонерного товариства „Укртелеком» (код ЄДРПОУ 21560766, б-р Т.Шевченка, 18, м. Київ, 01030) заборгованість у розмірі 291615,86 грн та 4374,24 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 23.01.2017.

Суддя В.В. Шморгун

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення17.01.2017
Оприлюднено25.01.2017
Номер документу64201654
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/1095/16

Постанова від 26.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 12.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 30.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 07.06.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 24.03.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 10.02.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Шапран В.В.

Рішення від 17.01.2017

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 06.12.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 24.11.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні