Постанова
від 26.09.2017 по справі 927/1095/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2017 року Справа № 927/1095/16

Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко В.П. - головуючий (доповідач), судді Палій В.В. і Студенець В.І.

розглянув касаційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Деснянської районної у місті Чернігові ради, м. Чернігів (далі - Управління),

на рішення господарського суду Чернігівської області від 17.01.2017 та

постанову Київського апеляційного господарського суду від 07.06.2017

зі справи № 927/1095/16

за позовом публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м. Київ (далі - ПАТ "Укртелеком"), в особі Чернігівської філії, м. Чернігів (далі - Філія),

до Управління

про стягнення 291 615,86 грн.,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Управління державної казначейської служби України у місті Чернігові Чернігівської області, м. Чернігів (далі - УДКСУ у місті Чернігові);

Головне управління державної казначейської служби України в Чернігівській області, м. Чернігів (далі - ГУДКСУ в Чернігівській області);

Департамент фінансів Чернігівської обласної державної адміністрації, м. Чернігів (далі - Департамент фінансів);

Фінансове управління Деснянської районної у місті Чернігові ради, м. Чернігів (далі - Фінансове управління).

Судове засідання проведено за участю представників:

ПАТ "Укртелеком" - Прохоренко М.М.,

Управління - не з'яв.,

УДКСУ у місті Чернігові - не з'яв.,

ГУДКСУ в Чернігівській області - не з'яв.,

Департаменту фінансів - не з'яв.,

Фінансового управління - не з'яв.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Позов було подано про стягнення заборгованості у сумі 291 615, 86 грн. понесених позивачем витрат внаслідок надання окремим категоріям населення телекомунікаційних послуг на пільгових умовах.

Рішенням господарського суду Чернігівської області від 17.01.2017 (суддя Шморгун В.В.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 07.06.2017 (колегія суддів у складі: Жук Г.А. - головуючий, Мальченко А.О. і Дикунська С.Я.): позов задоволено повністю; стягнуто з Управління на користь ПАТ "Укртелеком" заборгованість у розмірі 291 615,86 грн. та 4 374, 24 грн. витрат зі сплати судового збору.

У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України Управління просить: задовольнити касаційну скаргу; скасувати судові акти попередніх судових інстанцій та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити; судові витрати за подання касаційної скарги стягнути з позивача на користь Управління. Скаргу мотивовано прийняттям оскаржуваних судових актів з порушенням норм матеріального і процесуального права.

У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Укртелеком" в особі Філії заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про прийняття оскаржуваних судових рішень з дотриманням норм матеріального і процесуального права, та просить залишити їх без змін, а скаргу без задоволення.

Від інших учасників судового процесу відзиви на касаційну скаргу не надходили.

Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги. Від ГУДКСУ в Чернігівській області надійшов лист з проханням провести розгляд справи без участі його представника.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями фактичних обставин справи правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Суди попередніх інстанцій у розгляді справи виходили з таких обставин та висновків.

ПАТ "Укртелеком" є оператором телекомунікацій, за рішенням Національної комісії з питань регулювання зв'язку України від 28.09.2006 №384 його включено до Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій за № 74.

Згідно з актами звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги, ЦТП ЧФ ПАТ "Укртелеком" та Деснянським управлінням праці та соціального захисту населення по КФК 090214 "Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку" станом на 01.12.2015 фактично надано послуг споживачам, - а саме: ветеранам війни і праці, ветеранам військової служби і ветеранам органів внутрішніх справ, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та багатодітним сім'ям, - за листопад 2015 року на суму 146 343,85 грн., станом на 01.01.2016 фактично надано послуг цим же споживачам (з урахуванням їх пільг за грудень 2015 року) на суму 145 272,01 грн.

Відповідно до кошторису на 2015 рік, затвердженого головою Деснянської районної у місті Чернігові ради 17.02.2015 та зареєстрованого в УДКСУ у місті Чернігові 19.02.2015, було передбачено асигнування із загального фонду бюджету за КФК 090214 "Пільги окремим категоріям громадян" з послуг зв'язку в сумі 1 915 000 грн.

Згідно з довідками про зміну до кошторису на 2015 рік від 07.09.2015 № 150, від 25.12.2015 № 216 та від 29.12.2015 № 226, затверджених головою районної у місті ради, кошторисні призначення було зменшено на загальну суму 113 885,68 грн.; таким чином, загальна сума кошторису на 2015 рік по КФК 090214 "Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку" склала 1 801 114,32 грн.

У 2015 році профінансовано видатки на пільги з послуг зв'язку в сумі 1 801 114, 32 грн., у тому числі ПАТ "Укртелеком" було профінансовано в сумі 1 720 796,82 грн.

28.01.2016 УДКСУ у місті Чернігові був зареєстрований та взятий на облік Реєстр бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 28.01.2016 № 15 (до складу якого входить бюджетне зобов'язання по наданих ПАТ "Укртелеком" послугах пільговим категоріям споживачів у листопаді 2015 року в сумі 146 343,85 грн.).

29.02.2016 УДКСУ у місті Чернігові зареєстрований та взятий на облік Реєстр бюджетних фінансових зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 29.02.2016 № 37 (до складу якого входить бюджетне зобов'язання по наданих ПАТ "Укртелеком" послугах пільговим категоріям споживачів у грудні 2015 року в сумі 145 272,01 грн.).

Згідно з наявним у матеріалах справи актом звіряння розрахунків станом на 01.12.2016 за надані населенню послуги, на які надаються пільги ЦТП ЧФ ПАТ "Укртелеком" та Деснянським управлінням праці та соціального захисту населення по КФК 090214 "Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку", за відповідачем рахується заборгованість за 2015 рік у сумі 291 615,86 грн.

Рішенням Чернігівської міської ради від 28.12.2015 "Про міський бюджет на 2016 рік" установлено, що розпорядники коштів міського бюджету мають право брати бюджетні зобов'язання у 2016 році враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, взятих на облік в управлінні Державної казначейської служби України у м. Чернігові Чернігівської області, у межах виділених їм бюджетних асигнувань. Згідно з додатком 5 до згаданого рішення Чернігівської міської ради бюджету Деснянського району з міського бюджету виділено субвенцію на надання пільг з послуг зв'язку у сумі 1 865 900 грн.

Відповідно до довідки Фінансового управління від 28.08.2016 № 110 всі кошторисні призначення були повністю зняті згідно з розпорядженням Деснянської районної у місті Чернігові ради від 22.08.2016 № 65-р "Про зміни обсягів бюджетних призначень на 2016 рік" на підставі рішення міської ради від 11.08.2016 № 10/VII-17 "Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради" від 28.12.2015 № 2/VII-6 "Про міський бюджет на 2016 рік" зі змінами і доповненнями ( 3/ VII-12, № 4/ VII-14, № 6/ VII-24, № 7/ VII-18, 9/ VII-12)".

Позивач надає телекомунікаційні послуги споживачам з урахуванням їхніх пільг, передбачених: пунктом 19 частини першої статті 12, пунктом 10 частини першої статті 13, пунктом 18 частини першої статті 14, пунктом 20 частини першої статті 15 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; пунктом 11 статті 20, пунктом 8 статті 30 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"; пунктом 6 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист"; частиною п'ятою статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та пунктом 10 статті 13 Закону України "Про охорону дитинства", а саме ветеранам війни та праці, ветеранам військової служби та ветеранам органів внутрішніх справ, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, багатодітним сім'ям.

Управління відноситься до категорії розпорядників бюджетних коштів, оскільки згідно з Положенням про управління праці та соціального захисту населення Деснянської районної у місті Чернігові ради, затвердженого рішенням районної у м. Чернігові ради від 30.12.2015 № 12-2/VІІ, Управління є виконавчим органом районної у місті ради, забезпечує на території району реалізацію державної політики у сфері соціально - трудових відносин, оплати і належних умов праці, зайнятості, трудової міграції, пенсійного забезпечення, соціального захисту та соціального обслуговування населення, в тому числі громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, а також ведення обліку осіб, що мають право на пільги за соціальною ознакою; забезпечує цільове використання бюджетних коштів, передбачених на соціальний захист населення; Управління проводить нарахування та виплату усіх видів державної соціальної допомоги, компенсацій та житлових субсидій згідно з чинним законодавством (пункти 2.1.1, 2.1.3, 2.2.24 цього Положення).

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем належним чином виконуються обов'язки щодо надання пільговим категоріям громадян телекомунікаційних послуг на пільгових умовах. На виконання вимог названих Законів України позивачем надано телекомунікаційні послуги на пільгових умовах за період з листопада по грудень 2015 року в загальній сумі 291 615,86 грн., яку відповідачем не відшкодовано.

Судом апеляційної інстанції зазначено, що чинне законодавство України не передбачає обов'язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги зв'язку пільговим категоріям громадян, оскільки зобов'язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із Законів України. Спірні правовідносини носять змішаний характер і підпадають під правове регулювання не лише Бюджетного кодексу України, який визначає безпосередню процедури сплати грошових коштів, але також регулюються нормами цивільного законодавства: Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та відповідними законами України, які визначають правову підставу, в даному випадку для оператора телекомунікаційних послуг, надавати послугу на пільговій умові певним категоріям осіб.

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності або відсутності підстав для стягнення з відповідача на користь позивача компенсації за надані телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати.

Відповідно до положень ЦК України:

- цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки (частина перша статті 11);

- цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства (частина третя статті 11);

- одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525);

- зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (стаття 526);

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", статтею 19 якого встановлено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв'язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов'язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України "Про телекомунікації" телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.

Згідно з пунктом 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, які затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295, установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред'явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Статтями 89 та 102 Бюджетного кодексу України визначено, що видатки на державні програми соціального захисту (пільги окремим категоріям громадян) здійснюються з місцевих бюджетів та проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг з послуг зв'язку за рахунок субвенцій з державного бюджету визначено Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 (далі - Порядок), відповідно до умов якого (у редакції, що була чинна на час виникнення спірних правовідносин):

- головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (далі - головні розпорядники коштів; пункт 3);

- перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів щодо пільг, субсидій, допомоги та компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Щомісячні суми субвенцій перераховуються на рахунки місцевих бюджетів, відкриті Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій у відповідних органах Державної казначейської служби, пропорційно обсягам субвенцій, передбаченим у державному бюджеті для бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, бюджетів мм. Києва та Севастополя (пункт 4);

- головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення; пункт 5);

- Міністерство фінансів Автономної Республіки Крим, фінансові органи обласних держадміністрацій протягом двох операційних днів після отримання коштів субвенцій надають органам Державної казначейської служби платіжні доручення щодо перерахування цих коштів на рахунки районних бюджетів, бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення пропорційно фактичним зобов'язанням з пільг, субсидій, допомоги та компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян відповідних бюджетів на дату проведення платежів з їх оплати. Щомісячні суми субвенцій перераховуються органами Державної казначейської служби на рахунки місцевих бюджетів з урахуванням їх обсягів, передбачених у бюджеті Автономної Республіки Крим, обласних бюджетах для відповідних місцевих бюджетів. Органи Державної казначейської служби протягом операційного дня з часу отримання відповідних платіжних доручень направляють кошти субвенцій на рахунки місцевих бюджетів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби (пункт 7);

- отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби, для здійснення відповідних видатків. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють у п'ятиденний строк розрахунки з постачальниками відповідних послуг і ведуть облік за видами пільг, у тому числі на оплату пільг з послуг зв'язку, зокрема безпровідного доступу до телекомунікаційної мережі з придбанням відповідних стаціонарних абонентських терміналів (пункт 8).

Частиною шостою статті 48 Бюджетного кодексу України встановлено, що бюджетні зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються Казначейством України незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.

З огляду на відповідні законодавчі приписи та з урахуванням встановлених обставин справи суди попередніх інстанцій, з'ясувавши, що: відповідач не виконав обов'язку з відшкодування телекомунікаційних послуг, які надавалися позивачем на пільгових умовах у листопаді та грудні 2015 року на загальну суму 291 615, 86 грн.; положеннями законодавства передбачено відшкодування позивачу понесених витрат на надання послуг на пільгових умовах, яке (відшкодування) повинно здійснюватися головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, й таким розпорядником є відповідач; неналежне фінансування заходів соціального захисту окремих категорій громадян не є підставою для позбавлення позивача права на відшкодування вказаних витрат, понесених позивачем, - дійшли висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Доводи касаційної скарги висновків судів попередніх інстанцій не спростовують.

Так, Вищий господарський суд України погоджується з висновками попередніх судових інстанцій про те, що:

- спірні правовідносини в даній справі мають змішаний характер, тобто містять елементи як бюджетного, так і цивільно-правового характеру, та регулюються як Бюджетним кодексом України, так і ЦК України та іншими названими в цій постанові Законами України;

- зобов'язання сторін у справі виникають безпосередньо з відповідних Законів України, а підписані сторонами акти звіряння розрахунків лише підтверджують існування (наявність) таких зобов'язань;

- відсутність бюджетних коштів (зокрема субвенцій державного бюджету) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.

Ті ж доводи скаржника, які стосуються з'ясування обставин, вже встановлених судами першої та апеляційної інстанцій, та переоцінки вже оцінених ними доказів у справі, не можуть бути прийняті касаційною інстанцією, яка згідно з частиною другою статті 111 7 ГПК України не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Визначених процесуальним законом підстав для скасування оскаржуваних судових рішень не вбачається.

Керуючись статтями 111 7 , 111 9 , 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Чернігівської області від 17.01.2017 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 07.06.2017 зі справи № 927/1095/16 залишити без змін, а касаційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Деснянської районної у місті Чернігові ради - без задоволення.

Суддя В. Селіваненко

Суддя В. Палій

Суддя В. Студенець

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення26.09.2017
Оприлюднено27.09.2017
Номер документу69111630
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/1095/16

Постанова від 26.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 12.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 30.08.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 07.06.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 24.03.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Жук Г.А.

Ухвала від 10.02.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Шапран В.В.

Рішення від 17.01.2017

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 06.12.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

Ухвала від 24.11.2016

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Шморгун В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні