ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2016 року м.Житомир справа № 806/1146/16
категорія 10.2.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Шимоновича Р.М.,
секретар судового засідання Духновська В.О.,
за участю: представника позивача та представника відповідача,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом відділу урядового фельд'єгерського зв'язку Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України в м.Житомирі до Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання незаконним та скасування рішення,
встановив:
Відділ урядового фельд'єгерського зв'язку Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України в м.Житомирі (далі - Відділ) звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області (далі - Житомирська ОДПІ) № 0004801303 від 23.05.2015, яким за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску застосовано фінансові санкції в сумі 29095,60 грн та нараховано пеню в сумі 17425,26 грн. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що в структурі Відділу в 2015-2016 роках працювали особи, які мали спеціальні звання (військовослужбовці) та наймані працівники, які працювали за цивільно-правовими договорами. У вересні 2015 року були змінені номери бюджетних рахунків, відкриті в ГУ ДКС України в Житомирській області для зарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а саме: номер рахунку для перерахування внесків, нарахованих на суми грошового забезпечення військовослужбовців, був змінений з 15.09.2015 на номер рахунку 37191202010625, а номер рахунку для зарахування єдиних внесків, нарахованих позивачем на суми винагороди працівникам за цивільно-правовими договорами, починаючи з 15.09.2015 на номер рахунку 37192201010625. У зв'язку зі змінами даних рахунків, бухгалтер Відділу з вересня 2015 року по лютий 2016 року, помилково перерахував єдиний внесок в загальній сумі 110201,12 грн, нараховані на суми грошового забезпечення військовослужбовців, на рахунок № 37192201010625. Попри це, вважає, що суми єдиного внеску, нараховані на суми грошового забезпечення військовослужбовців, в період з вересня 2015 року по лютий 2016 року, були нараховані вірно та сплачені до бюджету вчасно, відповідно у відповідача були відсутні підстави для нарахування фінансових санкцій та пені.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнала та просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, викладених в письмових запереченнях (а.с. 41-42). Пояснила, що спірне рішення є правомірним, оскільки заборгованість з єдиного внеску виникла у відповідача у квітні 2015 року та серпні 2015 року. Зазначила, що згідно пункту 6 Інструкції № 455, за рахунок сум, які надходять від платника єдиного внеску, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку черговості їх виникнення. Зважаючи на поступовість сплати позивачем єдиного внеску, відповідачем правомірно застосовано до останнього штрафні санкції та нараховано пеню.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, з огляду на наступне.
Встановлено, що 23.05.2016 Житомирською ОДПІ прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску № 0004801303, яким на підставі частини 10 та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" застосовано до Відділу штраф у розмірі 29095,60 грн та нараховано пеню в сумі 17425,26 грн (а.с. 23).
Вважаючи протиправним зазначене рішення контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіряючи оспорюване рішення на відповідність приписам частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходив з наступних мотивів.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" № 2464-17 від 08.07.2010 (далі - Закон).
За визначенням пункту 2 частини першої статті 1 Закону, єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону, платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, роботодавці підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами
Приписами статті 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" закріплено, що єдиний внесок нараховується на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Порядок обчислення і сплати єдиного внеску врегульований статтею 9 Закону. Так, названою правовою нормою закріплено, що сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування.
Платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця.
Отже, згідно вказаних правових норм, остаточний розрахунок за базовий звітний період здійснюється платником не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду незалежно від виплати заробітної плати та інших видів виплат, на суми яких нараховується єдиний внесок.
Згідно платіжних доручень № 416, 417 від 17 вересня 2015 року, № 424, 425 від 22 вересня 2015 року, № 445, 446 від 01 жовтня 2015 року, № 462 від 13 жовтня 2015 року, № 477, 478 від 19 жовтня 2015 року, № 482, 484 від 22 жовтня 2015 року, № 532, 533 від 19 листопада 2015 року, № 578, 582, 583 від 17 грудня 2015 року, № 598, 600 від 21 грудня 2015 року, № 625, 626, 632 від 25 грудня 2015 року, № 637 від 28 грудня 2015 року, № 13 від 27 січня 2016 року, № 53, 58 від 23 лютого 2016 року, Відділом сплачено єдиний внесок за вересень 2015 року - лютий 2016 року на рахунок № 37192201010625 в загальній сумі 110201,12 грн (а.с. 17-21).
Частиною 11 статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" закріплено, що у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Згідно частини десятої статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Відповідно до пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску штрафні санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, а саме штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Аналіз наведених положень Закону дає підстави для висновку, що для визначення правильності нарахування штрафу та пені, обов'язково слід встановити факт невиконання платником єдиного внеску обов'язку по сплаті сум внеску, а також розмір недоїмки, на який нараховано штраф та пеню.
При цьому, сторонами не заперечується, що єдиний внесок за період з вересня 2015 року по лютий 2016 року сплачено на неналежний рахунок, що використовується для зарахування єдиного внеску нарахованих позивачем на суми винагороди працівникам за цивільно-правовими договорами. Разом з тим, після самостійного виявлення допущеної помилки, позивач вжив заходів щодо повернення коштів, сплачених згідно вище перелічених платіжних доручень, та сплатив їх на належний рахунок.
У ході судового розгляду справи відповідач не заперечував, що позивачем сплачено у повному обсязі суму єдиного внеску за період з вересня 2015 року по лютий 2016 року.
При цьому, абсолютно безпідставними є доводи відповідача про те, що за Відділом обліковувалась недоїмка з квітня 2015 року та серпня 2015 року, так як спростовані довідками Відділу, звітами та платіжними дорученнями (а.с. 93-126)
Згідно зазначених довідок, у зв'язку з нарахуванням індексації на грошове утримання військовослужбовців, до сплати в бюджет за квітень 2015 року підлягала сума єдиного внеску в розмірі 23929,82 грн, фактично було сплачено 23941,96 грн, а до сплати в бюджет єдиного внеску за серпень 2015 року - 28166,87 грн, фактично сплачено 30530,74 грн.
Відповідно до частини 14 статті 25 Закону, про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Як вбачається з відповіді Житомирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області № 222/К-8 від 14.07.2016, посадовими особами Житомирська ОДПІ не погоджувала прийняте спірне рішення (а.с. 85).
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що позивачем здійснено сплату до бюджету єдиного внеску за вересень 2015 року - лютий 2016 року у строки передбачені статтею 9 Закону.
Крім того, відповідно до правової позиції, висловленої Верховним Судом України у постанові від 16.06.2015 у справі №21-377а15, здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов'язання до державного бюджету в строк, встановлений статтею 9 Закону, кваліфікується як дія, хоча й помилкова. Дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов'язання, не можуть бути підставою для застосування штрафів, передбачених пунктом 2 частини 11 статті 25 Закону.
Як встановлено з матеріалів справи, позивач вчиняв дії, спрямовані на перерахування єдиного внеску за вересень 2015 року - лютий 2016 року до бюджету.
На підставі вищевикладеного, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що помилкове зазначення позивачем рахунку, який також використовується для сплати єдиного внеску, але за іншим кодом бюджетної класифікації, не є підставою для висновку про несплату необхідної суми грошового зобов'язання у визначений Законом строк, а відтак і для застосування штрафу та пені відповідно до положень статті 25 Закону № 2464-VI.
Зважаючи на встановлені обставини, суд вважає, що у контролюючого органу не було правових підстав для нарахування штрафних санкцій та пені спірним рішенням.
Відповідно до частин першої та другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Доказів, які б спростовували доводи позивача, відповідач, який є суб'єктом владних повноважень, суду не надав.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Житомирської ОДПІ № 0004801303 від 23.05.2015 не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, а також суперечить встановленим у справі обставинам, а позовні вимоги Відділу урядового фельд'єгерського зв'язку Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України в м.Житомирі про визнання його є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 86, 94, 128, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,
постановив:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 23.05.2016 № 0004801303.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області на користь відділу урядового фельд'єгерського зв'язку Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України в м.Житомирі 1378,00 грн сплаченого судового збору.
Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Р.М.Шимонович
Повний текст постанови виготовлено: 27 жовтня 2016 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2016 |
Оприлюднено | 26.01.2017 |
Номер документу | 64227096 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні