КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
18 січня 2017 року Справа № 810/3996/16
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючий - суддя Волков А.С.,
фіксування судового засідання технічними засобами та ведення журналу забезпечував секретар судового засідання Грещук О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" до Управління Держгеокадастру у Кагарлицькому районі Київської області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС", про визнання протиправними та скасування рішень,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" звернулось до суду з позовом до Управління Держгеокадастру у Кагарлицькому районі Київської області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС", в якому просило суд визнати протиправними та скасувати рішення Кагарлицького районного відділу Київської регіональної філії центру ДЗК про державну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, укладених між Товариством з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" та дев'ятнадцятьма фізичними особами, а саме:
ОСОБА_1 / ОСОБА_2 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:005:0022, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400260, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_3 / ОСОБА_4 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:05:007:0021, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400353, дата реєстрації договору 19.07.2007);
ОСОБА_5 / ОСОБА_6 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:05:003:0015, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400027, дата реєстрації договору 18.05.2007);
ОСОБА_7 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:005:0016, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400259, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_8 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:005:0012, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400203, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_9 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:005:0005, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400187, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_10 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:04:307:0003, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400516, дата реєстрації договору 17.12.2007);
ОСОБА_11 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:003:0011, реєстраційний номер у книзі записів - 322220004004073, дата реєстрації договору 27.07.2012);
ОСОБА_12 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:005:0020, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400052, дата реєстрації договору 18.05.2007);
ОСОБА_13 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:003:0017, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400074, дата реєстрації договору 18.05.2007);
ОСОБА_14 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:02:004:0005, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400113, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_15 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:005:0006, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400168, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_16 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:05:006:0007, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400396, дата реєстрації договору 19.07.2007);
ОСОБА_17 / ОСОБА_18 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:003:0014, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400223, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_19 / ОСОБА_20 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:03:003:0003, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400205, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_14 / ОСОБА_21 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:02:004:0026, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400005, дата реєстрації договору 18.05.2007);
ОСОБА_22 / ОСОБА_23 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:05:006:0003, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400138, дата реєстрації договору 22.05.2007);
ОСОБА_24 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:05:006:0002, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400267, дата реєстрації договору 23.05.2007);
ОСОБА_25 (кадастровий номер земельної ділянки 3222287200:04:007:0010, реєстраційний номер у книзі записів - 40701400371, дата реєстрації договору 19.07.2007).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що реєстрація договорів оренди земельних ділянок, укладених у 2007 році між Товариством з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" та дев'ятнадцятьма фізичними особами, здійснена з порушенням вимог законодавства, що діяло на час проведення державної реєстрації, тому рішення відповідача про таку реєстрацію є протиправними і підлягають скасуванню.
Відповідач відзиву на позовну заяву, заперечень проти позову, будь-яких пояснень, заяв чи клопотань до суду не надіслав, у судове засідання явку свого представника не забезпечив.
Представник третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" проти позову заперечував, просив суд у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши представника позивача та третьої особи, дослідивши представлені документи та інші зібрані по справі матеріали, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" є юридичною особою, що зареєстрована 11.07.2001 (запис про державну реєстрацію в ЄДР № 1 338 120 0000 000029).
У період з червня 2015 по січень 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" (орендар) уклало договори оренди земельних ділянок, які розміщені на території Ставівської сільської ради Кагарлицького району Київської області, з дев'ятнадцятьма фізичними особами (орендодавці), на строк - 7 років.
Права оренди, що виникли у Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" на підставі вказаних договорів, у період з липня 2015 по січень 2016 були зареєстровані державними реєстраторами Реєстраційної служби Ржищівського міського управління юстиції Київської області в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Однак, як з'ясувалось, раніше у 2007 році ці ж дев'ятнадцять фізичних осіб - власників земельних ділянок уклали договори оренди цих самих земельних ділянок з Товариством з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" на строк - 10 років. Вказані договори були зареєстровані в Управлінні Держкомзему в Кагарлицькому районі та Кагарлицькому районному відділі Київської регіональної філії центру ДЗК (Державного земельного кадастру). Строк оренди земельних ділянок за вказаними договорами спливає у травні та липні 2017 року.
Таким чином, при реєстрації у 2015 році прав оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" державні реєстраторами Реєстраційної служби Ржищівського міського управління юстиції Київської області вчинили подвійну реєстрацію, адже права оренди на ці ж самі земельні ділянки були зареєстровані у 2007, а у подальшому - й у 2012 році за Товариством з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС". При цьому термін оренди спливав у травні та липні 2017 року (в залежності від дати реєстрації конкретного договору).
З приводу оскарження рішень державних реєстраторів про державну реєстрацію прав оренди за Товариством з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" у провадженні Окружного адміністративного суду м. Києва існує спір (адміністративна справа № 826/12611/16) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" до Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "РОЗА-Л", Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА", про визнання протиправними та скасування рішень.
У свою чергу з Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з даним позовом до Управління Держгеокадастру у Кагарлицькому районі Київської області, в якому оскаржує державну реєстрацію прав оренди у 2012 році за Товариством з обмеженою відповідальністю "КОМПЛЕКС АГРОМАРС".
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини виникли у зв'язку з укладенням у 2007 році договорів оренди земельних ділянок між ТОВ "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" на дев'ятнадцятьма громадянами та їх державною реєстрацією у 2007 та 2012 роках.
Правова оцінка судом спірних правовідносин здійснюється на підставі норм матеріального права, які діяли на момент виникнення цих правовідносин.
Статтею 126 Земельного кодексу України (у редакції, що діяла у 2007 році) право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Відповідно до статті 18 Закону України від 06.10.1998 № 161-XIV "Про оренду землі" (у редакції, що діяла на момент укладення договорів у 2007 році) укладений договір оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації. Факт державної реєстрації засвідчується печаткою реєструючого органу з підписом уповноваженої на це особи та зазначенням дати реєстрації на всіх примірниках договору. Один зареєстрований примірник договору зберігається в органі, який здійснив його реєстрацію. Порядок та органи, що здійснюють державну реєстрацію, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Порядок державної реєстрації договорів оренди землі, який діяв 2007 році, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073 (діяла до 31.12.2010), відповідно до якої забезпечення реєстрації договорів оренди покладалось на відповідні державні органи земельних ресурсів: районні відділи земельних ресурсів; управління (відділи) земельних ресурсів у містах обласного і районного підпорядкування; Київське і Севастопольське міське управління земельних ресурсів.
У березні 2009 року Законом України від 05.03.2009 1066-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об'єднання земельних ділянок" (набрав чинності 02.05.2009) до Земельного кодексу України були внесені зміни, внаслідок яких статтю 126 Земельного кодексу України викладено у новій редакції, згідно з якою право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В силу приписів пунктів пункту 6 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
При цьому, згідно з положеннями пункту 7 вказаного розділу Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
З 1 січня 2011 року державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі визначалась Порядком ведення поземельної книги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021.
Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь.
Згідно з приписами постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021 відкриття, ведення та зберігання поземельних книг на кожну земельну ділянку у паперовому вигляді здійснювалось територіальними органами Держкомзему, а в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" (далі - Центр кадастру) в районах, містах обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києві та Севастополі, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система).
У справі, що розглядалась, суд встановив, що договори оренди земельних ділянок укладались між ТОВ "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" і дев'ятнадцятьма громадянами. Державна реєстрація вказаних договорів здійснювалась у 2007 році районним відділом земельних ресурсів (Управлінням Держкомзему в Кагарлицькому районі), а у 2012 році - у поземельній книзі, що ведеться територіальними органами Держкомзему та структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" (Кагарлицькому районному відділі Київської регіональної філії центру ДЗК).
При цьому, право оренди, що виникло у юридичних осіб до 1 січня 2008 року, зберігається за ними навіть після зміни законодавчого регулювання.
Таким чином, право оренди земельних ділянок, що виникло у ТОВ "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" внаслідок укладення договорів оренди з дев'ятнадцятьма громадянами, виникло належним чином і зберігається за цією юридичною особою до закінчення строку оренди цих земельних ділянок.
У справі, що розглядалась, суд встановив, що позивач - ТОВ "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" не є учасником договорів оренди земельних ділянок, що укладались у 2007 році між ТОВ "КОМПЛЕКС АГРОМАРС" і дев'ятнадцятьма громадянами, до відповідача чи інших уповноважених органів державної влади з приводу державної реєстрації цих договорів не звертався.
Це означає, що публічно-правові відносини між ТОВ "ДАН-ФАРМ УКРАЇНА" і відповідачем з приводу державної реєстрації цих договорів не виникали.
Правові претензії у позивача щодо права оренди на спірні земельні ділянки пов'язуються з укладенням між ним та громадянами нових договорів оренди тих самих земельних ділянок.
Суд також зазначає, що державна реєстрація договорів або державна реєстрація речових прав є офіційним визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що супроводжується внесенням відповідних даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Тобто, державна реєстрація є похідним правоконстатуючим адміністративним актом, який вчиняється уповноваженим органом державної влади після укладення цивільного правочину і має своїм наслідком офіційне визнання за учасниками такого правочину юридичного факту його укладення.
З цього випливає, що державна реєстрація є адміністративним актом індивідуальної дії, який поширюється на осіб, щодо яких він виданий, тобто - учасників цивільного правочину.
Це також означає, що право на оскарження такого адміністративного акта, право на адміністративний позов мають лише ці особи.
Інші особи, які не є учасниками такого цивільного правочину і не погоджуються з офіційним визнанням факту укладення правочину, в дійсності оспорюють цивільні права, що виникли у учасників правочину внаслідок його укладення.
Суд зазначає, що захист таких прав має здійснюватися у спосіб, визначений Цивільним кодексом України та іншими законами (шляхом витребування майна від особи, яка незаконно, без відповідної підстави заволоділа ним, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном, визнання права, якщо це право не визнається або оспорюється іншою особою, відшкодування збитків чи іншими способами відшкодування майнової шкоди тощо) шляхом пред'явлення позову в порядку, передбаченому Цивільним або Господарським процесуальним кодексом України.
Оскарження в порядку адміністративного судочинства рішення державного реєстратора щодо державної реєстрації прав за іншими особами, які не є відповідачами в адміністративній справі, є неприпустимим, адже судове рішення у такій справі стосуватиметься прав третіх осіб і жодним чином не призведе до зміни правового стану позивача.
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що позов є безпідставним і не підлягає задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.
Відповідач не надав суду доказів понесення ним судових витрат, що пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, тому в цій частині підстави для стягнення з позивача судових витрат на користь відповідача відсутні.
Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159 - 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в:
у задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Волков А.С.
Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 23 січня 2017 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2017 |
Оприлюднено | 25.01.2017 |
Номер документу | 64256212 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Волков А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні