Ухвала
від 24.01.2017 по справі 819/845/16
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2017 року Справа № 876/8281/16

Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Попка Я.С.

суддів Хобор Р.Б., Сеника Р.П.

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу відділу Державної реєстрації Гусятинської районної державної адміністрації на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2016 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім АСКО до Державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району, відділу Державної реєстрації Гусятинської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - відділ Держгеокадастру у Гусятинському районі Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Аграрна городниця про визнання протиправними та скасування рішень,-

В С Т А Н О В И В:

22.07.2016 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Торговий дім АСКО звернулося до суду з позовом до Державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району, відділу Державної реєстрації Гусятинської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - відділ Держгеокадастру у Гусятинському районі Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Аграрна городниця , в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення Державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району ОСОБА_1:

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29701406 від 23.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_1, укладеного 04.04.2016р. між ОСОБА_2 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29707495 від 23.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_2, укладеного 08.12.2015р. між ОСОБА_3 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29701915 від 23.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_3, укладеного 26.02.2016р. між ОСОБА_4 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29516976 від 05.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_4, укладеного 08.12.2015р. між ОСОБА_5 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29702920 від 23.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_5, укладеного 09.12.2015р. між ОСОБА_6 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29516991 від 05.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_6, укладеного 08.12.2015р. між ОСОБА_7 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29176849 від 08.04.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_7, укладеного 11.12.2015р. між ОСОБА_8 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29517005 від 05.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_8. укладеного 14.12.2015р. між ОСОБА_9 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29183658 від 10.04.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_9, укладеного 29.03.2016р. між ОСОБА_10 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29176865 від 08.04.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий №НОМЕР_10, укладеного 14.12.2015р. між ОСОБА_11 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 29183649 від 10.04.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_11, укладеного 29.03.2016р. між ОСОБА_12 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар).

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2016 року позов задоволено.

Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що при здійсненні державним реєстратором державної реєстрації права оренди на земельну ділянку з 01.01.2013 р. підлягали з'ясуванню питання щодо наявності чи відсутності зареєстрованих договорів оренди у відповідних органів, які здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013р. Відповідно до ст.9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав приймає державний реєстратор, який також встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. Також, у листі Державної реєстраційної служби України від 06.08.2013 року № 2951/05-15-13 Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними правонабувачами рекомендовано при реєстрації договорів оренди земельних паїв запитувати інформацію у повноважних органів щодо наявності вже зареєстрованих прав інших осіб на ці ж земельні ділянки.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржувані рішення державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району Тернопільської області Марцінковської Т.Є. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень вищевказаних земельних ділянок за ТзОВ Аграрна городниця порушує права ТзОВ Торговий Дім АСКО , оскільки у цьому випадку допущено одночасне існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку. При цьому, першочергове право оренди виникло саме у позивача на підставі договорів оренди земельних ділянок у січні 2006 р. та у жовтні 2008 р., державна реєстрація яких проведена відповідно у 2007 р. та 2009 році.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, вважаючи її прийнятою з порушенням норм матеріального та процесуального права, відділ Державної реєстрації Гусятинської районної державної адміністрації оскаржили її, подавши апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2016 року.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт зазначає, щ жодних протиправних дій в діях державного реєстратора по даних правовідносинах немає, адже рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень приймалися на підставі поданих заявником - ТзОВ Аграрна городниця документів та інформації отриманої від відділу держгеокадастру у Гусятинському районі, щодо зареєстрованих договорів оренди земельних ділянок. Перед прийняттям рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та проведенням реєстрації іншого речового права (права оренди земельної ділянки за ТзОВ Аграрна городниця ) на кожну земельну ділянку формувалася інформація з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, у якій була відсутня інформація про реєстрацію будь яких інших прав третіх осіб на ці земельні ділянки.

Звертає увагу, що судом першої інстанції не враховано норму п. 81 ч. 2 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень : держреєстратор запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які згідно із чинним на момент реєстрації законодавством проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим законом відомостей про правонабувача або нерухоме майно. Рішення державну реєстрацію прав та їх обтяжень, вказані у позовній заяві, приймалися на підставі поданих ТОВ Аграрна городниця (яке і є заявником) документів. В усіх поданих до державного реєстратора документів та інформаційних довідках відсутня будь-яка інформація про реєстрацію права оренди.

Отже, при проведенні державної реєстрації прав та їх обтяжень державним реєстратором повністю виконано норму закону, а саме п. 81 ч.2 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Матеріалами справи доведено і жодним учасником розгляду справи не оспорено та не заперечується, що державний реєстратор при реєстрації прав у квітні-травні 2016 року та березні 2016 року, за договорами оренди укладеними в грудні 2015 та лютому-березні 2016 року не проводив реєстрацію прав які виникли та оформленні до 01 січня 2013 року, а тому дана стаття закону взагалі не може бути застосована при вирішенні даного спору. Суд першої інстанції помилково зробив висновок, шо державний реєстратор проводячи реєстраційну дію по реєстрації права оренди, шо виникло на підставі договору оренди землі укладеного в грудні 2015 та лютому-березні 2016 року проводив ніби то реєстрацію прав, які виникли до 01 січня 2013 року. Державний реєстратор при проведенні реєстрації прав оренди земельних ділянок, реєстраційні дії по яких є предметом оскарження по даній справі, не проводив реєстрацію прав, які виникли до 01 січня 2013 року.

Відповідно державний реєстратор виконуючи дії по реєстрації прав (права оренди) не мав права і не був зобов'язаний витребовувати будь-яку інформацію від органів, які проводили реєстрацію раніше, а тому висновок суду про недотримання державним реєстратором вимог Закону є таким, шо не грунтується на фактичних обставинах.

Державна реєстрація прав на земельні ділянки вже була проведена іншим державним реєстратором при реєстрації права власності після прийняття спадщини ще задовго до того моменту, як було проведено державний пеєстратором державну реєстрацію прав оренди і інформація про такі земельні ділянки і зареєстровані права на них вже була наявна на той час в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Також, суд першої інстанції не взяв до уваги те, що станом на дату проведення реєстрації прав оренди земельних ділянок, реєстраційні дії по яких є предметом оскарження по даній справі - дія договорів оренди (укладені пайовиками з ТОВ Торговий дім АСКО на 10 років) по яких саме йде спір закінчилась усі 04.01.2016 року.

Висновок суду першої інстанції про те, що договір оренди землі вважається укладеним з моменту державної реєстрації є помилковим, оскільки реєстрація не може змінювати моменту укладення договорів.

Особи, які беруть участь у справі в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином, клопотань від осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю не поступило, а тому суд апеляційної інстанції, у відповідності до п.п.1,2 ч.1 ст.197 КАС України вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами. Справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Вислухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з таких підстав.

Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розглядаючи спір, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення оскаржуваних дій регулювалися Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі , Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень , Законом України Про Державний земельний кадастр .

Відповідно до ч. 4 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (в редакції закону, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.

Судом встановлено, підтверджено матеріалами справи, що 10.05.2007 р. Гусятинським районним відділом Тернопільської регіональної філії Дії Центр ДЗК проведено державну реєстрацію договорів оренди землі від 04.01.2006р., розташованих на території Городницької сільської ради Гусятинського району Тернопільської області, які укладені з ТзОВ Торговий Дім АСКО (орендар) та особами:

ОСОБА_14 (орендодавець), площею 2,78 га за кадастровим №6121681000:01:001:0683, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040765602317;

ОСОБА_15 (орендодавець), площею 1,48 га за кадастровим № НОМЕР_2, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602556;

ОСОБА_16 (орендодавець), площею 1,43 га за кадастровим №6121681000:01:001:0706, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602492;

ОСОБА_17 (орендодавець), площею 1.36 га за кадастровим №6121681000:01:001:0181, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040765602558;

ОСОБА_18 (орендодавець), площею 2,03 га за кадастровим № НОМЕР_5, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602327;

ОСОБА_19 (орендодавець), площею 1,73 га за кадастровим № НОМЕР_6, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602379;

ОСОБА_20 (орендодавець), площею 2,05 га за кадастровим № НОМЕР_7, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602517;

ОСОБА_21 (орендодавець), площею 1,43 га за кадастровим № НОМЕР_9, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602306;

ОСОБА_22 (орендодавець), площею 1,53 га за кадастровим № НОМЕР_11, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602800.

12.01.2009 р. Гусягинським районним відділом Тернопільської регіональної філії ДП Центр ДЗК проведено державну реєстрацію договору оренди землі від 01.10.2008 р. між ОСОБА_23 (орендодавець), площею 1,9 га за кадастровим № НОМЕР_10, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602416;

ОСОБА_23 (орендодавець), площею 1,9 га за кадастровим № НОМЕР_10, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040765602416.

12.01.2009р. Гусятинським районним відділом Тернопільської регіональної філії ДП Центр ДЗК проведено державну реєстрацію договору оренди землі від 01.10.2008 р. укладеного між ОСОБА_23 (орендодавець) та ТзОВ Торговий Дім АСКО (орендар), площею 1,60 га за кадастровим № НОМЕР_8, яка розташована на території Городницької сільської ради Гусятинського району Тернопільської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040965600009.

Зазначені договори оренди землі укладено сторонами на 10 років (п. 6 договорів). Згідно п. 39 договорів оренди землі, вони набирають чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації.

Крім того, у п. 36 зазначених договорів сторонами погоджено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.

У квітні-травні 2016 р. державним реєстратором Васильковецької сільської ради Гусятинського району ОСОБА_13 проведено державну реєстрацію права оренди цих же земельних ділянок за Товариством з обмеженою відповідальністю Аграрна городниця , про що свідчать наступні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:

- індексний номер 29701406 від 23.05.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_1, укладеного 04.04.2016р. між ОСОБА_2 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29707495 від 23.05.2016 р.. прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_2, укладеного 08.12.2015р. між ОСОБА_3 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29701915 від 23.05.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_3, укладеного 26.02.2016р. між ОСОБА_4 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29516976 від 05.05.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_4, укладеного 08.12.2015р. між ОСОБА_5 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29702920 від 23.05.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_5, укладеного 09.12.2015р. між ОСОБА_6 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29516991 від 05.05.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_6, укладеного 08.12.2015р. між ОСОБА_7 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29176849 від 08.04.2016р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_7, укладеного 11.12.2015р. між ОСОБА_8 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29517005 від 05.05.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_8, укладеного 14.12.2015р. між ОСОБА_9 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар):

- індексний номер 29183658 від 10.04.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_9, укладеного 29.03.2016р. між ОСОБА_10 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29176865 від 08.04.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_10, укладеного 14.12.2015р. між ОСОБА_11 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар);

- індексний номер 29183649 від 10.04.2016 р., прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_11, укладеного 29.03.2016р. між ОСОБА_12 (Орендодавець) та ТзОВ Аграрна городниця (Орендар).

У відповідності до вимог частин 3 та 4 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень.

Відповідно до Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021, який діяв до 01.01.2013 р., тобто на момент укладення договору оренди землі № 334 від 10.03.2006 р., реєстрація договорів оренди земельних ділянок здійснювалася у такій Книзі записів.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що з 01.01.2013 р. внесено ряд змін до законодавства, які стосуються договорів, права в яких підлягають державній реєстрації, у тому числі договорів оренди землі.

Зокрема, з ч.3 ст.640 Цивільного кодексу України виключені положення, які передбачають набуття чинності договором з моменту його державної реєстрації, та виключені статті 18 і 20 Закону України Про оренду землі , які передбачали набуття договорами оренди чинності з моменту їхньої реєстрації. Разом із тим, змінами в ст.125 Земельного кодексу України та ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що право оренди земельної ділянки підлягає обов'язковій державній реєстрації та виникає з моменту її реєстрації.

Отже, з 01.01.2013 р. чинне законодавством визначалось, що державній реєстрації підлягає не договір як матеріальна форма домовленості сторін, а саме право оренди (речове право).

Таким чином, при здійсненні державним реєстратором державної реєстрації права оренди на земельну ділянку з 01.01.2013 р. підлягали з'ясуванню питання щодо наявності чи відсутності зареєстрованих договорів оренди у відповідних органів, які здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013р.

Відповідно до вимог приписів ч. 2 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом);

відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень;

відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;

наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;

наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав;

2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав;

3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи;

4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна;

5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації;

6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом;

8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень;

8-1) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки;

9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.

Частиною першою статті 15 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам (ч. 4 ст. 15 цього закону).

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;

2) об'єкт нерухомого майна, розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;

3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;

4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;

5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;

5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;

5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;

5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;

6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Також, як роз'яснила Державна реєстраційна служба України у своєму листі № 2951/05-15-13 від 06.08.2013р. Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами , з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Листом відділу Держгеокадастру у Гусятинському районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №9-1905-99.61-937/2-16 від 27.09.2016р., направленого на запит суду першої інстанції, повідомлено, що запити від Державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району Тернопільської області Марцінковської Т.Є. про наявність інформації щодо державної реєстрації права оренди до 01.01.2013р. на земельні ділянки за кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2, 6121681000:01:001:0076, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6, НОМЕР_7, НОМЕР_8, НОМЕР_9. НОМЕР_10. НОМЕР_11 у відділ не надходили.

Також, із матеріалів реєстраційних справ, щодо оскаржених рішень видно, що відсутні такі запити Державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району Тернопільської області Марцінковської Т.Є. про наявність інформації щодо державної реєстрації права оренди до 01.01.2013 р.

Апеляційний суд погоджується з позицією суду першої інстанції, що якщо під час розгляду справи у суді на підставі належних та допустимих доказів встановлено, що на момент прийняття державним реєстратором оскаржуваних рішень про державну реєстрацію прав оренди земельних ділянок, право оренди таких земельних ділянок було зареєстровано відповідно до законодавства, що діяло на момент укладення договорів та їх реєстрації, така державна реєстрація права оренди визнається дійсною в розумінні ст.3 Закону Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

З аналізу вказаних норм та обставин справи суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що оскаржувані рішення державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району Тернопільської області Марцінковської Т.Є. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень вищевказаних земельних ділянок за ТзОВ Аграрна городниця порушує права ТзОВ Торговий Дім АСКО , оскільки у цьому випадку допущено одночасне існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку. Разом з тим, першочергове право оренди виникло саме у позивача на підставі договорів оренди земельних ділянок у січні 2006 р. та у жовтні 2008 р., державна реєстрація яких проведена відповідно у 2007 р. та 2009 році.

Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом України у постанові від 29.09.2015 р. у справі № 802/37191.

Таким чином, позовні вимоги ТзОВ Торговий дім АСКО до Державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району, відділу Державної реєстрації Гусятинської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - відділ Держгеокадастру у Гусятинському районі Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ТзОВ Аграрна городниця про визнання протиправними та скасування рішень є обгрунтованими та правомірно задоволені судом першої іінстанції.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що постанова суду першої інстанції ґрунтується на повно, об'єктивно і всебічно з'ясованих обставинах, а доводи апелянта на правомірність прийнятої постанови не впливають та висновків суду не спростовують.

Згідно ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 195, п.п.1,2 ч.1 ст.197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд,-

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу відділу Державної реєстрації Гусятинської районної державної адміністрації залишити без задоволення, а постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2016 року у справі №819/845/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім АСКО до Державного реєстратора Васильковецької сільської ради Гусятинського району, відділу Державної реєстрації Гусятинської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - відділ Держгеокадастру у Гусятинському районі Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Аграрна городниця про визнання протиправними та скасування рішень - без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.

Головуючий суддя Я.С. Попко

Судді Р.Б. Хобор

Р.П. Сеник

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2017
Оприлюднено27.01.2017
Номер документу64260985
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/845/16

Постанова від 24.02.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Білоус І.О.

Ухвала від 24.01.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 08.12.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 18.11.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 18.11.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 02.11.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 02.11.2016

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 09.08.2016

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Білоус І.О.

Постанова від 28.09.2016

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Білоус І.О.

Ухвала від 14.09.2016

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Білоус І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні