Рішення
від 27.01.2017 по справі 923/1258/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Театральна, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 січня 2017 року Справа № 923/1258/16

Господарський суд Херсонської області у складі судді Гридасова Ю.В. при секретарі Зуденко Є.С., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Територіальної громади Херсонської області в особі Херсонської обласної ради, м. Херсон,

до відповідача-1 Херсонської обласної міжгалузевої ради профспілок, м. Херсон,

до відповідача-2 Виконавчого комітету Херсонської міської ради, м. Херсон,

до відповідача-3 Управління комунальної власності Херсонської міської ради, м. Херсон,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 закладу "Херсонський обласний художній музей ім. О.О. Шовкуненка" Херсонської обласної ради, м. Херсон,

про визнання недійсним пункт рішення, свідоцтва про право власності, визнання права власності та витребування майна,

за участю прокурора - Федоренко О.Б., посвідчення № 032975 від 10.04.15р.;

за участю представників:

позивача - не прибув;

відповідача-1 - ОСОБА_2, представник, дов. № 05-30-122 від 05.12.16р.; ОСОБА_3, представник, дов. № 05-30-121 від 05.12.16р.;

відповідача- 2 - не прибув;

відповідача-3 - ОСОБА_4, предстанвик, дов. № 114 від 23.01.17р.;

третьої особи - ОСОБА_5, представник, дов. від 05.12.16р.

Заступник прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Територіальної громади Херсонської області в особі Херсонської обласної ради звернувся до господарського суду Херсонської області з позовною заявою у якій просить:

- визнати недійсним п. 1.7 рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.08.2010 № 414;

- визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 14.09.2010 САС 889754;

- визнати за територіальною громадою Херсонської області в особі Херсонської обласної ради право власності на будівлі та споруди, за адресою: м. Херсон, вул. Леніна (Соборній), 34, а саме: адміністративна будівля літ. Б , загальною площею 220,2 кв.м.; гараж літ В , загальною площею 412,4 кв.м.; склад літ Г , загальною площею 96,9 кв. м.; майстерня літ. Д , загальною площею 207,3 кв.м.; прохідна літ. Ж , загальною площею 48,1 кв.м.; навіс літ. З , огорожі № 1, № 2, естакада № 3, підпірна стінка № 4;

- витребувати з незаконного володіння Херсонської обласної міжгалузевої ради профспілок, код ЄДРПОУ 02660663 на користь територіальної громади Херсонської області в особі Херсонської обласної ради будівлі та споруди, за адресою: м. Херсон, вул. Леніна (Соборній), 34, а саме: адміністративна будівля літ. Б , загальною площею 220,2 кв.м.; гараж літ В , загальною площею 412,4 кв.м.; склад літ Г , загальною площею 96,9 кв. м.; майстерня літ. Д , загальною площею 207,3 кв.м.; прохідна літ. Ж , загальною площею 48,1 кв.м.; навіс літ. З , огорожі № 1, № 2, естакада № 3, підпірна стінка № 4.

Прокурор в ході судового розгляду справи підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Позивач та Відповідач-2, повідомлені про час, дату і місце проведення засідання господарського суду належним чином, відповідно до ст. 64 Господарського процесуального кодексу України, не скористались своїм правом на участь у вирішенні спору, про причини неявки господарський суд не повідомили. Відзив на позовну заяву до дня засідання суду Відповідач-2 не представив. Відповідно до положень ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

Представники Відповідача-1 в ході судового розгляду справи заперечували проти позовних вимог, відповідно до відзиву на позовну заяву та письмових пояснень, пославшись на наступні обставини. 27-28 жовтня 1948 року відбулася перша Херсонська обласна конференція профспілок на якій було прийнято рішення про створення обласної ради профспілок Херсонської області. Відповідно до розпорядження виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів № 343-р від 22.10.1986 року Про передачу колишнього гаража автопідприємства облвиконкому по вул. Леніна, 34 , у зв'язку з введенням в експлуатацію автогаража облвиконкому по вул. Молодіжній, 76 звільнені приміщення та прилеглу територію колишнього гаража облвиконкому по вул. Леніна, 34 передано Облсовпрофу з оплатою залишкової вартості в сумі 140563 руб. 25 коп. Відповідно до акту передачі майна від 22.10.1986 року виконкомом передано, а радою профспілок прийнято будівлі та споруди майнового комплексу гаража по вул. Леніна, 34 у м. Херсоні до якого увійшли, за переліком: контора; бокси; майстерня; зал ремонту; прохідна; стоянка автомобілів; склад. 22.06.1987 року Херсонським бюро технічної інвентаризації виготовлено схему (генеральний план), експлікацією будівель по вул. Леніна, 34 у м. Херсоні із зазначенням в якості їх володіння обласної рада профспілок (інвентарна справа № 461/441). Відповідно до наведенного, як стверджує Відповідач-1, Херсонська обласна рада профспілок придбала гаражний комплекс виконкому Херсонської обласної ради народних депутатів. 16.12.1992 року Херсонським бюро технічної інвентаризації видана відповідно до діючого законодавства реєстраційне посвідчення про реєстрацію права власності на гараж по вул. Леніна, 34 у м. Херсоні за Херсонською обласною радою професійних спілок на підставі розпорядження Херсонського облвиконкому № 343 від 22.10.1986 року про що зроблено запис в реєстровій книзі № 1 за реєстровим № 29. Відповідно довимог ст. 28 ЦК УРСР, чинної на час набуття обласною радою профспілки права на майно, право власності набувача майна виникає з моменту передачі речі. Таким чином, як стверджує Відповідач-1, з моменту отримання майнового комплексу гаража, та сплати його залишкової вартості Херсонська обласна рада профспілок стала власником вказаного майна. XIX Херсонська обласна міжспілкова конференція профспілок 21 грудня 1990 року проголосила створення Херсонської обласної міжгалузевої ради професійних спілок, прийняла Угоду про створення Херсонської обласної міжгалузевої ради професійних спілок (облміжпрофради), та затвердила Положення про Херсонську обласну міжгалузеву раду професійних спілок. У п. 28, розділу IV Положення зазначено, що Облміжпрофрада є правонаступником Облсовпрофа, у тому числі його власності та майна, володіє та розпоряджається майном і грошовими коштами які перебувають на його балансі. Основні фонди, все майно, необхідне для виконання цілей та задач Облміжпрофради є його власністю і охороняється законом. II Херсонською Обласною міжгалузевою конференцією профспілок, яка відбулася 21 листопада 1997 року затверджено Положення про Херсонську Обласну міжгалузеву раду профспілок, яке зареєстровано Херсонським обласним управління юстиції 10.03.2000 року. Відповідно до пункту 5.1. розділу V Положення визначено, що Облміжпрофрада є власником майна, придбаного в порядку правонаступництва за рахунок членських організацій, прибутків від господарської діяльності підприємств, установ, організацій заснованих на власності профспілок, переданого державою, юридичними та фізичними особами, а також придбаного по договорах громадянсько-правового характеру та на інших підставах, що не заборонені законодавством. У зв'язку із набранням чинності Законом України від 15.09.1999 року № 1045-Х1V Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності та відповідно до вимог ст.16 Закону Херсонська обласна міжгалузева рада профспілок була легалізована та отримала свідоцтво про легалізацію № 173 від 10.03.2000 р. та свідоцтво про Державну реєстрацію юридичної особи серія А 01 № 013659. На думку відповідача-1, введений постановою Верховної Ради УРСР від 29.11.1990 р. № 506 «Про захист суверенних прав власності Української PCP» мораторій на будь-які зміни форми власності і власника державного майна до введення в дію Закону УРСР про роздержавлення майна не розповсюджується на спірну будівлі автогаражу, оскільки з урахуванням викладених вище обставин автогараж не був обєктом державної власності, а належав до обєктів права власності профспілок, як це прямо передбачалося наведеними нормами ст. 10 Конституції УРСР (1978 року) та ст. 87 і Глави 9 Цивільного кодексу УРСР (1963 року). 07.02.1991 року був прийнятий спеціальний Закон, що визначав відносини власності Закон УРСР «Про власність» . Відповідно до ст. 20 цього Закону, професійні спілки були визнані суб'єктами права колективної власності, що і обумовило реєстрацію спірного майна за Відповідачем-1 під час дії цього закону саме на праві колективної власності. Як стверджує Відповідач-1, від моменту проголошення незалежності України згідно даного Закону до України переходить все майно, що раніше належало на праві державної власності вже неіснуючому Союзу PCP та знаходиться на території України (в тому числі майно підприємств, установ та організацій, що знаходилися на території України, але підпорядковувалися напряму союзному керівництву), безпосередньо Відповідач-1, як профспілкова організація, ніколи не був організацією союзного підпорядкування і його майно ніколи не було державною власністю. Також, як стверджує Відповідач-1, вищенаведені постанови Верховної Ради України є підзаконними актами, якими згідно ст. 92 Конституції України правовий режим власності регулюватися не може та були прийняті пізніше ніж профспілки правопопередники Відповідача-1 набули право власності на автогараж у 1986 р. і отже, не мають зворотної дії у часі та не можуть впливати на правовий режим спірного майна. Предметом позову у справі № 11/14-ПН-09, рішення по якій набуло законної сили, та справи № 923/1258/16 яка на даний час розглядається господарським судом Херсонської області є нерухоме майно, яке знаходиться за адресою вул. Леніна, 34, м. Херсона. Рішенням суду по справі № 11/14-ПН-09, як вважає Відповідач-1, визнано що нерухоме майно належить Херсонській Облміжпрофраді на законних підставах. Безумовне проголошення державною власністю абсолютно всього майна профспілкових організацій, на думку Відповідача-1, є неправомірним з огляду на знаходження у розпорядженні профспілок майна, право власності на яке, в тому числі, належало їм як громадській організації (наприклад, членські внески), так і придбане у незабороненій законом спосіб (наприклад за договором купівлі продажу).

Представник Відповідача-3 в ході судового розгляду справи надав усні пояснення у яких заперечував проти позовних вимог, відзив на позовну заяву суду не надав.

Представник Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача в ході судового розгляду справи підтримав позовні вимоги заступника прокурора Херсонської області, відповідно до письмових пояснень (відзиву на позовну заяву) пославшись на наступні обставини. Відповідно до статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом. Згідно зі статтею 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та пункту 1.4. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5 (норми діяли на час прийняття оскаржуваного рішення), право власності на нерухоме майно підлягає обов'язковій державній реєстрації. Відповідно до преамбули рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради при прийнятті оскаржуваного рішення Відповідач-2 керувався Тимчасовим положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 18.02.2002 за № 157/6445. Частиною 1 статті 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та пунктом 3.5.5. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5 визначено, що у разі якщо заявлене право вже зареєстроване, в державній реєстрації такого права власності повинно бути відмовлено. Однак всупереч зазначених норм, за наявності зареєстрованого права власності на нерухоме майно за територіальною громадою Херсонської області, відповідач-2 протиправно прийняв оскаржуване рішення. Як вбачається із свідоцтва про право власності виданого Херсонській обласній міжгалузевій раді профспілок, зазначені спірні об'єкти нерухомого майна належать їй на підставі приватної власності. Згідно з постановою Верховної Ради Української PCP Про захист суверенних прав власності Української PCP від 29 листопада 1990 року № 506-ХІІ на території республіки введено мораторій на будь-які зміни форми власності та власника державного майна до введення у дію Закону Української PCP про роздержавлення майна. Згідно з Указом Президії Верховної Ради України від 30 серпня 1991 року № 1452-ХІІ Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави та Законом України від 10 вересня 1991 року № 1540-ХІІ Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об'єктів союзного підпорядкування, розташованих на території України, є державною власністю України. Указом Президії Верховної Ради України Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави від 30 серпня 1991 року № 1452-ХІІ визнано недійсними майнові договори, якими змінено форму власності, укладені під час дії мораторію, встановленого постановою Верховної Ради Української PCP Про захист суверенних прав власності Української PCP від 29 листопада 1990 року № 506-ХІІ. У той же час профспілки діяли за загальним статутом профспілок СРСР та були загальносоюзною громадською організацією. Об'єкти нерухомості, що були майном громадських організацій колишнього Союзу PCP, розташованими на території України, тобто перебували у віданні Української республіканської Ради профспілок, правонаступником якої після розпаду Союзу PCP стала рада Федерації незалежних профспілок України, а у подальшому - Федерація професійних спілок України, та відповідно до наведених норм є державною власністю. За таких обставин на момент створення, як Федерації професійних спілок України, так і Федерації профспілкових організацій Херсонської області спірне майно перебувало у державній власності, а тому таке майно не могло стати приватною власністю Херсонської обласної ради профспілок в силу Закону. Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 16 квітня 2008 року САВ 671276 та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 15 травня 2008 № 18832192 за територіальною громадою Херсонської області в особі Херсонської обласної ради визнано та зареєстровано в установленому законом порядку право власності на будівлі та споруди Обласного художнього музею ім. О.О. Шовкуненка, що знаходяться за адресою: м. Херсон, вул. Леніна (Соборна), 34,: згідно свідоцтва до складу цього об'єкта входить: будівля музею, піт. А , 2877 кв. м.; адміністративна будівля літ. Б , 217,4 кв. м.; гараж літ. В ; склад літ. Г ; майстерня літ. Д .; навіс літ. З , огорожі № 1, № 2, яке і на цей час не скасовано, оскільки набуто правомірно. 05 листопада 1991 року постановою Кабінету Міністрів України № 311 Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю) було затверджено перелік державного майна України, яке передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності). Пунктом 1 цієї постанови визначено, що державне майно України, крім майна, яке належить до комунальної власності, є загальнодержавною (республіканською) власністю. Пунктом 3 цієї постанови було установлено, що розмежування майна між власністю областей, міст Києва та Севастополя і власністю районів, міст обласного підпорядкування, районів міст Києва та Севастополя провадиться облвиконкомами, Київським і Севастопольським міськвиконкомами з участю виконкомів нижчестоящих рад народних депутатів. Згідно з розділом 1 Культура переліку державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), затвердженого цією постановою, до власності областей було передано музеї. На підставі цієї постанови рішенням виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів від 20 березня 1992 року № 32 Про розмежування комунального майна, переданого у власність області, між обласною власністю і власністю міст обласного підпорядкування та районів області було затверджено перелік комунального майна області, що відноситься до комунальної власності області. Згідно з додатком 1 рішення облвиконкому розділу Культура до складу обласної комунальної власності було передано цілісний майновий комплекс Обласного художнього музею. В подальшому відповідно до рішення Херсонської обласної ради народних депутатів від 30 січня 1997 року № 146 Про комунальну власність обласної Ради народних депутатів було проведено інвентаризацію об'єктів комунальної власності за станом на 01 січня 1997 року. Згідно з додатком до цього рішення розділу Культура, Мистецтво у власності обласної ради народних депутатів наявний Обласний художній музей ім. Шовкуненка, за адресою м. Херсон, вул. Леніна, 34. На підставі зазначених рішень обласної ради і було видано свідоцтво про право власності.

Ухвалою по справі від 23.01.17 продовжено строк вирішення даного спору на 15 днів.

У судовому засіданні 27.01.17 оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

Заслухавши пояснення учасників судового процесу, що прибули в судове засідання, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд

в с т а н о в и в :

Відповідно до Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 16.04.2008 САВ 671276 та ОСОБА_4 про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 15.05.2008 №18832192 за територіальною громадою Херсонської області в особі Херсонської обласної ради (надалі за текстом рішення - Позивач) визнано та в установленому законом порядку зареєстровано право власності на будівлі та споруди обласного художнього музею ім. О.О. Шовкуненка, які на цей час перебувають на балансі та у користуванні КЗ Херсонський обласний художній музей ім. О.О. Шовкуненка ХОР (надалі за текстом рішення - ОСОБА_2, Третя особа) та розташовані за адресою: вул. Леніна, 34 у м. Херсоні, до складу вказаного майнового комплексу входять: будівля музею літ. А, 2877,0 кв. м., адміністративна будівля літ. Б, 217,4 кв. м., гараж літ В, склад літ Г, майстерня літ. Ж, навіс літ. З, огорожі № 1, № 2.

Вказане Свідоцтво про право власності до цього часу не скасоване, а відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про скасування державної реєстрації права власності на вищевказані будівлі та споруди за Херсонською обласною радою в ньому відсутній. В матеріалах інвентарної справи також відсутні будь-які відомості про скасування державної реєстрації права власності на вказані об'єкти, чи перехід права власності на згадане майно від обласної ради до інших суб'єктів господарювання.

Відповідно до довідки заступника голови обласної ради від 04.06.2008 № 31-713-1/58 майно, що знаходиться за адресою: м. Херсон вул. Леніна, 34 належить до спільної власності територіальних громад Херсонської області та перебуває на балансі Херсонського обласного художнього музею ім. О.О. Шовкуненка. Вказаний музей відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців є комунальним закладом, заснованим Херсонською обласною радою.

Відповідно до статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та пункту 1.4. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 18.02.2002 за № 157/6445, у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, право власності на нерухоме майно підлягає обов'язковій державній реєстрації.

Відповідно до частини 1 статті 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та пункту 3.5.5. Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5 у разі якщо заявлене право вже зареєстроване, в державній реєстрації такого права власності повинно бути відмовлено.

Всупереч зазначеним вимогам закону, за наявності зареєстрованого права власності на нерухоме майно за територіальною громадою Херсонської області, 17.08.2010 за № 414 виконавчим комітетом Херсонської міської ради прийнято рішення Про оформлення права власності та видачу свідоцтва про право власності , пунктом 1.7 якого право власності на будівлі та споруди літ. Б, В, Г, Д, Ж, 3, № 1, 2 по вул. Леніна, 34 оформлено за юридичною особою - Херсонською обласною міжгалузевою радою профспілок (надалі за текстом рішення - Відповідач-1).

На підставі вказаного рішення Управлінням комунальної власності Херсонської міської ради видано оспорюване Свідоцтво про право власності на зазначені споруди та будівлі САС 889754 від 14.09.2010, яке зареєстровано Херсонським державним бюро технічної інвентаризації 01.12.2010 за № 28197629.

Підставами для визнання акта ненормативного характеру недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Внаслідок прийняття оспорюваного рішення виконавчим комітетом міськради та видачі на його підставі Відповідачем-3 свідоцтва про право власності САС 889754 від 14.09.2010 порушено права Херсонської обласної ради (Позивача у справі) на володіння, користування та розпорядження спірним нерухомим майном.

Відповідно до листів Херсонської міської ради від 04.10.2016 та Херсонського державного бюро технічної інвентаризації від 20.10.2016 рішення виконкому міськради від 17.08.2010 № 414 прийнято на підставі таких документів: звернення голови Херсонської облміжпрофради до Херсонського міського голови, до начальника ХДБТІ про видачу свідоцтва про право власності від 15.07.2010 № 01-23-106 та 15.07.2010 № 01-23-105 відповідно, довідки про балансову вартість споруд і будівель від 27.07.2010 № 01-30-171, розпорядження виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів від 22.10.1986 № 343-р про передачу майна облвиконкому по вул. Леніна, 34 облрадпрофу з оплатою залишкової вартості.

Однак, зазначене розпорядження виконавчого комітету Херсонської обласної ради народних депутатів від 22.10.1986 № 343-р не є належним та допустимим доказом виникнення права власності на спірне нерухоме майно у Відповідача-1 за наступних обставин.

Відповідно до постанови Верховної Ради Української PCP Про захист суверенних прав власності Української PCP від 29 листопада 1990 року № 506-ХІІ на території республіки введено мораторій на будь-які зміни форми власності та власника державного майна до введення у дію Закону Української PCP про роздержавлення майна.

Відповідно до Указу Президії Верховної Ради України від 30 серпня 1991 року № 1452-ХІІ Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави та Закону України від 10 вересня 1991 року № 1540-ХІІ Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об'єктів союзного підпорядкування, розташованих на території України, є державною власністю України.

Указом Президії Верховної Ради України Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави від 30 серпня 1991 року № 1452-ХІІ визнано недійсними майнові договори, якими змінено форму власності, укладені під час дії мораторію, встановленого постановою Верховної Ради Української PCP Про захист суверенних прав власності Української PCP від 29 листопада 1990 року № 506-ХІІ.

Профспілки діяли за загальним статутом профспілок СРСР та були загальносоюзною громадською організацією. Об'єкти нерухомості, що були майном громадських організацій колишнього Союзу PCP, розташовані на території України, тобто перебували у віданні Української республіканської Ради профспілок, правонаступником якої після розпаду Союзу PCP стала рада Федерації незалежних профспілок України, а у подальшому - Федерація професійних спілок України, відповідно до наведених норм є державною власністю. За таких обставин на момент створення, як Федерації професійних спілок України, так і Федерації профспілкових організацій Херсонської області спірне майно перебувало у державній власності, а тому таке майно не могло стати приватною власністю Херсонської обласної ради профспілок в силу Закону.

Крім того, судом приймаються до уваги доводи заступника прокурора області про те, що Херсонська обласна міжгалузева рада профспілок (Відповідач-1) відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців створена та зареєстрована як юридична особа 10.03.2000, її статутний капітал складає 0,00 грн., що свідчить про відсутність майна (у тому числі і спірного) у статутному фонді Відповідача-1. При цьому, відповідно до листа Головного територіального управління юстиції у Херсонській області від 07.11.2016 № 03.2 - 16/7493 Херсонська обласна міжгалузева рада профспілок не являється правонаступником іншої юридичної особи (організації). Тобто вказана юридична особа з кодом ЄДРПОУ 02660663 почала існувати з 10.03.2000 і лише з цього часу набула відповідної правоздатності відповідно до ч. 4 ст. 91 ЦК України. До 10.03.2000 Відповідач-1 не міг набувати жодних прав та реалізовувати їх.

Посилання Відповідача-1 на п. 28, розділу IV Положення про Херсонську обласну міжгалузеву раду професійних спілок (1990 року) та п. 5.1. розділу V Положення про Херсонську обласну міжгалузеву раду профспілок (1997 року, зареєстровано Херсонським обласним управління юстиції 10.03.2000 року) відповідно до яких Облміжпрофрада є правонаступником Облсовпрофа, у тому числі його власності та майна, не приймається до уваги судом, оскільки зазначені Положення не є правовстановлюючими документами, належними та допустимими доказами, у розумінні ст.. 34 ГПК України, переходу до Відповідача-1 (набуття ним) права власності на спірне нерухоме майно.

Не приймається судом до уваги і посилання Відповідача-1 на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 25.10.2010 року у справі № 2- а-3009/10/2170, та рішення господарського суду Херсонської області від 17.06.2010 року у справі № 11/14-ПН-09, за участю тих же сторін, оскільки спір про право не був предметом зазначених справ.

Право володіння, користування і розпорядження майном згідно зі ст. 658 ЦК України належить власникові майна.

Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону.

Статтями 15, 16 ЦК України визначено, що кожна особа ;має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого майнового права та інтересу.

Відповідно до ст. 392 ЦК України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Одним із способів захисту права власності є витребування майна з чужого незаконного володіння, що передбачено ст. 387 ЦК України.

З огляду на вказані обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, а заперечення відповідачів 1 та 3 проти позову не приймаються судом до уваги.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідачів.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись ст. ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України,

в и р і ш и в :

1. Позов до відповідача-2 задовольнити. Визнати недійсним п. 1.7 рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.08.2010 № 414.

2. Позов до відповідача-3 задовольнити. Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 14.09.2010 САС 889754.

3. Позов до відповідача-1 задовольнити. Визнати за територіальною громадою Херсонської області в особі Херсонської обласної ради право власності на будівлі та споруди, за адресою: м. Херсон, вул. Леніна (Соборній), 34, а саме: адміністративна будівля літ. Б , загальною площею 220,2 кв.м.; гараж літ В , загальною площею 412,4 кв.м.; склад літ Г , загальною площею 96,9 кв. м.; майстерня літ. Д , загальною площею 207,3 кв.м.; прохідна літ. Ж , загальною площею 48,1 кв.м.; навіс літ. З , огорожі № 1, № 2, естакада № 3, підпірна стінка № 4.

4. Витребувати з незаконного володіння Херсонської обласної міжгалузевої ради профспілок, (код ЄДРПОУ 02660663, адреса 73000, м. Херсон, проспект Ушакова, 25) на користь територіальної громади Херсонської області в особі Херсонської обласної ради (адреса 73000, м. Херсон, площа ОСОБА_3, 1) будівлі та споруди, за адресою: м. Херсон, вул. Леніна (Соборній), 34, а саме: адміністративна будівля літ. Б , загальною площею 220,2 кв.м.; гараж літ В , загальною площею 412,4 кв.м.; склад літ Г , загальною площею 96,9 кв. м.; майстерня літ. Д , загальною площею 207,3 кв.м.; прохідна літ. Ж , загальною площею 48,1 кв.м.; навіс літ. З , огорожі № 1, № 2, естакада № 3, підпірна стінка № 4.

5. Стягнути з Херсонської обласної міжгалузевої ради профспілок (ідентифікаційний код - 02660663, адреса - 73000, місто Херсон, проспект Ушакова, 25) на користь прокуратури Херсонської області (73000, м. Херсон, вул. Петренка, 33, код ЄДРПОУ 04851120) 2756грн.00коп. витрат по сплаті судового збору.

6. Стягнути з Виконавчого комітету Херсонської міської ради (ідентифікаційний код - 04059958, адреса - 73003, місто Херсон, проспект Ушакова, 37) на користь прокуратури Херсонської області (73000, м. Херсон, вул. Петренка, 33, код ЄДРПОУ 04851120) 1378грн.00коп. витрат по сплаті судового збору.

7. Стягнути з Управління комунальної власності Херсонської міської ради (ідентифікаційний код - 25900093, адреса - 73003, місто Херсон, проспект Ушакова, 37) на користь прокуратури Херсонської області (73000, м. Херсон, вул. Петренка, 33, код ЄДРПОУ 04851120) 1378грн.00коп. витрат по сплаті судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

(Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом).

Повне рішення складено 31 січня 2017 р.

Суддя Ю.В. Гридасов

Дата ухвалення рішення27.01.2017
Оприлюднено01.02.2017
Номер документу64396548
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1258/16

Ухвала від 13.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Кушнір І.В.

Постанова від 29.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Кондратова I.Д.

Ухвала від 15.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Кондратова I.Д.

Ухвала від 25.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Кондратова I.Д.

Ухвала від 05.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Кондратова I.Д.

Ухвала від 19.09.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Ковтонюк Л.В.

Ухвала від 16.06.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

Постанова від 29.05.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 27.04.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 24.04.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні