донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
01.02.2017 справа №905/1659/16
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: суддівОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 при секретарі судового засідання: ОСОБА_4 за участю представників сторін: від позивача: від відповідача:не з'явився ОСОБА_5 - за довіреністю за апеляційною скаргою Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу м.Маріуполь, Донецька область на рішення господарського суду Донецької області від 01.12.2016р. по справі№ 905/1659/16 (суддя Паляниця Ю.О.) за позовом:Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу м.Маріуполь, Донецька область до відповідача: Донецької Торгово-промислової палати м. Краматорськ, Донецька область провизнання незаконними дій В С Т А Н О В И В:
Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу м.Маріуполь, Донецька область в особі Тельманівського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства (далі - Тельманівського ВУВКГ) звернулося до господарського суду Донецької області з позовною заявою до Донецької торгово-промислової палати м. Краматорськ, Донецька область про захист порушеного охоронюваного законом інтересу Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» на отримання для Тельманівського ВУВКГ сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб'єктів господарювання/фізичних осіб за податковими зобов'язаннями для продовження граничних строків для подання податкової декларації з рентної плати за спеціальне використання води за 2 квартал 2015 року у порядку ст.102 Податкового кодексу України шляхом визнання незаконними дій Донецької Торгово-промислової палати у відмові задоволення заяви №03/53 від 19.01.2016р.
Рішенням господарського суду Донецької області від 01.12.2016р. у даній справі у позові відмовлено.
Позивач, не погодившись з прийнятим судовим рішенням, звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Донецької області від 01.12.2016р. по справі №905/1659/16 та прийняти нове рішення, яким захистити порушений охоронюваний законом інтерес позивача на отримання для Тельманівського ВУВКГ Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб'єктів господарювання/фізичних осіб за податковими зобов'язаннями для продовження граничних строків для подання податкової декларації з рентної плати за спеціальне використання води за 2 квартал 2015 року у порядку ст.102 Податкового кодексу України шляхом визнання незаконними дій Донецької Торгово-промислової палати у відмові задоволення заяви №03/53 від 19.01.2016р.
Підставами для скасування рішення суду першої інстанції апелянт зазначає неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи та порушення норм матеріального права.
Апелянт посилається на те, що суд першої інстанції взагалі не розглянув позовні вимоги позивача по суті.
Також, не погодився з висновком господарського суду, що висновок Торгово-промислової палати не є актом державного органу, а є лише одним із видів доказів який не має наперед визначеної сили, оскільки згідно з ст. 10 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції №1669-VІІ від 02.09.2014р. сертифікат Торгово-промислової палати України є єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору).
Представник позивача у судове засідання не прибув, направив клопотання про розгляд скарги за його відсутністю.
Представник відповідача у судове засідання прибув, заперечував проти доводів апеляційної скарги, надав відзив. Проти розгляду скарги за відсутністю представника позивача не заперечував.
Судова колегія вважає можливим здійснити розгляд справи у відсутності представника позивача за наявними матеріалами справи, оскільки сторони були повідомлені про день та час судового засідання належним чином відповідно до вимог Господарського процесуального кодексу України.
Судове засідання апеляційної інстанції здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу у порядку розгляду апеляційної скарги встановленого ст.ст. 4-4, 81-1, 99, 101 Господарського процесуального кодексу України.
Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду відповідно до статті 101 Господарського процесуального кодексу України, на підставі встановлених фактичних обставин, переглядає матеріали господарської справи та викладені в скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила.
У зв'язку із набранням 15 жовтня 2014 року чинності Законом України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (далі - Закон № 1669), статтею 10 якого передбачено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Також підпунктом 2 частини четвертої статті 11 Закону № 1669 внесено зміни до Закону України від 02 грудня 1997 року № 671/97-ВР Про торгово-промислові палати в Україні , якими передбачено, що Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) за зверненнями суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб, а також видає сертифікати щодо форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу в особі Тельманівського ВУВКГ звернулося до Донецької торгово-промислової палати із заявою від 03/53 від 19.01.2016р. про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб'єктів господарювання/фізичних осіб за податковими зобов'язаннями для продовження граничних строків для подання податкової декларації з рентної плати за спеціальне використання води за 2 квартал 2015 року у порядку ст. 102 Податкового кодексу України.
Посилаючись на факт проведення антитерористичної операції на території Донецької області, позивач зазначив, що безпосередньо на території смт. Тельманове у зв'язку із знеструмленням об'єктів міського водопроводу в результаті сильних обстрілів припинено водопостачання, в тому числі і в м. Новоазовську. Також заявник посилався на загибель працівників підприємства, пошкодження адміністративних будівель, знищення первинних документів бухгалтерського обліку виробничих документів, необхідних для нарахування податків та зборів.
Датою настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) визначив 26.03.2015р., які тривали і на момент подання заяви.
До заяви позивач додав документи, які визначені в додатках та перелічені господарським судом.
Донецька торгово-промислова палата Листом від 22.02.2016р. за №188/12.1-19/03 відмовила у засвідченні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) Тельманівському ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу . Відмова Донецької Торгово-промислової палати ґрунтується на тому, що відокремлений підрозділ Тельманівського ВУВКГ зареєстроване 25.03.2015р. відповідно до наказу №342 від 30.12.2014р., при цьому надані докази, що підтверджують наявність форс-мажорних обставин, датовані 2014 роком, тобто до моменту утворення відокремленого підрозділу.
Згідно з ч. 1 ст. 14-1 Закону України Про Торгово-промислові палати в Україні Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб'єктів малого підприємництва видається безкоштовно.
Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) встановлено Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) затвердженого Рішенням Президії ТПП України від 18 грудня 2014р. №44(5) (далі - Регламент).
Відповідно до п. 4.2. Регламенту Торгово-промислова палата України уповноважує регіональні ТПП засвідчувати форс-мажорні обставини з усіх питань, що належать до компетенції ТПП України, за винятком засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що стосуються окремо визначених зобов'язань.
Згідно з п. 6.2. Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов'язанням/обов'язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин. До кожної окремої заяви додається окремий комплект документів.
Пунктом 6.1. Регламенту визначено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні в редакції від 02.09.2014 року, а також визначених сторонами за договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов'язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідно договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.
В свою чергу, п. 3.1. Регламенту визначає, що форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо) в тому числі загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військові дії, оголошена та неоголошена війна, акти тероризму, диверсії, пожежа, вибух тощо.
Тягар доказування настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) покладений на заявника (ч. 1 п. 6.5. Регламенту).
Відмовляючи у засвідченні форс-мажорних обставин, Донецька Торгово-промислова палата з посиланням на п.6.14 Регламенту, визначила, що докази, що підтверджують наявність форс-мажорних обставин, датовані 2014 роком, тобто до моменту утворення відокремленого підрозділу.
Господарський суд, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, повністю погодився з таким висновком Донецької Торгово-промислової палати. Крім того, рішення мотивовано невірно обраним способом захисту порушеного права.
Водночас, господарським судом залишено поза увагою наступне.
У заяві про засвідчення форс-мажорних обставин позивач зазначив Тельманівське ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу як структурний підрозділ юридичної особи.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 80 Цивільного кодексу України саме юридична особа наділяється цивільною правоздатністю та дієздатністю.
Відповідно до п. 6.1.5. Статуту Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу , затвердженого Розпорядженням голови Донецької обласної ради від 28.08.2007р. №98р, підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами, з правом відкриття поточних та інших рахунків, і затверджувати Положення про них.
Філії і представництва, як визначає ст. 95 Цивільного кодексу є відокремленими підрозділами юридичної особи, що розташовані поза її місцезнаходженням та не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.
Тельманівське ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу , як відокремлений підрозділ, створене на підставі наказу Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу від 30.12.2014р. №342. До цього моменту Тельманівське ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу функціонувало як безбалансова ділянка Маріупольського регіонального виробничого управління, що підтверджується Положенням від 2008р. про Тельманівську водопровідно-каналізаційну дільницю Маріупольського РВУ Комунального підприємства Вода Донбасу , затвердженого Директором Маріупольського РВУ від 13.11.2008р., із зазначенням місцезнаходження: 87100, смт. Тельманове, Донецька область, вул. Леніна, 297.
У зв'язку із прийняттям 07.11.2014р. Кабінетом Міністрів України Розпорядження №1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення виникла необхідність виділення ділянки в відокремлений підрозділ.
Враховуючи, що Маріупольське РВУ знаходиться на підконтрольній державній владі України території, а смт. Тельманове та 27 населених пунктів, які обслуговуються безпосередньо Тельманівським ВУВКГ, розташовані на території тимчасово непідконтрольній державній владі України, керівництвом позивача прийнято рішення про створення на базі безбалансової ділянки відокремленого підрозділу з незакінченим балансом та окремим бухгалтерським обліком.
Наразі, Тельманівське ВУВКГ зареєстроване за адресою: вул. 1 Травня, б. 97, м. Волноваха, Донецька область, 85700.
Виходячи з наведеного, до Донецької торгово-промислової палати фактично звернулась юридична особа, яка надавала послугу як виробник та постачала послуги з водопостачання на територію Донецької області в особі його структурних підрозділів.
Відповідно до п. 6.14 Регламенту у разі, якщо за результатом розгляду заяви і наданих документів вбачається, що форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) відсутні, відсутні підстави/умови для засвідчення передбачені п. 6.9 Регламенту) і т.п., ТПП України / регіональна ТПП надсилає заявникові відповідь про відмову в засвідченні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) за встановленою формою (Додаток № 6 до Регламенту).
У судовому засіданні представник відповідача визначив, що причиною відмови у засвідченні форс-мажорних обставин є відсутність причинно-наслідкового зв'язку між обставиною/подією і неможливістю виконання заявником своїх конкретних зобов'язань.
Разом з тим, відповідачем відмовлено позивачу у засвідченні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) саме з посиланням на п. 6.14 Регламенту без врахування наведеного.
При цьому, у відповіді викладено лише зміст п. 6.9. Регламенту ТПП, ч. 2 ст. 14 Закону України Про торгового-промислові палати в Україні та міститься висновок про відсутність підстав для засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Будь-яких інших підстав відмови у листі від 22.02.2016р. №188/12.1-19/03 не наведено.
Господарським судом також не надано оцінки вищезазначеному як підставі позовних вимог.
Крім того, проаналізувавши приписи ст. 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України, господарський суд дійшов висновку, що звернувшись з позовом про визнання дій відповідача незаконними та зобов'язання його вчинити дії (видати позивачу сертифікат про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу обрало не встановлений законом спосіб захисту порушеного права та фактично вимагає підмінити певний орган - Торгово-промислову палату.
Колегія суддів зазначає, що такий висновок суду є передчасним та помилковим, оскільки: - по-перше - вимога про видачу сертифікату позивачем не заявлялась; - по-друге, застосувавши вищезазначені норми права щодо способу захисту цивільних прав та інтересів, господарський суд не врахував наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Держава, за змістом ч. 4 ст. 13 Конституції України, прийняла на себе зобов'язання, через свої органи, забезпечити захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, встановивши рівність всіх суб'єктів власності перед законом.
Згідно з ч. 2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Судом, враховано, що в силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.
Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні держані судові органи. Правом звернення до суду позивач скористався 10.05.2016р.
Дослідивши предмет та підстави позову, колегія суддів погоджується з тим, що суд не може підмінити орган створений та уповноважений спеціальним законом, засвідчувати форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), виходячи з приписів Закону України Про торгово-промислові палати в Україні .
За таких обставин, заявник позбавлений можливості чітко в порядку ст. 16 Цивільного кодексу України визначити спосіб відновлення порушеного права, обмежившись лише проханням захистити порушений інтерес щодо засвідчення форс-мажорних обставин шляхом визнання незаконними дій Донецької Торгово-промислової палати у відмові задоволення заяви №03/53 від 19.01.2016р.
Також, дослідивши відмову Торгово-промислової палати у засвідченні форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) Тельманівському ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу , яка викладена у листі від 22.02.2016р. за №188/12.1-19/03, її обґрунтовано формальними підставами і не встановлено відсутність форс-мажорних обставин як таких та умов для їх засвідчення, виходячи з п.п. 6.9., 6.14 Регламенту.
Водночас, як визначалось вище, сертифікат, в силу приписів Закону України від 02.09.2014р. №1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , є єдиним доказом настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) і має статус документа, який є обов'язковим та єдиним доказом, в тому числі у суді, наявності таких обставин.
Також, розглядаючи по суті, вимоги позивача, колегія суддів враховує, що а ні Закон України Про торгово-промислові палати в Україні , а ні Регламент, які регулюють діяльність Торгово-промислових палат, і безпосередньо порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), не визначають чіткого способу оскарження дій відповідача щодо прийнятого ним рішення.
За правовою визначеністю, викладеному у рішенні Європейського суду з прав людини від 24.10.1979р. у справі Вінтерверп проти Нідерландів , внутрішнє право повинно відповідати Конвенції, включаючи загальні принципи, а нормативний акт - доступним і передбачуваним.
Таким чином, заявляючи позов, Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу фактично просить визнати незаконними дії Донецької Торгово-промислової палати у відмові задоволення заяви №03/53 від 19.01.2016р. і порушене право підлягає судовому захисту.
Прецедентна практика Європейського суду з прав людини виходить з того, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, так як доступ до правосуддя повинен бути не лише фактичним, але і реальним (рішення Європейського суду з прав людини від 16.12.1992р. у справі Жоффр де ля Прадель проти Франції ).
Виходячи з принципу необхідності реального захисту порушеного права позивача, а не лише встановлення певних фактів, Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу фактично вимагає зобов'язати Торгово-промислову палату розглянути заяву про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб'єктів господарювання/фізичних осіб за податковими зобов'язаннями відповідно до Регламенту.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 07.07.2011р. у справі Сєрков проти України суд зобов'язаний переконатись у тому, що спосіб, у який тлумачиться та застосовується національне законодавство, приводить до наслідків, сумісних із принципами Конвенції з точки зору тлумачення їх у світлі практики Суду.
При таких обставинах, апеляційний суд вважає за необхідне задовольнити вимоги позивача та визнати незаконними дії Донецької Торгово-промислової палати у відмові задоволення заяви №03/53 від 19.01.2016р., а також зобов'язати Донецьку Торгово-промислову палату розглянути заяву Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу відповідно до вимог Закону України Про Торгово-промислові палати в Україні та Регламенту ТПП.
Отже, апеляційна скарга Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу м.Маріуполь, Донецька область підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Донецької області від 01.12.2016р. у справі №905/1659/16 - скасуванню з прийняттям нового рішення.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу м.Маріуполь, Донецька область на рішення господарського суду Донецької області від 01.12.2016р. по справі №905/1659/16 задовольнити.
Рішення господарського суду Донецької області від 01.12.2016р. по справі №905/1659/16 скасувати, прийняти нове рішення яким:
Позов Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу м.Маріуполь, Донецька область задовольнити.
Визнати відмову Донецької Торгово-промислової палати у задоволенні заяви №03/53 від 19.01.2016р. про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) незаконною.
Зобов'язати Донецьку Торгово-промислову палату розглянути заяву Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) від 19.01.2016р. №03/53.
Стягнути з Донецької Торгово-промислової палати (84301, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, 48-А, код ЄДРПОУ 02944679) на користь Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу (87547, Донецька область, м.Маріуполь, вул. К.Лібкнехта, 177а, код ЄДРПОУ 00191678) 1378,00грн. судового збору за подання позовної заяви. .
Доручити господарському суду Донецької області видати відповідний наказ.
Стягнути з Донецької Торгово-промислової палати (84301, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Ярослава Мудрого, 48-А, код ЄДРПОУ 02944679) на користь Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу (87547, Донецька область, м.Маріуполь, вул. К.Лібкнехта, 177а, код ЄДРПОУ 00191678) 1515,80грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Головуючий Н.В. Ломовцева
Судді: Т.М. Колядко
ОСОБА_3
Надруковано 5 прим.:
1прим.-Позивачу;
1прим.-Відповідачу;
1прим.-У справу;
1прим.-ДАГС;
1прим.-ГСДО.
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2017 |
Оприлюднено | 07.02.2017 |
Номер документу | 64506698 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Ломовцева Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні