ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 лютого 2017 рокум. Ужгород№ 807/1466/15 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Скраль Т.В.,
при секретарі Стенавській А.М.,
за участю сторін:
позивача: Державна служба геології та надр України - представник не з'явився,
відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма"- представник не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, -
В С Т А Н О В И В:
Відповідно до ч. 3 ст. 160 КАС України 01 лютого 2017 року було проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Повний текст постанови виготовлено та підписано 07 лютого 2017 року.
27 липня 2015 року Державна служба геології та надр України звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу.
29 липня 2015 року відкрито провадження у даній справі.
У зв'язку з припиненням повноважень головуючого по справі - судді Ващиліна Р. О., згідно розпорядження Закарпатського окружного адміністративного суду від 30.09.2015 № 118 та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.09.2015 справу за № 807/1466/15 передано на розгляд судді Скраль Т. В.
Представник позивача в позовній заяві просить розглянути справу без його участі, за наявними матеріалами.
Відповідач у судове засідання не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Згідно письмових заперечень відповідача від 17.11.2015, такий проти позову заперечує та просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма" подавала документацію для поновлення дії спеціального дозволу на користування надрами від 13.12.2007 № 4540, але до сьогоднішнього дня підприємство не приступило до розробки родовища з незалежних від нього причин. Геологічну експертизу товариство проводило 05.11.2007 - договір № 1873 у "Геолекспертиза" (експертний висновок № 1873), до видобування надр не приступили, сплату за надра 289 тис. грн. здійснили, а проводити геологічну експертизу вважає не має доцільності.
Згідно ч. 1 ст. 41 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень КАС України розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 391/2011 (далі - Положення).
Згідно з пп.18 п.4 Положення Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
У відповідності до ст. 19 Кодексу України надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).
Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма" (надалі - відповідач) надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4540 від 13 грудня 2007 року з метою видобування невивітрилих андезитів в якості сировини для видобування щебеню будівельного та каменю бутового Арданівського родовища Закарпатського району, Іршавської області на 400 м на північний схід від с. Арданово (далі - спеціальний дозвіл).
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком № 615 тощо.
Так, відповідно до ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати геологічне вивчення корисних копалин, є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.
Згідно з ст. 10 угоди № 4540 від 13.12.2007 надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5 - гр., як підтвердження експлуатації корисних копалин.
У зв'язку з цим, та з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (надалі - Порядок № 1294) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон).
Відповідно до ст. 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
За нормами п.6 ст. 24 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі якщо надрокористувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.
10 липня 2014 року, Державною службою геології та надр України винесено наказ № 221, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку ТОВ "Фірма" - 10 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень, про що, в свою чергу, було повідомлено відповідача листом від 16 липня 2014 року № 10082/02/14-14, яке згідно рекомендованого повідомлення вручено представнику товариства 29 липня 2014 року.
Як слідує із наявних доказів у справі, відповіді на лист від 16.07.2014 року № 10082/02/14-14 до Державної служби геології та надр України не надходило.
Враховуючи вищезазначене, Держгеонадра України відповідно до положень пп.6 ст. 24 Кодексу України про надра та пп.10 п.23 Порядку № 615 розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами № 4540 від 13.12.2007, власником якого є відповідач, який, впродовж 2011-2013 років припинив користування надрами та не вжив заходів щодо усунення порушень порядку і умов користування надрами.
У зв'язку з викладеним вище, наказом Держгеонадр України від 09.09.2014 року № 288 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4540 від 13.12.2007 року та надано товариству 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для надання пояснень щодо причин припинення робіт, передбачених спецдозволом, більш як на два роки.
Листом від 18 вересня 2014 року № 13019/02/14-14 Держгеонадрами України проінформовано відповідача щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Зазначений лист, згідно рекомендованого повідомлення вручено представнику товариства 30 вересня 2014 року.
Вказаним листом відповідача було повідомлено, що у разі ненадання інформації у визначений термін Держгеонадрами України буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціальних дозволів на користування надрами.
Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України (далі - Західний відділ) службовою запискою від 24.03.2015 № 40-14/02 повідомив Держгеонадра України про те, що за період з 09.09.2014 по 24.03.2015 до Західного відділу не надходив лист від товариства щодо усунення порушень вимог законодавства, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4540.
Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув порушення, отже наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4540 від 13 грудня 2007 року згідно ст. 26 Кодексу України про надра та п.23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.
Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку.
Так, 22 травня 2015 року на адресу відповідача було направлено лист № 5645/13/14-15 з проханням надіслати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами Арданівського родовища, згідно спеціального дозволу № 4540 від 13.12.2007.
На момент подання адміністративного позову до суду та на час розгляду справи судом ТОВ "Фірма" щодо виконання вимог позивача чи виконання умов спеціального дозволу не надала.
Надрокористувач наділений не правом, а обов'язком вчасно усунути виявлені порушення.
Не усунення у встановлений строк порушень є виключною виною відповідача, при тому що Держгеонадра України надали значний термін для здійснення дій направлених на усунення порушень.
У зв'язку з чим, Державна служба геології та надр України, як суб'єкт владних повноважень, який здійснює владні управлінські функції у правовідносинах з надрокористувачами, з метою недопущення протиправного використання товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма" надр - правомірно звернулась до суду.
З огляду на встановлені обставини справи, враховуючи законодавчі вимоги, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позивач діє у межах своєї компетенції та відповідно до норм діючого законодавства, що ним доведено у межах даної адміністративної справи належними та допустимими доказами, а відтак позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
За приписами ч. 4 ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі наведеного та керуючись ст.ст. 17, 71, 86, 160, 163, 165 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу - задовольнити.
2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу № 4540 від 13 грудня 2007 року на видобування андезитів Арданівського родовища, виданого товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма" (код ЄДРПОУ 33874807, юр. адреса: п.і. 90132, Закарпатська область, Іршавський район, село Білки, вул. Підгірна № 65).
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України.
Суддя Т.В. Скраль
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2017 |
Оприлюднено | 13.02.2017 |
Номер документу | 64594126 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Скраль Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні