Копія
Справа № 822/2718/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2017 року м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі :головуючого-судді суддівКовальчук А.М. Данилюк У.Т. Лабань Г.В. при секретарі за участі:Бачку А.М. представників сторін та представника третіх осіб розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Сади Дністра" до Міністерства аграрної політики та продовольства України , Департаменту агропромислового розвитку Хмельницької обласної державної адміністрації , Управління агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Державна казначейська служба України, Управління Державної казначейської служби України у Новоушицькому районі Хмельницької області про визнання протиправною бездіяльність та стягнення заборгованості, -
ВСТАНОВИВ:
позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України, Департаменту агропромислового розвитку Хмельницької обласної державної адміністрації, Управління агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Державна казначейська служба України, Управління Державної казначейської служби України у Новоушицькому районі Хмельницької області в якому просить: - визнати протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України, Департаменту агропромислового розвитку Хмельницької обласної державної адміністрації, Управління агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації щодо невиконання дій з виплати товариству з обмеженою відповідальністю "Сади Дністра" грошових коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" в сумі 359800 грн.; - стягнути з Державного бюджету України заборгованість за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" в розмірі 359800 грн. шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за позивачем в органах Казначейства зареєстрована кредиторська заборгованість Держбюджету в розмірі 359800 грн. Вказує, що дана заборгованість визнана Міністерством аграрної політики та продовольства України, що підтверджується наказом №772 від 27.12.2013 року "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" та наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №277 від 29.07.2014 року "Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", а також актом звірки взаєморозрахунків між товариством з обмеженою відповідальністю "Сади Дністра" та Управлінням агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації від 21.11.2016 року. А тому просить задоволити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задоволити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник Міністерства аграрної політики та продовольства України у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надавши суду заперечення, в якому просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, з підстав викладених у ньому.
Представники Департаменту агропромислового розвитку Хмельницької обласної державної адміністрації в судовому засіданні позовні вимоги не визнали, надавши суду заперечення, в якому просять у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Представники Управління агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації в судовому засіданні позовні вимоги не визнали та просили у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Представник третіх осіб в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, надавши суду заперечення, в якому просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, з підстав викладених у ньому.
Заслухавши учасників судового розгляду і дослідивши докази, суд приходить до таких висновків, враховуючи наступне.
Судом встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю "Сади Дністра" є суб'єктом господарювання, видами діяльності якого є: вирощування зерняткових і кісточкових фруктів (КВЕД 01.24) та вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників (КВЕД 01.25), що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Станом на 01.01.2013 по розрахунках з Управлінням агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації перед позивачем рахувалась кредиторська заборгованість по компенсації за рахунок бюджетних коштів понесених витрат на закладення і нагляд за молодим садом на загальну суму 46 000,00 грн.
Кредиторська заборгованість, яка утворилась на кінець 2011 року в сумі 46 000,00 грн. погашена Управлінням Державної казначейської служби України у Новоушицькому районі Хмельницької області.
Станом на 01.01.2013 по розрахунках з Управлінням агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації перед позивачем рахувалась кредиторська заборгованість по компенсації за рахунок бюджетних коштів понесених витрат на закладення і нагляд за молодим садом на загальну суму 734 000,00 грн.
Згідно розподілу коштів за Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.12.2013 №772 Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2013 в галузі садівництва позивачеві виділено 454 000,00 грн. з них: - відповідно до КЕКВ 2610 ( Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям ) - 279 900,00 грн.; - відповідно до КЕКВ 3210 ( Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям ) - 174 100,00 грн.
На розрахунковий рахунок позивача протягом 2013 року для погашення кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801350 від Управління агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації надійшло 280000,00 грн., в тому числі: - 30.05.2013 - 141 216,00 грн.; - 05.07.2013 - 46 784,00 грн.; - 09.07.2013 - 38 724,00 грн.; - 15.07.2013 - 53 276,00 грн.
Кредиторська заборгованість за бюджетною програмою 2801350 станом на 01.01.2014 становила 454 000,00 грн.
Згідно розподілу коштів за Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.07.2014 №277 Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01.01.2014 в галузі садівництва позивачеві виділено 86 400,00 грн. з них: - відповідно до КЕКВ 2610 ( Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям ) - 86 400,00 грн.
На розрахунковий рахунок позивача протягом 2014 року для погашення кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801350 від Управління агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації надійшло: - 12.09.2014 - 86 400,00 грн.
В 2015 році розмір кредиторської заборгованості перед позивачем за бюджетною програмою 2801350 зменшено на суму 7 800,00 грн., у зв'язку з помилковим включенням до первинних документів вартості витрат за виготовлення металевої конструкції для захисту насосної станції, що підтверджується Листом Управління агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації №66 від 24.02.2015.
Станом на 21.11.2016 сума кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801350 перед позивачем становила 359 800,00 грн.
Вищевказане підтверджується актом звірки взаєморозрахунків між товариством з обмеженою відповідальністю Сади Дністра та Управлінням агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації від 21.11.2016 та довідкою Державної фінансової інспекції України в Хмельницькій області від 09.02.2014 №06-08/32-3.
Крім цього, факт наявності кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними перед позивачем підтверджується Листом Асоціації Укрсадпром від 04.11.2016 №394/16 на запит до Міністерства аграрної політики і продовольства України щодо обсягів кредиторської заборгованості за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними .
Протягом 2016 року виплата коштів позивачу в рахунок погашення заборгованості за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними не здійснювалась.
Порядок та механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства та використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та - ягідників і нагляд за ними", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 року № 587 "Про затвердження Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства" (далі - Порядок № 587).
Відповідно до п.3 Порядку № 587 головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.
Пунктом 13 Порядку № 587 визначено, що підставами для відмови Мінагрополітики у виплаті компенсації витрат суб'єктам господарювання є: визнання їх банкрутами або порушення щодо них справи про банкрутство, перебування у процесі реорганізації чи ліквідації або наявність простроченої більш як півроку заборгованості за податковими зобов'язаннями, платежами до Пенсійного фонду України та заборгованості з виплати заробітної плати; подання неповного пакета документів; подання недостовірної інформації; встановлення контролюючими органами факту нецільового та/або неефективного використання бюджетних коштів; виявлення порушень технології створення та зрошення багаторічних насаджень; невідповідність розрахунків попередніх обсягів компенсації затвердженим Мінагрополітики нормативам витрат; відсутність врожаю з насаджень, які закладалися за рахунок бюджетних коштів, або їх низька врожайність (нижче 50 відсотків врожайності, передбаченої проектом) протягом трьох років з моменту вступу їх у плодоношення.
Відповідно до п.14 Порядку № 587, на підставі затверджених остаточних обсягів компенсації, розподілу бюджетних коштів між суб'єктами господарювання для компенсації витрат, пов'язаних з будівництвом холодильників (лабораторних комплексів, камер швидкого заморожування плодів та ягід), та розподілу коштів для компенсації витрат з придбання обладнання, техніки та механізмів Мінагрополітики спрямовує бюджетні кошти Міністерству аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних, управлінню промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрацій. Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим та головні управління агропромислового розвитку обласних держадміністрацій спрямовують бюджетні кошти управлінням агропромислового розвитку районних держадміністрацій. Управління промисловості, розвитку інфраструктури та агропромислового комплексу Севастопольської міської держадміністрації, управління агропромислового розвитку районних держадміністрацій на підставі відповідних наказів Мінагрополітики подають управлінням Казначейства реєстр підприємств і платіжні доручення на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів із власного реєстраційного рахунка на поточні рахунки суб'єктів господарювання, відкриті в банках. Суб'єктам господарювання, що провадять діяльність у містах республіканського та обласного значення, перерахування бюджетних коштів із власних реєстраційних рахунків здійснюють Міністерство аграрної політики та продовольства Автономної Республіки Крим та головні управління агропромислового розвитку обласних держадміністрацій.
Частиною 1 ст.22 Бюджетного кодексу України (далі - БК України) визначено, що для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів. За обсягом наданих прав розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня. Відповідно до ч.5 цієї ж статті, головний розпорядник бюджетних коштів: 1) розробляє плани діяльності на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди (включаючи заходи щодо реалізації інвестиційних проектів); 2) організовує та забезпечує на підставі плану діяльності та індикативних прогнозних показників бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди складання проекту кошторису та бюджетного запиту і подає їх Міністерству фінансів України (місцевому фінансовому органу); 3) отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет); приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань; 4) затверджує кошториси розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів), якщо інше не передбачено законодавством; 5) розробляє проекти порядків використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами, передбаченими частиною сьомою статті 20 цього Кодексу; 6) розробляє та затверджує паспорти бюджетних програм і складає звіти про їх виконання, здійснює аналіз показників виконання бюджетних програм (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі), при цьому забезпечуючи: своєчасність затвердження паспортів бюджетних програм, достовірність і повноту інформації, що в них міститься; відповідність змісту паспортів бюджетних програм закону про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) та/або розпису бюджету (крім випадків внесення змін до паспортів бюджетних програм у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису бюджетної установи в частині власних надходжень бюджетних установ), порядкам використання бюджетних коштів і правилам складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання; підтвердження результативних показників бюджетних програм офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, запровадження форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку для збору такої інформації; 7) здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі; 8) здійснює контроль за своєчасним поверненням у повному обсязі до бюджету коштів, наданих за операціями з кредитування бюджету, а також кредитів (позик), отриманих державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста), та коштів, наданих під державні (місцеві) гарантії; 9) здійснює внутрішній контроль за повнотою надходжень, взяттям бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів і витрачанням ними бюджетних коштів; 10) забезпечує організацію та ведення бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової і бюджетної звітності у порядку, встановленому законодавством; 11) забезпечує доступність інформації про бюджет відповідно до законодавства та цього Кодексу.
Згідно з частинами 1 - 2 ст.23 БК України, будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч.2 ст.57 БК України, на кінець бюджетного періоду Казначейство України зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету та щодо субвенцій із спеціального фонду державного бюджету на рахунках спеціального фонду місцевих бюджетів для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення. У разі відсутності відповідних бюджетних призначень на наступний бюджетний період залишки коштів спеціального фонду перераховуються до загального фонду державного бюджету. Бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.
У рішеннях Європейського суду з прав людини, які відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують як джерело права, зокрема у справі "Кечко проти України" Європейський Суд з прав людини констатував, що не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань. Також, ця позиція визначена в рішеннях Європейського Суду з прав людини у справах "Півень проти України" та "Лісовол проти України", що відповідно, на думку суду, вказує на обов"язковість виконання бюджетних програм по яких є узгоджена кредиторська заборгованість з дотриманням вимог БК України.
Згідно з ч.1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст.72 цього Кодексу.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідачів суд зазначає наступне. Мінагрополітики як головний розпорядник бюджетних коштів неодноразово зверталось до Міністерства фінансів України з проханням при доопрацюванні Закону України "Про Державний бюджет України на відповідний рік" (листи від 23.01.2015 року №37-21-2-10/780, від 13.02.2015 року №37-21-2-10/1959, від 18.05.2015 року №37-21-2-10/7584, від 05.06.2016 року №37-21-10/9177, від 13.01.2016 року №37-21-2-10/365, від 11.02.2016 року №37-21-2-10/1742) передбачити кошти на відповідні цілі. Також Мінагрополітики зверталось до Міністерства фінансів України з бюджетним запитом на 2015 - 2017 роки, за встановленою формою 2015-2 та з бюджетним запитом на 2016 рік додатковим за формою 2016-3, що свідчить про відсутність бездіяльності головного розпорядника бюджетних коштів.
Департаментом агропромислового розвитку Хмельницької обласної державної адміністрації, як розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, спрямовано бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості ТОВ "Сади Дністра", як суб'єкту господарювання, який займається садівництвом та виноградарством, а отже виконано обов'язки, передбаченні чинним законодавством України.
Управлінням агропромислового розвитку Новоушицької районної державної адміністрації до управління Державної казначейської служби України у Новоушицькому районі подані і зареєстровані 30 грудня 2013 року реєстри підприємств на виплату компенсацій шляхом перерахування бюджетних коштів за бюджетною програмою 2801350.
Суд звертає увагу на те, що відповідачі вчинили і продовжують здійснювати всі необхідні від них дії для вирішення питання погашення кредиторської заборгованості за бюджетною програмою перед ТОВ "Сади Дністра", тому суд вважає, що не має протиправної бездіяльності відповідачів.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач частково довів позовні вимоги, адже суб'єкти владних повноважень, які заперечують проти позову довели, що не вчиняли протиправної бездіяльності щодо позивача і діяли у межах Закону, що підтверджено доказами, які перевірено судом. Однак, суд вважає, що узгоджена кредиторська заборгованість компенсації ТОВ "Сади Дністра" за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними", повинна бути погашена (сплачена) за рахунок коштів головного розпорядника бюджетних коштів цієї бюджетної програми з дотриманням вимог БК України і Порядку № 587, тому позов підлягає задоволенню частково.
На підставі викладеного, керуючись Бюджетним кодексом України, Законом України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" і ст.ст. 71, 158-163, 167 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
позов товариства з обмеженою відповідальністю "Сади Дністра" задоволити частково.
Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Сади Дністра" (ід. код 37347542) заборгованість за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" в розмірі 359800 (триста п'ятдесят дев'ять тисяч вісімсот)грн. шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 10 лютого 2017 року
Головуючий суддя судді /підпис/ /підпис/ /підпис/А.М. Ковальчук У.Т. Данилюк Г.В. Лабань "Згідно з оригіналом" Суддя А.М. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2017 |
Оприлюднено | 16.02.2017 |
Номер документу | 64678106 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Мельник-Томенко Ж. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні