ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/1627/16
08 лютого 2017 р.м.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:
головуючого судді Ходачкевич Н.І.
розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Західного офісу Держаудитслужби в особі начальника управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області Держеруки Євгена Романовича до Комунального підприємства Водоканал-сервіс про стягнення коштів, -
ВСТАНОВИВ:
Західний офіс Держаудитслужби в особі начальника управління Західного офісу Держаудитслужби в Тернопільській області Держеруки Євгена Романовича звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунального підприємства Водоканал-сервіс про стягнення коштів.
В обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що перевіркою правильності складання розрахунків, визначення фактичних витрат (собівартості) з надання послуг населенню відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою КМУ від 01.06.2011 №869 встановлено, що Відповідачем, сума нарахованої амортизації на основні засоби водопостачання і водовідведення, що передані безоплатно згідно рішень органів місцевого самоврядування відносились на витрати без збільшення обсягу, що є порушенням п.137.17 ст.137 Податкового кодексу України (в редакції на 01.03.2014 р.), внаслідок чого в розрахунку різниці в тарифах занижений обсяг доходу, що призвело до завищення обсягу заборгованості з різниці в тарифах по водопостачанню та водовідведенню на загальну суму 211368,13 грн. Допустивши такі порушення Державному бюджету України завдано збитків на суму 109347,74 грн.
Представник позивача подав до суду заяву в якій просив розглядати справу без його участі, в порядку письмового провадження.
Представник Відповідача в судове засідання не прибув. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Направив на адресу суду заяву в якій заперечив проти позовних вимог. Свою заяву обґрунтував тим, що підстав для стягнення зазначених коштів немає, оскільки вони направлені на сплату ПДВ в державний бюджет і жодних збитків державі не завдано.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, суд вважає, що наявні підстави для розгляду справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, повно і всебічно з'ясувавши всі представлені у справі докази у їх сукупності, на підставі чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підставний та підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом встановлено, що згідно доручення Державної аудиторської служби України, на звернення народного депутата України Люшняка М.В. від 29.03.2016 р. №427, відповідно до п.1.1.3.1 Плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції в Тернопільській області на ІІ квартал 2016 року та на підставі направлень на проведення ревізії від 09.06.2016 №493, 492 виданих в. о. начальника Держфінінспекції в Тернопільській області, заступником начальника відділу інспектування у сфері послуг Баб'яком П.І. та головним державним фінансовим інспектором цього ж відділу Мостовим В.П. проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства Водоканал-сервіс (далі - Підприємство) за період з 01.09.2013 по 31.05.2016 р.
За наслідками ревізії складено акт від 25.07.2016 року №05-22/66.
Ревізією встановлено, що за період з 01.09.2013 по 31.05.2016 відповідачу проводилось відшкодування різниці в тарифах відповідно до Порядку та умов надання у 2013 році субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялись, транспортувались та постачались населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 №167, пункту 24 статті 14 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" від 16 січня 2014 року № 719-VII, Порядку та умов надання у 2014 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2014 № 30, Порядку та умов надання у 2015 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості послуг з централізованого водопостачання, водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04 червня 2015 року № 375.
Для проведення взаєморозрахунків укладені чотиристоронні договори між Головним управлінням Державної казначейської служби України в Тернопільській області, Департаментом фінансів Тернопільської ОДА, Управлінням житлово-комунального господарства Тернопільської ОДА та Підприємством.
КП Водоканал-сервіс складені відповідні розрахунки обсягу заборгованості з різниці в тарифах на послуги водопостачання надані населенню. Відповідно до цих розрахунків обсягу заборгованості за минулі періоди з різниці в тарифах на послуги з водопостачання, що надані населенню Підприємством в період з 01.01.2013 по 31.05.2016 Підприємством заявлено до відшкодування 811031,00 грн., в тому числі: за 2010 рік - 173860,00 грн., за 2011 рік - 98145,00 грн., за 2012 рік - 136143,00 грн., за 2013 рік - 213011,00 грн., за І півріччя 2014 року - 189872,00 грн.
Заборгованість з різниці в тарифах узгоджена Тернопільською обласною територіальною комісією з погашення заборгованості і станом на 01.07.2014 склала 697578,00 грн., в тому числі за 2010 рік - 173860,00 грн., за 2011 рік - 98145,00 грн., за 2012 рік - 136143,00 грн., за 2013 рік - 99558,00 грн., за І півріччя 2014 року - 189872,00 грн.
Згідно даних виписок Підприємства по спецрахунку, відкритого в управлінні ДКСУ в Гусятинському районі, у ревізійному періоді відповідно до наданої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, погашено заборгованість з різниці в тарифах на послуги з водопостачання для населення в сумі 521943,79 грн., у тому числі у 2013 році - 113453,38 грн., у 2014 році - 282954,05 грн. та у 2015 році - 125536,36 гривень.
Відповідно до пункту 137.17 статті 137 Податкового кодексу України (в редакції на 01.03.2014 ) передбачено, що доходи платника податку у вигляді вартості основних засобів, отриманих з метою здійснення їх експлуатації, які не враховані у складі доходу під час їх зарахування на баланс платника податку відповідно до цього Кодексу (а відповідно до пункту 136.1.16 статті 136, якщо основні засоби отримані за рішенням центральних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, прийнятих у межах їх повноважень, їхня вартість не включається до доходів), з метою оподаткування визнаються доходами в сумі, що дорівнює сумі амортизації відповідних активів, нарахованої у порядку, передбаченому цим Кодексом, у момент нарахування такої амортизації у разі безоплатно отриманих об'єктів енергопостачання, газо- і теплозабезпечення, водопостачання, каналізаційних мереж, побудованих споживачами на вимогу спеціалізованих експлуатуючих підприємств згідно з технічними умовами на приєднання до зазначених мереж.
Крім того, відповідно до підпункту 137.2.1 статті 137 Податкового кодексу України (в редакції на 01.03.2014) доходом у разі отримання коштів цільового фінансування з фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або бюджетів визнається сума коштів, що дорівнює частині амортизації об'єкта інвестування (основних засобів, нематеріальних активів), пропорційній долі отриманого платником податку з бюджету.
Однак, в порушення вказаних норм, відповідачем сума нарахованої амортизації на основні засоби водопостачання і водовідведення, що передані безоплатно згідно рішень органів місцевого самоврядування відносилась на витрати без збільшення обсягу, внаслідок чого в розрахунку різниці в тарифах занижений обсяг доходу (фактичні нарахування згідно з тарифом), що призвело до завищення обсягу заборгованості з різниці в тарифах по водопостачанню та водовідведенню на загальну суму 211368,13 грн., в.т.ч.: за 2010 рік - 32170,91 грн., за 2011 рік - 62377,81 грн., за 2012 рік - 14798,68 грн., за 2013 рік - 63757,89 грн., за І півріччя 2014 року - 38262,85 грн.
Враховуючи, що на час проведення ревізії заборгованість з різниці в тарифах Підприємству відшкодована за рахунок коштів субвенції з державного бюджету в 2013-2015 роках частково, вищевказані порушення призвели до завдання збитків Державному бюджету України на суму 109347,74 грн., та завищення заборгованості з різниці в тарифах на суму 102020,73 грн.
За наслідками проведення ревізії, з метою усунення виявлених ревізією порушень, на підставі пункту 7 статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 № 2939-ХІІ відповідачу було пред'явлено вимоги від 03.08.2016 № 19-05-12-15/5496, з терміном виконання до 30.09.2016.
У встановлений термін КП Водоканал-сервіс не забезпечено виконання вимог щодо усунення вищезазначеного порушення, у зв'язку з чим позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного:
Відповідно до частин 1, 2 статті 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 № 2939-ХІІ (далі - Закон № 2939-ХІІ) головними завданнями органу державного фінансового контролю є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.
Згідно з пунктом 7 частини 1 статті 10 Закону № 2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.
Частиною 2 статті 15 Закону № 2939-ХІІ встановлено, що законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.
Якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів, пункту 10 частини 1 статті 10 Закону № 2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право звертатися до суду в інтересах держави.
Отже, органу державного фінансового контролю надано повноваження здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, і у цій частині вона є обов'язковою до виконання.
Відповідно до висновків Верховного Суду України у постановах від 15 квітня 2014 року №21-40а14, 21-63а14, від 28 жовтня 2014 року №21-462а14 що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом. Висновки Верховного Суду України згідно з абз. 2 ч.1 ст. 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України мають враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади, місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до ч.1 ст.6 КАС України до адміністративного суду має право звернутися з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.
Згідно ст.69 КАС доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, які мають значення для правильного вирішення справи. При цьому належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Згідно з ч. 1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку, позов задовольнити в повному обсязі.
Керуючись статтями 94, 158-167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити
2. Стягнути з Комунального підприємства "Водоканал-сервіс" (вул. Цехова, 78, смт. Гусятин, Тернопільська область; код ЄДРПОУ 36979181) в дохід Державного бюджету України кошти в сумі 109347,74 грн. на рахунок № 31110090700116, одержувач - ГУ ДКСУ у Тернопільській області, код одержувача 37373001, МФО 838012, код класифікації доходів бюджету 21080500 "Інші надходження".
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Ходачкевич Н.І.
копія вірна
Суддя Ходачкевич Н.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2017 |
Оприлюднено | 20.02.2017 |
Номер документу | 64740772 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні