Рішення
від 24.02.2017 по справі 909/1086/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 лютого 2017 р. Справа № 909/1086/16 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Калашник В. О.

секретар судового засідання Кричовський Р. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Івано-Франківської міської ради,

вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76004

до відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

вул. Шевченка, 10А/3, м. Івано-Франківськ,76018

про стягнення збитків за використання земельної ділянки, що знаходиться за адресою: вул. Ребета, 2А, м. Івано-Франківськ, площею - 1,1447 га., без правовстановлюючих документів в сумі 157222,04грн.

за участю:

Від відповідача: ОСОБА_2 - представник, (довіреність від 17.12.16 );

ОСОБА_1 - підприємець паспорт серії СЕ №293186 від 06.07.2004

Від позивача: ОСОБА_3 - представник, (довіреність № 2310/01-20/14в від 30.12.16)

Встановив:

Судове засідання у даній справі здійснювалось за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Діловодство спеціалізованого суду» .

Позивач, Івано-Франківська міська рада звернулася до господарського суду Івано-Франківської області з позовною заявою про стягнення з відповідача, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 збитків за використання земельної ділянки, що знаходиться за адресою: вул. Ребета, 2А, м. Івано-Франківськ, площею - 1,1447 га., без правовстановлюючих документів в сумі 269316,51 грн.

В процесі розгляду справи, позивач подав суду заяву про уточнення позовних вимог. Враховуючи лист ДФС Державної податкової інспекції в місті Івано-Франківську №38/9/09-15-13-3012/18/9146 департаментом комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради проведено уточнюючий розрахунок розміру збитків, заподіяних внаслідок використання земельної ділянки комунальної власності без правовстановлюючих документів за період з 13.05.2014 по 10.03.2016, згідно якого розмір збитків складає 157222,04грн. В зв"язку з цим позивач просить суд стягнути з відповідача, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 збитки за використання земельної ділянки, що знаходиться за адресою: вул. Ребета, 2А, м. Івано-Франківськ, площею - 1,1447 га., без правовстановлюючих документів в сумі 157222,04грн.

За правилами ст.22 Господарського процесуального кодексу України, позивач, до прийняття рішення по справі має право збільшити або зменшити розмір позовних вимог. Приймаючи до уваги вказані обставини, суд розглянув спір відповідно до зменшених позовних вимог, враховуючи, що ця дія не суперечить нормам чинного законодавства та не порушує чиї- небудь права та охоронювані законом інтереси.

При цьому, суд приймає до уваги те, що у п.17 Інформаційного листа Вищого господарського суду України " Про деякі питання застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2005 році та в першому півріччі 2006р." від 20.10.2006 р. № 01-8/2351 зазначено, що в разі зменшення позовних вимог, якщо його прийнято господарським судом, має місце нова ціна позову, виходячи з якої вирішується спір. При цьому, будь-які підстави припинення провадження у справі, в частині зменшення позовних вимог, у господарського суду відсутні.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судовому засіданні, на підставі п. 5.2 рішення Івано-Франківської міської ради від 14.04.2011, між Івано-Франківською міською радою та фізичною особою підприємцем ОСОБА_1, 14.04.2011, укладено договір оренди земельної ділянки площею 1,1447 га по вул. Ребета 2а, в м. Івано-Франківську для обслуговування адміністративно- виробничих будівель та споруд .

Даний договір укладено строком на 3 роки та зареєстровано в міському відділі Івано-Франківської регіональної філії центру ДЗК при Держкомземі України 12 травня 2011 року за №261010004000109. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 2610100000:20:006:0142.

У зв'язку із закінченням терміну дії договору на який він був укладений, та відсутністю заяв про пролонгацію договору, вказаний договір припинив свою дію 13.05.2014.

Відповідно до пункту 20 вищевказаного договору оренди землі, після припинення дії договору оренди орендар повертає орендодавцеві (Івано-Франківській міській раді) земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим , у якому він її одержав в оренду.

Проте, в порушення виконання зобов"язань за договором оренди землі , відповідач не повернув земельну ділянку позивачу, а продовжував користуватися нею.

З часу припинення договору оренди землі відповідачем не укладено договір оренди землі з позивачем в порядку передбаченому чинним законодавством, що призвело до безпідставного використання ним земельної ділянки та несплати коштів за її використання до місцевого бюджету.

Відповідно до Положення про здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель в м. Івано-Франківську, затвердженого рішенням сесії Івано-Франківської міської ради № 15-08-47 від 28.08.2014 , інспекторами з самоврядного контролю управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, 22.06.2015, проведено обстеження земельної ділянки за адресою: вул. Ребета 2а, в м. Івано-Франківську площею 1,1447 га на предмет дотримання вимог земельного законодаства та наявності правоустановчих документів на земельну ділянку , за результатами якого складено ОСОБА_2 обстеження земельної ділянки №50 від 22.06.2015.

З акту вбачається, що відповідач використовує земельну ділянку, площею 1,1447 га по вул. Ребета 2а, в м. Івано-Франківську без документів, які посвідчують право власності або право користування землею, чи перебування в оренді, що є порушенням вимог ст. 125, 126 ЗК України.

Також встановлено, що вказана земельна ділянка використовується відповідачем з порушенням законодавства про плату за землю, що призвело до значних втрат бюджету м.Івано-Франківська у вигляді недоодержання доходу від орендної плати, тобто нанесення Івано-Франківській міській раді збитків.

Листом-повідомленням №932/01-18/48в від 12.06.2014 Івано- Франківська міська рада зверталася до фізичної особи підприємця ОСОБА_1 з пропозицією оформити право користування земельною ділянкою.

Листом-клопотанням № №932/01-18/48в від 26.06.2014 управляння земельних відносин виконавчого комітету міської ради вимагало від відповідача вчинити дії, направлені на виготовлення документів, які б посвідчували право на користування земельною ділянкою площею 1,1447 га по вул. Ребета 2а, в м. Івано-Франківську та відшкодування збитків завданих користуванням земельною ділянкою без правовстановлюючих документів. Однак, вказані вимоги залишені останнім без виконання.

Відповідно до ч. 2 ст. 157 ЗК України, порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам .

Відповідно до п. 3 Порядку, відшкодуванню підлягають, зокрема збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані.

Розмір збитків визначається комісіями створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 17.03.15 за №150 затверджено Положення про комісію з визначення та відшкодування територіальній громаді м.Івано-Франківська збитків заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства.

Результати роботи вказаної комісії оформляються відповідними актами.

На засіданні комісії від 10.03.2016, визначено розмір збитків нанесених Івано-Франківській міській раді, у вигляді неодержаного доходу внаслідок використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів, які становлять 269316,51грн, про що складено відповідний акт.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 08.04.2016 за №261 "Про затвердження ОСОБА_2 визначення збитків власнику землі", затверджено вказаний розмір збитків.

Відповідно до п.2 зазначеного рішення, збитки повинні відшкодовуватись суб"єктами господарювання, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження виконавчим комітетом міської ради актів Комісії.

Однак, відповідачем не виконано рішення виконавчого комітету та не проведено сплату заподіяних збитків в сумі 269316,51грн до міського бюджету.

Враховуючи викладені обставини та з метою захисту свого порушеного права позивач звернувся до господарського суду з позовом про примусове стягнення з відповідача заподіяних збитків.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених в позовній заяві та заяві про уточнення позовних вимог, просить суд позов задоволити з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, вважає їх безпідставними. Свої заперечення виклав у відзиві на позов 21.12.2016.

Зокрема, представник відповідача в судовому засіданні вказав, що відповідач своєчасно та в повному обсязі вносить орендну плату за користування земельною ділянкою згідно договору оренди №52 від 16.02.2011. Крім того, представник відповідача зазначив, що фізична особа підприємець ОСОБА_1 звертався до департаменту комунальних ресурсів Івано-Франківської міської ради про продовження договору оренди, одержав там для підписання проект додаткової угоди, проте не дійшов згоди щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Враховуючи викладені обставини представник відповідача вважає, що відповідачем вжито всіх заходів щодо підписання додаткової угоди до договору оренди землі, а тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін , дослідивши обставини у справі і подані докази, оцінивши їх відповідно до ст.43 ГПК України, суд вважає позовні вимоги обгрунтованими і такими, що підлягають задоволенню з врахуванням заяви про уточнення позовних вимог із слідуючих підстав:

На підставі п. 5.2 рішення Івано-Франківської міської ради від 14.04.2011, між Івано-Франківською міською радою та фізичною особою підприємцем ОСОБА_1, 14.04.2011, укладено договір оренди земельної ділянки площею 1,1447 га по вул. Ребета 2а, в м. Івано-Франківську для обслуговування адміністративно- виробничих будівель та споруд .

Даний договір укладено строком на 3 роки та зареєстровано в міському відділі Івано-Франківської регіональної філії центру ДЗК при Держкомземі України 12 травня 2011 року за №261010004000109. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 2610100000:20:006:0142.

У зв'язку із закінченням терміну дії договору на який він був укладений, та відсутністю заяв про пролонгацію договору, вказаний договір припинив свою дію 13.05.2014.

Відповідно до пункту 20 вищевказаного договору оренди землі, після припинення дії договору оренди орендар повертає орендодавцеві (Івано-Франківській міській раді) земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим , у якому він її одержав в оренду.

Проте, в порушення виконання зобов"язань за договором оренди землі , відповідач не повернув земельну ділянку позивачу, а продовжує користуватися нею.

Статтею 123 Земельного кодексу України визначений порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та, зокрема, встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (стаття 124 ЗК Кодексу).

Відповідно до ст. 125 Земельного Кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 ЗК України визначено, що право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Відповідно до Положення про здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель в м. Івано-Франківську, затвердженого рішенням сесії Івано-Франківської міської ради № 15-08-47 від 28.08.2014 , інспекторами з самоврядного контролю управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, 22.06.2015, проведено обстеження земельної ділянки за адресою: вул. Ребета 2а, в м. Івано-Франківську площею 1,1447 га на предмет дотримання вимог земельного законодаства та наявності правоустановчих документів на земельну ділянку , за результатами якого складено ОСОБА_2 обстеження земельної ділянки №50 від 22.06.2015.

З акту вбачається, що відповідач використовує земельну ділянку, площею 1,1447 га по вул. Ребета 2а, в м. Івано-Франківську без документів, які посвідчують право власності або право користування землею, чи перебування в оренді, що є порушенням вимог ст. 125, 126 ЗК України.

Також встановлено, що вказана земельна ділянка використовується відповідачем з порушенням законодавства про плату за землю, що призвело до значних втрат бюджету м.Івано-Франківська у вигляді недоодержання доходу від орендної плати, тобто нанесення Івано-Франківській міській раді збитків.

Отже, відповідач, використовуючи спірну земельну ділянку без правовстановлюючих документів позбавив власника землі - Івано-Франківську міську раду права користування земельною ділянкою та одержання відповідного доходу.

Згідно ст. 152 ЗК України, держава забезпечує юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушенні не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до ст. 156 ЗК України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 157 ЗК України, порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року № 284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам .

Відповідно до п. 3 Порядку, відшкодуванню підлягають, зокрема збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані.

Розмір збитків визначається комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 17.03.15 за №150 затверджено Положення про комісію з визначення та відшкодування територіальній громаді м.Івано-Франківська збитків заподіяних внаслідок використання земельних ділянок комунальної власності з порушенням законодавства.

Результати роботи вказаної комісії оформляються відповідними актами.

На засіданні комісії від 10.03.2016, визначено розмір збитків нанесених Івано-Франківській міській раді, у вигляді неодержаного доходу внаслідок використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів, які становлять 269316,51грн, про що складено відповідний акт.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 08.04.2016 за №261 "Про затвердження ОСОБА_2 визначення збитків власнику землі", затверджено вказаний розмір збитків.

Відповідно до п.2 зазначеного рішення, збитки повинні відшкодовуватись суб"єктами господарювання, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження виконавчим комітетом міської ради актів Комісії.

Однак, відповідачем не виконано рішення виконавчого комітету та не проведено сплату заподіяних збитків в сумі 157222,04грн до міського бюджету (враховуючи заяву про уточнення позовних вимог).

Підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, є документи що підтверджують сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Факт протиправної поведінки з боку Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 підтверджується матеріалами перевірки інспекторами з самоврядного контролю управління земельних відносин виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради за результатами якого складено ОСОБА_2 обстеження земельної ділянки №50 від 22.06.2015. У вказаному акті зазначено, що відповідач використовує земельну ділянку, без документів, які посвідчують право власності або право користування землею, що є порушенням вимог ст.125, 126 ЗК України.

Згідно зі статтею 16 Цивільного кодексу України, одним із способів захисту цивільних прав є відшкодування збитків та інші способи відшкодування шкоди.

Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначені ст. 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим правом фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

У п. 3.8. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що вирішуючи спори за позовами органів місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, шкоди у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди, крім спеціальних норм, повинні брати до уваги загальні положення ст. 22, глави 82 ЦК України, частини другої статті 224 ГК України. Крім того, для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати, як наявність у діях винної особи і усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини), так і ступінь вини у розумінні ст.1193 ЦК України.

Враховуючи доведеність протиправної поведінки відповідача, наявність майнової шкоди, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та майновою шкодою, вини, суд вважає, що у позивача є всі правові підстави для стягнення з відповідача заподіяних йому збитків.

Вказана сума збитків підтверджується наявними в справі доказами, а тому позов підлягає задоволенню повністю .

Заперечення відповідача не спростовують доводів позивача, а тому не можуть бути підставою для відмови у позові.

Відповідно до ст.49 ГПК України, судові витрати підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі викладеного , відповідно до ст. 124 Конституції України, ст. 123-126 , 152 , 156, 157 ЗК України, ст. 16, 1166, 1193 ЦК України , керуючись ст. 33, 43 , 49, ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов Івано-Франківської міської ради до відповідача, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про стягнення збитків , у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки, якою користується відповідач без правовстановлюючих документів в сумі 157222,04грн.

Стягнути з відповідача, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( вул. Шевченка, 10А/3, м. Івано-Франківськ, код НОМЕР_1) на користь позивача, Івано-Франківської міської ради (вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 33644700) - 157222,04грн збитків у вигляді неодержаного доходу за використання земельної ділянки , а також 2358,33 грн. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили та направити Позивачу.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 01.03.17

Суддя Калашник В. О.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення24.02.2017
Оприлюднено06.03.2017
Номер документу65039695
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/1086/16

Постанова від 18.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 03.10.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Постанова від 06.06.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Костів Т.С.

Ухвала від 23.05.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Костів Т.С.

Ухвала від 11.05.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Костів Т.С.

Ухвала від 11.04.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Костів Т.С.

Ухвала від 23.03.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Костів Т.С.

Рішення від 24.02.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 07.02.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 27.12.2016

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні