ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 березня 2017 р. Справа № 821/1307/16
Категорія: 5.1.2 Головуючий в 1 інстанції: Хом'якова В.В.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
доповідача - судді Стас Л.В.
суддів - Турецької І.О., Градовського Ю.М.
за участю серекетаря - Худика С.А.
за участю представників апелянта - Лукіна Д.А., Арбатського О.В., Лукіної І.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю СФЕРАМАКС на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2016 року по справі за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації до Товариства з обмеженою відповідальністю СФЕРАМАКС , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головного управління ДФС у Херсонській області про анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України, дозволи на експлуатацію РЕЗ та відповідні дозволи на експлуатацію абонентських РЕЗ,
ВСТАНОВИВ:
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРЗІ, позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом, у якому просила анулювати товариству з обмеженою відповідальністю "СФЕРАМАКС" (ТОВ "СФЕРАМАКС", відповідач) ліцензію на користування радіочастотним ресурсом України від 13.10.2016 №8585 (термін дії до 04.05.2017), дозволи на експлуатацію РЕЗ №СРТ-40-2237 від 29.10.2008; №СРТ-40-2238 від 29.10.2008; №СРТ-40-2239 від 29.10.2008; №СРТ-85-0008191 від 16.07.2011; №СРТ-85-0116057 від 04.07.2013; №СРТ-85-0116059 від 04.07.2013; №СРТ-85-0140384 від 04.03.2014; №СРТ-48-2584 від 23.09.2009 та відповідні дозволи на експлуатацію абонентських РЕЗ №48-04-000644 від 11.11.2009; №48-04-000645 від 11.11.2009. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, за інформацією податкового органу, не сплачує збір (рентну плату) за користування радіочастотним ресурсом України більше шести місяців, чим порушує вимоги Закону України "Про радіочастотний ресурс України" та Податкового кодексу України.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2016 року - позов задоволено.
Анульовано товариству з обмеженою відповідальністю "СФЕРАМАКС" (код ЄДРПОУ 34744546) ліцензію на користування радіочастотним ресурсом України від 13.10.2016 №8585 (термін дії до 04.05.2017), дозволи на експлуатацію РЕЗ №СРТ-40-2237 від 29.10.2008; №СРТ-40-2238 від 29.10.2008; №СРТ-40-2239 від 29.10.2008; №СРТ-85-0008191 від 16.07.2011; №СРТ-85-0116057 від 04.07.2013; №СРТ-85-0116059 від 04.07.2013; №СРТ-85-0140384 від 04.03.2014; №СРТ-48-2584 від 23.09.2009 та відповідні дозволи на експлуатацію абонентських РЕЗ №48-04-000644 від 11.11.2009; №48-04-000645 від 11.11.2009.
В апеляційній скарзі, ТОВ "СФЕРАМАКС", посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить постанову суду від 05 грудня 2016 року -скасувати, прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
Колегія суддів, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що на період запровадження (дії) ВЕЗ "Крим" не справляється рентна плата за користування радіочастотним ресурсом України за ширину смуги радіочастот загального користування, що використовується у межах Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Оскільки ТОВ "СФЕРАМАКС" здійснює свою діяльність згідно ліцензії не лише у місті Севастополь (тимчасово окупованої території), але й у Кіровоградській, Херсонській та Миколаївській областях України, то він відповідно є платником збору за користування радіочастотним ресурсом України згідно норм визначених Податковим кодексом України
Однак з таким висновком погодитись неможливо з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 04.05.2007 року Національною комісією з питань регулювання зв'язку України видано ТОВ "СФЕРАМАКС" ліцензію на користування радіочастотним ресурсом України серія АВ №303603, 29 жовтня 2008 року №5341 Державним підприємством "Український державний центр радіочастот" видано дозволи на експлуатацію радіоелектронного засобу широкосмугового радіо доступу №СРТ-40-2237, СРТ-40-2238, СРТ-40-2239, дійсні до 04 травня 2017 року, виданий 16 липня 2011 року № СРТ-85-0008191, дійсний до 04.05.2017 року, видані 04 липня 2013 року № СРТ-85-0116057, СРТ-85-0116059 дійсний до 04.05.2017 року, виданий 04 березня 2014 року № СРТ-85-0140384, дійсний до 04.05.2017 року, виданий 23 вересня 2009 року № СРТ-48-2584, дійсний до 04.05.2017 року.
Відповідно до витягу з ЄДРПОУ ТОВ "СФЕРАМАКС" з 23.08. 2016 зареєстроване за адресою: 73000, Херсонська область, місто Херсон, Суворовський район, проспект Ушакова, буд. 25, офіс 305. Попереднє місце реєстрації: 99001, м. Севастополь, вул. Героїв Севастополя, 46, кв. 58.
З матеріалів справи також вбачається, що до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, надійшов лист Головного управління ДФС у Херсонській області від 04.08.2016 року № 1459/10/21-22-12-03-09, яким повідомлено про несплату ТОВ "СФЕРАМАКС" до державного бюджету з 20.04.2014 року по 05.08.2016 року рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та неподану останнім декларації з рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України у цей період.
Судом встановлено, що відповідно до ліцензії НКРЗІ від 13.10.2016р. №8585 (Серії ДЛ № 000777) ТОВ "СФЕРАМАКС" є користувачем радіочастотних ресурсів України, термін дії ліцензії - до 04.05.2017 р.
Відповідач до 23.08.2016 р. був зареєстрований на тимчасово окупованій території України. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань попереднє місцезнаходження ТОВ "СФЕРАМАКС" - м. Севастополь, вул. Героїв Севастополя, буд. 46, кв. 58, 99001.
21.04.2015 Верховною радою України було прийнято постанову №337-VІІІ Про заяву Верховної ради України Про відсіч збройній агресії Російської Федерації та подолання її наслідків відповідно до якої (абз.1, 17 п. 1 Заяви) чітко та однозначно визначено, що збройна агресія Російської Федерації проти України розпочалася 20.02.2014 року.
Законом України Про створення вільної економічної зони Крим та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України від 12.08.2014 № 1636-У11 (далі Закон № 1636) запроваджено вільну економічну зону Крим , функціонування якої, на період тимчасової окупації здійснюється з урахуванням особливостей, визначених розділом II Перехідні положення Закону.
Відповідно до п.5.1 ст. 5 Закону № 1636 на території ВЕЗ Крим не справляються загальнодержавні податки та збори, визначені статтею 9 Податкового кодексу України , та збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, передбачений Законом України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування .
Відповідно до преамбули Закону України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України" він є спеціальним законом, що визначає особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України згідно із статтею 13 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", створює вільну економічну зону "Крим" (далі - ВЕЗ "Крим"), та врегульовує інші аспекти правових відносин між фізичними і юридичними особами, які знаходяться на тимчасово окупованій території або за її межами.
Згідно з пунктом 3.1 статті 3 Закону № 1636 на території ВЕЗ "Крим" діє особливий правовий режим економічної діяльності фізичних та юридичних осіб, у тому числі особливий порядок застосування норм регуляторного, податкового та митного законодавства України, а також особливий режим внутрішньої та зовнішньої міграції фізичних осіб.
Згідно з пунктом 26 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України на період дії Закону України від 15.04.2014 № 1207-VII "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" норми Кодексу мають застосовуватися з урахуванням особливостей, визначених Законом № 1636.
Пунктом 5.1 статті 5 Закону № 1636 встановлено, зокрема, що на території ВЕЗ "Крим" не справляються загальнодержавні податки та збори, визначені статтею 9 Податкового кодексу України.
Правова основа користування радіочастотним ресурсом України, повноваження держави щодо умов користування радіочастотним ресурсом України, права, обов'язки і відповідальність органів державної влади, що здійснюють управління і регулювання в цій сфері, та фізичних і юридичних осіб, які користуються та/або мають намір користуватися радіочастотним ресурсом України, визначені Законом України "Про радіочастотний ресурс України" від 1 червня 2000 року № 1770-III (далі - Закон № 1770-III).
Відповідно до ст. 1 Закону № 1770-ІІІ радіочастотний ресурс - частина радіочастотного спектра, придатна для передавання та/або приймання електромагнітної енергії радіоелектронними засобами і яку можливо використовувати на території України та за її межами відповідно до законів України та міжнародного права, а також на виділених для України частотно-орбітальних позиціях.
Згідно з ч. 1 ст. 14 Закону № 1770-ІІІ національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, здійснює свої повноваження у смугах радіочастот загального користування. Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 14 Закону № 1770-III повноваженнями національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, щодо регулювання у сфері користування радіочастотним ресурсом України є ліцензування у сфері користування радіочастотним ресурсом України відповідно до цього Закону.
Відповідно до ст.1 Закону № 1770-III ліцензія на користування радіочастотним ресурсом України - документ, який засвідчує право суб'єкта господарювання на користування радіочастотним ресурсом України протягом визначеного терміну в конкретних регіонах та в межах певних смуг, номіналів радіочастот з виконанням ліцензійних умов. Радіочастотний ресурс - частина радіочастотного спектра, придатна для передавання та/або приймання електромагнітної енергії радіоелектронними засобами і яку можливо використовувати на території України та за її межами відповідно до законів України та міжнародного права, а також на виділених для України частотно-орбітальних позиціях.
Згідно із ст.57 Закону № 1770-III користування радіочастотним ресурсом в Україні здійснюється на платній основі. Збір за користування радіочастотним ресурсом України встановлюється Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до пп.318.1.1 п.318.1 ст.318 ПК України загальні користувачі радіочастотного ресурсу України, визначені законодавством про радіочастотний ресурс, які користуються радіочастотним ресурсом України в межах виділеної частини смуг радіочастот загального користування на підставі ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України, є платниками збору.
Згідно з пунктом 254.3 статті 254 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування рентною платою за користування радіочастотним ресурсом України є ширина смуги радіочастот, що визначається як частина смуги радіочастот загального користування у відповідному регіоні та зазначена в ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України або в дозволі на експлуатацію РЕЗ та ВП.
Відповідно до п.5 ч.2 ст.6 Закону № 1770-III користувачі радіочастотного ресурсу України зобов'язані вносити платежі та збори, передбачені законом, а також у встановленому національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації, порядку плату за радіочастотний моніторинг у смугах радіочастот загального користування.
Мотивуючи доводи апеляційної скарги, Товариство послалося на положення пункту 15.1 статті 15 Закону України Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України , згідно якої будь-якій юридичній особі-резиденту України, яка змінює (змінила) своє місцезнаходження з тимчасово окупованої території на іншу територію України списується податковий борг, суми розстрочених (від-строчених) грошових зобов'язань за будь-якими податками, (зборами, обов'язковими платежами), що виникли з моменту тимчасової окупації 01.02.2014). До платників податків, які станом на початок тимчасової окупації мали місцезнаходження на території Автономної республіки Крим і м. Севастополя, починаючи с 1-го числа, на який припадає початок тимчасової окупації, не застосовуються фінансові санкції, штрафні санкції, та пеня за порушення порядку подання, обчислення, правильності заповнення податкових декларацій та повноти сплати сум податків і зборів, допущені під час здійснення господарської діяльності на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя.
Крім того, згідно частині 3 статті 10 Закону № 1636-VII передбачено, що Лі цензії, видані до набрання чинності цим Законом суб'єктам господарської діяльності згідно із Законом України Про ліцензування певних видів господарської діяльності , Законом України Про радіочастотний ресурс України , та/або сертифікати, надані згідно із Декретом Кабінет) Міністрів України Про стандартизацію та сертифіка цію , та/або дозволи, надані згідно із Законом України Про дозвільну систему у сфе рі господарської діяльності , діють на території ВЕЗ Крим до закінчення строку дії цих ліцензій, сертифікатів, дозволів , тобто не можуть бути анульовані.
Колегія суддів також погоджується з доводами апеляційної скарги стосовно того, що тимчасова окупація Криму та знаходження підприємства на окупо ваній території зробили неможливим для відповідача фактичну господарську діяль ність як у Криму, так і в інших областях України, тим більш, що підприємство немає відокремлених підрозділів, які б могли використовувати ліцензію на материковій частині України.
Керуючись наведеними нормами Закону №163 6-VII, колегія суддів вважає, що податковий борг ТОВ СФЕРАМАКС , що виник з моменту тимчасової окупації, та з огляду на зміну плат ником місцезнаходження з окупованої території та територію України, підлягає спи санню.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги та матеріали справи, дають підстави для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до невірного вирішення спору, а тому оскаржуване судове рішення є необґрунтованим, і підлягає скасуванню.
Керуючись ч. 1 ст. 195, п.3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202, ч. 2 ст. 205, ст. 254 КАС
України, колегія суддів -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю СФЕРАМАКС - задовольнити.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2016 року по справі за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації до Товариства з обмеженою відповідальністю СФЕРАМАКС , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Головного управління ДФС у Херсонській області про анулювання ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України, дозволи на експлуатацію РЕЗ та відповідні дозволи на експлуатацію абонентських РЕЗ, - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації - відмовити.
Постанова апеляційного суду набирає чинності негайно, однак може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів з моменту виготовлення її в повному обсязі.
Головуючий:
Судді:
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2017 |
Оприлюднено | 06.03.2017 |
Номер документу | 65110623 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Стас Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні