КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 лютого 2017 року № 810/561/15
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Малого підприємства "ГЕРА" до державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області ОСОБА_1, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області, ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" про зобов'язання вчинити певні дії
Суть спору: До Київського окружного адміністративного суду звернулось Мале підприємство "ГЕРА" з позовом до державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області ОСОБА_1, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області, ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" про зобов'язання вчинити певні дії, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області при вирішенні питання за зверненням МП Гера про приведення у відповідність даних, які містяться у земельно-кадастровій документації, з фактичними даними, щодо реального місця знаходження земельної ділянки площею 0,32 га, розташованій по вул. Радгоспна с.Пухівка, Броварського району, Київської області з цільовим призначенням: для обслуговування виробничої бази , яка належить МП Гера на праві постійного користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 26 грудня 2001 року виданого Пухівською сільською радою;
- зобов'язати державного кадастрового реєстратора Управління Держкомзему у Броварському районі Київської області на підставі Технічної документації та обмінного файлу, виготовлених ДП "Центр державного земельного кадастру", привести у відповідність дані, які містяться у земельно-кадастровій документації, з фактичними даними щодо реального місця знаходження земельної ділянки площею 0,32 га, розташованій по вул. Радгоспна, с. Пухівка, Броварського району, Київської області з цільовим призначенням: "для обслуговування виробничої бази", яка належить МП "Гера" на праві постійного користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 26.12.2001, виданого Пухівською сільською радою.
Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 16.02.2015 відкрито провадження у справі, закінчено підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.09.2015 у справі призначено комплексну землевпорядну та земельно-технічну судову експертизу.
17.03.2016 на адресу Київського окружного адміністративного суду надійшов висновок судової земельно-технічної експертизи №18111/18112/15-41 від 02.03.2016 та матеріали адміністративної справи №810/561/15.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.05.2016 замінено відповідача - державного кадастрового реєстратора Управління Держземагентства у Броварському районі Київської області ОСОБА_1 на державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області ОСОБА_1, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області.
В судовому засіданні 24.05.2016 представником позивача подано заяву про зміну позовних вимог, згідно якої позивач просить внести зміни до позовних вимог шляхом викладення їх у наступній редакції:
- зобов'язати державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області зареєструвати земельну ділянку площею 0,32 га, розташовану по вул. Радгоспна с. Пухівка, Броварського району Київської області з цільовим призначенням: "для обслуговування виробничої бази", яка належить МП "Гера" на праві постійного користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 26.12.2001, виданого Пухівською сільською радою на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування виробничої бази, розташованої по вул. Радгоспна с. Пухівка, Броварського району Київської області (2014 рік) та обмінного файлу, виготовлених ДП "Центр державного земельного кадастру".
Протокольною ухвалою суду від 24.05.2016 вказану заяву про зміну позовних вимог прийнято до розгляду судом.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.05.2016 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРГОВИЙ ДІМ ТПК-СЕРВІС ЛТД".
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.06.2016 зупинено провадження в адміністративній справі до набрання законної сили судовим рішенням у господарський справі №911/988/13, яка знаходиться в провадженні Господарського суду Київської області.
Рішенням Господарського суду Київської області від 07 грудня 2016 року задоволено позов МП "ГЕРА" повному обсязі, визнано недійсним укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Мирний камінь" договір купівлі-продажу земельної ділянки від 27.07.2007 р., в частині відчуження земельної ділянки площею 0,320 га, визнано недійсними Державні акти на право власності на належні Товариству з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3, зобов'язано Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області скасувати записи про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.12.2017 поновлено провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 23 січня 2015 року МП ГЕРА звернулось з повідомленням до Управління Держземагентства у Броварському районі Київської області через Центр надання адміністративних послуг Броварської районної державної адміністрації Київської області №259\10-26 про приведення у відповідність даних, які містяться у земельно-кадастровій документації, з фактичними даними щодо реального місця знаходження земельної ділянки площею 0,320 га землі для обслуговування виробничої бази (сараю столярного та будівлі шлакоблочної) за адресою: Київська область, Броварський район, с. Пухівка, вул. Радгоспна відповідно до рішення Пухівської сільської ради народних депутатів від 27.06.2001 року, яка передана у постійне користування МП Гера згідно Державного акту НОМЕР_6 від 26 грудня 2001 року.
09 лютого 2015 року МП ГЕРА отримало лист - відповідь від державного кадастрового реєстратора ОСОБА_1, яким відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) у зв'язку з тим, що зовнішні межі земельної ділянки МП Гера перетинаються із зовнішніми межами суміжних інших земельних ділянок, кадастрові номера яких вказані в рішенні про відмову № 3200066162014 від 20.03.2014.
При цьому позивачу рекомендовано виправити перетин з ділянками НОМЕР_1 (площа співпадає на 1,703%); НОМЕР_2 (площа співпадає на 57,8277%); НОМЕР_3 (площа співпадає на 31,1215%); НОМЕР_4 (площа співпадає на 9,3604%).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 26.09.2000 року між КСП Пухівське та МП Гера був укладений договір купівлі-продажу, за умовами якого КСП Пухівське продало, а МП ГЕРА придбало з майнового комплексу, належного КСП Пухівське , споруди: сарай столярний інв. №38, загальною площею 184,1 кв. м. та будівлю шлакоблочну інв. №27, загальною площею 150,1 кв. м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1.
05.05.2005 року згідно договору купівлі-продажу №2677 комплекс, а саме зазначені споруди було продано гр. ОСОБА_3, зокрема, сарай столярний інв. №38 загальною площею 184,1 кв. м., позначений на плані земельної ділянки під літерою Г та будівлю шлакоблочну інв. №27 загальною площею 150,1 кв.м., позначений на плані земельної ділянки під літерою Д , розташовані за адресою: АДРЕСА_1.
19 листопада 2007 року між МП Гера та ОСОБА_3 укладено договір про розірвання договору №2677 від 05.05.2005 року, яким сторони відновили своє попереднє правове становище.
Відповідно до договору купівлі-продажу від 26.09.2000 року, технічного паспорту БТІ власником будівельного цеху (сарай столярний) інв. №38 та пилорами (будівля шлакоблочна) інв. № 27 є МП ГЕРА .
26 грудня 2001 року Пухівською сільською радою було видано МП ГЕРА Державний акт НОМЕР_6 на право постійного користування земельною ділянкою розміром 0,320 га для обслуговування виробничої бази (сараю столярного та будівлі шлакоблочної) за адресою: Київська область, Броварський район, с. Пухівка, вул. Радгоспна відповідно до рішення Пухівської сільської ради народних депутатів від 27.06.2001 року.
Позивач зазначає, що 7 лютого 2002 року земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221286800010.
09.06.2005 року рішенням Господарського суду Київської області у справі № 130\13-05 за позовом ТОВ Мирний камінь до КСП Пухівське визнано за ТОВ Мирний камінь право власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1, зазначену під №3 в плані зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність КСП Пухівське в межах Пухівської сільської ради згідно з Державним актом на право колективної власності на землю від 20.04.2000 року площею 22,6 га.
ТОВ Мирний камінь отримало Державний акт НОМЕР_7 від 30 вересня 2005 року на право власності на вищезазначену земельну ділянку.
В межах зазначеної земельної ділянки знаходиться земельна ділянка розміром 0,32 га, яка належить МП "ГЕРА" на праві постійного користування.
Постановою Вищого господарського суду України від 27.07.2006 року рішення господарського суду Київської області у справі № 130\13-05 від 09.06.2005 року скасовано, справу направлено на новий судовий розгляд до господарського суду Київської області.
Рішенням господарського суду Київської області від 13.07.2009 року у справі № 130\13-05 за позовом ТОВ Мирний камінь до КСП Пухівське в задоволенні позовних вимог щодо визнання права власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1, зазначену під №3 в Державному акті на право колективної власності на землю від 20.04.2000 року площею 22,6 га було відмовлено повністю. Рішення набрало законної сили 23.07.2009 року.
Не зважаючи на рішення Господарського суду Київської області у справі №130\13-05 від 13.07.2009 року та ухвалу Броварського міськрайонного суду Київської області у справі № 33-ц-768нс\08 від 31.10.2005 року про заборону ТОВ Мирний камінь відчуження спірної земельної ділянки, ТОВ Мирний камінь 27 липня 2007 року укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки з ТОВ Торговий дім ТПК -Сервіс ЛТД , згідно якого ТОВ Мирний камінь передав, а ТОВ Торговий дім ТПК -Сервіс ЛТД прийняв у власність земельну ділянку, загальною площею 15,5576 га., в яку входить земельна ділянка площею 0,32 га, яка належить на праві постійного користування МП ГЕРА та на якій розміщується виробнича база, яка належить на праві власності МП ГЕРА . ТОВ Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД виготовляє Державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_5 від 25 вересня 2007 року.
Пізніше вищезазначена земельна ділянка згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку НОМЕР_5 від 25 вересня 2007 року ТОВ Торговий дім ТПК -Сервіс ЛТД була розділена на 18 земельних ділянок. Таким чином відбулось накладення на земельну ділянку МП Гера чотирьох земельних ділянок, які належать на праві власності ТОВ Торговий дім ТПК -Сервіс ЛТД з кадастровим номером НОМЕР_1 (площа перетину 0, 0125 га), НОМЕР_4 (площа перетину 0,0337 га), НОМЕР_2 (площа перетину 0,1963 га), НОМЕР_3 (площа перетину 0,1082 га).
В судовому засіданні 02.02.2017 представник позивача адміністративний позов підтримав, просив суд позовні вимоги задовольнити.
Відповідач в судовому засіданні 02.02.2017 надав суду усні пояснення з приводу спірних правовідносин, зазначивши, що реєстрація земельної ділянки за позивачем не буде можливою до усунення перетину земельних ділянок.
Відповідач та треті особи у судове засідання, призначене на 02.02.2017, не з'явились, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Відповідач та третя особа ТОВ "ТОРГОВИЙ ДІМ ТПК-СЕРВІС ЛТД" про причини неявки суд не повідомили, заяв про відкладення розгляду справи або про розгляд справи за відсутності їх уповноважених представників до суду не надходило.
Треті особи правом надати письмові заперечення чи пояснення по суті позовних вимог не скористались.
Третя особа Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області подала до суду клопотання про розгляд справи за відсутністю представника управління.
Частиною 4 та 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, відсутність потреби у заслуховуванні свідків чи експерта, суд ухвалив розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
26.09.2000 року між Колективним сільськогосподарським підприємством Пухівське та Малим підприємством Гера був укладений договір купівлі-продажу, за умовами якого КСП Пухівське продало, а МП ГЕРА придбало з належного КСП Пухівське майнового комплексу сарай столярний інв. №38 загальною площею 184,1 кв.м. та будівлю шлакоблочну інв. №27 загальною площею 150,1 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1.
Даний договір було посвідчено 26.09.2000 року приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Базир В.Г. за реєстровим номером №7403 (т.1, а.с.96).
05.05.2005 року згідно договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Базир В.Г. 05.05.2005 року за реєстровим номером №2677, МП ГЕРА продало ОСОБА_3 вищевказаний майновий комплекс (т.1., а.с.97).
19 листопада 2007 року МП Гера та ОСОБА_3 уклали договір про розірвання договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Базир В.Г. 05.05.2005 року за реєстровим номером №2677, яким сторони розірвали договір купівлі-продажу, посвідчений приватним нотаріусом Броварського районного нотаріального округу Базир В.Г. 05.05.2005 року за реєстровим номером №2677 (т.1, а.с.99).
26 грудня 2001 року Пухівською сільською радою народних депутатів Броварського району Київської області видано Малому підприємству ГЕРА Державний акт НОМЕР_6 на право постійного користування землею площею 0,320 га для обслуговування виробничої бази відповідно до рішення Пухівської сільської ради народних депутатів від 27.06.2001 №XIV сес. ХХІІ скл. (т.1, а.с.38-41).
7 лютого 2002 року вказаній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221286800010, про що зазначено на титульному аркуші Державного акту НОМЕР_6.
09.06.2005 року рішенням Господарського суду Київської області у справі № 130/13-05 за позовом ТОВ Мирний камінь до КСП Пухівське визнано за ТОВ Мирний камінь право власності на земельну ділянку площею 22,6 га, що знаходиться по вул. Радгоспна, с. Пухівка, Броварського району, Київської області та зазначена під №3 в плані зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність КСП Пухівське в межах Пухівської сільської ради згідно з Акту на право колективної власності на землю серії КВ від 20.04.2000 року (т.1., а.с.101-103).
ТОВ Мирний камінь отримало Державний акт НОМЕР_7 від 30 вересня 2005 року на право власності на вищезазначену земельну ділянку.
В межах зазначеної земельної ділянки знаходиться земельна ділянка розміром 0,32 га, яка належить МП "ГЕРА" на праві постійного користування.
Постановою Вищого господарського суду України від 27.07.2006 року рішення господарського суду Київської області у справі № 130/13-05 від 09.06.2005 року скасовано, справу направлено на новий судовий розгляд до господарського суду Київської області (т.1, а.с.104-109).
Рішенням господарського суду Київської області від 13.07.2009 року у справі № 130/13-05/19 за позовом ТОВ Мирний камінь до КСП Пухівське в задоволенні позовних вимог щодо визнання права власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1, зазначену під №3 в Державному акті на право колективної власності на землю від 20.04.2000 року площею 22,6 га було відмовлено повністю. Рішення набрало законної сили 23.07.2009 року (т.1, а.с.110-117).
Не зважаючи на рішення Господарського суду Київської області у справі №130/13-05/19 від 13.07.2009 року та ухвалу Броварського міськрайонного суду Київської області у справі № 33-ц-768нс\08 від 31.10.2005 року про заборону ТОВ Мирний камінь відчуження спірної земельної ділянки, ТОВ Мирний камінь 27 липня 2007 року укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки з ТОВ Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД , згідно якого ТОВ Мирний камінь передав, а ТОВ Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД прийняв у власність земельну ділянку, загальною площею 15,5576 га, в яку входить земельна ділянка позивача площею 0,32 га, яка належить на праві постійного користування МП ГЕРА та на якій розміщується виробнича база, яка належить на праві власності МП ГЕРА . ТОВ Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД отримано Державний акт на право власності на земельну ділянку НОМЕР_5 від 25 вересня 2007 року.
Пізніше вищезазначена земельна ділянка згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку НОМЕР_5 від 25 вересня 2007 року ТОВ Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД була розділена на 18 земельних ділянок. Таким чином відбулось накладення на земельну ділянку МП Гера чотирьох земельних ділянок, які належать на праві власності ТОВ Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД з кадастровим номером НОМЕР_1 (площа перетину 0, 0125 га), НОМЕР_4 (площа перетину 0,0337 га), НОМЕР_2 (площа перетину 0,1963 га), НОМЕР_3 (площа перетину 0,1082 га).
15 грудня 2006 року Пухівською сільською радою Броварського району Київської області прийнято рішення №175-VІІ-V, яким розглянувши клопотання МП ГЕРА надано позивачу дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо переоформлення права постійного користування на право власності, шляхом викупу, земельної ділянки площею 0,32 га для обслуговування виробничої бази МП ГЕРА в селі Пухівка по вул.Радгоспній (т.1, а.с.44).
У 2014 році ДП "Центр державного земельного кадастру" за замовленням позивача виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування виробничої бази, розташованої по АДРЕСА_1
Судом встановлено, що 20 березня 2014 року позивач звернувся до Управління Держземагентства у Броварському районі Київської області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,320 га для обслуговування виробничої бази (сараю столярного та будівлі шлакоблочної) за адресою: Київська область, Броварський район, с. Пухівка, вул. Радгоспна (т.1, а.с.199).
Рішенням державного кадастрового реєстратора Управління Держземагентства у Броварському районі Київської області ОСОБА_1 № 3200066162014 від 20.03.2014 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру у зв'язку з тим, що зовнішні межі земельної ділянки МП Гера перетинаються із зовнішніми межами суміжних інших земельних ділянок, зокрема, НОМЕР_1 (площа співпадає на 1,703%); НОМЕР_2 (площа співпадає на 57,8277%); НОМЕР_3 (площа співпадає на 31,1215%); НОМЕР_4 (площа співпадає на 9,3604%). Вказаним рішенням позивачу рекомендовано виправити перетин з ділянками (т.1, а.с.12).
23 січня 2015 року МП ГЕРА звернулось з повідомленням до Управління Держземагентства у Броварському районі Київської області через Центр надання адміністративних послуг Броварської районної державної адміністрації Київської області №259\10-26 про приведення у відповідність даних, які містяться у земельно-кадастровій документації з фактичними даними щодо реального місця розташування земельної ділянки площею 0,320 га для обслуговування виробничої бази (сараю столярного та будівлі шлакоблочної) за адресою: Київська область, Броварський район, с. Пухівка, вул. Радгоспна відповідно до рішення Пухівської сільської ради народних депутатів від 27.06.2001 року, яка передана у постійне користування МП Гера згідно Державного акту НОМЕР_6 від 26 грудня 2001 року.
09 лютого 2015 року МП ГЕРА отримало лист від 26.01.2015, підписаний державним кадастровим реєстратором ОСОБА_1, в якому було відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) у зв'язку з тим, що зовнішні межі земельної ділянки МП Гера перетинаються із зовнішніми межами суміжних інших земельних ділянок, кадастрові номера яких вказані в Рішенні про відмову № 3200066162014 від 20.03.2014 (т.1, а.с.11).
З приводу викладених обставин позивач пояснив, що про знаходження в межах земельної ділянки, на якій розташовано сарай столярний інв. №38, загальною площею 184,1 кв. м., позначений на плані земельної ділянки під літерою Г та будівлю шлакоблочну інв. №27, загальною площею 150,1, позначений на плані земельної ділянки під літерою Д земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 (площа співпадає на 1,703%); НОМЕР_2 (площа співпадає на 57,8277%); НОМЕР_3 (площа співпадає на 31,1215%); НОМЕР_4, що зареєстровані за Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД", йому стало відомо ще у 2013 році, коли він вперше звернувся до землевпорядної організації для виготовлення технічної документації із землеустрою.
З метою захисту своїх прав позивач звернувся до Господарського суду Київської області з позовом до ТОВ Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД , ТОВ Мирний камінь , Управління Держземагентства у Броварському районі Київської області про визнання недійсним договору купівлі - продажу земельної ділянки, скасування державних актів на земельні ділянки та скасування їх державної реєстрації.
Рішенням Господарського суду Київської області від 07 грудня 2016 року у справі №911/988/13 задоволено позов МП "ГЕРА" в повному обсязі, визнано недійсним укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Мирний камінь" договір купівлі-продажу земельної ділянки від 27.07.2007 р., в частині відчуження земельної ділянки площею 0,320 га, визнано недійсними Державні акти на право власності на належні Товариству з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3, зобов'язано Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської облаті скасувати записи про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3.
Вказане судове рішення не було оскаржено і набрало законної сили 26 грудня 2016 року.
При цьому суд звертає увагу, що земельна ділянка позивача площею 0,32 га, якою фактично користується позивач та на якій розміщені об'єкти нерухомого майна, що належать позивачу на праві власності, повністю накладається на чотири земельні ділянки, які мають кадастрові номери НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_1, власником яких було ТОВ "ТД ТПК-Сервіс ЛТД", а тому рішення Господарського суду Київської області від 07 грудня 2016 року у справі №911/988/13 має вирішальне значення для розгляду адміністративної справи №810/561/15 про зобов'язання зареєструвати земельну ділянку позивача в Державному земельному кадастрі, допоки не буде вирішений спір про право власності щодо земельних ділянок, в межі землекористування яких повністю входить земельна ділянка позивача.
Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
На підставі цього факти, встановлені вищевказаним рішенням Господарського суду Київської області від 07 грудня 2016 року у справі №911/988/13, яке набрало законної сили 26.12.2016 року, розцінюються судом в якості преюдиціальних.
У свою чергу, преюдиційність ґрунтується на правовій властивості законної сили судового рішення і визначається його суб'єктивними і об'єктивними межами, за якими сторони та інші особи, які брали участь у справі, а також їх правонаступники не можуть знову оспорювати встановлені судовим рішенням у такій справі правовідносини. На думку суду, преюдиційне значення можуть мати лише ті факти, щодо наявності або відсутності яких виник спір.
Приймаючи до уваги, що рішенням Господарського суду Київської області від 07 грудня 2016 року у справі №911/988/13, яке набрало законної сили, визнано недійсним укладений між ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" та ТОВ "Мирний камінь" договір купівлі-продажу земельної ділянки від 27.07.2007 р., в частині відчуження земельної ділянки площею 0,320 га, та визнано недійсними Державні акти на право власності на належні ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3, у позивача в розглядуваній справі відпали обставини, що перешкоджали позивачу зареєструвати земельну ділянку, на якій розміщено належні позивачу на праві власності об'єкти нерухомого майна.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з наступного.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру встановлені Законом України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон).
У розумінні статті 1 вказаного закону Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
У свою чергу під державною реєстрацію земельної ділянки розуміється внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Статтею 4 Закону визначено , що регулювання відносин, що виникають при веденні Державного земельного кадастру, здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, законів України "Про землеустрій", "Про оцінку земель", "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність", "Про захист персональних даних", інших законів України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів
Відповідно до частини 1 ст. 9 Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частини 4 ст. 9 Закону державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Згідно ч. 6 ст. 9 Закону України державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.
Відповідно до ст. 22 Закону документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству (ст. 22 Закону).
Частиною 4 ст. 23 Закону України передбачено, що для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа; документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.
Згідно частини 1 статті 24 Закону державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Відповідно до частини 22 статті 24 Закону державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частина 3 статті 24 Закону передбачає, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою:
особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;
власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;
органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
Перелік документів, які подаються для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, визначений частиною 4 статті 24 Закону:
заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
Частиною 5 статті 24 Закону встановлено, що державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви:
перевіряє відповідність документів вимогам законодавства;
за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки згідно частини 6 статті 24 Закону є:
розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;
невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Відповідно до частини 9 встановлено, що при здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.
Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок).
Пунктом 27 Порядку встановлено, що державний кадастровий реєстратор не пізніше наступного робочого дня з моменту прийняття рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру видає або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення заявникові таке рішення.
Форма даного рішення встановлена Додатком № 14 до Порядку, де зазначені всі обовязкові відомості, які державний кадастровий реєстратор повинен у ньому викласти, з переліком підстав для відмови та рекомендаціями.
Частинами 2, 4 статті 25 Закону передбачено, що Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки та закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Згідно з частиною 1 статті 25 Закону Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; ї) дані про бонітування ґрунтів.
Відповідно до пунктів 4 та 5 Порядку №1051 ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України Про Державний земельний кадастр та цим Порядком.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1051 до повноважень Державного кадастрового реєстратора територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях належать, зокрема, внесення до Державного земельного кадастру або надання відмови у внесенні відомостей (змін до них) про землі в межах районів, міст, селищ, сіл.
Пунктом 49-50 Порядку №1051 передбачено, що Поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об'єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 цього Порядку. Поземельна книга в електронній (цифровій) формі відкривається шляхом її формування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру з використанням даних електронного документа.
Відповідно до пункту 51 Порядку №1051 внесення відомостей до Поземельної книги в електронній (цифровій) формі є внесенням відомостей до Державного земельного кадастру.
Згідно з приписами пунктів 60 та 61 Порядку №1051 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.
Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.
Абзац 2 частини 1 статті 21 Закону закріплює, що відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України.
Стаття 37 Закону регламентує, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.
Суд зазначає, що рішенням Господарського суду Київскої області від 07 грудня 2016 року у справі №911/988/13, яке набрало законної сили 26.12.2016 року, визнано недійсним укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Мирний камінь" договір купівлі-продажу земельної ділянки від 27.07.2007 р., в частині відчуження земельної ділянки площею 0,320 га, визнано недійсними Державні акти на право власності на належні Товариству з обмеженою відповідальністю "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3, зобов'язано Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської облаті скасувати записи про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3.
Одночасно з цим, судом встановлено, що наявність у Державному земельному кадастрі записів про земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3 перешкоджає позивачу сформувати та зареєструвати власну земельну ділянку площею 0,32 га, що знаходяться під його виробничою базою, оскільки в її межах знаходяться земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3.
Відповідно до статті 3 Закону Державний земельний кадастр базується на принципах, зокрема, обов'язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об'єкти; об'єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру, що змінюються.
Згідно статті 20 Закону відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Тобто відомості Державного земельного кадастру, зважаючи на їх офіційний статус, повинні бути актуальними та достовірними.
В судовому засіданні 24.05.2016 року державний кадастровий реєстратор Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області ОСОБА_1 підтвердив суду той факт, що 100 % земельної ділянки позивача площею 0,32 га накладаються на чотири земельні ділянки ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3, що й зумовило відмову позивачу у реєстрації земельної ділянки, інших порушень під час розгляду заяви позивача про державну реєстрацію земельної ділянки відповідачем не встановлено.
Факт накладення земельної ділянки позивача площею 0,32 га із земельними ділянками ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3 підтверджено й висновком земельно-технічної експертизи №18111/18112/15-41 від 02.03.2016, проведеної у рамках даної справи (т.2, а.с.40-47).
У висновках земельно-технічної експертизи №18111/18112/15-41 від 02.03.2016 зазначено:
1. Земельна ділянка, на якій розміщені споруди: сарай столярний інв. №38, загальною площею 184,1 кв.м та будівля шлакоблочна інв. №27, загальною площею 150,1 кв.м., які належать на праві власності МП "Гера", розміром 0,32 га, яка розташована в с.Пухівка, Броварського району по вул. Радгоспній, якою фактично користується МП "Гера", не відповідає технічній документації по складанню державного акту на право постійного користування землею МП "Гера" на території Пухівської сільської ради від 2001 року, зокрема, в частині встановлення координат земельної ділянки; у цих ділянок різні координати.
Зокрема, експертом зазначено, що аналізуючи надані матеріали, а саме координати поворотних точок земельної ділянки, яка належить МП Гера згідно з Державним актом на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 26.12.2001 року, має загальну площу 0,3198 га, форму неправильного багатокутника, фактично розташована на відстані понад 140 метрів на схід від обстежуваної земельної ділянки. При цьому, обстежувана земельна ділянка, якою фактично користується МП Гера та яка розташована за адресою: вул.Радгоспна, с.Пухівка, Броварський район, Київська область, має загальну площу 0,3497 га, форму неправильного багатокутника. На цій ділянці розташовано декілька виробничих будівель і споруд, у тому числі сарай столярний інв.№38 та будівля шлакоблочна інв.№27, власником яких є МП Гера .
2. Земельна ділянка площею 0,32 га (за результатами обмірів площа складає 0,3497 га), яка розташована в с. Пухівка, Броварського району по вул. Радгоспній, на якій розміщені споруди: сарай столярний інв. №38, загальною площею 184,1 кв.м та будівля шлакоблочна інв. №27, загальною площею 150,1 кв.м., якою фактично користується МП "Гера" за місцерозташуванням більшою частиною відповідає Технічній документації із землеустрою про встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 2014 року.
3. Сарай столярний інв. №38 загальною площею 184,1 кв.м. фактично накладається на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_2 (S1); НОМЕР_4 (S3); НОМЕР_1 (S4).
Будівля шлакоблочна інв. №27, загальною площею 150,1 кв.м. фактично накладається на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 (S1).
4. Сарай столярний інв. №38 загальною площею 184,1 кв.м. та будівля шлакоблочна інв. №27 загальною площею 150,1 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1. та належать на праві власності МП "Гера" розміщуються в межах земельної ділянки, якою фактично користується МП "Гера" згідно Державного акта НОМЕР_6 на право постійного користування землею від 27.06.2001. У додатку 1 до висновку вищезазначені будівлі позначені літ. А та літ. Б чорного кольору та лініями того ж кольору.
5. На земельну ділянку розміром 0,32 га (за результатами обмірів фактична площа складає 0,3497 га), на якій розміщені споруди: сарай столярний інв. №38 загальною площею 184,1 кв.м. та будівля шлакоблочна інв. №27 загальною площею 150,1 кв.м., які належать на праві власності МП "Гера", яка розташована в с. Пухівка, вул. Радгоспна та якою фактично користується МП "Гера" накладаються земельні ділянки з наступними кадастровими номерами НОМЕР_2 (S1); НОМЕР_3 (S2); НОМЕР_4 (S3); НОМЕР_1 (S4).
6. Розмір накладання інших земельних ділянок на земельну ділянку, на якій розміщені споруди: сарай столярний інв. №38, загальною площею 184,1 кв.м. та будівля шлакоблочна інв. №27 загальною площею 150,1 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 та належать на праві власності МП "Гера" приведений нижче:
- земельна ділянка з кадастровим номером: НОМЕР_2 на досліджувану земельну ділянку накладається на площу 0,1974 га (S1);
- земельна ділянка з кадастровим номером: НОМЕР_3 на досліджувану земельну ділянку накладається на площу 0,1069 га (S2);
- земельна ділянка з кадастровим номером: НОМЕР_4 на досліджувану земельну ділянку накладається на площу 0,0334 га (S3);
- земельна ділянка з кадастровим номером: НОМЕР_1 на досліджувану земельну ділянку накладається на площу 0,0120 га (S4).
Отже, суд зазначає, що виготовлена в 2014 році за замовленням позивача Технічна документація із землеустрою про встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування виробничої бази, розташованої по АДРЕСА_1 встановлює в натурі межі земельної ділянки, якою фактично користується позивач згідно з Державним актом на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 26.12.2001 року та приводить дані, які містяться у земельно-кадастровій документації з фактичним даними щодо реального місця розташування земельної ділянки позивача (т.1, а.с.121-144).
Приймаючи до уваги вищевикладене, зокрема, визнання рішенням Господарського суду Київської області від 07 грудня 2016 року у справі №911/988/13, яке набрало законної сили, недійсним укладеного між ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" та ТОВ "Мирний камінь" договору купівлі-продажу земельної ділянки від 27.07.2007 р., в частині відчуження земельної ділянки площею 0,320 га, та визнання недійсними Державних актів на право власності на належні ТОВ "Торговий дім ТПК-Сервіс ЛТД" земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3, у позивача в розглядуваній справі відпали обставини, що перешкоджали позивачу зареєструвати земельну ділянку, на якій розміщено належні позивачу на праві власності об'єкти нерухомого майна.
Згідно з частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Частинами 1 та 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову, зокрема, про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення; зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом №475/97-ВР від 17.07.1997, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об'єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов'язань. Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги статті 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.
Отже, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Суд не може підміняти державний орган, рішення/дії якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, або ж давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавча встановлена компетенція владних суб'єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб'єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
З цього слідує, що у разі відсутності у суб'єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту порушення прав особи, яка звернулась за їх захистом, зобов'язання судом суб'єкта вчинити дії конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на відновлення порушених прав.
Пленум Вищого адміністративного суду України в пункті 10.3 Постанови від 20 травня 2013 року №7 Про судове рішення в адміністративній справі зазначив, що суд може ухвалити постанову про зобов'язання відповідача прийняти рішення певного змісту, за винятком випадків, коли суб'єкт владних повноважень під час адміністративних процедур відповідно до закону приймає рішення на основі адміністративного розсуду.
Таким чином, оскільки правові підстави для існування у Державному земельному кадастрі записів про земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_4, НОМЕР_2, НОМЕР_3 відпали, та враховуючи законодавчо закріплену можливість скасування державної реєстрації земельних ділянок на підставі судового рішення, як захисту права в сфері земельних відносин, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню шляхом зобов'язання Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської зареєструвати земельну ділянку площею 0,32 га, розташовану по АДРЕСА_1 з цільовим призначенням: для обслуговування виробничої бази , яка належить МП Гера на праві постійного користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 26 грудня 2001 року, виданого Пухівською сільською радою на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування виробничої бази, розташованої по АДРЕСА_1 (2014 рік) та обмінного файлу, виготовлених ДП "Центр державного земельного кадастру".
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до змісту статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Слід зазначити, що судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах здійснюється з метою реалізації завдань адміністративного судочинства. Суд займає активну позицію не лише під час вирішення публічно-правового спору, але й після набрання судовим рішенням законної сили.
У Рішенні від 30 червня 2009 року №16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб'єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абзац перший підпункту 3.2 пункту 3, абзац другий пункту 4 мотивувальної частини).
У рішенні Європейського суду з прав людини від 19 березня 1997 року у справі Горнсбі проти Греції суд підкреслив, що виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватись як складова частина судового розгляду. Здійснення права на звернення до суду з позовом стосовно його прав та обов'язків цивільного характеру було б ілюзорним, якби внутрішня правова система допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов'язкову силу, не виконувалося б на шкоду однієї зі сторін (п.40).
Приймаючи до уваги обставини справи суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача, який є суб'єктом владних повноважень, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення, з таким розрахунком, щоб суб'єкт владних повноважень мав реальну можливість виконати судове рішення у визначений законом і цим рішенням спосіб з урахуванням об'єктивних обставин.
Керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Зобов'язати державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області ОСОБА_1 зареєструвати земельну ділянку площею 0,32 га, розташовану по АДРЕСА_1 з цільовим призначенням: для обслуговування виробничої бази , яка належить МП Гера на праві постійного користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею НОМЕР_6 від 26 грудня 2001 року, виданого Пухівською сільською радою на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування виробничої бази, розташованої по АДРЕСА_1 (2014 рік) та обмінного файлу, виготовлених ДП "Центр державного земельного кадастру".
3. Зобов'язати Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області протягом одного місяця з дня набрання судовим рішенням у даній справі законної сили подати до суду звіт про його виконання.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2017 |
Оприлюднено | 10.03.2017 |
Номер документу | 65131831 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні