Рішення
від 28.02.2017 по справі 905/30/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

28.02.2017 Справа № 905/30/17

Господарський суд Донецької області у складі:

головуючий - суддя Харакоз К.С.,

за участю секретаря судового засідання Чорман О.О.,

розглянувши справу за позовом ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м.Костянтинівка, Донецька область, в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_1 міської ради, м.Костянтинівка, Донецька область,

до відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС , м.Одеса,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та стягнення заборгованості з орендної плати.

За участю:

представник прокуратури Харківської області ОСОБА_3;

представник позивача: не з'явився;

представник відповідача: не з'явився;

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м. Костянтинівка, Донецька область, в інтересах держави звернулася до господарського суду Донецької області в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_1 міської ради, м. Костянтинівка, Донецька область, до відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС , м. Одеса, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки та стягнення заборгованості з орендної плати.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те що позивач звертався до відповідача з пропозицією укласти додаткову угоду до договору оренди землі від 22.10.2008р. Проте, відповідачем не надана відповідь щодо підписання додаткової угоди до договору оренди землі, що призводить до недоотримання бюджетом міської ради належних коштів.

Ухвалою суду від 12.01.2017р. порушено провадження у справі, розгляд справи призначений на 25.01.2017р.

Ухвалою суду від 25.01.2017р. розгляд справи відкладено на 09.02.2017р.

31.01.2017р. на адресу суду від ОСОБА_1 місцевої прокуратури надійшла заява про уточнення позовної заяви. В своїй заяві ОСОБА_1 місцева прокуратура просить:

1. Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008р., укладеного між ОСОБА_1 міською радою та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС , який 22.10.2008р. зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040815600304:

- п.4 Договору викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - Сорок мільйонів сто п'ятдесят вісім тисяч триста дві гривні п'ятдесят копійок (40 158 302,50 грн.);

п.7 Договору викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки на рік ;

2. Інші позовні вимоги залишити без змін.

06.02.2017р. на електронну адресу суду від позивача надійшли письмові пояснення, згідно яких підтримують позовні вимоги в повному обсязі, та заява про розгляд справи 905/30/17 за відсутності представника ОСОБА_1 міської ради.

07.02.2017р. на адресу суду від позивача надійшли аналогічні письмові пояснення та заява у паперовому вигляді.

Ухвалою суду від 09.02.2017р. розгляд справи відкладено на 28.02.2017р.

22.02.2017р. на електронну адресу суду повторно надійшла заява позивача про розгляд справи без участі його уповноваженого представника.

У судовому засіданні 28.02.2017р. прокурор відділу прокуратури Харківської області ОСОБА_3 наполягав на задоволенні позову в повному обсязі.

Представник позивача 28.02.2017р. не з'явився, просив розглянути справу за його відсутності з урахуванням наданих пояснень.

Представник відповідача у судове засідання від 28.02.2017р., як і у попередні судові засідання не з'явився. Відзив на позовну заяву відповідач не надав, представника не направив, своїм правом на участь у судовому засіданні не скористався. Повідомлявся про судовий розгляд належним чином шляхом своєчасного надсилання ухвал суду за адресою, визначеною у якості його місцезнаходження за матеріалами справи. Розгляд справи неодноразово відкладався у зв'язку з неявкою представника відповідача.

Враховуючи, що наявних в матеріалах справи документів та пояснень достатньо для прийняття рішення, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача за наявними в ній матеріалами справи в порядку ст.75 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора, суд -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням ОСОБА_1 міської ради від 28.08.2008 № 5/32-711 Про надання , припинення прав користування, продовження дії договорів оренди і зміни цільового призначення земельних ділянок затверджено технічну документацію землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС (далі ТОВ АПК-ЗЕРНОРЕСУРС ) із земель територіальної громади м. Костянтинівки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та передано у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1412600000:00:013:0043 площею 425,7000 га за адресою: Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Вишнева, 1

22.10.2008р. між ОСОБА_1 міською радою та ТОВ АПК-ЗЕРНОРЕСУРС було укладено договір оренди землі, відповідно до п.п.1., 2. якого Орендодавець (позивач) надає, а Орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 14126000000:00:013:0043 площею 425,7000га, яка знаходиться в м. Костянтинівка, вул. Вишнева, 1.

Згідно п.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: сім мільйонів сімсот шістдесят дев'ять тисяч дев'ятсот двадцять чотири грн. 32коп. (7 769 924,32 грн.)

Договір укладено на 49 (сорок дев'ять) років з урахуванням ротації культур. (п.6 договору.

Пунктом 7 договору встановлено, що орендна плата вноситься Орендарем до місцевого бюджету у розмірі 1 % від нормативної грошової оцінки, що складає сімдесят сім тисяч шістсот дев'яносто дев'ять гривень двадцять чотири копійки на рік.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. (п.8. договору)

Орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше 15 днів, наступного за останнім календарним днем звітного місяця. (п.9. договору)

Також п.10. передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни інфляції, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Пункт 30. договору наголошує на тому, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. (п.37. договору)

Договір зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.10.2008р. за №040815600304.

Відповідно до приписів статті 1 Закону України Про оренду землі орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

У відповідності до частини 1 статті 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Згідно з ч. 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

Відповідно до п. 14.1.125. ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка використовуються при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У постанові Верховного Суду України у справі №5009/3430/12 від 03.12.2013р. зазначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою. Не внесення сторонами договору оренди землі змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторони від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування

Таким чином, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

Згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, земельна ділянка з кадастровим номером 1412600000:00:013:0043 має загальну площу 425,7000 га та відноситься до земель сільськогосподарського призначення комунальної власності. Загальна нормативна грошова оцінка всієї земельної ділянки, яку орендує ТОВ АПК-ЗЕРНОРЕСУРС , становить 40 158 302,50грн. У пункті 4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена у розмірі 7 769 924,32 грн.

Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки за період з моменту укладання договору оренди земельної ділянки (22.10.2008р.) до дати звернення з позовом до суду (23.12.2016р.) не відбувалась.

Частиною 2 ст. 18 Закону України Про оцінку земель встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Відповідно до ст.ст. 288.5.1., 288.5.2. Податкового кодексу України річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

Законом України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні , положення якого набрали чинності з 01.04.2014р., внесено зміни до Податкового Кодексу України та, зокрема, до ст. 288 ПК України згідно якої розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з нормами ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 654 Цивільного кодексу України визначено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається.

З метою внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008р. ОСОБА_1 міською радою на адресу ТОВ АПК-ЗЕРНОРЕСУРС 25.10.2016р. направлено повідомлення про необхідність укладення додаткової угоди у зв'язку зі збільшенням розміру орендної плати до 3% від нормативно-грошової оцінки землі.

Відповідачем вказаний лист залишений без відповіді.

Як слідує зі змісту ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010р. по справі № 2-1/10068-2008 та від 04.07.2011р. по справі № 3-66 гс 11 вважає, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Разом з тим, ОСОБА_1 міська рада, як орендодавець спірної земельної ділянки, проявляючи бездіяльність у вказаній сфері, жодного разу так і не ініціювала в судовому порядку питання перегляду розміру орендної плати перед орендарем та встановлення її розміру відповідно вимог чинного: законодавства, тим самим не здійснюючи захист інтересів держави у сфері земельних відносин та наповнення місцевого бюджету, у зв'язку з чим керівник ОСОБА_1 місцевої прокуратури звернувся із даним позовом до господарського суду в інтересах ОСОБА_1 міської ради для захисту інтересів держави.

Інтереси держави порушуються у зв'язку із тим, що надходження значно заниженого розміру орендної плати від користування земельною ділянкою, який не відповідає вимогам діючого законодавства, призводить до ненадходження до місцевого бюджету значних коштів, що є передумовою неможливості фінансування запланованих органами місцевого самоврядування заходів, направлених на забезпечення виконання функцій по державному управлінню та соціальному захисту громадян.

Користування відповідачем земельною ділянкою у визначеному договором розмірі орендної плати порушує інтереси держави в особі ОСОБА_1 міської ради, який є місцевим органом виконавчої влади та повинен забезпечувати виконання бюджету, соціально-економічних програм розвитку, тому недоотримання коштів безпосередньо впливає на вирішення потреб територіальної громади міста Костянтинівки.

Виходячи зі змісту зазначених положень законодавства, у спірних правовідносинах вбачається наявність усіх складових, перелічених у ч.2 ст.652 ЦК України, наслідком чого, відповідно, є обґрунтованість внесення змін до договору.

Таким чином, вимоги позивача про внесення змін до договору оренди землі, що пов'язані зі зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.4. договору) та ставки орендної плати з 1% на 3 (п.7. договору) підлягають задоволенню, як обґрунтовані.

За приписами ч.3 ст.653 ЦК України у разі, зокрема, зміни договору зобов'язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Розглядаючи позовні вимоги про стягнення заборгованості з орендної плати господарський суд встановив наступне.

Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до положень ст.9 Податкового кодексу України плата за землю (земельний податок та/або орендна плата) відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Пунктом 16.1.4 ст.16 Податкового кодексу України передбачений обов'язок платників податків сплачувати належні суми податків у встановлені законом терміни.

Згідно зі ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).

Прокурором при визначенні періоду заборгованості самостійно застосовано положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції та заявлено до стягнення заборгованість по орендній платі за період з 08.06.2016 по 30.11.2016 року у розмірі 39 424,13 грн., яка складається з:

- 4 964,12грн. за зобов'язаннями з 08.06.2016 по 30.06.2016р. (термін сплати 15.07.2016р.);

- 6 474,94грн грн. за зобов'язаннями липня 2016р. (термін сплати 15.08.2016р.);

- 6 474,94грн. за зобов'язаннями серпня 2016р. (термін сплати 15.09.2016р.);

- 6 474,94грн. за зобов'язаннями вересня 2016р. (термін сплати 15.10.2016р.);

- 6 474,94грн. за зобов'язаннями жовтня 2016р. (термін сплати 15.11.2016р.);

- 6 474,94грн. за зобов'язаннями листопада 2016р. (термін сплати 15.12.2016р.);

Перевіривши арифметичний розрахунок позивача, господарський суд дійшов висновку, що він є обґрунтованими, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

За приписами статті 43 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідачаг .

Керуючись ст.ст.1, 2, 4-2, 4-3, 4-6, 12, 15, 20, 22, 28, 32-34, 36, 43, 49, 75,77, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

В И Р I Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 місцевої прокуратури, м. Костянтинівка, Донецька область, в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_1 міської ради, м. Костянтинівка, Донецька область, до відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС , м. Одеса, про внесення змін до договору оренди землі та стягнення заборгованості з орендної плати - задовольнити.

Внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008р., укладеного між ОСОБА_1 міською радою та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС , який 22.10.2008р. зареєстрований у Донецькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за №040815600304:

- п.4 Договору викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - Сорок мільйонів сто п'ятдесят вісім тисяч триста дві гривні п'ятдесят копійок (40 158 302,50 грн.);

п.7 Договору викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки на рік .

Зміни до договору оренди земельної ділянки від 22.10.2008р. набувають чинності з моменту набрання судовим рішенням законної сили.

Стягнути з ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС (65044, Одеська область, м. Одеса, вул. Семінарська, б. 7; код ЄДРПОУ 35888083) на користь ОСОБА_1 міської ради (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Правобережна, б. 260; код ЄДРПОУ 34898855) заборгованість з орендної плати в розмірі 39 424,13грн.

Стягнути з ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю АПК-ЗЕРНОРЕСУРС (65044, Одеська область, м. Одеса, вул. Семінарська, б. 7; код ЄДРПОУ 35888083) на користь прокуратури Донецької області (код ЄДРПОУ 25707002, місцезнаходження - 87500, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Університетська, б. 6; реквізити: р/р35216066016251, Державна казначейська служба України, МФО 820172) витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви у сумі 2 756,00грн.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано до Донецького апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 06.03.2016 року.

Суддя К.С. Харакоз

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення28.02.2017
Оприлюднено15.03.2017
Номер документу65231784
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/30/17

Рішення від 10.01.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Рішення від 10.01.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 06.12.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 13.11.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 16.10.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Ухвала від 20.09.2018

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.Є. Курило

Постанова від 28.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 07.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні