Постанова
від 10.03.2017 по справі п/811/1627/16
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 березня 2017 року Справа №П/811/1627/16

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Момонт Г.М., суддів Притули К.М., Жука Р.В., розглянув у порядку письмового провадження в місті Кропивницькому адміністративну справу

за позовом: Приватного підприємства АВК-Еколайт

до відповідача : Міністерства екології та природних ресурсів України

про визнання протиправними дій та скасування розпорядження.

Приватне підприємство АВК-Еколайт звернулося з позовом до Міністерства екології та природних ресурсів України про:

- визнання протиправними дій Міністерства екології та природних ресурсів України щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами Приватним підприємством АВК-Еколайт , за результатами якої складено акт №14/16 від 19.10.2016 року;

- скасування розпорядження Міністерства екології та природних ресурсів України про усунення порушень Ліцензійних умов від 25.10.2016 року №5/3-7/10007-16.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що відповідачем порушено порядок призначення та проведення позапланової перевірки, а висновки акта перевірки здійснені з перевищенням своїх повноважень, оскільки ґрунтуються на припущеннях та без належного правового обґрунтування викладених обставин, як порушень вимог чинного законодавства, не відповідають наявній дозвільній документації позивача, тому не можуть бути доказами вчинення позивачем порушень. Також позивач зазначає. що відповідачем доказово не доведено порушень позивачем вимог норм законодавства щодо додержання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності із здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами, невірно застосовано норми чинного законодавства при неповному та неправильному встановленні дійсних обставин.

Представником відповідача подано до суду заперечення на позовну заяву відповідно до яких позовні вимоги ним не визнаються в повному обсязі, оскільки перевірку ПП АВК-Еколайт проведено на підставі ухвали слідчого судді Кіровського районного суду м. Кіровограда №404/5901/16-к від 19.09.2016 р., якою зобов'язано Мінприроди провести перевірку дотримання позивачем ліцензійних умов провадження господарської діяльності із поводження із небезпечними відходами. Представник відповідача наголошує на тому, що позапланова перевірка призначена та проведена в межах повноважень відповідача та відповідно до вимог чинного законодавства та зазначає, що позивач допустив перевіряючих до проведення перевірки. Представник відповідача, посилаючись на правові висновки Вищого адміністративного суду України, звертає увагу на те, що позови суб'єктів господарювання про оскарження дій контролюючого органу щодо призначення та/або проведення перевірок можуть бути задоволені лише в тому разі, якщо до моменту винесення судового рішення не відбулося допуску посадових осіб контролюючого органу до спірної перевірки. Також представник відповідача зазначає, що за результатами проведеної перевірки позивача встановлено ряд порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, які були зафіксовані в акті планової перевірки додержання ПП АВК-Еколайт ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами №14/16 від 19.10.2016 р., у зв'язку з чим відповідачем винесено розпорядження про усунення порушень Ліцензійних умов №5/3-7/10007-16 від 25.10.2016 р.

В судовому засіданні представники позивача підтримав заявлені позовні вимоги, представник відповідача заперечила проти задоволення позову.

Відповідно до усної ухвали, прийнятої в судовому засіданні 28.02.2017 р. та занесеної до журналу судового засідання (а.с.206), подальший розгляд справи проведено в порядку письмового провадження у відповідності до ч.4 ст.122 КАС України.

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство АВК-Еколайт відповідно до ліцензії Міністерства екології та природних ресурсів України серії АЕ №287091 здійснює операції у сфері поводження з небезпечними відходами (збирання, зберігання, утилізація, знешкодження) (а.с.21).

29 вересня 2016 року до Міністерства екології та природних ресурсів України від слідчого Кіровоградського ВП ГУ НП в Кіровоградській області надійшли постанова про призначення перевірки та ухвала Кіровського районного суду м. Кіровограда від 19.09.2016 р. (а.с.117-119).

Так, ухвалою слідчого судді Кіровського районного суду міста Кіровограда у справі №404/5901/16-к, провадження №1-кс/404/1059/16 призначено по кримінальному провадженню 12016120020007178 з попередньою кваліфікацією по ч.3 ст.190 КК України, документальну позапланову виїзну перевірку фінансово-господарської діяльності приватного підприємства АВК-Еколайт , код ЄДРПОУ 37277355, юридична адреса: Одеська область, місто Білгород-Дністровський, вул. Шевченко, будинок 1, офіс 106, з питань дотримання ліцензійних умов господарської діяльності поводження з небезпечними відходами за період з 01.01.2015 року по 01.09.2016 року. Проведення призначеної документальної позапланової перевірки доручено органу ліцензіату - співробітникам Міністерства екології та природних ресурсів України. Початок проведення виїзної документальної позапланової перевірки визначено у період з 19 вересня 2016 року по 19 жовтня 2016 року (а.с.119).

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.10.2016 р. №375 Про проведення позапланових перевірок утворено Комісію з проведення позапланових перевірок дотримання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, якій доручено у термін з 18 по 19 жовтня 2016 року в установленому порядку здійснити позапланову перевірку дотримання вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, зокрема, ПП АВК-Еколайт (а.с.11-12, 113-115).

Відповідно до згоди на проведення позапланового заходу із здійснення державного нагляду (контролю) діяльності суб'єкта господарювання Комісією Міністерства екології та природних ресурсів України від 17.10.2016 р. №14/16 Міністерством екології та природних ресурсів України відповідно до абз.5 ч.1 ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності , надано згоду на проведення позапланової перевірки дотримання ліцензійних умов провадження діяльності з поводження з небезпечними відходами ПП АВК-Еколайт (а.с.13).

19 жовтня 2016 року Комісією Міністерства екології та природних ресурсів України на підставі ухвали Кіровоградського районного суду м. Кіровограда від 19.09.2016 р. №404/5901/16-к, 1кс/404/1059/16, наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.10.2016 р. №375 Про проведення позапланових перевірок та посвідчення (направлення) на право проведення перевірки від 17.10.2016 р. №17/16 (а.с.14, 116) проведено позапланову перевірку додержання ПП АВК-Еколайт ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, за результатами якої складено акт від 19.10.2016 р. №14/16 (а.с.15-18, 120-121).

Розпорядженням про усунення порушень Ліцензійних умов №5/3-7/10007-16 від 25.10.2016 р. зобов'язано ПП АВК-Еколайт у термін до 31 жовтня 2016 року усунути виявлені порушення вимог Ліцензійних умов та подати в письмовій формі до Міністерства екології та природних ресурсів України інформацію про їх усунення (а.с.19-20, 123-124).

Відповідно до абз.2 ч.1 ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р. №877-V (далі за текстом - Закон №877), у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

З огляду на абз.3 ч.1 ст.1 Закону №877 заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Підстави для здійснення позапланових заходів визначені в ч.1 ст.6 Закону №877.

Так, в наказі Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.10.2016 р. №375 Про проведення позапланових перевірок як підставу для проведення позапланової перевірки позивача зазначено абз.5 ч.1 ст.6 Закону №877, тобто обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав.

Суд зауважує, що ухвала слідчого судді про призначення документальної позапланової виїзної перевірки не може розцінюватися як звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав, а тому не є підставою визначеною в абз.5 ч.1 ст.6 Закону №877.

Водночас частиною 2 статті 6 Закону №877 визначено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч.1 ст.129 1 Конституції України судове рішення є обов'язковим до виконання.

Згідно з ч.2 ст.13 Закону України Про судоустрій і статус суддів від 02.06.2016 р. №1402-VIII судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.

Статтею 533 КПК України встановлено, що вирок або ухвала суду, які набрали законної сили, обов'язкові для осіб, які беруть участь у кримінальному провадженні, а також для усіх фізичних та юридичних осіб, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх службових осіб, і підлягають виконанню на всій території України.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абз.8 ч.4 ст.4 Закону №877 визначено, що орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Таким чином, ухвала суду про призначення перевірки суб'єкта господарювання, проведення якої доручено відповідному органу державного нагляду (контролю) є підставою для проведення такої перевірки. Водночас орган державного нагляду (контролю) зобов'язаний проводити лише ту перевірку, яка призначена судом та в межах власної компетенції.

Судом встановлено, що ухвалою слідчого судді Кіровського районного суду міста Кіровограда від 19.09.2016 р. у справі №404/5901/16-к, провадження №1-кс/404/1059/16 призначено документальну позапланову виїзну перевірку фінансово-господарської діяльності приватного підприємства АВК-Еколайт з питань дотримання ліцензійних умов господарської діяльності поводження з небезпечними відходами за період з 01.01.2015 року по 01.09.2016 року. При цьому дотримання ліцензійних умов господарської діяльності поводження з небезпечними відходами за період з 01.01.2015 року по 01.09.2016 року є лише питанням, що підлягає з'ясуванню в межах документальної позапланової перевірки фінансово-господарської діяльності ПП АВК-Еколайт .

Відповідно абз.2 п.1 Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 р. №452/2011 р. Мінприроди України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні і забезпеченні реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної та у межах своєї компетенції біологічної, генетичної та радіаційної безпеки, поводження з відходами, у тому числі радіоактивними, пестицидами і агрохімікатами, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, радіаційного захисту, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (надр, поверхневих та підземних вод, внутрішніх морських вод і територіального моря, атмосферного повітря, лісів, тваринного (у тому числі водних живих ресурсів, мисливських та немисливських видів тварин) і рослинного світу та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, відтворення та охорони земель, збереження, відтворення і невиснажливого використання біо- та ландшафтного різноманіття, формування, збереження і використання екологічної мережі, організації, охорони та використання природно-заповідного фонду, збереження озонового шару, регулювання негативного антропогенного впливу на зміну клімату та адаптації до його змін і виконання у межах компетенції вимог Рамкової конвенції ООН про зміну клімату та Кіотського протоколу до неї, розвитку водного господарства і меліорації земель, геологічного вивчення та раціонального використання надр, а також у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів.

Отже, здійснення перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання знаходиться поза межами компетенції Міністерства екології та природних ресурсів України, що також в судовому засіданні підтверджено представником відповідача.

Натомість перевірка додержання ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами ухвалою слідчого судді Кіровського районного суду міста Кіровограда від 19.09.2016 р. у справі №404/5901/16-к, провадження №1-кс/404/1059/16 не призначалася.

В судовому засіданні представник відповідача пояснила, що в резолютивній частині ухвали слідчого судді Кіровського районного суду міста Кіровограда від 19.09.2016 р. у справі №404/5901/16-к, провадження №1-кс/404/1059/16 помилково зазначено про призначення перевірки фінансово-господарської діяльності позивача, оскільки слідчий СВ Кіровоградського ГУ НП в Кіровоградській області звертався до суду з клопотанням про призначення перевірки дотримання ліцензійних умов поводження з небезпечними відходами, а тому проводячи перевірку відповідач розумів відповідну ухвалу слідчого судді в контексті постанови слідчого Кіровоградського ВП ГУ НП в Кіровоградській області від 16.09.2016 р., резолютивна частина якої викладена більш коректно. Представник відповідача підтвердила, що відповідач самостійно дійшов висновку щодо того, яка саме перевірка призначення слідчим суддею.

Водночас, відповідно до ч.1 ст.379 КПК України суд має право за власною ініціативою або за заявою учасника кримінального провадження чи іншої заінтересованої особи виправити допущені в судовому рішенні цього суду описки, очевидні арифметичні помилки незалежно від того, набрало судове рішення законної сили чи ні.

Окрім того, згідно з ч.1 ст.380 КПК України, якщо судове рішення є незрозумілим, суд, який його ухвалив, за заявою учасника судового провадження чи органу виконання судового рішення, приватного виконавця ухвалою роз'яснює своє рішення, не змінюючи при цьому його зміст.

Однак, судом встановлено, що відповідач не звертався до слідчого судді Кіровського районного суду міста Кіровограда із заявами про виправлення описки в ухвалі про призначення перевірки від 19.09.2016 р. або щодо її роз'яснення.

Зважаючи на викладене, беручи до уваги, що ухвалою слідчого судді Кіровського районного суду міста Кіровограда від 19.09.2016 р. у справі №404/5901/16-к, провадження №1-кс/404/1059/16 призначено саме документальну позапланову виїзну перевірку фінансово-господарської діяльності приватного підприємства АВК-Еколайт , а перевірка додержання ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, яка фактично проведена Міністерством екології та природних ресурсів України, відповідною ухвалою не призначалася, суд дійшов висновку, що така перевірка проведена безпідставно, що призводить до протиправності її наслідків.

Таким чином, позовні вимоги ПП АВК-Еколайт підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, у редакції чинній на час розгляду справи, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, підлягає присудженню Приватному підприємству АВК-Еколайт за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства екології та природних ресурсів України сплачений позивачем судовий збір в розмірі 2 756,00 грн.

Керуючись ст.ст.86, 94, 159 - 163, 167 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправними дії Міністерства екології та природних ресурсів України щодо проведення позапланової перевірки дотримання вимог ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами Приватним підприємством АВК-Еколайт , за результатами якої складено акт №14/16 від 19 жовтня 2016 року.

3. Визнати протиправним та скасувати розпорядження Міністерства екології та природних ресурсів України про усунення порушень Ліцензійних умов від 25 жовтня 2016 року №5/3-7/10007-16.

Присудити Приватному підприємству АВК-Еколайт , код ЄДРПОУ 37277355 (27635, с. Івано-Благодатне Кіровоградського району Кіровоградської області, вул. Леніна, 1-а) судовий збір у розмірі 2 756,00 грн. (дві тисячі сімсот п'ятдесят шість грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства екології та природних ресурсів України.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.

Головуючий суддя Г.М. Момонт

Судді К.М. Притула

Р.В. Жук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2017
Оприлюднено16.03.2017
Номер документу65249136
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/1627/16

Постанова від 22.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 19.07.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 29.06.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Єрьомін А.В.

Ухвала від 30.05.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 13.04.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Постанова від 10.03.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 26.12.2016

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 13.12.2016

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 28.11.2016

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні