Постанова
від 03.11.2009 по справі 5/10/09
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2009 р. № 5/10/09

Вищий господарський суд України у складі: судд я Селіваненко В.П. - головуюч ий, судді Бенедисюк І.М. і Льво в Б.Ю.,

розглянувши касаційну ска ргу Запорізького обласно го територіального відділен ня Антимонопольного комітет у України, м. Запоріжжя,

на рішення господарськ ого суду Запорізької області від 16.03.2009

та постанову Запорізьк ого апеляційного господарсь кого суду від 16.06.2009

зі справи № 5/10/09

за позовом Українськог о державного підприємства по штового зв' язку "Укрпошта" в особі його Дніпропетровсько ї дирекції (далі - Підприємс тво), м. Дніпропетровськ,

до Запорізького обласн ого територіального відділе ння Антимонопольного коміте ту України (далі - Відділенн я АМК),

третя особа на стороні поз ивача, яка не заявляє самості йних вимог на предмет спору, - товариство з обмеженою ві дповідальністю "Агро-Овен" (да лі - Товариство), с. Оленівка Д ніпропетровської області,

про визнання недійсним р ішення,

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1

відповідача - не з' яв ився,

третьої особи - не з' я вився,

ВСТАНОВИВ:

Підприємство звернуло ся до господарського суду За порізької області з позовом про визнання недійсним рішен ня адміністративної колегії Відділення АМК від 17.12.2008 № 47-рш "П ро визнання вчинення порушен ня законодавства про захист економічної конкуренції та н акладення штрафу" (далі - Ріше ння АМК).

Рішенням господарського с уду Запорізької області від 16.03.2009 (суддя Проскуряков К.В.), зал ишеним без змін постановою З апорізького апеляційного го сподарського суду від 16.06.2009 (кол егія суддів у складі: Яценко О .М. - головуючий суддя, судді К оробка Н.Д., Хуторной В.М.), позов ні вимоги задоволено. Прийня ті судові рішення мотивовано невідповідністю Рішення АМК вимогам чинного законодавст ва.

У касаційній скарзі до Вищо го господарського суду Украї ни Відділення АМК просить рі шення місцевого та постанову апеляційного господарських судів зі справи скасувати вн аслідок їх прийняття з поруш енням норм матеріального і п роцесуального права, а справ у передати на новий розгляд д о господарського суду Запорі зької області.

Підприємство подало відзи в (заперечення) на касаційну с каргу, в якому зазначило про б езпідставність її доводів та просило судові рішення зі сп рави залишити без змін, а скар гу - без задоволення.

Учасників судового процес у відповідно до статті 1114 Госп одарського процесуального к одексу України (далі - ГПК Укра їни) належним чином повідомл ено про час і місце розгляду к асаційної скарги.

У судовому процесі в госпо дарських судах позивачами і відповідачами можуть бути пі дприємства та організації, з азначені в статті 1 ГПК Україн и, тобто підприємства, устано ви, організації, інші юридичн і та фізичні особи.

Відповідно до статті 2 ГПК У країни господарський суд пор ушує справи за позовними зая вами, зокрема, підприємств та організацій, які звертаютьс я до господарського суду за з ахистом своїх прав і охороню ваних законом інтересів.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 12 ГПК України г осподарським судам підвідом чі справи за заявами органів Антимонопольного комітету У країни з питань, віднесених з аконодавчими актами до їх ко мпетенції.

За приписами статті 60 Закон у України від 11.01.2001 № 2210-ІІІ "Про за хист економічної конкуренці ї" (далі - Закон № 2210) рішення органів Антимонопольного ко мітету України оскаржуються до господарського суду.

Відповідно до пункту 13 розд ілу VII Прикінцеві та перехідні положення Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и (далі - КАС України) Закони У країни та інші нормативно-пр авові акти до приведення їх у відповідність із цим Кодекс ом діють у частині, що не су перечить цьому Кодексу.

Згідно з частиною другою ст атті 2 КАС України до адмініст ративних судів можуть бути о скаржені будь-які рішення, ді ї чи бездіяльність суб' єкті в владних повноважень, крі м випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами Ук раїни встановлено інший поря док судового провадження .

Частиною другою статті 4 КАС України передбачено, що юрис дикція адміністративних суд ів поширюється на всі публіч но-правові спори, крім спо рів, для яких законом встан овлений інший порядок судово го вирішення.

Зазначені норми статті 12 ГП К України та статті 60 Закону № 2210 щодо підвідомчості спорів за участю органів Антимоноп ольного комітету України гос подарським судам, якраз і є за конодавчими приписами стосо вно передбаченого статтями 2 , 4 КАС України іншого порядку судового вирішення, а саме - вирішення спорів господарсь кими судами в порядку господ арського судочинства.

Таку ж правову позицію викл адено й у пункті 4 Інформаційн ого листа Верховного Суду Ук раїни від 26.12.2005 № 3.2-2005, де також заз начено: "Закони України можут ь передбачати вирішення певн их категорій публічно-правов их спорів в порядку іншого су дочинства (наприклад, стаття 60 Закону України "Про захист е кономічної конкуренції" вста новлює, що заявник, відповіда ч, третя особа мають право оск аржити рішення органів Антим онопольного комітету Україн и до господарського суду у дв омісячний строк з дня одержа ння рішення)".

Отже, спір у цій справі відн оситься до підвідомчості гос подарських судів та підлягає вирішенню за правилами ГПК У країни.

Перевіривши повноту встан овлення попередніми судовим и інстанціями обставин справ и та правильність застосуван ня ними норм матеріального і процесуального права, заслу хавши представника позивача , Вищий господарський суд Укр аїни дійшов висновку про від сутність підстав для задовол ення касаційної скарги з ура хуванням такого.

Попередніми судовими інст анціями в справі встановлено , що:

- Рішенням АМК:

· визнано дії Підпр иємства, що полягали у наданн і листом від 08.08.2008 № 9-Ю-03-1477 недосто вірної інформації стосовно в ручення поштової кореспонде нції Відділення АМК від 20.06.2008 № 03-29.3/05-2386, адресованої Товариству , порушенням законодавства п ро захист економічної конкур енції, передбаченим пунктом 15 статті 50 Закону № 2210 (пункт 1);

· на Підприємство н акладено штраф у сумі 5 000 грн. (п ункт 2);

- Рішення АМК обґрун товано тим, що:

· Відділення АМК у х оді дослідження регіонально го ринку м'яса направило Това риству запит (листом від 20.06.2008 № 03-29.3/05-2386; далі - Запит) з повідомле нням про вручення поштового відправлення. Запит для відп равки було прийнято поштовим відділенням № 107 міста Запорі жжя згідно з пунктом 5 реєстру відправлення кореспонденці ї відповідача від 20.06.2008, що підт верджується й фіскальним чек ом від 20.06.2008 № 4439. Згідно з поштови м повідомленням, яке поверну лося до Відділення АМК, Запит вручено Товариству 24.06.2008;

· Підприємство фак т вручення Запиту 24.06.2008 уповнов аженій особі Товариства (гро мадянці ОСОБА_2) підтверди ло і листом від 08.08.2008 № 9-Ю-03-1477;

· Товариство листом в ід 19.09.2008 № 52 надало заперечення н а подання про попередні висн овки зі справи, зазначивши, що не відповіло на Запит, оскіль ки його не отримало. Громадян ка ОСОБА_2, яка розписалас я в отриманні на пошті Запиту , не була уповноважена на отри мання поштової кореспонденц ії Товариства;

· Підприємство листом від 25.09.2008 № 9-Ю-01-1827 додатково повід омило відповідача про те, що р екомендований лист на адресу Товариства (з повідомленням про вручення) 24.06.2008 надійшов до відділення поштового зв'язк у Оленівка. Того ж дня листа од ержано секретарем Товариств а громадянкою ОСОБА_2 під підпис у книзі форми 8. У поруш ення статей 110, 111 Правил наданн я послуг поштового зв'язку, за тверджених постановою Кабін ету Міністрів України № 1155 від 17.08.2002 (діяли на час виникне ння спірних правовідносин), Т овариство не визначило поряд ку отримання кореспонденції та відмовило в наданні довір еності;

- 24.06.2008 ОСОБА_2 отримала щ е три поштових відправлення, які надійшли на адресу Товар иства. З 24.06.2008 по 08.11.2008 всю поштову кореспонденцію, яка надходил а на адресу Товариства, також отримувала секретар ОСОБА _2, що підтверджується зміст ом реєстру рекомендованих ли стів (т. 2, а.с. 2-16);

- Підприємством повідомлен о відповідача про фактичне в ручення спірної кореспонден ції (Запиту).

Причиною виникнення спор у зі справи є питання щодо пра вомірності оспорюваного Ріш ення АМК.

Відповідно до статті 3 Закон у України від 26.11.1993 № 3659-XII "Про Анти монопольний комітет України " (далі - Закон № 3659) основним за вданням названого Комітету є участь у формуванні та реалі зації конкурентної політики в частині, зокрема, здійсненн я державного контролю за дот риманням законодавства про з ахист економічної конкуренц ії на засадах рівності суб' єктів господарювання перед з аконом та пріоритету прав сп оживачів, запобігання, виявл ення і припинення порушень з аконодавства про захист екон омічної конкуренції.

Для реалізації завдань, пок ладених на Антимонопольний к омітет України, в Автономній Республіці Крим, областях, мі стах Києві і Севастополі утв орюються територіальні відд ілення Антимонопольного ком ітету України, повноваження яких визначаються названим К омітетом у межах його компет енції. Повноваження територі альних відділень Антимонопо льного комітету України визн ачаються цим Законом, іншими актами законодавства (части ни перша і друга статті 12 Зако ну № 3659).

Відповідно до частини перш ої статті 7 Закону № 3659 у сфері з дійснення контролю за дотрим анням законодавства про захи ст економічної конкуренції А нтимонопольний комітет Укра їни має такі повноваження, зо крема, при розгляді заяв і спр ав про порушення законодавст ва про захист економічної ко нкуренції, проведенні переві рки та в інших передбачених з аконом випадках вимагати від суб'єктів господарювання, об 'єднань, органів влади, органі в місцевого самоврядування, органів адміністративно-гос подарського управління та ко нтролю, їх посадових осіб і пр ацівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим досту пом.

Згідно з статтею 22 Закону № 36 59 розпорядження, рішення та ви моги органу Антимонопольног о комітету України, голови те риторіального відділення Ан тимонопольного комітету Укр аїни, вимоги уповноважених н ими працівників Антимонопол ьного комітету України, його територіального відділення в межах їх компетенції є обов 'язковими для виконання у виз начені ними строки, якщо інше не передбачено законом; неви конання розпоряджень, рішень та вимог органу Антимонопол ьного комітету України, голо ви територіального відділен ня Антимонопольного комітет у України, вимог уповноважен их ними працівників Антимоно польного комітету України, й ого територіального відділе ння тягне за собою передбаче ну законом відповідальність .

Отже, Відділення АМК як орга н, уповноважений на здійснен ня контролю за захистом екон омічної конкуренції, має пра во вимагати подання необхідн ої інформації на реалізацію владних повноважень у певній сфері для виконання покладе них на нього законодавством завдань і саме невиконання ц их вимог відповідача чинне з аконодавство визначає як від повідні порушення законодав ства про захист економічної конкуренції (зокрема, пункти 13, 14, 15 статті 50 Закону № 2210).

Як встановлено попереднім и судовими інстанціями, прац івники Підприємства вважали громадянку ОСОБА_2 особою , уповноваженою на отримання кореспонденції Товариства, та повідомили відповідача пр о факт одержання нею Запиту.

Водночас Відділення АМК не є особою, уповноваженою на пе ревірку дотримання позиваче м безпосередньо правил надан ня послуг поштового зв'язку, а тому місцевий і апеляційний господарські суди, встанови вши в діях Підприємства відс утність ознак порушення ним саме конкуренційного законо давства (у тому числі, й у вигл яді подання недостовірної ін формації), дійшли обґрунтова ного висновку щодо необхідно сті задоволення позову.

Посилання ж скаржника на те , що секретар Товариства ОС ОБА_2 не була особою, уповнов аженою на отримання поштової кореспонденції, не спростов ує наведеного та стосується переоцінки встановлених поп ередніми судовими інстанція ми фактичних обставин справи , тоді як касаційна інстанція відповідно до частини друго ї статті 1117 ГПК України не має права встановлювати або вва жати доведеними обставини, щ о не були встановлені у рішен ні або постанові господарськ ого суду чи відхилені ним, вир ішувати питання про достовір ність того чи іншого доказу, п ро перевагу одних доказів на д іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти до кази.

Таким чином, рішення місцев ого та постанова апеляційног о господарських судів зі спр ави відповідають встановлен им ними фактичним обставинам , прийняті з дотриманням норм матеріального та процесуаль ного права і передбачені зак оном підстави для їх скасува ння відсутні.

Керуючись статтями 1117, 1119 - 11111 ГП К України, Вищий господарськ ий суд України

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарськог о суду Запорізької області в ід 16.03.2009 та постанову Запорізьк ого апеляційного господарсь кого суду від 16.06.2009 зі справи № 5/1 0/09 залишити без змін, а касацій ну скаргу Запорізького облас ного територіального відділ ення Антимонопольного коміт ету України - без задоволенн я.

Суддя В.Селіван енко

Суддя І.Бенедисюк

Суддя Б.Львов

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення03.11.2009
Оприлюднено20.01.2012
Номер документу6530538
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/10/09

Постанова від 03.11.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Львов Б. Ю.

Ухвала від 07.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Львов Б.Ю.

Постанова від 16.06.2009

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Яценко О.М.

Рішення від 16.03.2009

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Проскуряков К.В.

Постанова від 11.02.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Міщенко В.І.

Ухвала від 09.01.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Міщенко В.І.

Ухвала від 10.01.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Міщенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні