ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 березня 2017 року справа № 813/19/17
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуюча суддя Братичак У.В.,
секретар судового засідання Бугара М.Р.,
за участю:
представників позивача Дегтяренка О.О., Матвієнка Р.Є.,
представника відповідача Брильовської О.Р.,
представника третьої особи Михавківа І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Консисторії Львівської Єпархії Української Автокефальної Православної Церкви до Львівської обласної державної адміністрації, третя особа Релігійна громада Української Православної Церкви Київського Патріархату с. Подорожнє Стрийського району Львівської області про визнання неправомірним та скасування розпорядження, -
в с т а н о в и в:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Консисторії Львівської Єпархії Української Автокефальної Православної церкви до Львівської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи - Релігійної громади Української Православної Церкви Київського Патріархату в с Подорожнє Стрийського району Львівської області про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації №853/0/5-16 від 04.11.2016 року Про статут релігійної громади .
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оспорюваним рішенням було зареєстровано в новій редакції статут Релігійної громади Української Православної Церкви Київського Патріархату в с. Подорожнє Стрийського району Львівської області (код ЄДРПОУ 34903524). Вважає, що заява на реєстрацію змін до статуту подана всупереч вимог самого Статуту Релігійної громади Української Автокефальної Православної церкви с. Подорожнє Стрийського району Львівської області та ст. 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації . Збори релігійної громади, на яких прийнято рішення про зміну конфесійної належності та прийняття статуту в новій редакції відбулись без участі настоятеля храму, всупереч вимог Статуту які регулюють таку процедуру внесення змін. Також вважає, що відповідачем при прийнятті оскаржуваного розпорядження безпідставно взято до уваги подані списки мешканців, які висловлювали свою думку щодо конфесійної належності, оскільки такі списки збирались невідомими особами, та до таких списків включено думку жителів с. Лани Соколівські, які мають свою релігійну громаду, зареєстровану у встановленому порядку.
У судових засіданнях представники позивача позовні вимоги підтримали, надали пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві, а також просили суд позов задовольнити повністю.
Представник відповідача проти позову заперечив, надав пояснення, аналогічні викладеним у письмових запереченнях, додатково наголосив на правомірності спірного розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації №853/о/5-16 від 04 11.2016 року Про статут релігійної громади , оскільки, на його думку, воно прийняте в повній відповідності з нормами чинного законодавства України та просив суд у позові відмовити повністю.
Представник третьої особи проти позову заперечив, надав пояснення, аналогічні викладеним у запереченнях та просив у позові відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, розглянувши і дослідивши подані документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких грунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом встановлено, що 04.11.2016 року головою Львівської обласної державної адміністрації було прийнято розпорядження № 853/о/5-16 Про статут релігійної громади .
Відповідно до вступної частини цього розпорядження, воно було прийнято згідно зі ст. 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , враховуючи документи, подані релігійною громадою.
Згідно з п.1 розпорядження № 853/о/5-16, було вирішено зареєструвати зміни до статуту Релігійної громади Української Автокефальної Православної церкви с. Подорожнє Стрийського району Львівської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Львівської обласної ради народних депутатів від 27 грудня 1991 року № 733), виклавши статут у новій редакції як статут Української Православної церкви Київського Патріархату парафії Богоявлення Господнього у с. Подорожнє Стрийського району Львівської області.
Відтак, спірним розпорядженням було зареєстровано зміни у статуті Релігійної громади Української Автокефальної Православної церкви с. Подорожнє Стрийського району Львівської області з кодом СДРПОУ 34903524, шляхом викладення його в новій редакції як статуту іншої релігійної громади, а саме Української православної Церкви Київського патріархату с. Подорожнє Стрийського району Львівської області.
Зокрема, доповнено статут релігійної громади пунктом 1.1 наступного змісту: "Релігійна організація "Релігійна громада Української православної Церкви Київського патріархату парафії Богоявлення Господнього у с. Подорожнє Стрийського району Львівської області" є релігійною організацією добровільно об'єднаних громадян Православного віросповідання, мета якої - задоволення своїх духовних потреб. Парафія є первинною складовою частиною Дрогобицько-Самбірської єпархії Української Православної Церкви Київського патріархату".
Судом встановлено, що 2 листопада 1991 року була створена парафія (релігійна громада) Української Автокефальної православної Церкви (УАПЦ) у с. Подорожнє Стрийського району Львівської області, що підтверджується відповідним Статутом згаданої парафії УАПЦ с. Подорожнє Стрийського району Львівської області від 02.11.1991 р., який був затверджений керуючим Львівсько-Галицькою Митрополією Української Автокефальної Православної Церкви 14.11.1991 р. та зареєстрований Виконавчим комітетом Львівської обласної ради народних депутатів 27.12.1991 р., що підтверджується Свідоцтвом про реєстрацію релігійної громади №733/206 від 27.12.1991р.
Як випливає з матеріалів позову в цій справі, позивач - Консисторія Львівської Єпархії Української Автокефальної Православної церкви не погоджується з проведенням реєстрації змін до статуту Української Автокефальної Православної церкви с. Подорожнє Стрийського району Львівської області з кодом ЄДРПОУ 34903524, якими до статуту було внесено зміни та викладено статут в новій редакції, згідно якого релігійну громаду без згоди більшості членів громади було переведено до іншої конфесії та фактично створено нову релігійну громаду Української Православної церкви Київського Патріархату парафії Богоявлення Господнього у с Подорожнє Стрийського району Львівської області (код ЄДРПОУ 34903524) на місці фактично існуючої та ніким не ліквідованої релігійної громади Української Автокефальної Православної церкви с. Подорожнє Стрийського району Львівської області.
До 22 серпня 2016 року настоятелем храму Богоявлення Господнього с. Подорожнє Стрийського деканату Львівської єпархії УАПЦ був митрофорний протоієрей ОСОБА_6.
Указом керуючого Львівської єпархії УАПЦ від 22 серпня 2016 року о. ОСОБА_6, настоятеля храму Богоявлення Господнього с. Подорожнє Стрийського деканату Львівської єпархії УАПЦ, за порушення Статуту УАПЦ, було звільнено від обов'язків настоятеля вищевказаного храму, заборонено у священнослужінні до повного розкаяння та виведено за штат Української Автокефальної Православної Церкви.
Указом Львівської єпархії УАПЦ від 09 вересня 2016 року митрофорний протоієрей Руслан Матвієнко призначений тимчасово виконуючим обов'язки настоятеля церкви Богоявлення Господнього с. Подорожнє Стрийського деканату Львівської єпархії УАПЦ.
Судом було встановлено, що до Львівської обласної державної адміністрації звернулися представники Релігійної організації Релігійної громади Української Православної Церкви Київського Патріархату парафії Богоявлення Господнього у с Подорожнє Стрийського району Львівської області із заявою десяти осіб - членів громади, які досягли 18 років, як передбачено ст. 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації . Хоча, як вбачається з матеріалів справи такої релігійної організації на момент звернення не існувало та така не була зареєстрованою в передбаченому чинним законодавством порядку, як юридична особа на той час існувала релігійна громада Української Автокефальної Православної Церкви у с Подорожнє Стрийського району Львівської області, яка жодного звернення про внесення змін до статуту не подавала.
У вищезгаданій заяві від 3 жовтня 2016 року, що подана на ім'я голови Львівської обласної державної адміністрації зазначається, що громадяни, які підписали дану заяву, утворили релігійну організацію "Релігійну громаду Української Православної Церкви Київського Патріархату парафії Богоявлення Господнього у с Подорожнє Стрийського району Львівської області та подають на реєстрацію статут релігійної організації "Релігійна громада Української Православної Церкви Київського Патріархату парафії Богоявлення Господнього у с. Подорожнє Стрийського району Львівської області" у новій редакції, прийнятий 25 вересня 2016 року на загальних зборах релігійної громади парафії Богоявлення Господнього у с. Подорожнє Стрийського району Львівської області у зв'язку із зміною конфесійної належності релігійної громади з Української Автокефальної Православної Церкви на Українську Православну Церкву Київського Патріархату.
Крім того у даній заяві, зазначено, що керівником даної релігійної громади є ОСОБА_7, однак з представленого суд указу № 267/1 від 22 серпня 2016 року Митрополита Ккиївського і всієї України Предстоятеля УАПЦ керуючого Львівською єпархією Макарія, ОСОБА_7 був позбавлений права представляти релігійну громаду УАПЦ с. Подорожнє Стрийського району Львівської області, таким чином на момент проведення загальних зборів релігійної громади 25 вересня 2016 року, він не мав права вчиняти жодних юридично значущих дій від імені вищезазначеної релігійної громади Української Автокефальної Православної Церкви с. Подорожнє Стрийського району Львівської області.
До матеріалів справи долучено копію Протоколу загальних парафіяльних зборів релігійної громади Української Православної Церкви Київського Патріархату парафії Богоявлення Господнього у с. Подорожнє Стрийського району Львівської області від 25 вересня 2016 року, яку представляв ОСОБА_7 та який нібито відображає рішення парафіяльних зборів релігійної громади Української Автокефальної Церкви, що і стало підставою для прийняття розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації №853/о/5-16 від 04 11.2016 р. щодо внесення змін до статуту релігійної громади, викладення статуту релігійної громади в новій редакції.
Відповідно до ст.7 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об'єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об'єднання представляються своїми центрами (управліннями).
Статтею 12 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації установлено, що статут (положення) релігійної організації, який відповідно до цивільного законодавства визначає її правоздатність, підлягає реєстрації у порядку, встановленому ст. 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації .
Статут (положення) релігійної організації приймається на загальних зборах віруючих громадян або на релігійних з'їздах, конференціях.
Статут (положення) релігійної організації повинен містити відомості про:
1. вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження;
2. місце релігійної організації в організаційній структурі релігійного об'єднання;
3. майновий стан релігійної організації;
4. права релігійної організації на заснування підприємств, засобів масової інформації, інших релігійних організацій, створення навчальних закладів;
5. порядок внесення змін і доповнень до статуту (положення) релігійної організації;
6. порядок вирішення майнових та інших питань у разі припинення діяльності релігійної організації.
Статут (положення) може містити й інші відомості, пов'язані з особливостями діяльності даної релігійної організації.
Статут (положення) релігійної організації не повинен суперечити чинному законодавству.
Документи, які визначають віросповідну діяльність, вирішують інші внутрішні питання релігійної організації, не підлягають реєстрації в державних органах.
Статтею 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації визначено порядок реєстрації статутів (положень) релігійних організацій.
Так, для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досяглії 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
У необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, може зажадати висновок місцевої державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, а також спеціалістів. У цьому разі рішення про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій приймається у тримісячний термін.
Перевищення встановленого цим Законом терміну прийняггя рішень про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій може бути оскаржено в суд у порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавством України.
Зміни і доповнення статутів (положень) релігійних організацій підлягають реєстрації в тому ж порядку і в ті ж терміни, що і реєстрація статутів (положень).
Відповідно до п. 1.1. Статуту релігійної громади с. Подорожнє Стрийського району Львівської області від 02.11.1991р. парафія УАПЦ церкви Богоявлення Господнього у с. Подорожнє є релігійною організацією добровільно об'єднаних громадян Православного віро визнавання, мета якої - задоволення своїх духовних потреб. Згідно із п. 1.3. статуту парафія в своїй діяльності керується Церковним уставом, вказівками Церковних управління і центру, не виходячи за межі Закону України Про свободу совісті та релігійні організації
У відповідності до п. 5.1. згаданого статуту на чолі кожної парафії стоїть Настоятель в священному сані, який на прохання віруючих призначається Єпархіальним Архієреєм на дану парафію. Згідно із п.5.4. Настоятель завжди є головуючим на Парафіяльних зборах. Відповідно до п 5.7 Настоятель повинен сумлінно виконувати всі пастирські та адміністративні обов'язки, згідно з церковними канонами і даним Статутом.
Згідно із п. 5.9 зазначеного статуту Парафіяльні Збори складаються з членів, які утворюють дану парафію: кліриків, мирян, які досягли 18-річного віку, перебувають у церковному спілкуванні та відзначаються християнською мораллю. Відповідно до п. 5.14 статуту до обов'язків Парафіяльних Зборів належить в тому числі збереження внутрішньої єдності парафії і сприяння її духовно-моральному зростанню
Згідно із п. 6.1 Статуту право внесення змін і доповнень до даного статуту мають Парафіяльні Збори в тому ж порядку і в той же термін, що і реєстрація Статуту згідно ст 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації .
Станом на день проведення парафіяльних зборів, на яких прийнято рішення про перехід релігійної громади с. Подорожнє Стрийського району Львівської області під юрисдикцію Української Православної Церкви Київського Патріархату, о. ОСОБА_6 був звільнений від обов'язків настоятеля храму Богоявлення Господнього та виведений за штат УАПЦ, що підтверджується згаданим Указом керуючого Львівською єпархією УАПЦ від 22 08.2016р Тимчасово виконуючим обов'язки Настоятеля храму Богоявлення Господнього від 09.09.2016 р. є отець Руслан Матвієнко, що підтверджується відповідним Указом керуючого Львівською єпархією УАПЦ від 09.09,2016р. Однак останній на вказаних зборах присутнім не був, а головував на зборах Ярич Роман Михайлович, що не був настоятелем храму Богоявлення Господнього.
Таким чином, парафіяльні збори під головуванням Ярича Роман Михайлович були проведені із порушенням п. 5.4 Статуту релігійної громади в с. Подорожнє Стрийського району Львівської області, що зареєстрований 27.12.1991. виконавчим комітетом Львівської обласної ради №733/206. Отже, рішення парафіяльних зборів про внесення змін до Статуту релігійної громади не могло прийматися на таких зборах, оскільки такі проведені всупереч вимог Статуту релігійної громади УАПЦ с. Подорожнє Стрийського району Львівської області.
Також судом встановлено, що перед прийняттям оспорюваного розпорядження Департаментом з питань культури, національностей та релігії було здійснено вивчення даного питання та з метою прийняття об'єктивного рішення, було запропоновано релігійній громаді Української православної Церкви Київського Патріархату, представити документи на підтвердження позиції мешканців с. Подорожнє на підтримку тієї чи іншої позиції, щодо переходу релігійної громади під юрисдикцію іншої конфесії.
На виконання даної вимоги релігійна громада Української православної церкви Київського Патріархату представила до Львівської обласної державної адміністрації списки мешканців с. Подорожнє у кількості 286 мешканців, які висловились за вихід громади з підпорядкування Української автокефальної православної церкви та перехід у підпорядкування Української Православної Церкви Київського Патріархату.
З представленої суду службової записки начальника відділу релігії та національностей управління у справах національностей, релігії та фінансово-планової роботи департаменту з питань культури, національностей та релігії Львівської обласної державної адміністрації Гринчишина Т.Ю., фактично на підставі якої і було прийнято освоюване розпорядження, вбачається, що фактично більшість мешканців с. Подорожнє, а саме 73 % відсотки висловились за зміну конфесійної приналежності їх релігійної громади, крім того при прийнятті рішення була врахована позиція мешканців с. Лани-Соколівські, і таким чином процентне співвідношення становило 80,3 % "за" і 19,7 % "проти".
При цьому суд зазначає, що відповідачем при прийнятті рішення безпідставно була врахована думка щодо переходу до іншої конфесії мешканців села с. Лани-Соколівські Стрийського району Львівської області, оскільки згідно представлених суду матеріалів, релігійна громада Української Автокефальної Православної Церкви вмч. Дмитрія Солунського в с.Лани-Соколівські Стрийського району Львівської області є окремою юридичною особою, яка не має жодної приналежності до іншої релігійної громади і діє на підставі окремого Статуту.
Крім того, з листа Департаменту з питань культури, національностей та релігії від 19.10.2016р. № 04/1888 вбачається, що за офіційними даними число мешканців с. Подорожнє складає понад 1100 осіб. Кількість мешканців села Подорожнє, які висловились за вихід громади з підпорядкування Української автокефальної православної церкви та перехід у підпорядкування Української Православної Церкви Київського патріархату становить 286, що не складає більшість мешканців села.
Таким чином, дані збори фактично виразили інтереси окремої групи людей, які мають право на створення нової релігійної організації, зокрема релігійної громади Української Православної Церкви Київського Патріархату с. Подорожнє Стрийського району Львівської області, та самовизначення шляхом створення та реєстрації нової окремої юридичної особи.
Отже, розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації, яким зареєстровано статут у новій редакції зі змінами, питання щодо внесення котрих не вирішувалося повноважним органом релігійної громади і про внесення яких повноважні особи не зверталися зі заявою до органу виконавчої влади, очевидно не відповідає приписам чинного законодавства України, а тому є протиправним.
Зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації № 853/0/5-16 від 04.11.2016р. є протиправним та підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст., 69-71, 158-163, 167, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1.Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації № 853/о/5-16 від 04.11.2016р. "Про статут релігійної громади".
3. Стягнути з Львівської обласної державної адміністрації за рахунок бюджетних асигнувань на користь Консисторії Львівської Єпархії Української Автокефальної Православної Церкви 1378 грн. судового збору.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення. В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили в строк та в порядку, передбаченому ст. 254 КАС України.
Повний текст постанови складений та підписаний 15.03.2017р.
Суддя Братичак У.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2017 |
Оприлюднено | 21.03.2017 |
Номер документу | 65344169 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Большакова Олена Олегівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні