ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" березня 2017 р. Справа № 914/4268/15
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого-судді Малех І.Б.
суддів Кордюк Г.Т.
ОСОБА_1
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Індустріальний бізнес-парк» , вих.№21/02/2017-01 від 21.02.2017 року
на рішення господарського суду Львівської області від 08.02.2017 року, головуючий-суддя Березяк Н.Є., судді: Долінська О.З., Крупник Р.В.
у справі № 914/4268/15
за позовом : Жидачівської міської ради, м. Жидачів Львівська область
до відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю «Індустріальний бізнес-парк» , м.Львів
про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним
за участю представників:
від позивача - не з'явився
від відповідача (скаржника) - ОСОБА_2 - директор
ВСТАНОВИВ:
рішенням господарського суду Львівської області від 08.02.2017 року в справі № 914/4268/15 позовні вимоги задоволено. Визнано укладеним договір оренди землі між Жидачівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Індустріальний бізнес - парк» , з врахуванням уточнення до позовної заяви (ас. 51) та нормативно грошової оцінки, дійсної станом на 17.01.2017 р. в редакції, запропонованій Жидачівською міською радою.
Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, відповідач, подав апеляційну скаргу. В апеляційній скарзі, відповідач, просить рішення господарського суду Львівської області від 08.02.2017 року в справі № 914/4268/15 скасувати та припинити провадження в справі. При цьому, апелянт, вказує, що судом першої інстанції не досліджено чи часопис Новий час є офіційним виданням Жидачівської міської ради для офіційного оприлюднення. Також відповідач вказав, що 16.02.2017 року нерухоме майно що знаходилось на спірній ділянці було відчужене третій особі, що підтверджується нотаріально завіреним договором купівлі продажу від 16.02.2016 року.
Відзивів на дану апеляційну скаргу не надходило.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення(арк. справи 84).
Представник відповідача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі: скасувати рішення господарського суду Львівської області від 08.02.2017 року по справі № 914/4268/15 та припинити провадження в даній справі.
Розглянувши наявні в справі докази, давши належну оцінку доводам та запереченням, які містяться в апеляційній скарзі, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення господарського суду першої інстанції слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення з наступних підстав.
На момент розгляду справи, судом першої інстанції встановлено, що свідоцтвом про право власності №3088058 від 29.04.2013р. підтверджується право власності ТзОВ «Індустріальний бізнес-парк» на нежитлову будівлю, загальною площею 677,4 кв.м, яка знаходиться за адресою: Львівська обл., м. Жидачів, вул. Д.Галицького, 86.
Листом №27/08/13 від 27.08.2013р. ТзОВ «Індустріальний бізнес-парк» звернулося до позивача з проханням надати інформацію про можливість та порядок оформлення права оренди або власності на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: Львівська обл., м. Жидачів, вул. Д.Галицького, 86.
Листом №876 від 28.08.2013 р. Жидачівська МР звернулася до ТзОВ «Індустріальний бізнес-парк» , з проханням до 01.10.2013 р. оформити відповідні документи на право користування земельною ділянкою та провести сплату за користування земельною ділянкою площею 2,1138 га за адресою: м. Жидачів, вул. Д.Галицького, 86, в зв'язку з придбанням нерухомого майна на цій земельній ділянці.
Листом №898 від 05.09.2013р. Жидачівська міська рада повідомила відповідача про необхідність отримання витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку та разом з ним звернутися до міської ради з відповідним клопотанням.
13.11.2013р. відповідач звернувся до Жидачівської міської ради зі заявою про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 2,1138 га, яка знаходиться за адресою: Львівська обл., м. Жидачів, вул. Д.Галицького, 86, для передачі її в користування (оренду) для обслуговування нежитлових будівель і споруд.
Рішенням Жидачівської міської ради від 19.11.2013р., надано дозвіл ТзОВ «Індустріальний бізнес-парк» на розроблення технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 2,1138 га, яка знаходиться за адресою: Львівська обл., м. Жидачів, вул. Д.Галицького, 86, для передачі її в користування (оренду) для обслуговування нежитлових будівель і споруд.
16.09.2014р. між ТзОВ «Індустріальний бізнес-парк» та ПП «Ріга» було укладено договір №1409/01 на виконання робіт із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) у м. Жидачеві на вул. Д.Галицького,86, для передачі в користування (оренду) для обслуговування нежитлових будівель і споруд.
Листом № 656 від 09.07.2015 р., позивач, надіслав відповідачу копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 2,1138 га, кадастровий №4621510100:01:075:0011, яка знаходиться у м. Жидачеві на вул. Д.Галицького, 86, зареєстрованого відділом Держземагенства у Жидачівському р-ні Львівської обл. 30.06.2015р., а також просив в термін до 25.07.2015р. подати у Жидачівську МР клопотання про передачу в оренду вказаної вище земельної ділянки.
Листом №14/07/2015-01 від 14.07.2015р. товариство повідомило міську раду про те, що після виготовлення технічної документації на відповідну земельну ділянку подасть її на затвердження міській раді та звернеться з клопотанням про передачу в оренду земельної ділянки, площею 2,1138 га, кадастровий №4621510100:01:075:0011.
17.06.2015р. Жидачівською МР прийнято рішення №961 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Жидачева» . Пунктом 2 рішення затверджено середню (базову) вартість одного квадратного метра земель станом на 01.01.2015р. у розмірі 155,34 грн. Пунктом 3 введено в дію нормативну грошову оцінку земель м. Жидачева, затверджену згідно з пунктом 1 цього рішення, з 01.01.2016.
Листом № 930 від 05.10.2015р. міська рада повідомила відповідача про те, що рішення Жидачівської МР №726 від 19.11.2013р. втратило чинність, відповідно до ст. 123 ЗК України надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої у Держземкадастрі без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою, тому роботи з розроблення земельної документації необхідно припинити. До вище зазначеного листа міською радою додано відповідачу для підписання примірник договору оренди земельної ділянки.
10.11.2015р. Жидачівською міською радою прийнято рішення №19 «Про передачу в користування (оренду) земельної ділянки у м. Жидачеві на вул. Д.Галицького, 86 та спонукання до укладення договору оренди землі (ТзОВ «Індустріальний бізнес-парк» ).
21.01.2016р. Жидачівською міською радою прийнято рішення №57 «Про встановлення плати за землю на території м. Жидачева на 2016 рік» .
22.01.2016р. ТзОВ «Індустріальний бізнес-парк» звернулося до Жидачівської міської ради зі заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,1303га для обслуговування нежитлових будівель та споруд за адресою: Львівська обл., м. Жидачів, вул. Д. Галицького,86.
18.02.2016р. рішення Жидачівської міською радою №961 від 17.06.2015р. «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Жидачева» опубліковано у газеті «Новий час» (випуск №6).
Як стверджує позивач, відповідач, лише звертався зі заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,1303га для обслуговування нежитлових будівель та споруд за адресою: Львівська обл., м. Жидачів, вул. Д. Галицького,8, а договору оренди землі не уклав, що стало підставою звернення позивача до суду про визнання договору укладеним в поданій редакції.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору. Статтею 627 ЦК України (свобода договору) встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.
Згідно з положеннями частини першої статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Згідно з частиною першою статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
В силу приписів статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності, а частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено перелік істотних умов договору оренди землі: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (частини перша та друга статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Згідно з пунктом 14.1.125 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції станом на 17.06.2015) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Відповідно до частини п'ятої статті 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
За частиною першою статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина друга статті 20 Закону України «Про оцінку земель» ).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (частини перша та друга статті18 Закону України «Про оцінку земель» ).
Частиною першою статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. За частиною четвертою статті 23 Закону України «Про оцінку земель» рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України. За пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період); в іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Також, відповідно до цього ж Закону, органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні правові акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються неодноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Частиною п'ятою статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (стаття має назву "Офіційне оприлюднення регуляторних актів") визначено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем, прийнято рішення про передачу відповідачу в користування (оренду) земельної ділянки у м. Жидачеві на вул. Д.Галицького, 86 та спонукання до укладення договору оренди землі. В подальшому відповідач звертався до позивача лише зі заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,1303га для обслуговування нежитлових будівель та споруд за адресою: Львівська обл., м. Жидачів, вул. Д. Галицького,8.
Позивачем відповідачу направлявся проект договору оренди для укладення, однак, договір оренди землі між сторонами так і не було укладено.
Рішення Жидачівської ради від 19.02.2009 р. № 3812 про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Жидачева, згідно якої проведено розрахунок орендної плати, вказаної в Договорі оренди землі, втратило чинність в зв'язку з прийняттям рішення Жидачівської міської ради від 17.06.2015 р. № 961, відповідно до якого затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Жидачева яким з першого січня 2016 року змінено розмір плати за землю.
18.02.2016 р. дане рішення опубліковано у газеті «Новий час» (випуск № 6).
Відтак, з моменту офіційного оприлюднення, набрало чинності рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки.
Відповідно до статті 111-12 ГПК України, вказівки, що містяться в постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.
Судами також при розгляді даної справи взято до уваги зазначені в постанові від 26 липня 2016 року Вищим господарського судом України підстави, на основі яких він і скасував постанову Львівського апеляційного господарського суду від 30.05.2016 р та рішення Господарського суду Львівської області у справі № 914/4268/15, а справу направлено на новий розгляд.
Зокрема суд врахував той факт, що питання визначення нормативної грошової оцінки та орендної плати, як регульованої ціни, не віднесено до вільного волевиявлення сторін договору оренди земельної ділянки, а застосуванню в спірних правовідносинах підлягає відповідно нормативна грошова оцінка земельної ділянки, чинна у спірний період. Також, розглянув зміст пунктів 5 та 9 спірного договору у редакції позивача, перевіривши факт відповідності визначений у цих пунктах розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати, вихідним даним згідно з рішенням Жидачівської міської ради № 961 від 17.06.2015 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Жидачева» , взявши при тому до уваги зміст, уточнення позивача до позовної заяви (а.с. 51).
При розгляді справи встановлено, що пунктами 5 та 9 запропонованого позивачем проекту спірного договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент пропозиції, щодо укладення цього договору оренди становила - 2772139,05 грн.; орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі в розмірі 3 (трьох) відсотків нормативної грошової оцінки, що становить 83164,17 грн. на рік.
Щодо заперечень апелянта, стосовно відчуження об'єктів нерухомості, то таке відбулось після винесення судом рішення, а саме 16.02.2017 року в той час, як оскаржуване рішення господарського суду Львівської області було прийняте 08.02.2017 року. Тобто суд першої інстанції не мав, та не міг мати таких доказів, на момент винесення рішення по справі.
Таким чином колегія суддів Львівського апеляційного суду, приходить до висновку, що судом першої інстанції було всебічно та в повному обсязі з'ясовано всі обставини справи, які мають значення для правильного вирішення господарського спору та винесено законне рішення за наявними в матеріалах справи доказами.
Відповідно до ст.ст.33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно ст.43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Враховуючи наведене, апеляційний господарський суд, вважає, що рішення господарського суду першої інстанції прийняте, з урахуванням всіх обставин справи та з дотриманням норм чинного законодавства, а тому підстави для його зміни чи скасування відсутні.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду господарського суду Львівської області від 08.02.2017 року в справі № 914/4268/15 залишити без змін.
2. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Індустріальний бізнес-парк» залишити без задоволення.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
4. Матеріали справи направити на адресу місцевого господарського суду.
Повний текст постанови виготовлений 20.03.2017 р.
Головуючий -суддя Малех І. Б.
Суддя Кордюк Г.Т.
Суддя Михалюк О.В.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2017 |
Оприлюднено | 24.03.2017 |
Номер документу | 65438796 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Малех І.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні