Постанова
від 22.03.2017 по справі 909/620/16
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2017 року Справа № 909/620/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючого судді:Барицької Т.Л., суддів:Губенко Н.М., Картере В.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 08.12.2016 та на рішеннягосподарського суду Івано-Франківської області від 04.10.2016 у справі№ 909/620/16 господарського суду Івано-Франківської області за позовомФінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради доТовариства з обмеженою відповідальністю "Прикарпатська туристична компанія" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Івано-Франківська в редакції позивача в судовому засіданні взяли участь представники:

- Фін. управління ВК Івано-Франківської міської ради повідомлений, але не з'явився,

- ТОВ "Прикарпатська туристична компанія" повідомлений, але не з'явився,

- ВК Івано-Франківської міської ради повідомлений, але не з'явився,

ВСТАНОВИВ:

У липні 2016 року Фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (надалі - Фінуправління виконкому Івано-Франківської міської ради / позивач) звернулось до господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Прикарпатська туристична компанія" (надалі - ТОВ "Прикарпатська туристична компанія" / відповідач), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради (надалі - виконком Івано-Франківської міської ради / третя особа), про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Івано-Франківська в редакції позивача.

Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 04.10.2016 (суддя Фанда О.М.), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючого судді Кордюк Г.Т., суддів: Гриців В.М., Михалюк О.В.), позов задоволено частково: визнано договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста між виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Прикарпатська туристична компанія" укладеним у наступній редакції:

ДОГОВІР №


про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку

інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста

м. Івано-Франківськ "____"


2016 р.

Виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради (далі - Виконком) в особі заступника міського голови О. Кайди, що діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста" (сторона 1), фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - Фінансове управління) в особі начальника В.Сусаніної, що діє на підставі Положення "Про фінансове управління виконавчого комітету міської ради" (сторона 2) з однієї сторони, та товариство з обмеженою відповідальністю "Прикарпатська туристична компанія" (далі - Замовник) в особі директора Каданова Максима Вікторовича, (далі - Замовник) що діє на підставі Статуту (сторона 3), з іншої сторони, а разом надалі - Сторони, у відповідності до Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста" а також беручи до уваги те, що Замовник у відповідності до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська, констатуючи, що правовідносини, які виникають за цим Договором, є майново-господарськими зобов'язаннями і обов'язковими до виконання, уклали цей договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста (далі - Договір) про наступне:

1. Предмет Договору

1.1. За цим Договором Замовник, що здійснює будівництво багатоквартирного житлового будинку на вул. Галицькій, 118 "В", в порядку та на умовах, визначених Договором, бере участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Івано-Франківська.

1.2. Земельна ділянка, на якій здійснюється будівництво об'єкта, розташована за адресою: м. Івано-Франківськ, ріг вул. Галицька-Добролюбова, договір оренди землі №254 від 30.07.2012року.

2. Обов'язки сторін

2.1. Замовник зобов'язується сплатити пайовий внесок у розмірі та у терміни, визначені Договором.

2.2. Виконком зобов'язується використати кошти отримані від Замовника на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.

3. Розмір і порядок сплати пайового внеску

3.1. Розрахунок розміру пайового внеску здійснюється відповідно до додатку 1 до Договору.

3.2 Величина пайового внеску визначена на підставі нормативів для одиниці створеної потужності (функціональної одиниці виміру) затвердженої Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у сумі 5 902,50 грн. (без ПДВ).

3.3. Замовник сплачує пайову участь у сумі 1 837 429, 94 грн. до прийняття об'єкта в експлуатацію.

4. Строк дії Договору

4.1. Договір набуває чинності з моменту його реєстрації і діє до моменту повного виконання умов Договору.

5. Відповідальність сторін

5.1. При простроченні платежу, визначеного пунктом 3.3 Договору, Замовник сплачує до міського бюджету суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, три проценти річних від простроченої суми та пеню у розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє у період, за який нараховується пеня, від суми заборгованості за кожний прострочений день.

5.2. Спори, пов'язані з пайовою участю (внеском) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, вирішуються комісією з питань визначення пайової участі замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, в іншому випадку в судовому порядку, згідно чинного законодавства.

6. Інші умови

6.1. Тлумачення термінів Договору здійснюється згідно Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста".

6.2. Зміни до Договору можуть бути внесені за взаємною згодою сторін, що оформляється додатковою угодою до цього Договору, у разі невиконання пункту 3.3, з урахуванням пункту 5.1, Виконком та/або Фінансове управління здійснює перерахування пайового внеску в односторонньому порядку, про що повідомляє Замовника.

6.3. Зміни до Договору оформляються додатком, який є його невід'ємною частиною і мають однакову юридичну силу, якщо вони викладені в письмовій формі та підписані уповноваженими на те представниками сторін. В разі невиконання пункту 3.3 з урахуванням пункту 5.1 Договору, Виконком та/або Фінансове управління здійснює перерахування пайового внеску в односторонньому порядку, оформляючи додатком, про що повідомляє замовника.

6.4. Усі правовідносини, що виникають у зв'язку з виконанням умов Договору та не врегульовані ним, регламентуються нормами чинного в Україні законодавства.

6.5. Договір складений на 3-х сторінках у 2-х примірниках, кожний із яких має однакову юридичну сили.

Місцезнаходження та реквізити сторін

Виконавчий комітет Івано-Франківської ТзОВ "Прикарпатська

міської ради туристична компанія"

м. Івано-Франківськ м. Івано-Франківськ

вул. Грушевського, 21, площа Ринок, 14

тел.556515

Одержувач платежу:

міський бюджет м. Івано-Франківська Ідентифікаційний код 32077561

24170000

код: 37952250

р/р: 31511921700002

МФО: 836014

УДКСУ в м. Івано-Франківську

Призначення платежу:

на інженерно-транспортну та

соціальну інфраструктуру міста

Виконком


/О. Кайда/ Замовник_____/М. Каданов/

МП МП

Фінансове управління виконавчого комітету

Івано-Франківської міської ради

м. Івано-Франківськ

вул. Дністровська, 28

тел. 785005

Фінансове управління


/В.Сусаніна/

МП

Додаток

до Договору №


від "___"
2016 р. про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста

Розрахунок розміру пайової участі (єдиний)

Об'єкт: багатоквартирний житловий будинок на вул. Галицькій, 118 "В"

Загальна кошторисна вартість 47811446,00

Показник опосередкованої вартості спорудження 1 м.кв. об'єкту будівництва в Івано-Франківській обл.,(без ПДВ), грн. 4 427,03

Площа об'єкта будівництва, м. кв. (житло) 8.773,20

Площа об'єкта будівництва, м. кв. (нежитло) 916,00

Відсоток, передбачений п.6.2.2 Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста" від 18.10.2013 року (житло) 4

Відсоток, передбачений п.6.2.1 Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста" від 18.10.2013 року (нежитло) 7

Розмір пайової участі всього, грн., з них: 1 837 429,94

Розмір пайової участі на соціальну інфраструктуру міста, грн. 1 286 200,26

Розмір пайової участі на інженерно-транспортну інфраструктуру міста, грн. 551 229,68

Одержувач платежу:

МБ м. Івано-Франківськ

24170000

код: 37952250

р/р: 31511921700002

МФО: 836014

УДКСУ в м. Івано-Франківську

Призначення платежу:

на інженерно-транспортну інфраструктуру міста

Виконком


/О.Кайда/ Замовник
/М.Каданов/

Фінансове управління


/В. Сусаніна/

В решті позову відмовлено.

Не погоджуючись із вказаними рішенням та постановою, Фінуправління виконкому Івано-Франківської міської ради звернулося до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема, ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а також Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста", затвердженого рішенням Івано-Франківської міської ради від 18.10.2013 № 1231-38, просить рішення та постанову скасувати, прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі та визнати укладеним договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста між виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та ТОВ "Прикарпатська туристична компанія" в редакції позивача.

03.03.2017, через канцелярію Вищого господарського суду України, від виконкому Івано-Франківської міської ради надійшов відзив на касаційну скаргу, за змістом якого третя особа погоджується з поданою позивачем скаргою, також просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані рішення та постанову, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог Фінуправління виконкому Івано-Франківської міської ради.

Усіх учасників судового процесу було належним чином повідомлено про час та місце розгляду даної справи, однак вони не скористалися своїм правом бути присутніми у судовому засіданні.

Ознайомившись з матеріалами справи та встановленими судами першої та апеляційної інстанції обставинами, перевіривши повноту їх встановлення та правильність юридичної оцінки судом першої та апеляційної інстанції, дотримання ними норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 10.05.2016 ТОВ "Прикарпатська туристична компанія", як замовник будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. Галицькій 118В, звернулось до Івано-Франківської міської ради з листом, в якому просило раду підготувати проект договору про пайову участь замовників будівництва у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста на умовах, вказаних в листі.

При цьому, як вбачається з листа, відповідач, визначаючи величину пайової участі у розвитку інфраструктури міста, виходив із загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами.

20.05.2016 листом № 2-15/261 Фінуправління виконкому Івано-Франківської міської ради звернулось до ТОВ "Прикарпатська туристична компанія" з пропозицією укласти договір про пайову участь замовників будівництва у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, надавши проект такого договору з додатком розрахунку розміру пайової участі, складеного відповідно до типового договору, передбаченого Положенням "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста", затвердженого рішенням Івано-Франківської міської ради від 18.10.2013 № 1231-38 (надалі - Положення про пайову участь).

У своєму листі, Фінуправління виконкому міської ради вказало, що зазначені ТОВ "Прикарпатська туристична компанія" умови розрахунку розміру пайового внеску не відповідають Положенню про пайову участь та вимогам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а тому запропонувало свою редакцію проекту договору, в якому розмір пайової участі замовника визначено шляхом множення опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. житла/нежитлових будівель та споруд (без ПДВ), що діє на момент складання проекту договору та доведена Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, на загальну площу об'єкта.

Однак, ТОВ "Прикарпатська туристична компанія" відповідь на дану пропозицію не було надано, а договір, у надісланій редакції, не було підписано, що і стало підставою для звернення Фінуправління виконкому Івано-Франківської міської ради до господарського суду з позовом про визнання укладеним договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Івано-Франківська в редакції позивача.

Господарський суд Івано-Франківської області, з яким погодився і Львівський апеляційний господарський суд, задовольняючи частково заявлений позов, визначаючи укладеним договір в редакції позивача та уточнюючи умову договору в частині розрахунку пайового внеску, виходили з того, що розмір пайового внеску повинен визначатися з урахуванням загальнокошторисної вартості будівництва об'єкта, як це передбачено ч. 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а не на основі опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. об'єкту в Івано-Франківській області, встановленої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.04.2016 № 103 у розмірі 5 902,50 грн.

Враховуючи, що під час розгляду справи в суді першої інстанції відповідачем було надано експертну оцінку Комунального підприємства Івано-Франківської обласної ради "Про-експерт", відповідно до якої загальна кошторисна вартість будівництва у поточних цінах станом на 23.05.2016 складає 47 811 446 грн., суди погодилися з поданим відповідачем розрахунком розміру пайового внеску за 1 м. кв., що склав 4 427,03 грн., і, відповідно, визначили загальний розмір пайового внеску в сумі 1 837 429,94 грн.

Вищий господарський суд України вважає вказані висновки суду першої та апеляційної інстанцій передчасними, з огляду на таке.

Статтею 19 Конституції України на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб покладено обов'язок діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Так, відповідно до ст. 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі бюджету, фінансів і цін належать повноваження по залученню на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, розташованих на відповідній території, та коштів населення, а також бюджетних коштів на будівництво, розширення, ремонт та утримання на пайових засадах об'єктів соціальної та виробничої інфраструктури та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з ч. 4 ст. 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Частиною 1 статті 14 ЦК України встановлено, що цивільні обов'язки виконуються у межах встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Як передбачено ч. 2 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених ч. 4 цієї статті.

За ч. 1 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

На виконання вимог наведених норм, рішенням Івано-Франківської міської ради (38 сесія) шостого демократичного скликання № 1231-38 від 18.10.2013, затверджено Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста", яке визначає умови та встановлює процедуру залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі (внеску) у розвитку інфраструктури замовниками будівництва на території м. Івано-Франківська.

Відповідно до п. 1.2 Положення про пайову участь замовники будівництва залучаються до пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста виключно на підставі укладених з виконавчим комітетом договорів про пайову участь.

Згідно з п. 1.3 Положення про пайову участь замовник будівництва зобов'язаний повідомити виконавчий комітет про будь-які вчинені ним дії щодо забудови земельної ділянки, відповідно до діючого законодавства та укласти договір на пайову участь.

Пунктом 1.4 Положення про пайову участь визначено, що в разі, якщо замовник не звернувся про укладання договору та не підписав у встановлені терміни, виконавчий комітет та/або фінансове управління вправі подати позовну заяву про укладання договору в судовому порядку.

У частині 3 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" унормовано, що пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Відповідно до ч. ч. 8, 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта, з техніко-економічними показниками.

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін.

Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

Водночас, у відповідності до п. 2.5. Положення пайова участь - це участь замовника у розвитку інфраструктури міста у вигляді перерахування до міського бюджету коштів для забезпечення створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, яка сплачується до прийняття об'єкта в експлуатацію (пайовий внесок).

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, згідно з ч. 5 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

У разі, якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

Як уже зазначалося, звертаючись до господарського суду Івано-Франківської області з позовом про визнання укладеним договору про пайову участь, Фінуправління виконкому Івано-Франківської міської ради визначило розмір пайового внеску, виходячи з опосередкованої вартості спорудження житла, яка затверджена наказом Мінрегіонбуду від 29.04.2016 № 103, відповідно до якого для Івано-Франківської області встановлено, що вартість 1 м. кв. загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) становить 7 083 грн. (без ПДВ - 5 902,50)

Однак, суди попередніх інстанцій не погодилися з позивачем щодо методики визначення розміру пайового внеску, зауваживши, що такий порядок розрахунку застосовується органом місцевого самоврядування для визначення розміру пайового внеску у разі, коли загальна кошторисна вартість будівництва не визначена.

При цьому, судами було взято до уваги надані відповідачем (ТОВ "Прикарпатська туристична компанія") зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва та експертну оцінку, зроблену Комунальним підприємством Івано-Франківської обласної ради "Про-експерт", відповідно до яких загальна кошторисна вартість будівництва у поточних цінах станом на 23.05.2016 склала 47 811 446 грн.

Суди дослідили, що оскільки площа всіх квартир (житлова площа) становить 8 773,2 м кв., корисна площа нежитлових приміщень становить 916 м кв., то виходячи з вказаних площ та загальної кошторисної вартості будівництва розмір пайового внеску від житлової площі становить - 1 553 568,78 грн., від нежитлової площі - 283 861,16 грн., а, відповідно, загальний розмір пайового внеску складає 1 837 429,94 грн.

Відповідно до приписів п. п. 1, 4 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2012 "Про судове рішення" рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі. Господарським судам слід виходити з того, що рішення може ґрунтуватись лише на тих доказах, які були предметом дослідження і оцінки судом. При цьому необхідно мати на увазі, що згідно зі статтею 43 ГПК України наявні докази підлягають оцінці у їх сукупності і жодний доказ не має для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Відхиляючи будь-які доводи сторін чи спростовуючи подані стороною докази, господарські суди повинні у мотивувальній частині рішення навести правове обґрунтування і ті доведені фактичні обставини, з огляду на які ці доводи або докази не взято до уваги судом. Викладення у рішенні лише доводів та доказів сторони, на користь якої приймається рішення, є порушенням вимог статті 4 2 ГПК щодо рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом.

Так, відповідно до п. 2.10. Положення про пайову участь вартість будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування - це величина, яка визначається множенням показника опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. житла / нежитлових будівель та споруд (без урахування ПДВ), що діє на момент складання проекту договору на загальну площу та доведена Мінрегіонбудом, або визначається на основі нормативів для одиниці створеної потужності, затверджених рішенням міської ради. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності. Загальна кошторисна вартість будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування - величина, визначена згідно з державними будівельними нормами, без урахування витрат з придбання і виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішнього- та позамайданчикових інженерних мереж, споруд та транспортних комунікацій та повинна мати висновок ДП "Укрдержбудекспертизи" або його філій.

Пунктом 6.2. Положення про пайову участь визначено, що розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту та порядок її сплати визначається в залежності від категорії об'єктів містобудування та відповідно до типового договору, укладеного з органом місцевого самоврядування та на основі вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування.

В силу статті 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування , обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту .

Разом з тим, поза увагою судів попередніх інстанцій, рішення яких ґрунтуються на експертній оцінці Комунального підприємства Івано-Франківської обласної ради "Про-експерт" по визначенню загальної кошторисної вартості об'єкта будівництва, зробленої на замовлення відповідача, залишився п. 2.10 Положення про пайову участь, зокрема, вимога щодо обов'язкової наявності висновку ДП "Укрдержбудекспертизи" або його філій при визначенні загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування, на підставі якої розраховується розмір пайового внеску замовника , який зазначається у відповідному договорі про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Івано-Франківська.

Таким чином, оскільки судове рішення має прийматися за результатами дослідження усіх обставин справи за допомогою доказів, які надають сторони в обґрунтування своїх вимог та заперечень, суди попередніх інстанцій роблячи висновок про те, що при визначенні розміру пайового внеску позивач зобов'язаний був виходити з загальної кошторисної вартості будівництва, не проаналізували належним чином умови Положення "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста", затвердженого рішенням Івано-Франківської міської ради від 18.10.2013 № 1231-38.

Враховуючи вищевикладене, суд касаційної інстанції погоджується із висновком судів попередніх інстанцій про те, що відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" укладення замовником будівництва договору пайової участі у розвитку інфраструктури певного населеного пункту є обов'язковим на підставі вимог закону, однак, при цьому, наголошує на тому, що зміст такого договору, укладеного на підставі правового акту органу місцевого самоврядування (в даному випадку, це Положення про пайову участь, затверджене рішенням Івано-франківської міської ради), який є обов'язковим для його сторін, повинен відповідати не тільки нормам закону, але й положенням такого акту .

Отже, без дослідження та встановлення обставин, про які зазначено вище, колегія суддів не може погодитися із прийнятими у даній справі судовими рішеннями.

Метою касаційного перегляду справи є перевірка застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. З урахуванням вищезазначеного, а також зважаючи на те, що згідно ст. 111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати чи вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду або відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або перевіряти докази, а також враховуючи те, що оскаржувані рішення та постанова не відповідають нормам чинного законодавства, вони підлягають скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд до господарського суду Івано-Франківської області.

Під час нового розгляду справи суду слід прийняти до уваги викладене у цій постанові, вжити всі передбачені законом заходи для всебічного, повного і об'єктивного встановлення обставин справи, прав і обов'язків сторін, зокрема і позивача, і в залежності від встановленого та у відповідності з чинним законодавством вирішити спір.

Керуючись ст. ст. 111 5 111 7 , 111 9 -111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради задовольнити частково.

Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 08.12.2016 та рішення господарського суду Івано-Франківської області від 04.10.2016 у справі № 909/620/16 скасувати.

Справу № 909/620/16 направити на новий розгляд до господарського суду Івано-Франківської області.

Головуючий суддя Т.Л. Барицька

Судді: Н.М. Губенко

В.І. Картере

Дата ухвалення рішення22.03.2017
Оприлюднено28.03.2017
Номер документу65510478
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/620/16

Рішення від 30.05.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Гриняк Б. П.

Ухвала від 25.04.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Гриняк Б. П.

Ухвала від 12.04.2017

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Гриняк Б. П.

Постанова від 22.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Ухвала від 07.03.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Постанова від 08.12.2016

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кордюк Г.Т.

Ухвала від 24.11.2016

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кордюк Г.Т.

Ухвала від 07.11.2016

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кордюк Г.Т.

Рішення від 04.10.2016

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

Ухвала від 26.09.2016

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні