Рішення
від 22.03.2017 по справі 372/1997/15-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 372/1997/15-ц Головуючий у І інстанції Потабенко Л. В. Провадження № 22-ц/780/475/17 Доповідач у 2 інстанції ОСОБА_1 Категорія 46 22.03.2017

РІШЕННЯ

Іменем України

22 березня 2017 року колегія суддів судової палати в цивільних справах Апеляційного суду Київської області у складі:

Головуючого - Мережко М.В.

Суддів - Данілова О.М., Сержанюка А.С.

Секретар - Бобко О.В.

Розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Києві цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на заочне рішення Обухівського районного суду Київських області від 01 липня 2015 року справу за позовом Першого заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Козинської селищної ради Обухівського району Київської області до Обухівської районної державної адміністрації Київської області Управління Держземагенства в Обухівському районі Київської області, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 , ОСОБА_7, ОСОБА_8, треті особи - ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 , ОСОБА_15 про визнання недійсними розпорядження, державних актів на право власності на земельгну ділянку та витребування земельних ділянок.

Заслухавши доповідь судді апеляційного суду , дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів ,-

В с т а н о в и л а:

У травні 2015 року прокурор в інтересах держави звернувся до суду з даною позовною заявою.

Свої вимоги обгрунтовував тим , що в ході проведення перевірки було встановлено, що Обухівською районною державною адміністрацією Київської області в порушення діючого земельного законодавства було передано у приватну власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради відповідачам ОСОБА_3, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_16, ОСОБА_15, ОСОБА_5, ОСОБА_10, ОСОБА_4, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_9, які вони згідно договорів купівлі-продажу відчужили .

Оскільки відповідачами неправомірно отримані у власність земельні ділянки, перший заступник прокурора просить в судовому порядку визнати незаконними, скасувати розпорядження голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 28 вересня 2009 року № 1204 , пункти 1 , 3 розпорядження голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 21 грудня 2009 року № 1686 , державні акти відповідачів, витребувати земельні ділянки з незаконного володіння , визнати за територіальною громадою в особі Козинської селищної ради право власності на вказані земельні ділянки.

Заочним рішенням Обухівського районного суду Київської області від 01 липня 2015 року позов задоволено частково .

Визнано недійсними і скасовано розпорядження Обухівської районної державної адміністрації від 28 вересня 2009 року № 1204 Про затвердження матеріалів попереднього погодження вибору місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 159-ти громадянам для ведення індивідуального садівництва та ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради , в частині затвердження матеріалів попереднього погодження вибору місця розташування земельних ділянок та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15

Визнано недійсними пункти 1, 3 розпорядження голови Обухівської районної державної адміністрації від 21.12.2009 №1686 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради в частині затвердження проекту землеустрою ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15

Визнано недійсними державні актів відповідачів , витребувано земельні ділянки із незаконного володіння відповідачів на користь територіальної громади в особі Козинської селищної ради Обухівського району Київської області.

В іншій частині позову відмовлено .

Не погоджуючись з рішенням суду , ОСОБА_2, ( особа , яка не приймала участі у справі) подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду скасувати, посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права, і ухвалити нове рішення , яким відмовити у задоволенні позову. В апеляційній скарзі зазначав , що суд вирішив питання про його права і обов язки стосовно земельної ділянки розміром 1,6751 га , яку він придбав у відповідача ОСОБА_9

Апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав .

Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обгрунтованим.

Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з"ясованих обставин справи, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами , які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 60 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається, як на підставу свої вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Особа, яка бере участь у справі, розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи (за винятком тих осіб, які не мають цивільної процесуальної дієздатності), в інтересах яких заявлено вимоги.

Суд сприяє всебічному і повному з'ясуванню обставин справи: роз'яснює особам, які беруть участь у справі, їх права та обов'язки, попереджує про наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій і сприяє здійсненню їхніх прав у випадках, встановлених цим Кодексом.

Судом першої інстанції встановлено , що розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 21 грудня .2009 року №1686 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, вилучено ділянки загальною площею 21,6751 га з користування ТОВ Лотос , ТОВ Альфа-плюс , ТОВ Затишне , ТОВ Дана , ТОВ ОК-інвест , ЗАТ ТІЗ-Топаз та передано єдиним масивом безоплатно у власність 11-ти громадян для ведення особистого селянського господарства.( т.1 а.с. 26) .

На підставі вказаного розпорядження управлінням Держкомзему в Обухівському районі Київської області 15 березня 2010 року видано11-ти громадянам та одночасно зареєстровано державні акти на земельні ділянки, зокрема:

ОСОБА_3 надано у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:009:0011 площею 2,0000 га та видано державний акт серії ЯИ № 477277; ОСОБА_4 - 3223155400:03:009:0014, 2,000 га, ЯИ № 477280; ОСОБА_5 - 3223155400:03:009:0016, 2,0000 га, ЯИ № 477282; ОСОБА_6 - 3223155400:03:009:0008, 2,0000 га, ЯИ № 477274; ОСОБА_9 - 3223155400:03:008:0040, 1,6751 га, ЯИ № 477273; ОСОБА_10 - 3223155400:03:009:0015, 2,0000 га, ЯИ № 477281; ОСОБА_11 - 3223155400:03:009:0010, 2,0000 га, ЯИ № 477276; ОСОБА_12 - 3223155400:03:009:0009, 2,0000 га, ЯИ № 477275; ОСОБА_13 - 3223155400:03:009:0013, 2,0000 га, ЯИ № 477279; ОСОБА_14 - 3223155400:03:009:0012, 2,0000 га, ЯИ № 477278; ОСОБА_15 - 3223155400:03:009:0017, 2,0000 га, ЯИ № 477283.( т.1 а.с. 27-37).

В подальшому, відповідно до договорів купівлі-продажу земельних ділянок та проставляння відміток на державному акті на право власності на земельні ділянки ОСОБА_9 продав земельну ділянку ОСОБА_7 (договір від 31.03.2010 № 1824); ОСОБА_10 - ОСОБА_8 (договір від 30.03.2010 № 1747); ОСОБА_11 - ОСОБА_8 (договір від 30.03.2010 № 1726); ОСОБА_12 - ОСОБА_8 (договір від 30.03.2010 № 1719); ОСОБА_13 - ОСОБА_8 (договір від 30.03.2010 № 1761); ОСОБА_14 - ОСОБА_8 (договір від 30.03.2010 № 1768); ОСОБА_15 - ОСОБА_8 (договір від 26.03.2010 № 1874).

На теперішній час нові власники не реєстрували свої права на землю у Державному земельному кадастрі на вказані земельні ділянки, не оформляли нових державних актів на право власності на земельні ділянки та реєстрацію в реєстрі речових прав на нерухоме майно, щодо об'єктів нерухомого майна не проводили.

Відповідно до ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом або за результатами аукціону.

Статтею 118 ЗК України визначений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, згідно з яким громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення особистого селянського господарства подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки, яка розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Статтею 26 Закону України Про землеустрій визначено, що розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 677 затверджений Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Пунктами 4 та 7 цього Порядку визначено, що розробником проекту відведення земельної ділянки є фізична або юридична особа, яка має ліцензію на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Виконавець у встановлений договором строк розробляє проект землеустрою, який включає текстові та графічні матеріали, обов'язкові положення, встановлені завданням на розроблення проекту, інші дані, необхідні для вирішення питання щодо відведення земельної ділянки.

Розпорядженням голови Обухівської райдержадміністрації 21 грудня 2009 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11 громадянам, розроблений товариством з обмеженою відповідальністю Геоверв ( т.1 а.с. 38-94).

Разом з тим, з листа ГЕОВЕРВ б/н вбачається, що товариством укладався договір від 22 жовтня 2009 року по розробці проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, але у зв'язку з несплатою авансу за виконання робіт у повному обсязі вказаний проект із землеустрою не розроблявся. Будь-які інші договори про виконання землевпорядних робіт щодо відведення земельних ділянок в адміністративних межах Обухівського району Київської області з початку діяльності і до цього часу ТОВ ГЕОВЕРВ не укладались і роботи не виконувались.( т.1 в.с. 103) .

Відповідно до листа Козинської селищної ради Обухівського району Київської області від 29 вересня 2014 року № 820, додатку до нього - містобудівне обґрунтування зміни меж с.м.т. Козин, листа ДП Українського державного науководослідного інституту проектування міст ДІПРОМІСТО від 03.11.2014 № 3-2219 встановлено, що на теперішній час межа і площа с.м.т. Козин встановлена рішенням Обухівської районної ради від 21.12.2001 № 206.16.ХХІІІ та становить 3071,0 га.( т.1 а.с. 94) .

Згідно листів управління Держземагенства в Обухівському районі Київської області від 15.10.2014 № 1.1-24/217 та 22.10.2014 № 1.1-24/221 спірні земельні ділянки знаходиться в межах с.м.т. Козин. З інформації, що міститься в матеріалах справи управління Держземагенства в Обухівському районі Київської області від 15.10.2014 №1.1-24/217, Дніпровського басейнового управління водних ресурсів від 10.10.2014 № ІД/9-1298, фрагменту ортофотоплану, проекту формування території та встановлення меж Козинської селищної ради, топографічної карти, вбачається, що спірні земельні ділянки передані за рахунок земель водного фонду (водних об'єктів, боліт, прибережних захисних смуг) та за рахунок угідь представлених сіножатями, чагарниками.( т.1 а.с. 97-102, 105-109, 110-117) .

Так судом встановлено , що цільове призначення земель водного фонду у межах спірних ділянок у 2000-2009 роках не змінилось, оскільки згідно положень ч.2 ст.20 Земельного Кодексу України така зміна провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, до компетенції яких відноситься прийняття рішень про передачу цих земель у власність або користування.

Згідно вимог ч.2 ст.59 Земельного Кодексу України громадянам та юридичним особам за рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власність замкнені природні водойми (загальною площею до 3 га). Із земель водного фонду земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, науково-дослідних робіт громадянам та юридичним особам уповноваженими органами влади можуть передаватись лише на умовах оренди.

Чинним законодавством не передбачено право органів влади безоплатно передавати землі водного фонду для ведення особистого селянського господарства.

Крім того, відповідно до частини 4 статті 84 Земельного кодексу України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: земельні ділянки, штучно створені у межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об'єктів, або на земельних ділянках дна водних об'єктів.

За інформацією Державного агентства земельних ресурсів Українки від 15.10.2014 № 10-28-0.21-12312/2-14, управління Держземагенства в Обухівському районі Київської області від 15.10.2014 №1.1-24/217, Дніпровського басейнового управління водних ресурсів від 08.10.2014 № 05/03-3432 надано графічні матеріали з відображенням фактичного стану освоєння земель, з яких вбачається, що рельєф місцевості та відповідно склад угідь земельних ділянок, що передані у власність у 2009 році 11-ти громадянам, було змінено шляхом проведення гідронамиву піску на земельні ділянки попередніх землекористувачів.( т.1 а.с. 111)

З урахуванням наведеного суд першої інстанції дійшов вірного висновку , що вказані земельні ділянки передані у власність відповідачам за рахунок земель водного фонду на підставі розпорядження Обухівської районної державної адміністрації від 28.09.2009 року №1204 та від 21.12.2009 № 1691 з порушенням вимог діючого законодавства , а відтак розпорядження в цій частині слід визнати незаконними та скасувати.

Згідно ч.1 ст.155 Земельного Кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Статтею 43 Закону України Про місцеві державні адміністрації встановлено, що розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку, а згідно ст.50 Закону України Про місцеві державні адміністрації розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону.

Статтею 81 Земельного Кодексу України встановлено, що громадяни України набувають право власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Визнаючи незаконними та скасовуючи розпорядження Обухівської районної державної адміністрації в межах заявлених позовних вимог суд вірно вважав за необхідне визнати недійсними і отримані відповідачами на їх підставі державні акти, оскільки такі вимоги є похідними і направлені на відновлення порушених прав держави.

Крім того , правомірними є позовні вимоги в частині витребування земельних ділянок, оскільки в ході розгляду справи встановлено неправомірність розпоряджень Обухівської районної державної адміністрації Київської області щодо їх надання відповідачам, тому порушене право землекористувача та уповноваженого органу держави, як власника підлягає судовому захисту.

Задовольняючи позовні вимоги прокурора щодо визнання незаконними та скасування розпоряджень відповідача, визнання недійсними державних актів, витребування земельних ділянок суд вірно вважав недоцільним визнавати за державою в особі територіальної громади Козинської селищної ради право власності на спірні земельні ділянки, оскільки права держави частковим задоволенням позову повністю відновлені.

Натомість , доводи апеляційної скарги ОСОБА_2 про те ,що суд при вирішення спору вирішив питання про його права та обов язки є обґрунтованими.

Так , із наданої копії договору купівлі-продажу від 31 березня 2010 року ( т.2 а.с. 55), видно,що ОСОБА_9 продав , а ОСОБА_2 ( ОСОБА_17) купив земельну ділянку розміром 1 ,6751 га , кадастровий номер № 3223155400:03:00860040 розташовану на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області ( цільове призначення для ведення особистого селянського господарства) .

Суд першої інстанції , задовольняючи позовні вимоги про витребування земельної ділянки розміром 1 ,6751 га , кадастровий номер № 3223155400:03:00860040 розташовану на території Козинської селищної ради Обухівського району Київської області ( цільове призначення для ведення особистого селянського господарства) із незаконного володіння ОСОБА_7 , фактично вирішив питання про права обов язки власника земельної ділянки ОСОБА_2 , який не приймав участі у справі , а відтак рішення в цій частині підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення в цій частині про відмову у задоволенні позову .

Що стосується інших доводів апеляційної скарги ОСОБА_2, то вони є безпідставними , не спростовують висновків суду першої інстанції , і рішення суду в іншій частині не порушує прав апелянта , а відтак відсутні підстави для його скасування .

Постановляючи рішення, суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дав належну оцінку зібраним доказам, дійшов вірного висновку про задоволення позову, за виключенням висновку про витребування земельної ділянки у відповідача ОСОБА_7, тому колегія суддів , відповідно до ст. 303 ЦПК України , перевіряючи законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та вимог , заявлених у суді першої не вбачає підстав для скасування рішення в іншій частині ..

Керуючись ст.ст. 303, 307, 309, 313-316,319 ЦПК України . колегія суддів ,-

В и р і ш и л а :

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 - задовольнити частково .

Заочне рішення Обухівського районного суду Київських області від 01 липня 2015 року - в частині задоволення позову про витребування із незаконного володіння ОСОБА_7 на користь територіальної громади в особі Козинської селищної ради Обухівського району Київської області земельної ділянки площею 1.6571 га за кадастровим номером НОМЕР_1: 03:008:0040 , яка знаходиться в межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області - скасувати, ухвалити в цій частині нове рішення про

відмову у задоволенні цих вимог.

В іншій частині рішення залишити без змін.

Рішення апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.

Головуючий Судді

СудАпеляційний суд Київської області
Дата ухвалення рішення22.03.2017
Оприлюднено03.04.2017
Номер документу65638037
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —372/1997/15-ц

Ухвала від 03.02.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кашперська Тамара Цезарівна

Ухвала від 02.02.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кашперська Тамара Цезарівна

Ухвала від 25.11.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кашперська Тамара Цезарівна

Ухвала від 11.11.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кашперська Тамара Цезарівна

Ухвала від 25.10.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кашперська Тамара Цезарівна

Ухвала від 28.08.2020

Цивільне

Київський апеляційний суд

Семенюк Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 21.12.2019

Цивільне

Велика палата Верховного Суду

Лященко Наталія Павлівна

Постанова від 24.10.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Литвиненко Ірина Вікторівна

Ухвала від 31.10.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Гримич Майя Костянтинівна

Ухвала від 02.10.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Гримич Майя Костянтинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні