Рішення
від 14.03.2017 по справі 409/3399/15-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Головуючий суду 1 інстанції - ОСОБА_1

Доповідач - Карташов О.Ю.

Справа № 409/3399/15-ц

Провадження № 22ц/782/17/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

2017 року березня 14 дня Колегія суддів Судової палати з розгляду цивільних справ Апеляційного суду Луганської області в складі :

головуючий суддя Карташов О.Ю.

судді Дронська І.О., Яресько А.В.

за участю секретаря Попової Т.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Сєвєродонецьку цивільну справу

за апеляційною скаргою

ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв

на рішення

Білокуракинського районного суду Луганської області від 5 грудня 2016 року

по цивільній справі за позовом

ОСОБА_3 до ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв про стягнення допомоги у зв'язку з вагітністю і пологам

ВСТАНОВИЛА:

У грудні 2015 року ОСОБА_3 звернулася до суду з позовом до ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв про стягнення допомоги у зв'язку з вагітністю і пологам.

Зазначав, що з 03.09.2007 року працює в ОСОБА_2 державній академії культури і мистецтв, остання посада - викладач кафедри теорії та практики перекладу. З 20.08.2014 року по 24.12.2014 року вона знаходилася у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами на підставі листка непрацездатності від 20.08.2014р. № 953806. Листок непрацездатності був наданий нею до адміністрації відповідача 29.09.2014 року, на що їй була нарахована допомога в сумі 13444,20 грн., яка була включена до платіжної відомості за вересень 2014 року. Однак, в вересні - листопаді 2014 року їй відмовили в виплаті лікарняних з посиланням на відсутність фінансування закладу. З 12 січня 2015 року вона перебуває як вимушений переселенець разом з дитиною на підконтрольній державі Україна території в смт. Білокуракине. 23 червня 2015 року вона звернулася до відповідача з вимогою оплати лікарняних, на що отримала відповідь з відмовою з тих підстав, що вона не є працівником ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв, яка станом на 23.06.2015 року перемістилася до м. Києва. Проте, зміна адреси підприємства не є його ліквідацією, ОСОБА_2 державна академія культури і мистецтв знаходиться в Єдиному державному реєстрі, а, отже, вона знаходиться на теперішній час у штаті ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв, де знаходиться її трудова книжка. У зв'язку з чим позивач просила стягнути з відповідача на її користь допомогу по вагітності та пологах в розмірі 13444 грн. 20 коп.

Рішенням Білокуракинського районного суду Луганської області від 5 грудня 2016 року вирішено, позовні вимоги ОСОБА_3 задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_2 державної академії культури та мистецтв (м. Київ вул. Івана Франка б. 19 код ЄДРПОУ 26204964) на користь ОСОБА_3 (кв. Перемоги б. 1, кв. 1, смт. Білокуракине, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) допомогу по вагітності та пологах в розмірі 13444 (тринадцять тисяч чотириста сорок чотири) грн. 20 коп.

Стягнути з ОСОБА_2 державної академії культури та мистецтв (м. Київ вул. Івана Франка б.19 код ЄДРПОУ 26204964) судовий збір на користь держави в розмірі 487 (чотириста вісімдесят сім) грн. 20 коп.

В апеляційній скарзі ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв ставиться питання про скасування рішення суду першої інстанції через порушення судом норм матеріального та процесуального права, і ухвалення рішення про відмову у задоволені позовних вимог ОСОБА_3

Позивач ОСОБА_3 в судове засідання не з'явилася, надала суду заяву про розгляд справи в її відсутність, у задоволенні апеляційної скарги просила відмовити.

Заслухавши суддю - доповідача, пояснення представників ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв, представника Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційного суду вважає, що скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_3 з 3 вересня 2007 року працювала в ОСОБА_2 державній академії культурі і мистецтв на посаді викладача кафедри теорії та практики перекладу.

З 20.08.2014 року по 23.12.2014 року позивач перебувала на лікарняному, їй виданий листок непрацездатності у зв'язку із вагітністю та пологами від 20.08.2014р. № 953806, який нею був наданий до адміністрації відповідача 29.09.2014 року, про що свідчить підпис відповідальної особи - інспектора відділу кадрів та бухгалтера, який здійснив нарахування оплати лікарняного в розмірі 13444,20 грн.

Відповідно до Наказу Міністерства культури України № 966 від 10.11.2014 року, ОСОБА_2 державна академія культури і мистецтв перереєструвалася на території підконтрольній органам державної влади України, змінила місцезнаходження з адреси: місто ОСОБА_2 площа 7 на адресу: м. Київ, вул. І. Франка, 19.

З 16 грудня 2014 року установа відповідача перебуває на обліку в Подільський міжрайонній дирекції Київського міського відділення ФСС з ТВП.

В ОСОБА_4 прийому-передачі № 0064 від 24.12.2014 року від Луганського обласного відділення ФСС з ТВП до Подільської міжрайонної виконавчої дирекції Київського міського відділення ФСС з ТВП, зазначені зобов'язання Фонду станом на 01.01.2015 року на суму 53216,39 грн., в тому числі зобов'язання, щодо фінансування листка непрацездатності ОСОБА_3

Відповідно до вимог ст. 303 ЦПК України, - під час розгляду справи в апеляційному порядку апеляційний суд перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції у межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, апеляційний суд досліджує докази, які судом першої інстанції були досліджені з порушенням встановленого порядку або в дослідженні яких було неправомірно відмовлено, а також нові докази, неподання яких до суду першої інстанції було зумовлено поважними причинами, але апеляційний суд не обмежений доводами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення.

Задовольняючи позовні вимоги, місцевий суд вважав, що ОСОБА_2 державна академія культури та мистецтв повинна була здійснити оплату лікарняного листа непрацездатності позивачу в вересні-жовтні місяці 2014 року. Проте, листок непрацездатності їй не оплатили, а в жовтні 2014 року повернули назад у зв'язку із відсутністю фінансування установи.

Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно зі ст. 214 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані (пропущення строку позовної давності тощо), які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; 6) як розподілити між сторонами судові витрати; 7) чи є підстави допустити негайне виконання судового рішення; 8) чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.

Проте, ухвалене у справі судове рішення, зазначеним вимогам закону, не відповідає.

Згідно ст. 10 ЦПК України, обставини цивільних справ встановлюються судом за принципом змагальності. Суд же, зберігаючи об'єктивність і неупередженість, лише створює необхідні умови для всебічного і повного дослідження обставин справи. При дослідженні і оцінці доказів, встановленні обставин справи і ухваленні рішення суд незалежний від висновків органів влади, експертиз або окремих осіб.

Згідно зі ст. 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи в межах заявлених вимог і на підставі наданих сторонами доказів.

Відповідно до ст.ст. 10, 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених ЦПК України . Докази подаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 57 цього Кодексу, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Так, Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України про початок антитерористичної операції на сході України, в тому числі на території Луганської області.

Постановою Національного банку України Про призупинення здійснення фінансових операцій від № 466 від 6 серпня 2014 року банками України призупинено здійснення усіх видів фінансових операцій у населених пунктах, які не контролюються українською владою.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 252-УІІІ Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування та постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 254-VIII Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями , м. Луганськ визнано тимчасово окупованою територією.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 року № 1275-р на виконання абзацу третього пункту 5 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Згідно з додатком зазначеного переліку, м. Луганськ відноситься до населених пунктів на території яких здійснюється антитерористична операція.

Статтею 43 Бюджетного кодексу України визначено, що при виконанні місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у цій сфері, є Державна казначейська служба України, яка здійснює свою діяльність згідно з Положенням про Державну казначейську службу України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011 № 460 .

Державною казначейською службою України (лист від 29.10.2014 року № 14-08/3424-23840) на виконання статті 14 Закону України Про боротьбу з тероризмом , постанови Правління Національного банку України від 06.08.2014 року № 466 Про призупинення здійснення фінансових операцій , 06.08.2014 року призупинено казначейське обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів та території, яка не контролюється українською владою.

Тимчасовим порядком фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 595 (із змінами) (далі - Тимчасовий порядок), передбачено, що у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади.

Відповідно до ч.2 п.4 Тимчасового порядку, переміщення установи на контрольовану територію, а також її функціонування на цій території здійснюється за рішенням органу вищого рівня (у разі переміщення органу місцевого самоврядування - за рішенням відповідної місцевої ради).

Пізніше постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2015 року № 109, від 08 квітня 2015 року № 239 у пункт 3 постанови № 595 були внесені зміни, згідно з якими переміщення здійснюється лише тих бюджетних установ, підприємств та організацій, що у разі зміни місцезнаходження зможуть забезпечити провадження своєї діяльності.

Відповідно до п. 8 Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02 вересня 2014 року № 879, підприємства, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал цих підприємств. Зазначені підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23.09.1999 (далі - Закон № 1105) матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначаються та надаються за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб.

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні , про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підстави і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Статтею 34 Закону № 1105 визначено, що фінансування страхувальників- роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду.

Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26 затверджено Порядок фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Порядок), яким визначено процедуру фінансування страхувальників-роботодавців.

Фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення найманим працівникам здійснюється районними, міжрайонними, міськими виконавчими дирекціями відділень Фонду.

Для отримання коштів Фонду для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, нарахованого страхувальником, страхувальник звертається до робочого органу Фонду за місцем обліку в органі Фонду або за місцем обліку, зазначеним в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування (для зареєстрованих після 01.01.2011) (далі - місце обліку), із заявою- розрахунком за підписом керівника та головного бухгалтера, засвідченою печаткою підприємства (п. 5 Порядку).

Заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу Фонду (п. 6 Порядку).

Частиною 1 статті 31 Закону № 1105 передбачено, що підставою для призначення матеріального забезпечення по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи.

13.11.2014 року ОСОБА_2 державна академія культури та мистецтв звернулась до Ленінської МВД із заявою-розрахунком № 4532 на загальну суму 39 438,04 грн., в яку входив листок непрацездатності у зв'язку з вагітністю та пологами АГК № 953806, виданий ОСОБА_3

Зазначена заява-розрахунок не була профінансована Ленінською МВД на підставі п. 2 Постанови Кабінету міністрів України від 07.11.2014 № 595 про Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей .

Таким чином, зі справи вбачається, що предметом спору є вимога про зобов'язання ОСОБА_2 ДАКМ сплатити на користь позивача нараховану суму допомоги по вагітності та пологах в розмірі 13444 грн. 20 коп. за період з 20.08.2014 року по 24.12.2014 року.

Разом з тим, фінансування зазначеної допомоги не було здійснено роботодавцю за рахунок коштів ФСС з ТВП.

Відтак, питання виплати матеріального забезпечення по листку непрацездатності у зв'язку з вагітністю та пологами АГК № 953806 застрахованій особі - ОСОБА_3 має вирішуватись Подільською міською виконавчою дирекцією Київського міського відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у відповідності з нормами Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 26.

З огляду на наведене, переглядаючи справу відповідно до вимог ст. 303 ЦПК України в межах заявлених в суді першої інстанції позовних вимог та в межах апеляційного оскарження на підставі доказів наданих сторонами, які відповідно до вимог ст.ст. 10, 60 ЦПК України, зобов'язані довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, колегія суддів дійшла до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_3 , у зв'язку з чим апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 309 ЦПК України, - підставами для скасування рішення суду першої інстанції і ухвалення нового рішення або зміни рішення є порушення або неправильне застосування норм матеріального права.

Керуючись ст.ст. 303, 304, 307, 309, 313, 314, 316, 317, 319 ЦПК України, колегія суддів Судової палати з розгляду цивільних справ Апеляційного суду Луганської області, ~

ВИРІШИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв - задовольнити.

Рішення Білокуракинського районного суду Луганської області від 5 грудня 2016 року по цивільній справі за позовом ОСОБА_3 до ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв про стягнення допомоги у зв'язку з вагітністю і пологам - скасувати.

В задоволені позовних вимог ОСОБА_3 до ОСОБА_2 державної академії культури і мистецтв про стягнення допомоги у зв'язку з вагітністю і пологам - відмовити за необґрунтованістю.

Рішення апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення.

Касаційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили рішення апеляційного суду до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ.

Головуючий О.Ю. Карташов

Судді : І.О. Дронська

ОСОБА_4

Дата ухвалення рішення14.03.2017
Оприлюднено04.04.2017
Номер документу65661455
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —409/3399/15-ц

Ухвала від 01.11.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Ступак Ольга В’ячеславівна

Ухвала від 12.06.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Ступак Ольга В’ячеславівна

Ухвала від 05.05.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Ступак Ольга В’ячеславівна

Рішення від 14.03.2017

Цивільне

Апеляційний суд Луганської області

Карташов О. Ю.

Рішення від 14.03.2017

Цивільне

Апеляційний суд Луганської області

Карташов О. Ю.

Ухвала від 01.02.2017

Цивільне

Апеляційний суд Луганської області

Карташов О. Ю.

Ухвала від 20.01.2017

Цивільне

Апеляційний суд Луганської області

Карташов О. Ю.

Ухвала від 13.01.2017

Цивільне

Апеляційний суд Луганської області

Карташов О. Ю.

Ухвала від 23.09.2016

Цивільне

Білокуракинський районний суд Луганської області

Максименко О. Ю.

Ухвала від 08.06.2016

Цивільне

Білокуракинський районний суд Луганської області

Максименко О. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні